Идеология или обективност: кое прави медиите популярни

| от |

14-3-24-21836potd-nyt_2861317k

Автори на изследването са Матю Гетцков и Джес Шапиро от Чикагския университет.

И обективността, и силната идеологическа насоченост помагат на интернет медиите да спечелят аудиторията, но тези аудитории ще бъдат различни.

Интернет преобърна съвременната журналистика и медиен бизнес с хастара нагоре: абонаментът, който до преди 20 години се смяташе за анахронизъм, днес храни големите редакции, а рекламата точно обратното – вече почти никого не може да издържа. Измениха се и професионалните стандарти: американската консервативна „Фокс Нюз“ и либералната „Ню Йорк Таймс“ повече не крият своята идеологическа ангажираност, напротив те са я превърнали в печеливш бизнес.

Кое е по-изгодно за интернет медиите: ясната идеологическа рамка или претенцията за обективност и неангажираност? Отговорът на този въпрос е следният: и обективността, и идеологизацията като цяло помагат добре на медиите да станат популярни. Медиите с идеи бързо привличат ядро от предани читатели, които са по-малко при обективните медии, затова пък като цяло аудиторията на обективните медии е по-голяма, отколкото на тези с идеологическа ангажираност.

Търсене и предлагане на новини

Създадохме модел на търсене и предлагане на пазара на новинарските сайтове, определяща роля, в който играе идеологията. За целта използвахме данните за потреблението на новини в интернет от comScore, която извършва регулярен мониторинг на 199 национални сайтове за политически новини и мнения, изчислявайки размера на тяхната аудитория и техните идеологически предпочитания.

За основа взехме данните за средния брой уникални посетители на всеки сайт дневно. Идеологическите особености на читателите на сайта са определени с помощта на допитване на comScore, в което са участвали 12 000 потребители. Всеки от тях трябваше да отговори на въпроса, дали е консерватор или либерал.

Също така проучихме поведението в мрежата на хората, които са се съгласили да инсталират на своите компютри шпионски програми. Ежегодно comScore предоставя данните за активността в интернет на 50-100 хиляди потребители. Особено внимателно изучихме поведението на петте най-популярни новинарски сайта: foxnews.com, nytimes.com, huffingtonpost.com, drudgereport.com и cnn.com.

В интернет идеологията е по-важна, отколкото по телевизията

Читателите на всяко издание разделихме на „либерали“ и „консерватори“ – по време на анкетата те сами са се определили към едната или другата група. След това за всеки читател установихме неговата зависимост от мнението на референтната група. Например, ако консерватор посещава само сайта на „Ню Йорк Таймс“, тогава за него референтна група е всички консервативни читатели на този сайт. Ако той избере още някой сайт, тогава негова референтна група ще бъдат читателите-консерватори на този сайт и „Ню Йорк Таймс“. Този показател условно нарекохме „индекс за приобщаване към консерваторите“.

Също така изчислихме и „индекса на изолацията“: това е разликата между средният индекс на приобщаване към консерваторите и същият показател за либералите. Ако либералите посещават само сайта на „Ню Йорк Таймс“, а консерваторите – само на сайта на „Фокс Нюз“, тогава индексът ще бъде равен на 100 п.п. Ако двете групи посещават сайта на Си Ен Ен, тогава индексът ще бъде равен на 0.

Четенето на новини онлайн се оказва не чак толкова зависимо от идеологическата насоченост на медиите. Либералите и консерваторите използват едни и същи новинарски ресурси.

Около 57% от хората, които използват интернет, за да научават новини, се определят за консерватори. Средният „индекс на приобщаване към консерваторите“ достига 60,6% в САЩ. Приблизително такъв е и индексът при мнозинството читатели на консервативния „Юс Ес Ей Тудей“.

Средният индекс на приобщаване към либералите достига 53,1%. Такъв е индексът при хората, които се информират предимно от сайта на Си Ен Ен.

