Седем водещи теории за изчезването на Полет 370

| от |

Скот Майеровиц / Асошиейтед прес

Появиха се безброй теории за изчезването преди близо две седмици на Полет 370 на „Malaysia airlines“. Някои са правдоподобни, други – нелепи. За жалост няма ясен отговор, а семействата на 239-те пътници и екипажа – и останалата част от света – отчаяно го чакат. Дори най-логичните хипотези за това какво се е случило с „Боинга“-777 имат пробойни.

missing-flight-malaysia-airlines-boeing-777

Ето един преглед на някои от водещите, правдоподобни теории – и на техните слабости.

ЗЛОНАМЕРЕНИ ПИЛОТСКИ ДЕЙСТВИЯ

Разследващите проучват миналото на 53-годишния капитан Захари Ахмад Шах, който лети за „Малейжа еърлайнс“ от 1981 г., както и на втория пилот, 27-годишния Фарик Абдул Хамид, който
тъкмо бил започнал да пилотира „Боинг“-777. Захари си бил направил у дома собствен летателен транажор. Много любители на въздухоплаването си имат подобни устройства. Разследващите се
опитват да възстановят файлове, които са били изтрити от този трeнажор.

Защо да се подозират пилотите? Предавателят на самолета спира да изпраща данни за местонахождението си на авиодиспечерите и другите самолети в идеалния момент – предаването на самолета от малайзийското на виетнамското ръководство на въздушното движение. При последния радио контакт от самолета вторият пилот казал на малайзийските диспечери: „Добре, лека нощ“. С виетнамските така и не била осъществена връзка и предавателят спрял да работи. Самолетът внезапно сменя посоката и после продължава да лети още поне седем часа. Начинът, по който някои основни устройства за връзка и проследяване в кабината са изключени – по различно време – също поставя под подозрение пилотите.

Идеята пилоти да използват самолет, за да се самоубият и да извършат масово убийство звучи плашещо, тя е табу в тази индустрия, но се е случвало. За катастрофата със самолета на сингапурската компания „Silk air“ през 1997 г. и за тази с машина на „Egyptair“ през 1999 г. се смята, че са резултат от преднамерени действия на пилотите.

ОТВЛИЧАНЕ ОТ ТЕРОРИСТИ

Тази теория бе популярна в началото, след като се разбра, че двама иранци на борда – единият 18-годишен, другият 28 – са пътували с крадени паспорти. Разследващите не откриха нищо, свързващо някого от тях с терористични групировки; смята се, че са пътували с цел нелегална имиграция в Европа.

Откакто в САЩ бяха извършени терористичните атентати през 2001 г., вече е доста по-трудно за неупълномощено лице да влезе в пилотската кабина. Вратите на кабините бяха подсилени, бяха
въведени и правила, чрез които се прави така, че никой да не влезе, докато пилотът излиза. А и пътници, и екипажи показаха готовност да се изправят срещу всеки, който се опитва да превземе или повреди самолета. Може ли да е било позволено на някого да влезе в кабината?
Против правилата е, но се случва. През 2011 г. вторият пилот на Полет 370 и негов колега поканили две жени, които се качили на самолета да седнат в кабината за международен полет. По време на пътуването пилотите пушели и флиртували, каза този месец едната от жените. И все пак никоя заслужаваща доверие групировка не си е приписала изчезването, а разузнавателните служби казват, че не са засичали никакви разговори в терористични кръгове за самолета.

ВНЕЗАПНА КАТАСТРОФА

Експерти в областта на въздухоплаването първоначално заподозряха, че се е случило нещо внезапно и ужасяващо. Може би бомба на борда или някакъв вид повреда в двигателите или в конструкцията на самолета. Но ако е станало това, щяха да бъдат намерени отломки на мястото, на което предавателят е изключил. Освен това „Боинг“-777 имат само една катастрофа през 19-годишната си история – миналогодишната злополука с машина на „Asiana airlines“ в Сан Франциско. Ако е имало внезапно
разпадане, части от самолета щяха да могат да бъдат засечени с радар.

