Умберто Еко: Какъв апокалипсис ни чака

| от |

Светът се руши. Или поне така твърдят нобеловите лауреати по икономика, любителите на конспиративни теории и вечните фаталисти. На среща обаче идва Умберто Еко, който обяснява феномена „краят на света“.

Изглежда човечеството винаги е имало нещо деструктивно в себе си, а може би това е просто въплъщение на страха към смъртта. Вижте какво казва големият семиотик пред италианското издание L`espresso.

Първото нещо, което ми идва на ум: нека не говорим за проклятието на маите. Медиите, които все по-често цитират пророчеството на Касандра, всеки ден предсказват все по-ужасяващо бъдеще: океаните заливат бреговете, годишните времена изчезват и т.н. Работата стигна до там, че 10-годишният син на мои приятели, послушал своите родители, които му разказали за съдбата на света, се разплакал и попитал: „И, какво сега, нищо добро ли не ме чака?“

За да го успокоя, бих могъл да цитирам безбройни и достатъчно мрачни предсказания за бъдещето, които са били съвсем нормални за предишните епохи. Ето какво пише в съчиненията с Винсент от Бове през XIII век:

„След смъртта на Антихриста… Страшният съд ще бъде предшестван от много събития, които са посочени в Евангелията… В първия ден нивото на морето ще се вдигне над планините и ще застане като стена. Във втория ден то ще се качи толкова нависоко, че ще е трудно да се види. В третия ден морските чудовища ще излязат на повърхността и техният вой ще достигне небесата. В четвъртия ден морето и всичките води ще горят в огън. В петия ден тревата и дърветата ще се покрият с кървава роса. В шестия – ще се разрушат сградите. В седмия – камъните ще се сблъскат един с друг. В осмия ще има земетресение по целия свят. В деветия земната повърхност ще се изравни. В десетия хората ще излязат от пещерите и ще бродят като луди, загубили ума и дума. В единайстия ще въстанат мъртъвците. В дванайстия ще паднат звездите. В тринайстия ще умрат всички живи, за да възкръснат с мъртвите. В четиринайстия небето и земята ще изгорят. В петнайстия ще има ново небе и нова земя, и всички ще възкръснат.

Както виждате, тук имаме всичките съставни части на апокалипсиса, с който ни плашат и днес, включително климатичните промени и гигантското цунами.

Нека пропуснем шест века с всичките им зловещи пророчества и цитираме Балзак, който през 1836 година пише:

„Съвременната индустрия, която създава масово производство, разрушава творбите на старите майстори, чиито произведения носеха отпечатъка на личността на техния създател, и бяха уникални. Днес имаме „продукция“, а не „творчество““.

Ако Балзак беше прав, то към „продукцията“, лишена от всяка художествена ценност, щяхме да причислим „Пармският манастир“ на Стендал, който излиза само след две години. След три Шопен ще напише Соната си бемол минор (Соната за пиано №2), а в рамките на следващия половин век Флобер ще публикува „Мадам Бовари“, ще се появят импресионистите и ще бъде издаден романът „Братя Карамазови“. Както виждате, и преди бъдещето е било рисувано в мрачни тонове.

Втора мисъл. По традиция, очакването на края на света от типа „mala tempora currunt“, (настават лоши времена) се оправдават от факта, че в момента на действието светът се руши.

Замислете се, някога богатите живели в центъра на Рим във великолепни дворци, а бедните се сгушвали в мрачните покрайнини. Днес сградите срещу Колизеума се продават на безценица, а корумпираните политици живеят в покрайнините – в някога бедния квартал Quarticciolo.

Довчера бедняците пътуваха с влакове и само богатите можеха да си позволят пътешествие със самолет. Днес авиобилетите струват евтино (цената на най-евтините съответства на цената на превоза на добитъка във военните времена), а в същото време влаковете стават още по-луксозни – с барове и салони, резервирани само за представителите на „господстващата“ класа.

Някога богаташите ходеха в Ричоне или в по-лошия случай в Римини, за да потопят краката си в морето, а островите на Индийския океан бяха пълни с бедняци или затворници. Днес към Малдивите пътуват високопоставени политици, а в Римини се отправят руснаци, чиито прадядовци са били крепостни селяни. Ето, на – светът се руши. /БГНЕС

 
 

Проф. Милан Миланов е уволнен от ”Пирогов”

| от |

Една от емблемите на „Пирогов“ – проф. Милан Миланов, е бил освободен със заповед на директора проф. Асен Балтов, съобщи Сега. Пред електронното издание проф. Миланов разказва, че е получил писмото, подписано от директора на спешната болница на 14 септември, а то е с дата 24 август.

„На 4 септември колеги от „Пирогов“ тайничко ми казаха, че съм освободен от работа. На същата дата се навършиха 41 години, откакто съм на работа в болницата. Директорът нито ме извика, нито разговаря с мен. Да застане очи в очи. Аз също не съм го търсил. С този човек няма какво да говоря. Той съсипва „Пирогов“, категоричен е проф. Милан Миланов.

Професорът твърди, че в спешната болница има напрежение сред медиците.

