FlyDubai: малка компания с големи амбиции

| от Иван Петров по Gulf Business |

Летището в Дубай спечели световно признание миналата година, ставайки най-натовареното летище в света на база на международен пътнически трафик. Повече от 70.4 милиона посетители са преминали през летището.

Цифрата е направо гигантска за малък град като Дубай, но имайки предвид бързото разрастване на двете основни авиокомпании, опериращи от там, Emirates и нискобюджетната flydubai въобще не е изненадващата.

Успехът на по-голямата от двете компании Emirates е като по учебник и не прави толкова голямо впечатление, но малката flydubai също има своя принос към възхода на емирството към авиационното господство.

flydubai е основана през 2008 година, малко след започването на финансовата криза. Първият полет на компанията е до Бейрут и става факт през юни една година по-късно. Шест години по-късно, авиокомпанията лети до 90 различни дестинации, а плановете ѝ не спират до тук. Очаква се до 2016 година те да станат над 100.

flydubai-fleet

„Нашата стратегия се базира на два аспекта – повече самолети и максимизиране на пазара. Целта ни е да добавим нови самолети към флота си и нови градове“, казва главният оперативен директор капитан Кенет Гайъл, който е в авиокомпанията от самото ѝ начало.

Кенет Гайъл е пилот и ветеран в индустрията и Gulf Business разговаря с него в Рентън, където е заводът на Boeing, в който се произвежда 49-тия самолет на flydubai. Той е изключително горд и развълнуван от това, което авиокомпанията е постигнала досега.

Авиокомпанията става печеливша още през втората си година, а през третата отбелязва и цяла година с положителни финансови резултати.

„Оттогава ние правим едно и също нещо и не смятам да го променяме“, казва Кенет Гайъл.

Нетната печалба на компанията за изминалата година достига до 250 милиона дирхама (малко под 70 милиона щатски долара) и бележи ръст от 12.3% спрямо 2013 година. Общите приходи на компанията достигат 4.4 милиарда дирхама (1.2 милиарда долара)

Нискобюджетната авиокомпания се разраства с бързи темпове. Само за 2014 година добавя 23 нови маршрута към мрежата си, а досега е обявила 16 нови дестинации за 2015 година. flydubai лети директно до 57 дестинации, които не са обслужвани от никоя друга авиокомпания от ОАЕ, а сегашната ѝ бизнес стратегия е да се насочи към всички държави, намиращи се в рамките на шестчасов полет от Дубай.

„Ако погледнете къде летим, ще видите, че в рамите на този район има минимум 2.5 милиарда души, тази бройка скоро ще достигне 3 милиарда. От както започнахме, само 1% от тях са летели с нас, така че дори и да стигнем до 2-3% от пазара, пак говорим за пазар от невероятни размери“, обяснява Гайъл.

111913flydubai_1280x720

Засега Кенет Гайъл отказва да разкрие подробности за новите градове и държави, до които авиокомпанията ще лети, но каза, че flydubai ще се съсредоточи върху двустранните споразумения.

„Има няколко града, до които бихме искали да летим възможно най-скоро. Наблюдаваме Индия, Пакистан, Иран, Африка – ако добър пазар стане достъпен, ние ще стъпим на него“, добавя той.

Гайъл признава, че подписването на двустранни споразумения е един от най-времеемките процеси за една авиокомпания, но той не иска да го класифицира като „проблем“ или „предизвикателство“.

„Всяка страна е различна. В някои случаи получаването на споразумение отнема изключително много работа. Те имат определен брой места всяка година и ние трябва да се конкурираме с другите превозвачи, за да ги получим. Това е един постоянен процес на чукане на врати и получаване на тези споразумения, които ще ни позволят да летим“, обяснява пилотът от американски произход.

Авиокомпанията имаше проблеми с експанзията ѝ в Индия и въпреки, че сега лети до 10 града в страната, темповете на добавяне на нови дестинации в страната са по-бавни от очакваното. Подобни забавяния са наблюдавани и в Пакистан и Иран.

„Ако санкциите над Иран бъдат вдигнати и страната се отвори, това определено ще окаже някакъв ефект – колко голям ще бъде този ефект не знам. Има много търсене“, казва Гайъл. flydubai лети до девет дестинации в Иран от август миналата година.