ПОЖАР

Пожар, причинен от повреда в електрическата инсталация или пък може би от опасен товар, може да е извадил от строя комуникационното оборудване и да не е позволил на членовете на екипажа и пътниците да повикат помощ. Някои хора допуснаха, че пилотите са били извадени от строя от дим. Възможно е, но стюардите и пътниците щяха да имат време да влязат в кабината и да поемат контрола над самолета.

ПОНИЖАВАНЕ НА НАЛЯГАНЕТО

Бавно или внезапно понижаване на налягането, причинило загуба на кислород, може да е убило всички на борда. Ако равнището на кислород е спаднало, едно шумно, автоматично предупреждение щеше да извести пилотите да си сложат кислородните маски и веднага да слязат под 3050 м, където има достатъчно кислород за дишане, без помощ. Ако налягането в самолета се е понижило и това е убило хората в него, както се случи със самолета на състезателя по голф Пейн Стюарт през 1999 г., това би обяснило мълчанието на екипажа и пътниците. Но в този случай експертите по въздухоплаване казват, че машината автоматично е поддържала курскъм Пекин и се е виждала на радара.

САМОЛЕТЪТ Е БИЛ СКРИТ

Възможно е някой да е приземил самолета на някое отдалечено летище и да го крие от света. Може би искат да държат пътниците като заложници, макар че никой не е поемал отговорност и не е искал откуп. Може би пък да е имало нещо ценно в товарното отделение – и това да е бил най-сложният обир в света. Може би терористи държат самолета и планират да го заредят с гориво и експлозиви, и да го използват като ракета в бъдеще. Всички тези сценарии имат пробойни. Някой много опитен пилот
трябва да приземи самолета на малко летище, което обикновено не приема боинги от типа 777. Може да е трябвало да кацат по тъмно, без да имат на разположение обичайната навигационна помощ. И освен това те трябва да са излъгали радарните системи на няколко страни, въпреки че някои допуснаха, че той е летял в сянката на друг самолет, което го е направило невидим за радарите.
И все пак е трудно да се изключи каквото и да било. На правителството в Тайланд му отне 10 дни, за да признае, че там са засекли нещо на радара, което може да е било Полет 370. Не е задължително правителствата да са готови да споделят всичката си информация, особено когато става дума за възможностите на военните им радари.
Но защо са му на някого всички тези проблеми, та да краде пътнически самолет? По-лесно се краде товарен.

СВАЛЕН Е ПОГРЕШКА

Случвало се е граждански самолети да бъдат сваляни погрешка от военните на дадена страна. През юли 1988 г. ракетният крайцер на военноморските сили на САЩ „Винсънс“ погрешка свали ирански
самолет, при което загинаха всичките 290 души на борда, пътници и екипаж. През септември 1983 г. самолет на „Korean air“ бе свален от руски изтребител. Няма доказателства, че Полет 370 е бил свален от някоя държава.

 
 

Режисьорите, които започнаха кариерите си с шедьоври

| от chronicle.bg |

Да си режисьор и да направиш фурор още с първия си филм може да бъде най-добрият и най-лошият старт на кариерата ти.

От една страна е високата заявка, която показва, че имаш потенциал да създаваш качествени филми, а от друга е очакването дали ще надскочиш собствената си летва. Защото това е лакмусът за добрия режисьор. На всеки се случва да има едно добро заглавие в биографията си, трудното е да повториш успеха, с което да докажеш мястото си на върха.

Все пак киното познава немалко режисьори, чийто първи филми се превръщат в шедьоври, а следващите им са също толкова добри.

Вижте в галерията горе част от режисьорите, които започнаха кариерата си с едни от най-добрите филми на всички времена, а след това успяха да се възползват от шанса, който им беше предоставен.

