Финансови резултати на авиокомпания easyJet за годината

| от |

Финансови резултати на авиокомпания easyJet за годината, приключила на 30-ти септември 2014 г.

 Доказана стратегия, изпълнение и възвръщаемост

 

   2014 2013 Промяна
Общо приходи ( млн. британски. лири) 4,527 4,258 +6.3%
Печалба преди данъци ( млн. британски лири) 581 478 +21.5%
Нетен маржин преди данъци (%) 12.8% 11.2% +1.6ppt
Печалба на акция (британски пенса) 114.5 101.3 +13.0%
Предложен дивидент за изплащане, нормален – (пенс за акция) 45.4 33.5 +35.5%
Възвръщаемост на инвестирания капитал (%) 20.5% 17.4% +3.1ппт

 

 

Стимулиране на търсенето, преобразуване и доходност на европейския пазар

  • Общият приход от място е нараснал с 1,2% на отчетна база и с 1,9% при постоянен валутен курс, до 63.31 лири, като това се дължи от части на дигитални инициативи и на инициативи за управление на приходите, както и на постоянния фокус върху разпределението на капитала. През втората половина на годината приходът от едно място при постоянен валутен курс е нараснал с 1,9 %.
  • Превозените места са се увеличили с 5,1% до 71,5 милиона.
  • Затовареността на полетите е увеличена с 1,3 процентни пункта до 90,6%, а броят на пътниците е нараснал с 6,6% до 64,8 милиона.

 

Поддържане на ценово предимство

  • Общият разход за място (изключвайки горивата) е намалял с 1,2% на отчетна база, но се е повишил с 0,6% при постоянна валута, до 37,70 лири. Увеличенията в разходите за единица място са повлияни от завишените такси на регулирани летища. През втората половина на годината разходът за едно място при постоянен валутен курс се е увеличил с 0,7%.
  • еasyJet реализира устойчиви икономии в размер на 32 милиона лири, от които само 18 милиона са направени през второто полугодие.
  • CFM беше избран за бъдещ доставчик на двигатели за самолети от настояща и нова генерация, което ще спомогне за реализация на еднократни икономии.

Изграждане на силна транспортна мрежа

  • Откриване на нови бази в Хамбург и Неапол през годината и обявяване на нови в Амстердам и Порто.
  • easyJet започна да използва бившите слотове на Flybe на летище Лондон Гетуик на 30 март 2014 г.
  • Опции и права за покупка на 35 А320 самолета, които биха допринесли за изгодни възможности за растеж на компанията.

 

Дисциплинирано използване на капитала

  • Възвръщаемостта на инвестирания капитал нарасна с 3,1% до 20.5%.
  • easyJet приключи финансовата година с 985 милиона лири оперативен кеш, или намаление с 252 милиона лири в сравнение с финансовите резултати към 30 септември 2013 година. Намалението на кеша от 252 млн. паунда спрямо миналия период се дължи на платен обикновен дивидент от 133 млн. и специален такъв от 175 млн., предварителни плащания за нови самолети и плащания на задължения по заеми.
  • Бордът на директорите препоръчва изплащане на увеличен обикновен дивидент на акционерите в размер на 180 милиона лири или 45.4 пенса за акция, на базата на своята засилена дивидентна политика за изплащане на 40% от годишната печалба след данъчно облагане.

 

Изпълнителният директор на easyJet Каролин Маккол коментира резултатите:

„еasyJet продължи да изпълнява своята стратегия, постигайки още едно силно представяне с рекордни печалби за четвърта поредна година. Предлагаме да се увеличи изплащането на дивиденти от 1/3 до 40%, което отразява нашата увереност в бъдещето на компанията. Представянето ни демонстрира фокуса върху разходите и напредъка в изпълнението на заложените стратегически приоритети. Нашите хора споделят нашата стратегия и това ни дава силен импулс да продължим.

     еasyJet отвори ясно синьо небе между нас и нашите конкуренти – традиционни и нискотарифни – със своята уникална и печеливша комбинация от най-добрата мрежа с маршрути, свързваща основни летища в Европа, с голямата стойност на тарифите и приятелското обслужване. Бих искала да благодаря на всички наши служители, които работиха толкова усилено, за да доставят устойчив растеж и възвръщаемост за нашите акционери“.