Според авиационния анализатор Садж Ахмад от StrategicAeroResearch.com най-голямото предизвикателство, пред което flydubai е изправена, е претоварването на Dubai International Airport и ще се наложи да изчака, докато Dubai World Central бъде напълно развито.

„Преместването в DWC е неизбежно. Ако flydubai иска да се конкурира, разрасне и да пусне нови линии, единствено DWC може да предостави допълнителните слотове, от които има нужда. Това не означава, че flydubai не може да лети и от двете летища в Дубай – определено може – но предполагам, че иска да бъде на едно място, за да намали разходите си и да увеличи капацитета си, нещо, което само DWC може да предложи“, казва той.

Един от ключовите фактори за бързото разрастване на компанията е нарастването и на размера на флота ѝ. flydubai поръча 50 нови Boeing 737-800 през 2008 година, а тази година се очаква да получи своя 49-ти Boeing самолет.

„В една предизвикателната среда 737 е едно много добро решение и ние наблюдаваме 99.7% надеждност. Този модел самолет е изключително рентабилен, а и ние го вземе на много добра цена“, казва Гайъл.

flydubai постави и своеобразен рекорд с поръчка на 100 нови 737 MAX на стойност 11.4 милиарда долара по време на Dubai Airshow преди 2 години. В поръчката са включени и 11 самолета Boeing 737-800 от ново поколение.

Моделът MAX употребява по-малко гориво, а въглеродните емисии са намалени с 14% спрямо сегашните самолети от подобен клас. MAX е и 40% по-тих от останалите самолети. Според Boeing самолетът ще предположи по-ниски оперативни разходи на място с 8% спрямо тяснофюзелажните самолетите на конкурентите си.

Самолетът има обхват от 3600 морски мили (6667 км) и е оборудван с нов интериор и по-големи места за багаж в кабината.
Boeing започна производството на MAX през юни тази година, а първият самолет ще бъде доставен на авиокомпанията, направила първата поръчка Southwest Airlines през третото тримесечие на 2017 година. Flydubai също ще получи първия самолет от поръчката си след 2 години.

„Първата доставка на 737 MAX за flydubai е планирана за втората половина на 2017 година и авиокомпанията е една от първите, които ще получат този самолет“, потвърди старшия вицепрезидент отдел „Международни продажби“ на Boeing Марти Бентрот.

flydubai ще получи всичките самолети до края на 2023. Някои от новите самолети ще бъдат използвани за заместван на старите – flydubai има политиката да дава самолетите си, които са на повече от 8 години на лизингова компания, а други ще бъдат използвани за пускането на нови линии.

Въпреки, че Гайъл твърди, че е изключително доволен от партньорството на авиокомпанията с Boeing, той може да смени лоялността си, ако пазарът го налага и иска.

„Нямаме непосредствени планове за нови поръчки, но всеки път когато искаме да купим други самолети ще се свържем и с конкуренцията, за да видим всички опции. Трябва да правим така, защото продуктите се променят. Едно нещо може да бъде най-доброто тази година, но другата друго да има подобрения. А и различните пазара изискват различни самолети. Така че никога не си слагайте усмирителната риза сами“, пояснява той.

flydubai е първата нискобюджетна авиокомпания в Дубай, но не е първата в ОАЕ. Базираната в Шарджа Air Arabia, основана през 2003, е изключително успешна и продължава да разраства и развива мрежата си. От другата страна на Персийския залив базираната в Кувейт Jazeera Airways и базираната в Саудитска Арабия flynas също се конкурират в нискотарифния сектор за регионални пътници.

Тази конкуренция кара превозвачите да иновират и да предлагат нови продукти. Преди 2 години flydubai се насочи към бизнес пътниците и започна да предлага бизнес класа на определени полети.

„Резултатите от стратегията ни за въвеждане на бизнес класа надвишиха всичките ни очаквания“, казва Гайъл. Всички нови самолети на авиокомпанията ще предлагат новата услуга.

„За някой хора всичко е до цената, но други искат различен вид услуга и са готови да платят за нея. Хората искат по-големи места и ние просто задоволяваме потребностите на клиентите“, е мнението на Гайъл.

Ахмад е съгласен, че въвеждането на такъв тип услуги е било успешен ход.

„Продукт като този, бизнес класа, е бил нещо нечувано в този пазар – flydubai го стартира. Услугата е хит сред пътниците и е в основата на почакващите се приходи и печалби“, твърди той.

