В Брюксел е хоспитализиран пътник от полет от Сиера Леоне със симптоми на ебола

| от |

В Брюксел е хоспитализиран пътник от полет от Сиера Леоне със симптоми на ебола, предаде ТАСС.

Екипажът на самолет на Брюкселските авиолинии, изпълняващ полет от западноафриканската страна до белгийските столица, е изолирал пътника по време на полета. При кацането на летището в Брюксел болният е бил поет от екип на бърза помощ, който го е транспортирал до специализирана болница. В близките няколко дни ще стане ясно дали пациентът е заразен с ебола. Националността на пътника не се съобщава.

В Белгия досега имаше няколко случая на възможно заразяване със смъртоносния вирус, но всички кръвни анализи дадоха негативен резултат.
По данни на Световната здравна организация, почти 5000 души са станали жертва на вируса ебола в Западна Африка. Най-много смъртни случаи има в Либерия, Сиера Леоне и Гвинея. / Агенция Фокус

Авантюра в Североизточна България: ден първи

| от |

Очаквах това приключение от толкова много време. Идеята бе да изберем  една определена част на България с най-близките ми приятели, за която знаем малко. След кратки разсъждения, решихме да се насочим към Североизточна България. Имахме само 6 дни на разположение да осъществим тази цел, но ни бяха достатъчни, за да прекараме едно незабравимо приключение. То ни донесе много емоции, невероятни гледки и специални моменти.

Потеглихме с кола от София рано сутринта и се бяхме запътили директно към Североизточната част на страната, нооо още в самото начало се разсеяхме по пътя и започнахме да следим за кафявите табелки, свързани с туристически обекти. Та само час, след като потеглихме от столицата намерихме и нашата непредвидена първа спирка- пещерата Съевата дупка. Тя не е толкова впечатляваща по дължина или големина, но те грабва с неземната красота, която е изразена чрез изключително богата гама от цветове върху многобройните варовикови образувания, които притежава.

Самата пещера впечатлява с факта, че притежава пет оформени от само себе си зали. Всяка, от тях носи интересно наименование: Белият замък, Концертна, Космос, Купене и Срутище. Неслучайно едната зала в пещерата носи името “Концертна” – благодарение на природно създадената акустика в пещерата, тук са изпълнявали свои концерти личности като Лили Иванова, Емил Димитров и Йорданка Христова.

Заплаща се вход за възрастни: 4лв; ученици, студенти и пенсионери: 2лв;

Лятно работно време: 9:00-18:00 ч; Зимно работно време: 9:00 – 17:00 ч;

Препоръчително е да си носите връхна дреха, защото постоянната вътрешна темепература е между 8 – 11 градуса;

Близки населени места са град Луковит на 20 км и село Брестница на 2 км ( София – 60 км );

Маршрутът от София е по магистрала Хемус до самия край ( село Ябланица ), където се поема в посока Ловеч. Стигайки до село Брестница в самия център има табелка, която сочи към пътя за пещерата.;

След като успяхме да разгледаме пещерата, се насочихме към първата ни спирка от плана, който си бяхме създали. Именно Шумен или по-точно село Мадара. Отидохме до там, за да видим известния Мадарски конник, ако не знаете как изглежда или не сте виждали снимки, просто бръкнете в портмонето си и извадете една монета от ( 1, 2, 5, 10, 20 или 50 стотинки) и я обърнете – ще видите самия него.

Конникът изобразява изсечен владетел в естествен ръст, като е считано да символизира мощта на Първата българска държава. Самата забележителност предлага много повече! Самото място представлява един археологически комплекс, който позволява да се изкачите най-отгоре на Мадарското плато (431 м.), на което има останки от средновековна крепост и уникална гледка, която наистина си заслужава!

Заплаща се вход за възрастни: 4лв; ученици, студенти и пенсионери: 1лв;

1 ноември – 31 март: 8:30 -17:00 ;. 1 април – 31 октомври: 8:30 – 20:00 ч;

Близки населени места са село Мадара 2 км и град Шумен 17 км. ( Варна 75 км );

Маршрутът от София до Шумен е по магистрала Хемус, от там вече е добре обозначено с табели до село Мадара и до самия археологически комплекс;

Processed with VSCO with c7 preset

Времето напредваше и трябваше да продължим към следващия обект по план- крепост Овеч, град Провадия. Не мога да го обясня с думи, но това място ме завладя от първия момент, в който стъпих на самата крепост. Гледката, атмосферата всичко бе толкова магическо и красиво! Самата крепост датира от Средновековието и може само да си представите какво е преживяло това място, като имате предвид богатата история, която притежава нашата страна. Разположено е над самото скално плато, което предоставя една от най-хубавите гледки, на които съм бил свидетел в България! Обектът ви позволява да направите една незабравима разходка върху добре поддържана пътека по платото.

