Да Винчи нарисувал три версии на „Дамата с хермелина“

| от |

Френски учен направи голямо ново откритие за една от най-известните картини на Леонардо да Винчи, хвърляйки нова светлина върху използваните от него техники, съобщава Би Би Си.

Инженер Паскал Кот анализирал в продължение на три години картината „Дамата с хермелина“, използвайки технология за отразяване на светлината. Досега се смяташе, че 500-годишната картина винаги е включвала животното. Но Кот установил, че художникът е нарисувал един портрет без хермелина и две с различни версии на кожата.

Експерти по творчеството на Да Винчи определиха новото откритие като „вълнуващо“ и заявиха, че то повдига нови въпроси за историята на картината. „Дамата с хермелина“ е портрет на Сесилия Галерани, млада жена в милански съд, която била любовница на Людовико Сфорца, херцог на Милано.

Смята се, че картината е била нарисувана между 1489 и 1490. Херцогът е основен покровител на Леонардо през 18-те си години в града и е бил наричан „белия хермелин“.

Кот, който е съосновател на компанията Lumiere Technology в Париж, създал нова техника, наречена метод за разширяване на слоя (LAM). Той работи като прожектира поредици от интензивна светлина върху картината. След това камера измерва отразяването на светлината и от тези измервания Кот успява да анализира и реконструира това, което се случва между слоевете на боята.

След откритието възникнаха нови теории за известния портрет, включително предположението, че художникът е въвел хермелина в картината като символ на любовника на Галерани, след което е подсилил присъствието на животното, за да поласкае покровителя си. Според друга теория Галерани помолила художника да добави животното в картината, така че миланският съд да разбере за връзката й с херцога.

„LAM техниката ни дава възможност да обелим картината като лук, премествайки повърхността, за да видим какво става вътре и зад отделните слоеве на боята. Открихме, че Леонардо винаги променя мнението си. Това е човек, който се колебае – той изтрива неща, добавя други, променя решението си отново и отново“, разказва Кот.

Картината принадлежи на фондация „Чарториски“ и обикновено е изложена в Националния музей в Краков, Полша. В момента тя е окачена в близкия дворец Вавел, докато тече ремонтът на музея. /Би Би Си, БГНЕС

 
 
Коментарите са изключени за Да Винчи нарисувал три версии на „Дамата с хермелина“