Индексът на изолация достига 7,5 п.п. Много рядко американците използват само един новинарски ресурс, имащ силна идеологическа насоченост. Индексът на изолация за интернет медиите е по-голям, отколкото при телевизията, списанията и местните вестници. Ако премахнем интернет, тогава идеологическата сегрегация на новините в САЩ ще намалее.

Модел: как да се изгради търсенето и предлагането на новинарския пазар

Всички новинарски издания се различават едно от друго по две скали: по вертикалната /качеството на материалите/ и по хоризонталната /идеологията/. Популярността на една или друга политическа медия най-често се определя от качеството на изданието. На 20-те най-популярни сайта се падат около 80% от ежедневните посещения на читателите на новинарски медии.

Идеологията влияе и върху броя на потребителите, и върху техния състав. 78% от посетителите на сайта drudgereport.com са консерватори срещу 22% сред читателите на huffingtonpost.com. Тези два показателя фактически определят популярността на изданието. От броя на читателите зависи обема на рекламата и съответно доходите. Изданието може да привлече нова аудитория или като повиши качеството на материалите, или за сметка на по-ярката идеологическа окраска. Първото, изисква далеч повече ресурси, отколкото второто.

Модел на търсенето

Във всеки един момент потребителите могат да изберат един новинарски сайт. Например, за една минута човек едва ли може да посети повече от една страница. Всеки потребител има своите вкусови и идеологически предпочитания. Читателите избират сайтовете, които увеличават тяхната полезност.

Вероятността, че едно домакинство с определена идеология ще посещава сайт с друга варира в зависимост от редица параметри. Ако идеологията на сайта е противоположна на идеологията на домакинството, то вероятността е много голяма то да се откаже да посещава такъв сайт.

Модел на предлагането

Издателствата, както и всяка търговска фирма имат своите разходи и приходи. Приходите зависят от доходите от реклама. Те на свой ред зависят от аудиторията на медиите.

Баланс

Новинарските издания са взаимозаменяеми. Ако тяхното количество расте, тогава печалбите на всички тях взети заедно намаляват. На такъв пазар броят на фирмите ще расте, докато разходите за излизане на пазара ще бъдат по-ниски, отколкото потенциалната печалба.

За интернет медиите е най-изгодно да бъдат центристи

Моделът и поведението на читателите се потвърждава от реалните данни. Най-популярен от петте сайта е този на Си Ен Ен, следван от „Ню Йорк Таймс“ и едва на трето място се нарежда рупорът на консерваторите „Фокс Нюз“.

Сред консерваторите най-популярни са „Дръдж рипорт“ и „Фокс Нюз“, едва след тях се нарежда Си Ен Ен. И консерваторите, и либералите посещават няколко новинарски сайта. Тези сайтове не е задължително да отразяват техните политически виждания.

За да разширят аудиторията си и да увеличат броя на посетителите, най-изгодно за сайтовете е да заемат центристка позиция. Така те ще бъдат използвани като резервни или първични източници на информация. Ако новинарският сайт иска да има читатели, които не се нуждаят от други източници на информация, тогава е по-добре да се откаже от обективността. /БГНЕС

 
 

Кейси Афлек и Съмър Финикс се разведоха

| от |

Актьорът Кейси Афлек и съпругата му Съмър Финикс са вече официално разведени, след като документите бяха подписани от съдия, съобщи Асошиейтед прес.

Споразумението по развода предвижда актьорът да плаща издръжка на бившата си съпруга и двете им деца – Индиана и Атикъс, които са на 13 и 9 години. Сумите обаче не е съобщават. Кейси Афлек и Съмър Финикс бяха женени 10 години, но връзката им започна 16 години преди да сключат брак. Когато се разделиха, те се заричаха, че ще останат в приятелски отношения. Неин близък обаче каза тогава, че Съмър вече няма никакво доверие на актьора и проблемите им не могат да бъдат разрешени.

Съмър Финикс е сестра на актьора Хоакин Финикс.

