„50-те най-влиятелни жени в българската история“

| от |

Книга представя „50-те най-влиятелни жени в българската история“. Изданието на Цветана Кьосева излиза на книжния пазар на 2 юни, съобщиха издателите от „Репортер 7″.


2
Описани са животът и делата на 50 жени от последното хилядолетие. Сред тях има светици, бунтовнички и терористки, царици, държавнички и общественички, писателки, актриси, певици 
и спортистки, лечителки и гадателки. Всички те са оставили диря в нашата история.

Класацията се оглавява от Екатерина Каравелова – съпруга на Петко Каравелов, писателка и председателка на Съюза на българските писатели, жена с дълъг живот и майка с изключително драматична съдба. В челната десетка са още исторически личности като царица Теодора, Ванга, баба Тонка, Света Петка, Людмила Живкова и др.

Авторката доц. Цветана Кьосева е заместник-директор на Националния исторически музей и преподавател в Историческия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Публикувала е много научни трудове и популярни книги, последната от които – „Красивите лица на терора“, излезе миналото лято и е посветена на жените-терористки.

CaptureВ „50-те най-влиятелни жени в българската история“ тя е съчетала богатия фактически материал с любопитни подробности и прецизни характеристики на лица и епохи. От нея читателите ще научат много интересни случки – коя е жената, спасила Боянската църква от разрушаване преди сто години, защо Ванга става единствената в света врачка на заплата, коя наша писателка е била предлагана четири пъти за Нобелова награда, колко мъже са си откраднали Дора Габе и Елисавета Багряна, каква е била пенсията на баба Тонка и на баба Неделя, коя е първата българка, прибягнала към услугите на пластичните хирурзи, защо турски офицер спасява знамето, ушито от Райна Княгиня и как то е загубено, кой е бил разводът на 20-ти век.

Книгата е част от поредицата, започнала през 1997 г. със „100-те най-влиятелни българи в нашата история“, продължена със „100-те най-влиятелни чужденци“ /1999/ и „55-те най-големи атентата“ /2013 г./.

Премиерата на новото издание ще бъде на 2 юни от 18.00 часа в книжарница „Хеликон Витоша“ в София. На нея са поканени осемте жени от книгата, които са наши съвременнички – Райна Кабаиванска, Ирина Бокова, Лили Иванова, Стефка Костадинова, Ренета Инджова, Нешка Робева, Валя Балканска и Йорданка Донкова.

 
 

Продукт на седмицата: Lactoflor Opti 6

| от chronicle.bg |

Представете си следната картина: плажен чадър от слама, мек пясък, крясък на гларуси, ледена бира в изпотена халба, човешки говор, грохот на вълни, гальовен вятър…хубаво е, нали? Лято е. Наслаждавате се на синия ден, на чувството за свобода, на безпричинно доброто си настроение…и в този момент ви прорязва корема. Остро и належащо.

Час по-късно не можете да мръднете от тоалетната, страхувате се да мърдате и да дишате, чувствате се все едно през тялото ви е преминало стадо бесни бизони и искате само да се приберете вкъщи. И да умрете.

Честито, хванали сте летен вирус. В добрите случаи ще ви държи само един ден, в лошите – цяла седмица. В още по-лошите: поне месец след това ще изпадате в паник атака при всяко усещане за свиване на стомаха, леко гадене или невинна регургитация.

Всички познаваме сюжета на кошмара, наречен „ентеровирус“, и не желаем да ставаме участници в него. И въпреки това, стотици хора през лятото, особено по морето, медитират върху фугите на плочките в тоалетната, вместо да се отпускат върху морската вода и да гледат небето.

Затова тази седмица избрахме за продукт на седмицата Lactoflor Opti 6 – синбиотик, съдържащ разнообразни видове млечнокисели добри бактерии и фибри.

Всяка капсула LactoFlor Opti 6 съдържа 10 милиарда жизнеспособни добри бактерии от 6 различни щама за поддържане активността на полезната микрофлора на гастроинтестиналната система, подпомагайки правилното функциониране на имунната система и възстановителните функции на лигавицата на червата, фибрите (пребиотик) спомагат за подобряване храносмилателните процеси и по-доброто усвояване на хранителните вещества.