Този ход помогна на авиокомпанията да се разграничи от конкурентите си, но Гайъл е на мнение, че „пазарът е голям и има достатъчно бизнес за всеки.“

„Но сега трябва да се конкурираме с нашите хора“, добавя той.

А какво ще бъде бъдещето на flydubai?

Единствено пазарът ще покаже, но не и ако Гайъл вземе думата „Нашата цел е да бъдем най-добрите.“

 
 

Tематичната песен в новия филм за Бонд ще бъде на инди рок състав

| от Иван Петров по Gulf Business |

Актьорът Даниъл Крейг, който потвърди, че ще се снима за пети път във филм за Джеймс Бонд, ще настоява тематичната песен на лентата да бъде поверена на инди рок състав, съобщава Контактмюзик.

Екранният 007 много харесвал алтернативната американска банда „Кар сийт хедрест“ и щял да положи усилия честта да изпълнят главния хит в 25-ия филм за Джеймс Бонд да се падне именно на нея.

Известен е фактът, че мнението на Даниъл Крейг се уважава от продуцентите на култовата шпионска сага. Така например по препоръка на актьора Адел бе избрана да изпее тематичната песен в „007 координати Скайфол“ от 2012 година.

Крейг настояваше „Рейдиохед“ да изпълнят хитовата композиция в 24-ия филм за Бонд „Спектър“,но тяхната песен впоследствие не беше използвана.

 
 

Суперкомпютър подобри рекордите за поставяне на медицински диагнози

| от Иван Петров по Gulf Business |

Китайски учени разработиха роботизирана система, която диагностицира цял спектър човешки заболявания.

Изкуственият интелект анализира симптомите на пациента, а след това поставя диагнозата и предлага оптималното лечение. Точността на компютърните диагнози е с 20 процента по-висока, отколкото при стандартните способи на диагностика.

Идеята за практическото приложение на разработката е компютърът да проверява симптомите на пациента и да поставя диагнозата, а след това лекар да я потвърждава.

Роботизираната система е способна за 4,8 секунди да постави диагнозите на 100 пациенти с точност 98 процента. Тя предлага също най-добрия начин за лечение. Програмата обединява данни от десетки милиони клинични случаи. На всеки две седмици тя се обучава да диагностицира ново заболяване.

В разработката на изкуствения интелект са участвали специалисти на китайския Национален изчислителен център.

 
 

Лондон в дъжд и слънце

| от Иван Петров по Gulf Business |

 Лондон е от градовете, които всеки човек трябва да посети поне веднъж в живота си. Независим по дух, обединил в себе си новото и старото, винаги готов да те посрещне и изпрати… Британската столица е вълнуваща.  

Мечтата да отида до Лондон стои в главата ми,откакто се помня. Заради всичко, което този град олицетворява и носи в себе си. Той е нов и старедновременно. Бърз и бавен. Обичан от мнозина и мразен от също толкова много хора. Стар мегаполис в покрайнините на Европа и в сърцетона множество хора. Едно нещо е сигурно – трябва да му се отдели достатъчно време. Лондон е претенциозен град, към чийто ритъм или трябва да се нагласиш, или няма смисъл да ходиш. Тойноси осанката на древен аристократ и го знае.Както и хората, които са родени и израснали там.Ще ги познаете от 100 километра, тъй като лондончани не са като останалите пребиваващи вбританската столица. Множеството от хората садошли от другаде, но рядко се задържат, простозащото ритъмът на града не е за всеки. Там хората бързат, говорят високо, не се блъскат, не те поглеждат, мили са, но не прекаляват. Лондон екато живот от филм. В първата си бърза среща снего успях да видя стандартните забележителности като Биг Бен, Окото, Уестминстърското абатство, Бъкингамския дворец и Стамфорд Бридж.

Вторият път, когато се върнах там,  Лондон и аз имахме петдневна афера, която стартира типично по британски – с дъжд. Петте дни, прекарани в града, се състояха в един великолепен апартамент, който се намира точно до Тауър Бридж и в непосредствена близост до Лондон Бридж. Второто ми посещение в британската столица премина през други важните места – Оксфорд Стрийт, която е най-голямата шопинг улица там, Мейфеър – мястото с най-скъпите магазини, стоковия пазар и най-скъпите аукционни къщи, Бейкър Стрийт 221B, където се намират домът и музеят на Шерлок Холмс, Хайд парк, където, ако е достатъчно топло, може да видите хора да се пекат, да четат, да са на пикник, а около тях жени да правят йога. Но дори и да не е топло, пак ще ги видите. Англия е държава, в която лятото трае само ден, а ниските температури не притесняват никой друг освен чужденците. И, разбира се, моят любим парк – St. James’s Park. Той се намира между Бъкингамския дворец и Уестминстърското абатство и там живеят най-любвеобилните животни на света.