 
 

Маргарет Мичъл и отнесеният от вихъра Юг

| от Дилян Ценов |

На 11 август 1949 г. женена двойка върви ръка за ръка по улица в Атланта. Отиват на кино. Докато пресичат прочутата „Прасковена улица“ едно такси приближава с бясна скорост. Той се отдръпва, но тя не успява и таксито я удря. Повече не идва в съзнание. Пет дни по-късно, на 16 август 1949 г., Маргарет Мичъл Марш, авторката на най-популярния роман в американската литература, „Отнесени от вихъра“, умира в следствие на усложненията от катастрофата.

Жената, чието творчество е символ на Стария Юг, е уникален по своето естество феномен в американската литература. Тя твори във времена, когато мъжкото присъствие е не само преобладаващо, но и мнението на писатели, критици и журналисти е онова, което казва колко дълго ще живее дадена творба. Никой не може да премине отвъд бариерата, ако не е одобрен и допуснат от вече доказалите се таланти. И в тези години се появява една никому неизвестна жена, съпруга, домакиня от Атланта, която е написала роман за Американската гражданска война. Годината е 1936. Работното заглавие е „И утре е ден“, но той излиза под познатото на всички име „Отнесени от вихъра“.

Gone with the wind front cover
Първото издание на романа

Пукнатините в системата са моментални. Никой от висшия кръг не одобрява този „феминистки“ и „вреден за обществото“ роман. Никой не харесва идеята да бъде поучаван от провинциална домакиня, която започва да пише, защото си навехва глезена и трябва да си запълва времето с нещо. Публиката обаче е на друго мнение. Противоположното. „Отнесени от вихъра“ още с появата си предизвиква фурор и става една от най-популярните и продавани книги в страната. Всички четат за Скарлет, Ашли, Рет, цялото семейство О’Хара, памуковите плантации, хубавия, идиличен (за белите) Юг и Гражданската война, след която нищо вече не е същото. Независимо от мнението на критиците и писателите, Маргарет Мичъл става новото литературно откритие.

 gonewiththewind2
Кадър от филма „Отнесени от вихъра“ (1939)

„Отнесени от вихъра“ е роман за оцеляването. Всяка ситуация стои под тази обширна тема. Това е Гражданската война, която Югът загубва и трябва да се издигне отново, макар и не същия. Това са семейство Уилкс, които загубват плантацията си и разчитат на Скарлет. Това са всички онези роби, които си мислят, че ще бъдат освободени от янките, но свободата се оказва мираж. И тук разбира се е любимата на всички жени и мъже Скарлет О’Хара. Яркочервена, също като името си, нейният живот не е нищо повече от оцеляване, сила и кураж. Това несъмнено е една от най-силните жени в литературата изобщо. Най-дръзката, смела, глупава, на моменти луда, безпардонна – Скарлет е кучката от литературата, която не можеш да не обичаш.

„Отнесени от вихъра“ е роман и за миналото, което никога няма да се върне. За идиличния свят на памуковите плантации, големите имения, в които кринолините на дамите се блъскат един в друг, всяка си има ухажор. Всяка се жени преди 16-тата си годишнина, на 20 и неженена означава стара мома. Свят, в който си щипеш бузите и хапеш устните, за да почервенеят. Всички са щастливи и живеят в безгрижие, граничещо с безвремие. Робите вършат всичко, те издържат плантаторите. Всичко това приключва с Гражданската война. Конфедерацията не удържа янките и четири години по-късно, през 1965 г., Югът остава само спомен. А с него си отиват и всички негови порядки. Но момичето с ирландска кръв не се предава и избира куража пред репутацията. Скарлет О’Хара хваща оръжието на своето време и побеждава с него. Разбира се тя винаги остава капризното дете, което иска да получи всичко на всяка цена. Затова понякога действа хаотично и импулсивно и това й коства много. Но тя е такава. Неслучайно е една от любимките на читателите. От другата страна е нейният антипод, Мелани Хамилтън, съпругата на Ашли, на която Скарлет, заслепена от егоизма си, така и не осъзнава колко много дължи. Разбира го накрая, но прекалено късно.