Lactoflor_Opti6

Съответно редовният прием на капсулите, особено през летните месеци, значително намалява шанса да бъдете тръшнати от коварните ентеровируси, които дебнат зад всеки ъгъл и всяка вълничка. LactoFlor Opti 6 подпомага дейността на имунната система, възстановява баланса на чревната микрофлора, подпомага храносмилателните процеси, които могат да възпрепятствани от огромните количества миди, които поглъщаме през лятото, и помага за оптималното усвояване на хранителните вещества.

Затова, когато приготвяте багажа за почивката си, не забравяйте банския, джапанките, кърпите, чадъра, слънцезащитния лосион, самобръсначката, душ гела, аспирина, урбазона, парацетамола, мазилото за ухапвания от комари и…Lactoflor Opti 6. Защото какво като не ви сърби ухапаното от комар и сте с гладки крака, ако не може да мръднете на сантиметър от оста тоалетна-легло?

Всеки ден очакваме да се измислят хранителни добавки за нови неща – като махмурлук, разбито сърце, патологичен мързел др. Но дотогава можем спокойно да се възползваме от тези, които вече са измислени. И ако благодарение на една капсула дневно можем да се предпазим от провалени летни дни, да. Взимаме я.

 
 

Спасете се от стреса на работното място с няколко стъпки

| от Яна Кирова |

Най-голяма част от нашето активно денонощие ние прекарваме на работа. Затова как се чувстване на работното място, зависи не само от това какви усивия на труд е осигурил работодателят, стилът му на управление и отношение на работното място, но и от нашите собствени умение и усилия да контролираме емоционалните си реакции. Не трябва да забравяме, че стресът подлежи на контрол. Това означава, че дори и да не може да се избегне напълно външният натиск, можем да решим как да реагираме на него.

  • Ако можем да контролираме стреса, можем да контролираме действията си във всяка среда, като се възползваме от няколко полезни начина за намаляването му ги превърнем в навици, с лекота ще ги прилагаме в ежедневието си.
    Контролирайте нивото на емоционална възбуда. Когато се намирате в стресова ситуация, тялото ви започва усилено да секретира адреналин и нордадреналин. Това води до увеличаване кръвното налягане, свиване на артериите и учестен сърдечен пулс, които на свой ред увеличават вашата тревожност.

Можете да овладеете тези процеси чрез бавни, дълбоки вдишвания, които действат като своеобразна спирачна система, помагащи на тялото и ума да се успокоят, така че всички тези симптоми на стрес постепенно започват да изчезват. Достатъчно е да правим това десетина минути преди някакво важно събитие, за да се почустваме значително по-спокойни и овладяни.

  • Разделете целта на отделни етапи. Ако се фокусирате върху усилията и изпълнението на всеки отделен етап това ще ви направи по устойчиви на напрежението от постигането на крайната цел. Успешното реализиране на всеки отделен етап от задачата ще поддържа самочувствието и увереността ви в нейното постигане.
    Ако се намирате в една привидно тежка, стресова ситуация, най-доброто нещо, което можете да направите е да я сегментирате на по-малки етапи и да се заемете с изпълнението на всяка една стъпка в даден момент, т.е. да се съсредоточите върху това, което е управляемо.
  • Визуализирайте успех. Ако някога сте гледали елитно състезание по ски алпийски дисциплини например, може би сте забелязали как преди старта спускачите затварят очи и мислено минават през целия маршрут и стигат финалната права без грешка. Направете същото като използвате всичките си сетива. Визуализирайте всяка ваша успешна стъпка, усетете я, почувствайте успеха. Задръжте това усещане колкото се може по-дълго.
    Визуализацията няма за цел да ни отпрати в една илюзорна действителност, а да смекчи стреса. И не само….Нищо не се случва в действителност преди да се е случило в ума ни. Ако постигнете контрол над ума, това означава, че ще можете да контролирате действителността си и стреса във всяка една ситуация.
  • Водене на положителен вътрешен диалог. Положителният вътрешен диалог не се състои в това да си повтаряме „всичко е наред“, а да контролираме негативните и деструктивни мисли, когато се намираме в ситуация на стрес, т.е. да контролираме това, което е управляемо към момента.

Или казано по друг начин, когато попаднем в трудна ситуация вместо да решаваме, че няма да се справим и всичко върви ужасно – запитайте се дали има нещо, което можете да направите. Фокусирането върху намирането на ефикасно решение, вместо фиксирането в проблема е далеч по-конструктивно, като същевременно редуцира стреса.