 
 

„Може ли да спреш климатика“ и други супер дразнещи реплики в колата

| от |

По цял ден си шофираме като пичове сами в колата и ни е много добре. Е да, засичат ни, подпират ни, псуват ни, но каквото и да се случва извън купето на автомобила, то не е в състояние да ни изкара извън кожата така, както онова, което се случва вътре.

Компилирахме няколко от най-разпространените реплики, които се отправят към шофьора и са в състояние да го накарат да натисне рязко спирачката и да излезе от колата, за да си блъска главата в бордюра 15 минути, докато се успокои и продължи напред. Ето ги и тях:

„Аре да караш малко по-внимателно, че си слагам спирала“

Жената се вози отзад като президент и си върши нейните женски работи. Решила е да се гримира в последния момент, докато отивате на вечеря на центъра и ти караш по „Борис“. Паветата обаче й пречат да сложи спиралата, така че да не й станат бучки на миглите. За отмъщение можеш да й кажеш, че след малко сте на гладко и може да си сложи очната линия. Когато излезете на ремонта на „Прага“ или „Дондуков“, кажи, че вече може да действа и завий обратно към Пирогов, защото ще имате спешен случай с набучена очна линия в зеницата.

„Ей там май има място за паркиране“

Доверяваш се на пасажера, който МИСЛИ, че някъде там има място за паркиране, което е по-близо до входа на мола, и пропускаш единственто свободно място на този етаж. Естествено, ТАМ няма свободно място. Просто има паркиран Smart. Колкото и да е неприятно, не можеш да го избуташ деликатно назад, защото не е учтиво и слизаш още две нива надолу, за да паркираш накрая на инвалидно място и след 10 минути да намериш автомобила си облепен в стикери „Аз искам да съм инвалид“.

„Е що не минеш/мина оттам?“

Пътниците регулярно имат претенции откъде да мине шофьора. Все едно с качването в колата, в главата им се материализира холограмен Google Maps. Те знаят, че за да стигнеш от „Стрелбище“ до „Люлин“ е по-добре да се мине през „Дружба“, и че пътят за „Банишора“ се вие през „Младост“. И не свенят да дадат акъл откъде, аджеба, трябва или е трябвало да се мине.

„Хапни си яйчице, за какво го варих?“

Баба ти. Возиш я до Банкя да налеете минерална вода и багажникът е пълен с празни туби. Няма лошо, докато жената не реши, че не си ял от цял час и е време да хапнеш прясно сварено домашно яйце от радомирска кокошка. Веднага. Специално за теб го е варила. Доводите, че не желаеш колата ти да вони на яйца цяла седмица се разбиват като вълна о созополска скала в нейния довод. А именно: „Е а аз за какво го варих?“.

„Е що си паркирал чак там?“

„Чак там“ е на отстояние два метра от другото възможно място за паркиране. Необходима е обосновка на избора обаче.

„Благо, нали знаеш, че ти гледам километража?“

Да, жената е отзад и гледа. Не гледа стадата с крави покрай пътя, нито шарените листа на дърветата. Тя гледа километража. От София до Будапеща. И надава вик всеки път, когато стрелката допре цифрата 150.

„Жив да си, Жоро, е те тоя трамвай не го видех!“

Реален случай. Репликата е отправена от прабаба ми към баща ми, който шофира и спира, за да пропусне трамвай.

„ОП, ОП, ОП“

Очевидно си се доближил твърде много до друга кола. Живият парктроник се включва с нотка на хистерия.

„Гледай, гледай!“

Докато лавираш между колите, пред очите ти бива набутан смартфон, на който върви видео с котка, която бие куче.

„По-леко де, все пак возиш дете, нали не искаш да си счупи врата?!?“

Да, ако возиш само възрастни може да караш с 230 по Цариградско. Ако возиш дете обаче, което месец преди абитуриентския си бал още седи на детското столче, трябва да спираш преди да минеш през легнал полицай.