 

 

За easyJet:

easyJet оперира въздушно-транспортна мрежа №1 в Европа с водещо присъствие в топ 100 маршрутите и на 50-те най-големи европейски летища.

easyJet превозва повече от 63 милиона пътници годишно, от които 12 милиона пътуват с бизнес цел.

easyJet лети с над 200 самолета до повече от 700 маршрута между над 130 летища в над 32 държави. Повече от 300 милиона европейци живеят в рамките на един час разстояние с кола от летищата, до които лети easyJet  – повече от всяка друга авиокомпания.

easyJet приема устойчивостта отговорно. Компанията инвестира в най-новите технологии, оперира ефективно и запълва повечето от своите места, което означава, че пътник на easyJet е отговорен за 22% по-малко въглеродни емисии от пътник на традиционна авиокомпания, ако летят с един тип самолет по един и същ маршрут.

 

 
 

Защо по-скъпото вино има по-добър вкус

| от chronicle.bg, БТА |

Изследователи от Германия и Франция са открили защо скъпото вино има по-добър вкус от евтиното, предаде ДПА, позовавайки се на публикация в сп. „Сайънтифик рипортс“.

Причината се в крие в наградната система на мозъка.

„Въпросната система е по-активна, когато пием по-скъпи вина и това съответно се отразява върху възприемането на вкуса им“, обяснява Бернд Вебер от университета на Бон, Германия, един от авторите на изследването, осъществено съвместно с Европейския институт по бизнес администрация (INSEAD) във Франция.

„Сега въпросът е дали можем да тренираме наградната система и да я направим по-слабо податлива на подобни „плацебо“ маркетингови ефекти“, допълва специалистът.

За да разберат защо скъпото вино ни се струва по-вкусно, учените са изследвали със скенер за ядрено магнитен резонанс мозъчната активност на 15 мъже и 15 жени. Участниците в експеримента са били уведомявани колко струва всяко едно вино, преди да им бъде подаден милилитър от течността през маркуч. След това изследваните лица е трябвало да натиснат бутон, за да оценят вкуса на виното по деветстепенна скала.

В действителност напитката е била една и съща, но на участниците са били съобщавани различни цени – 3, 6 или 18 евро на бутилка.

„Както се очакваше, тестваните лица твърдяха, че виното с по-висока цена има по-добър вкус от евтиното“, отбелязва Хилке Пласман от изследователския екип.

Скенерът същевременно е показал, че предните дялове и част от мозъка, известна като вентрален стриатум, за които се смята, че играят роля в наградния процес, са били по-активни при по-високите цени на виното.

„В крайна сметка изглежда, че наградната и мотивационната система ни мамят“, казва Лиане Шмит от изследователския екип.

 
 

Маргарет Мичъл и отнесеният от вихъра Юг

| от Дилян Ценов |

На 11 август 1949 г. женена двойка върви ръка за ръка по улица в Атланта. Отиват на кино. Докато пресичат прочутата „Прасковена улица“ едно такси приближава с бясна скорост. Той се отдръпва, но тя не успява и таксито я удря. Повече не идва в съзнание. Пет дни по-късно, на 16 август 1949 г., Маргарет Мичъл Марш, авторката на най-популярния роман в американската литература, „Отнесени от вихъра“, умира в следствие на усложненията от катастрофата.

Жената, чието творчество е символ на Стария Юг, е уникален по своето естество феномен в американската литература. Тя твори във времена, когато мъжкото присъствие е не само преобладаващо, но и мнението на писатели, критици и журналисти е онова, което казва колко дълго ще живее дадена творба. Никой не може да премине отвъд бариерата, ако не е одобрен и допуснат от вече доказалите се таланти. И в тези години се появява една никому неизвестна жена, съпруга, домакиня от Атланта, която е написала роман за Американската гражданска война. Годината е 1936. Работното заглавие е „И утре е ден“, но той излиза под познатото на всички име „Отнесени от вихъра“.