  • Разработване на резервни варианти в случай на непредвидени ситуации преди дадено важно събитие. В дните преди предстоящо стресиращо събитие е препоръчително да помислим за резервни варианти в случай на непредвидени ситуации, до колкото това е възможно. Така че не само план А и Б, защо не и В и т.н., за всеки случай. По този начин, ако непредвидимото се случи няма да сте изненадани, ще можете да се справите с увереност.

Например, ако на работното място на важна презентация компютърът ви се повреди неочаквано, ще излезете лесно от ситуация ако предварително сте качили презентацията си и на флашка и ползвате компютъра на някой друг. Или да се опитате да се поставите на мястото на ваш колега – какъв подвеждащ въпрос бихте очаквал да ви зададе?

Разбира се, колкото и подготвени да се опитате да бъдете, понякога се случват лоши неща. Най-лошото нещо, което можете да направите в подобна ситуация е да загубите самообладание. Елитните спортисти например се научават да се абстрахират и да изолират негативния момент и да завършат състезанието. По-късно ще анализират, изучат и гледат повторно какво се е объркало. Така няма да позволят на един лош момент да саботира цялата останала част от състезанието.

  • Анализирайте поведението си по време на стрес. Някои хора спират да се хранят добре или имат нарушения на съня, други консумират твърде много кофеин или алкохол. Този поведенчески модел само прави нещата по-лоши. Обърнете внимание на собствените си реакции и навици, когато сте под напрежение и разберете кои от тях само изострят проблема и се опитайте да намерите по-здравословни механизми за справяне сами или с помощта на специалист. Колкото и зле да изглеждат нещата, вие не сте безпомощни същества и няма нужда да се държите като такива. Можете повече!

Текстът на Яна Кирова е взет от сайта www.psiholozi.com с изричното съгласие на автора.

 
 

Може да надбягате тиранозавър, но не и велосираптор

| от chronicle.bg, БТА |

Тиранозавър рекс е бил толкова огромен, че не би могъл да бяга по-бързо от умерен тръс, установиха германски учени, които оборват показаното в „Джурасик парк“.

Учените от германския център по интегративно изследване на биоразнообарзието в Лайпциг установиха, че динозаврите биха могли да развият най-много скорост 26,6 км/ч. Това е само с 1,5 км/ч по-бързо от средностатистическия човек и почти наполовина по-малко от най-бързия човек на земята Юсеин Болт. Те в никакъв случай не биха могли да надбягат движещ се джип като във филма на Спилбърг.

Дори Юсеин Болт обаче не би могъл да надбяга велосираптор, който е можел да развие 55 км/ч.

Германските учени са анализирали 500 животински вида – от мекотели до китове, за да установят как е свързан размерът със скоростта. Резултатите им съответстват на теориите, според които тиранозаврите, които са тежали до 9 тона, са бягали бавно.

Според д-р Мириам Хирт максималната скорост на животните зависи от способността им да ускоряват. Причината е, че при ускоряване мускулите функционират анаеробно, без кислород. В тази фаза те разполагат само с ограничено количество енергия.

Затова животните с малък до среден размер ускоряват бързо и имат достатъчно време да достигнат максимално възможната скорост. Големите животни изчерпват наличната енергия за ускоряване, преди да достигнат голяма скорост.
Най-бързите животни – гепардите, са със среден размер.

 
 

Ватикана: „Майка Тереза не е стока“

| от chronicle.bg, по БТА |

Ватикана се изуми от решението на ордена „Мисионери на милосърдието“ в Калкута да регистрира носеното от майка Тереза наметало в бяло и синьо като търговска марка, предаде Франс прес.

„Майка Тереза от Калкута е универсален символ, обичана е от вярващи и невярващи, от хора с различна вяра“, заяви кардинал Жозе Сарайва Мартинш пред сп. „Панорама“.

Преди няколко дни 85-годишният кардинал научил, че индийските власти удовлетворили иск за авторско право, представен от „Мисионери на милосърдието“ в Калкута.

Това означава, че ще трябва да се плащат такси от всички, които използват под каквато и да било форма – снимки, филми, книги, прочутото облекло на онази, която спечели Нобелова награда за мир през 1979 г. и бе канонизирана през 2016 г.

„Абсурдно е за нейната наметка със сини ивици по краищата да трябва да се плащат такси“, отбеляза монсеньор Жозе Сарайва Мартинш.