„Крачето ти май е все на съединителя, нали знаеш, че така се износва много бързо феродовият диск „

Мъжът ти. Гледа ти в краката, докато шофираш. Необходимо е да обясняваш какво правиш с тях 60 секунди в минутата. Искаш да спреш колата, да ги увиеш около врата му и да стискаш, да стискаш…

 „Може ли да спреш климатика?“

Навън е 43 градуса, но зиморничавият пътник отзад се увива в шалове, трепери, подкашля демонстративно и мрънка, че ще получи фациалис.

„Айде да пуснеш климатика малко“

Навън е 15 градуса, караш на отворен прозорец и дишаш с удоволствие. На някой обаче му хрумва, че жегата е адска и трябва да бичи климатик.

„Може ли да намалим музиката, че отзад се чува много силно“

Караш нова кола с аудиосистема BOSE и искаш да слушаш 100 кила до дупка. Всеки звук по-силен от латерна обаче срива майка ти.

„Може ли да спрем на някоя бензиностанция, че нещо пак ми се пишка?“

Жената. 5 минути след като сте тръгнали. Въпросът се задава на всеки 20.

„Нещо ми стана лошо, може ли да спреш за…“…изречението прелива в звука на стомашно съдържимо, изливащо се върху кожената каросерия.

„Може ли малко по-бързо да караш, че закъсняваме…“

„Може ли малко по-бавно да караш, че ми става лошо…“

А МОЖЕ ЛИ ДА МЛЪКНЕТЕ ВСИЧКИ И ДА СИ КАРАМ НА СПОКОЙСТВИЕ?

 
 

Кои са Вяра, Надежда, Любов и София?

| от |

Православната църква почита днес паметта на Светите мъченици София, Вяра, Надежда и Любов, загинали в страшни мъчения за Христовата вяра през 126-а година по времето на римския император Адриан (117-138 г.).
София била благочестива християнка с три дъщери, които кръстила на основните християнски добродетели – Вяра, Надежда и Любов. Момичетата били родени в Рим, когато властите жестоко преследвали вярващите в Христа. Майката и дъщерите не криели своята вяра и я изповядвали открито. Когато научил за тях, император Адриан заповядал да му ги доведат. Вяра била на 12 години, Надежда – на 10, а Любов – на девет години.

По пътя към двореца София и дъщерите й отправили гореща молба към Исус Христос да им даде сили да не се страхуват от очакващите ги мъки и гибел. И наистина – когато те застанали пред императора, всички били изненадани от спокойствието им. Император Адриан привикал сестрите една след друга и ги убеждавал да принесат жертва на богинята Артемида. Момичетата обаче упорито отказвали. Императорът се ядосал и наредил да бъдат подложени на мъчения, но това не сломило вярата им в Христа.  Той предал телата на сестрите на майка им и тя ги погребала с почести на хълм извън града. София останала на гроба и след три дни на молитви, починала с вярата, че отива при дъщерите си.

Християнската църква почита София като мъченица, защото в сърцето си тя изживяла мъченията, които изтърпели трите й момичета. Вяра, Надежда и Любов са обявени за покровителки на децата, защото и те самите са пострадали в името на Христа като деца.  От 777 г. мощите на Светите мъченици София, Вяра, Надежда и Любов почиват в Елзас, Франция. На днешния празник имениците посрещат гости, като в много къщи на този ден се месят пресни питки и се раздават с грозде или с други плодове за здраве, щастие и любов. Пеят се песни и се играят хора.

Денят е обявен и за празник на столицата ни – София,- чието име на гръцки означава „премъдрост“.

 
 

Най-зле облечените на наградите Emmy 2017

| от |

На тазгодишните награди Emmy имаше страхотни тоалети. И дамите, и господата се представиха страхотно!

Не всички обаче. Почти всички, но не всички. 

Някои от звездите рискуваха, стреляха, но удариха греда, удариха на камък, а някои направо удариха гредата с камък.

Първоначално не искахме да засягаме темата, за да не ни се обиди Хайди Клум, когато прочете. Но очевидно издържахме само 2 дни. Просто не може така!

Заповядайте някои от нашите мнения за някои от тоалетите, минали по червения килим на наградите Emmy 2017.