Новата идея на директора от 1 октомври в „Пирогов“ да се въведе докторски триаж, т.е млади лекари да стоят във фоайето и да насочват пациентите към кабинетите, проф. Миланов коментира така: „Първо е добре проф. Балтов да знае какво е триаж. Второ, младите колеги, специализантите са дошли в болницата да специализират медицина. Не да стоят във фоайето и да ги правят на митничари. Това е груба грешка“.

Вчера лекари и медицински сестри от „Пирогов“ изпратиха писмо до медиите, в което изразяват възмущение от работата на директора Балтов. Те го обвиняват, че раздува щата на администрацията, а заплатите там са по-високи от тези на медицинския персонал.

Милан Миланов работи в „Пирогов“ от 1976 г., като от ординатор стига до директорския пост.

Професорът е бил три пъти зам.-председател на Българския лекарски съюз, зам.-министър на здравеопазването в правителството на Филип Димитров и бивш общински съветник в СОС от групата на ССД. До освобождаването си бе началник на Централната реанимация на „Пирогов“.

 
 

Ангела Меркел победи, но загуби 1 млн. избиратели

| от |

Официалните предварителни резултати на изборите в Германия показват победа на блока ХДС/ХСС с 33% от гласовете, Социалдемократическата партия отива много назад с 20,5%, а крайнодясната Алтернатива за Германия заема трето място с 12,6% и влиза за първи път в Бундестага.

Свободната демократична партия на германските либерали е четвърта с 10,7%, влиятелната в бившата ГДР партия Левите е пета с 9,2%, а Зелените вземат 8,9%. Данните съобщи председателят на Федералната избирателна комисия Дитер Зарайтер.

Парламентът ще има 709 депутати – небивало много. От тях 246 ще бъдат на ХДС/ХСС, ГСДП получава 153 мандата (с 40 по-малко, отколкото през 2013 г.), Алтернатива за Германия ще заеме 94 места, СвДП – 80 места, Левите – 69,Зелените – 67. Избирателната активност е била 76,2% – с 4,7% повече от предишните парламентарни избори.

Унизена от представянето си, ГСДП обяви намерението си да отиде в опозиция, с което слага край на Голямата коалиция.

Въпреки това канцлерът Ангела Меркел заяви, че ще се обърне за консултации при съставянето на правителството и към социалдемократите. Аритметично е възможен само един вариант за управляваща коалиция. Той е тип „Ямайка“ – блокът ХДС/ХСС, СвДП и Зелените. Според коментарите в Германия такова правителство би било нестабилно поради разногласията по ключови въпроси между партиите в него.

Алтернатива за Германия определи резултата от изборите като „политическо земетресение“. Един от нейните лидери Александър Гауланд каза, че „започва лов“ срещу партията на Ангела Меркел. Тя пък обеща да анализира внимателно защо част от нейните избиратели са преминали в крайно дясното пространство. Според оценки на социолози консерваторите са загубили около един милион привърженици.

 
 

Ssheena закри Седмицата на модата в Милано с „пижами“

| от |

Седмицата на модата в Милано приключи с дефиле на бранда „Сшина“, чието название е заимствано от песен на рок бандата „Рамоунс“, предаде Франс прес.

Блогъри, купувачи и фенове на модата бяха поканени в Миланската катедрала, но изненадата беше, че манекенките се появиха пред нея и приковаха вниманието на туристи и минувачи. „Това е невероятно – никога не бях виждала модно дефиле на улицата – заяви 25-годишната мексиканска туристка Мариса Гонсалес. – Човек може да се снима заедно с манекенките.“

Колекцията на „Сшина“ включва облекла, напомнящи копринени пижами, както и черни поли и костюми. „За мен пънкът не е само музика, а и дух – заяви Сабрина Мандели, която отговаря за колекциите на бранда. – Надявам се, че това се вижда във всички облекла.“

Вниманието привлякоха сака, носени в комбинация с шорти, рокли с украса от сребристи пискюли, черни панталони, които стигат до средата на бедрото. Мандели отбеляза, че колекцията е своеобразно намигване към парижкия клуб на лесбийките „Монокъл“ от 30-те години на миналия век.

 Sshena Urban Catwalk
Getty Images
 
 

Червеният цвят на кенчетата „Кока-Кола“ няма нищо общо с Коледа

| от |

Ако в безсънна нощ, вместо да броите овце, умувате защо кенчетата „Кока-Кола“ са червени, в. „Дейли стар“ дава отговор на този въпрос.

Отличителният червен цвят не е резултат от случаен избор, нито пък има нещо общо с коледните празници, по време на които ни „заливат“ реклами на продукта.

Червеният цвят на кенчетата „Кока-Кола“ има общо със съвсем различно нещо – данъците.

Когато популярната безалкохолна напитка се „появява на сцената“ през 90-те години на 19-и век, тя се сервира на клиентите на магазини в САЩ от големи бурета. По това време газираните напитки не се облагат с данъци, за разлика от алкохола, който се съхранява в подобни съдове. За да не ги бъркат данъчните власти, от „Кока-Кола“ решават да боядисат буретата с напитката си червени.

Цветът се запазва и става емблематичен за бранда – факт, потвърден от компанията.