Върнах се в Лондон година по-късно през март. Когато човек се връща на едно място пак и пак, вече не разглежда забележителностите, а се отдава на дневен и нощен живот, и музика. Много музика. Тоест, задължителен за виждане е Abbey Road. Легендарната улица, на която се намира известното студио, в което са записвани едни от най-големите хитове и песни, легендарни албуми, саундтраци на филми, е точно това, което очаквате – малка, но магнетична. А още по-известната пешеходна пътека, на която Ливърпулската четворка Beatles снима обложката на 11-тия си предпоследен албум, си стои непокътната. Има множество хора, които се опитват да наподобят снимката, а шофьорите, свикнали с тълпите притичващи и застиващи като Пол, Джордж, Джон и Ринго на пътя, са повече от толерантни. Но не бъркайте любезността им с нещо друго. Ако нарушите правилата, те няма да се поколебаят да покажат доброто си лондонско възпитание и студената си осанка.

По време на третото ми пътуване до този град имаше нощни заведения, пъбове, пазаруване в огромни магазини, срещи с нови приятели, много возене в метрото, много ходене пеша, много дъжд, театър, кино.

Четвъртата и последна засега среща, беше преди месец. Поводът беше събитие и съответно дните бяха малко. Но когато си виждал едно място толкова пъти и от най-различни ъгли, усещането вече е различно. Този път аз и Лодон си устроихме танц окъпан в слънце, защото оцелих трите най-топли дни, имахме пикник, видях Шекспир и нощен Лондон отвисоко, докато се къпех в басейн с топла вода. Видях отново Шерлок, усетих Агата Кристи и пих чай, уиски и бира, не непременно в този ред…

Лондон е афера. Пътешествие без посока и край, и винаги с интересни обрати. Неслучайно градът и държавата на Шерлок, Хари Потър, добрия футбол, чая, най-дълго царуващия монарх, най-великите жени управници, Биг Бен, най-добре облечените мъже и на дъжда, винаги е желана дестинация за мнозина. Лондон е като чаша чай, поднесена в скъп порцелан от красив мъж в добре ушит костюм, докато до теб се разиграва истинска мистерия по Агата Кристи – незабравим.

 
 

Конкурс цели да приземи космически кораб на Луната и да изпрати снимки към Земята

| от Иван Петров по Gulf Business |

Все по-близо сме до най-интересната част от състезанието Google Lunar X Prize, вдъхновило инженери и технологични предприемачи от целия свят да разработят нискобюджетен роботизиран метод за изследване на Космоса. Идеалната цел на конкурса е до 31 декември 2017г. да приземи космически кораб на Луната, който да изпрати снимки и видеоклипове от мястото към Земята.

Участниците в състезанието са подчинени на определени изисквания, едно от които е корабите им не само да се приземят на Луната, но и да се придвижат минимум 500 метра по повърхността й. Ето защо създаването на лека и проходима конструкция е от особено значение в тази надпревара.

Отборът от Япония HAKUTO е един от общо петте финалисти, които ще се борят за голямата награда от 20 милиона щатски долара. Първият частно финансиран екип в страната на изгряващото слънце, който се е посветил в изследването на Луната, избра SUZUKI като свой партньор при разработването на този уникален космически кораб.

SUZUKI_&_HAKUTO_02

SUZUKI помагат за намаляване на теглото на луноходчето, което е изключително важно както за оптимизирането на разходите за изстрелването му от Земята, така и за успешното му придвижване по пясъчната повърхност на Луната. Космическият кораб на HAKUTO е оборудван с технологията за задвижване на четирите колела AllGrip, която се е доказала като надеждна за придвижване през различни терени при моделите от автомобилната гама на японския производител – VITARA, SX4 S-CROSS, JIMNY, IGNIS и SWIFT.

SUZUKI_&_HAKUTO_03