 Author Margaret Mitchell
Маргарет Мичъл в Ню Йорк през 1938 г.; Getty Images

Маргарет Мичъл пише „Отнесени от вихъра“ в продължение на десет години. Няма други издадени книги. Никога не свиква с популярността и дори я отхвърля. Тя е Грета Гарбо на литературата, която живее уединено до самия си край, отказва да дава автографи, отказва да дава името на героите си за комерсиални цели (като сапун за ръце „Скарлет“) и не обича да говори публично.

Единствената й книга говори вместо нея. Книгата, между чиито страници е запечатен мирисът на пролетта, лекотата на памука, сълзите на стотици момичета и майки, гадния вкус на ямса, въшките и вечният шум на десетките бални рокли, идващ от някоя плантация в далечината.

 
 

18,10ч. е най-доброто време за питие

| от chronicle.bg, БТА |

Режимът по часовник може да се окаже най-доброто средство за здравословен живот, според авторите на изследване, целящо да установи по кое време от деня хората извличат максимални ползи от обичайните си занимания.

Допитването, обхванало 1000 души във Великобритания, е направено по поръчка на производителите на хранителни добавки „Форца“. На базата на получените отговори авторите му са изготвили здравословен график, насочващ към идеалното време за дейности като хранене, тренировки и дори секс:

– 6,45 – Най-подходящото време за събуждане, по възможност след продължил между седем и девет часа нощен сън.

– 7 – Идеалното време за сутрешна тренировка. Изследване е установило, че кардио упражненията на гладно водят до изгарянето на малко по-голямо количество мазнини.

– 7,15 – Около 30 минути след събуждане е най-доброто време за закуска. Внушителните 84 процента от участниците в допитването споделят мнението, че придържането към хранене в определено време помага в борбата срещу излишните килограми.

– 7,30 – Най-доброто време за секс – в идеалния случай 45 минути след събуждане, когато енергийните нива са повишени. Приливът на ендорфини след полов контакт помага за понижаване на кръвното налягане и нивата на стрес.

– 9,45 – Идеалното време за работа. Изследване е установило, че пикът на мисловната дейност е около три часа след събуждане. По това време концентрацията, способността за запаметяване и креативността са най-високи.

– 10,45 – Най-доброто време за почивка, тъй като нивата на стрес се покачват, особено в началото на седмицата.

– 12,15 – Четири часа след закуска идва най-подходящото време за обяд. Три четвърти от участниците в допитването са споделили „осезаеми ползи“ от факта, че никога не пропускат обедното хранене.

– 15,30 – Моментът за демонстриране на воля. По това време хората, които спазват диета, са най-уязвими и най-склонни да посягат към хранителни изкушения, способни да я провалят.

– 18 – Най-подходящото време за вечеря според хората, спазващи хранителен режим с цел отслабване.

– 18,10 – Най-доброто време за питие. Алкохолните напитки е препоръчително да се пият по-рано вечер, за да може черният дроб да се възстанови, преди да настъпи времето за лягане.

– 18,30 – Подходящо време за силови тренировки.

– 22,10 – Идеалното време за лягане, позволяващо 20 минути за заспиване и 90 минути за най-възстановителния сън без бързи очни движения, който обикновено е преди полунощ

 
 

Рекорден брой пътници на летище София

| от |

Пътниците, минали през летище София от началото на годината до края на юли са с 42% повече в сравнение със същия период на миналата година. Това прави около 3,75 млн. души като само през юли обслужените пътници са над 611 хил.

Рекордното увеличение не е изненада на фона на засилената конкуренция между двата основни нискотарифни превозвача, които изпълняват полети от и до софийското летище – Ryanair и Wizz air. Ирландската компания Ryanair започна да работи на пълен капацитет през последното тримесечие на миналата година. Така до края на юли броят на пътниците по редовните международни линии е нараснал с една трета в сравнение с година по-рано.

Увеличение с 57 на сто има и по вътрешните линии до Бургас и Варна. От тази година Wizz air възстанови полетите си до Варна. Преди това вътрешните линии се обслужваха само от България ер. Ръст има и на пътниците по чартърни линии – 12% повече спрямо година по-рано. През юли на летище София са обработени общо 1771 тона товарни и пощенски пратки.