Има символичен вход за възрастни: 2лв; ученици, студенти и пенсионери: 1лв;

Препоръчително е да се посети този обект при благоприятни метерологични условия;

Близки населени места: град Провадия ( под самата крепост ) и Варна на 53 км;

Накрая потеглихме и към финалната отбивка за деня – Варна, където имахме запазен апартамент чрез интернет страница, предлагаща този тип услуги. Престоят ни във Варна беше само за една нощ. Местоположението на града ни бе удобно да отседнем, за да можем на следващия ден да продължим своето пътешествие.

Processed with VSCO with 6 preset

За автора:

Дарио Диониси е бъдещ икономист по професия и авантюрист по душа. Макар и да звучи нескромно, прозвището Щастливеца е точно за него. Не само защото преминава през живота с характерния за годините му позитивизъм и смях, но и защото самият той е като герой от пътепис на Алеко Константинов. Любопитството му не познава граници, затова не спира да пътува. Иска да опознае различни места, култури, хора, обичаи, нрави и винаги е готов за приключение. Пътешествията са неговият двигател и с историите си иска да зарази и останалите да тръгнат по пътя на непознатото, дивото, красивото.

На страниците на нашия сайт публикуваме негови пътеписи, в които ще намерите както подробно описание на забележителностите, така и полезна информация, в случай че тръгнете на път. Ако искате да прочете още за неговите приключения, можете да го направите на блога му: https://beyondsofia.com/

История на слънчевите затъмнения – от драконите до Луната

| от |

В древността загадъчните слънчеви затъмнения са приписвани на свръхестествени причини. Смутени от изчезването на Слънцето посред бял ден, различните култури са се опитвали да обяснят феномена с намесата на божество, демон или зъл дух. Според китайците дракон е разкъсвал нашата звезда, според народа Шан в Азия – гигантска жаба я е поглъщала, а според викингите – Слънцето е ставало плячка на вълци, съобщава Франс прес.

Древните люде дори са правили опити да прогонят „нападателя“ – в Китай са вдигали шум, блъскайки по различни предмети, докато австралийските аборигени са разчитали на шамани да мятат отровни копия по него.

Дълго време слънчевите затъмнения са били възприемани като лоша поличба, казва Робърт Маси от Кралското астрономическо дружество в Лондон. Трябва да мине доста време, преди човечеството да открие, че истинският виновник за изчезването на Слънцето посред бял ден е скромната Луна, която е 400 пъти по-малка от него. Въпреки това тя успява понякога да го скрие, тъй като се намира 400 пъти по-близо до Земята от Слънцето. Феноменът се наблюдава при почти съвършена подредба между трите небесни тела.

Слънчевите затъмнения са обект на изследване от хилядолетия. Между 700-ата до 50-ата година преди Христа древните вавилонци са ги описвали върху дъсчици.

Китайците внимателно са наблюдавали феномена, смятан за изключително важен за императора. Горко на онези, които не са успявали да ги предскажат. Заради това през 2137 г. преди Христа главите на двама братя астрономи, Хо и Хи, „хвръкват“.

Древногръцкият историк Херодот разказва как Талес от Милет е успял да предскаже слънчево затъмнение през 585 г., предотвратявайки битка между лиди и мидийци.

Астрономите обаче се съмняват, че Талес е разполагал със средствата да направи подобна прогноза в древни времена.

Едва през втори век от новата ера, благодарение на Птоломей, човечеството придобива познания за различните параметри, необходими за прецизно прогнозиране на слънчево затъмнение.

„По времето на Ренесанса, и със сигурност след изобретяването на телескопа и с появата на трудовете на Коперник, е трудно да се повярва, че много хора продължават да смятат пълните слънчеви затъмнения за страховити явления“, казва Маси.

Николай Коперник (1473 – 1543) допуска, че Земята се върти около Слънцето, а не обратното.

Едва през 17-и и 18-и век обаче учените и астрономи Йохан Кеплер, Исак Нютон и Едмънд Халей успяват наистина да „заковат“ механиката на Слънчевата система.

В наши дни астрономите вече са в състояние да прогнозират затъмненията с изключителна точност (под една секунда).
„Имайки предвид този факт, затъмненията могат да бъдат възприети като триумф на рационализма“, се посочва на сайта на Европейската космическа агенция (ЕКА).

Въпреки всичко продължават да битуват някои суеверия, заради което на сайта на НАСА е поместен списък с „погрешни представи“ относно затъмненията. Сред тях са, че бременните жени не трябва да наблюдават феномена поради страх от увреждане на неродените бебета или че по време на слънчево затъмнение не трябва да се приготвя храна, защото може да бъде отровена от слънчевата радиация.

CHR Хороскоп: Неочаквани неща

| от |

В понеделник Луната ще се намира в знака Лъв, като в 21.00 часа ще настъпи Слънчево Затъмнение. По време на Затъмнението от една страна настъпва Новолуние, защото нощното Светило, което преминава през знака Лъв, съвпада с дневното Светило. От друга движението на двете небесни тела съвпада и с това на Северния Възел (мястото където пътя на Луната пресича еклиптиката, пътя на Слънцето) и по този начин Слънцето, Луната и Земята застават на една линия, така че Луната затъмнява Слънцето за земния наблюдател.

Заради Затъмнението можем да очакваме през деня, както и през дните около него да ни се случват кармични събития и неочаквани неща, които да променят посоката, в която се движим и да ни насочат да преразгледаме някои аспекти от живота ни. Възможно да сме свръх емоционални и изнервени и да имаме конфликт между нещата, които съзнателно искаме (Слънцето) и тези от които се нуждаем на подсъзнателно, емоционално ниво (Луната). Поради тази причина е важно да не прибързваме с решенията, които взимаме през периода и да не действаме първо сигнално.

Не е изключено също така да сме потиснати и да се чувстваме недооценени и неразбрани от околните, както и да приемаме нещата, които ни се случват на живот и смърт.

Най-важното е да съумеем да запазим баланса в отношенията си с другите, както и баланса в самите нас. Добре е да пробваме да се изясняваме без да прекрачваме граници и без да разваляме трайно комуникацията си със заобикалящите ни хора.

При неподвижните знаци Водолей, Телец, Скорпион и Лъв, както и при хората с лични планети или Асцендент в тези знаци може да се очаква прекалена агресивност в постигане на намисленото и не особено зачитане на чуждото мнение през периода. При тях е особено важно да се стараят да са по-деликатни и да внимават кого засягат по пътя си. Добре е да си мерят приказките, за да не кажат нещо, което може да остане във времето и с което да имат проблем в последствие.

Вторник и сряда Луната ще преминава през знака Дева. През периода е добре да сме внимателни, ако подаваме документи, държим изпити или провеждаме важни разговори, понеже има риск да ни гледат под лупа и да са особено взискателни към документите, действията или думите ни.

Най-напрегнати ще бъдат тези два дни за подвижните знаци Дева, Близнаци, Риби и Стрелец, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Те може да бъдат въвлечени в конфликт и да им се наложи да защитават позициите си. Добре е докато го правят да се постараят да не накърняват чуждото достойнство и интереси.

От четвъртък до събота на обяд Луната ще се намира в знака Везни, което ще направи тези два дни и половина идеални за любовни взаимоотношения и романтични срещи. Някои от нас ще решават финансовите си дела, докато други ще се отдадат на разкрасителни процедури или декорация на дома или офиса.

Този период ще бъде изключително ползотворен за въздушните знаци Водолей, Везни и Близнаци, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Много е вероятно те да успеят да разрешат отдавна тормозещ ги проблем благодарение на щастливо стечение на обстоятелствата.

От събота на обяд до неделя включително Луната ще преминава през знака Скорпион. Този период ще бъде подходящ за работа с чужди пари, наследства или друг вид семейни въпроси, но не са добри за медицински интервенции, провеждането на важни разговори или стартирането на важни проекти. През тях ще сме изключително чувствителни, склонни към драми и изкривяване на истината.

Най-комфортно ще се чувстват през периода водните знаци Риби, Скорпион и Рак, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Очаква се те да успеят да изкарат ползотворно време с най-близките до тях хора и да разпуснат натрупалото им се от предния месец напрежение в приятна компания.

Пълното слънчево затъмнение: къде да го гледаме онлайн

| от |

Днес жителите на Северна и Централна Америка ще могат да наблюдават пълното слънчево затъмнение, което ще се вижда от тази част на света от 99 години.

В рамките на два часа сянката, която хвърля Луната, застанала на пътя между Земята и Слънцето, ще прекоси щатите от Орегон и Южна Каролина, което са 113 километра.

Затъмнението ще бъде видимо над северното полукълбо, Атлантическия океан, Северна и Централна Америка и част от Тихия океан. То ще започне в 18:46 ч. българско време и ще приключи в 00:04 на 22 август.

Няма как да наблюдаваме космическото събитие в България наживо, но можем да го гледаме онлайн.

НАСА излъчва затъмнението от 12 ч. местно време – 19 ч. българско. Можете да го гледате от официалния сайт на американската космическа агенция, като и от Facebook live и YouTube.

Космическата камера Slooh започва излъчването си на живо от 11:30 ч. местно време – 18:30 ч. българско време, малко преди началото на затъмнението.

Може да гледате и излъчването на научния музей Еxploratorium в Сан Франциско. То ще започне в 19:15 ч.