Gone with the wind front cover
Първото издание на романа

Пукнатините в системата са моментални. Никой от висшия кръг не одобрява този „феминистки“ и „вреден за обществото“ роман. Никой не харесва идеята да бъде поучаван от провинциална домакиня, която започва да пише, защото си навехва глезена и трябва да си запълва времето с нещо. Публиката обаче е на друго мнение. Противоположното. „Отнесени от вихъра“ още с появата си предизвиква фурор и става една от най-популярните и продавани книги в страната. Всички четат за Скарлет, Ашли, Рет, цялото семейство О’Хара, памуковите плантации, хубавия, идиличен (за белите) Юг и Гражданската война, след която нищо вече не е същото. Независимо от мнението на критиците и писателите, Маргарет Мичъл става новото литературно откритие.

 gonewiththewind2
Кадър от филма „Отнесени от вихъра“ (1939)

„Отнесени от вихъра“ е роман за оцеляването. Всяка ситуация стои под тази обширна тема. Това е Гражданската война, която Югът загубва и трябва да се издигне отново, макар и не същия. Това са семейство Уилкс, които загубват плантацията си и разчитат на Скарлет. Това са всички онези роби, които си мислят, че ще бъдат освободени от янките, но свободата се оказва мираж. И тук разбира се е любимата на всички жени и мъже Скарлет О’Хара. Яркочервена, също като името си, нейният живот не е нищо повече от оцеляване, сила и кураж. Това несъмнено е една от най-силните жени в литературата изобщо. Най-дръзката, смела, глупава, на моменти луда, безпардонна – Скарлет е кучката от литературата, която не можеш да не обичаш.

„Отнесени от вихъра“ е роман и за миналото, което никога няма да се върне. За идиличния свят на памуковите плантации, големите имения, в които кринолините на дамите се блъскат един в друг, всяка си има ухажор. Всяка се жени преди 16-тата си годишнина, на 20 и неженена означава стара мома. Свят, в който си щипеш бузите и хапеш устните, за да почервенеят. Всички са щастливи и живеят в безгрижие, граничещо с безвремие. Робите вършат всичко, те издържат плантаторите. Всичко това приключва с Гражданската война. Конфедерацията не удържа янките и четири години по-късно, през 1965 г., Югът остава само спомен. А с него си отиват и всички негови порядки. Но момичето с ирландска кръв не се предава и избира куража пред репутацията. Скарлет О’Хара хваща оръжието на своето време и побеждава с него. Разбира се тя винаги остава капризното дете, което иска да получи всичко на всяка цена. Затова понякога действа хаотично и импулсивно и това й коства много. Но тя е такава. Неслучайно е една от любимките на читателите. От другата страна е нейният антипод, Мелани Хамилтън, съпругата на Ашли, на която Скарлет, заслепена от егоизма си, така и не осъзнава колко много дължи. Разбира го накрая, но прекалено късно.

 Author Margaret Mitchell
Маргарет Мичъл в Ню Йорк през 1938 г.; Getty Images

Маргарет Мичъл пише „Отнесени от вихъра“ в продължение на десет години. Няма други издадени книги. Никога не свиква с популярността и дори я отхвърля. Тя е Грета Гарбо на литературата, която живее уединено до самия си край, отказва да дава автографи, отказва да дава името на героите си за комерсиални цели (като сапун за ръце „Скарлет“) и не обича да говори публично.

Единствената й книга говори вместо нея. Книгата, между чиито страници е запечатен мирисът на пролетта, лекотата на памука, сълзите на стотици момичета и майки, гадния вкус на ямса, въшките и вечният шум на десетките бални рокли, идващ от някоя плантация в далечината.

 
 

Зеленчуци, дървени въглища и още нови тенденции в храненето

| от chronicle.bg |

Не че искаме да акцентираме на това, но краят на лятото е все по-близо, а с него се случват две неща: започваме да очакваме какви ли не неща от идващата година и умишлено си създаваме тенденции, които да следваме. Тенденции в модата, в обзавеждането във всичко, за което се сетите. Днес обръщаме внимание на тенденциите в храненето, които ще дойдат през идващата 2018-та.

Основното, което можем да си направим като извод, гледайки накъде отиват нещата е, че манията по здравословното и природосъобразното хранене са на първо място. Човечеството сякаш отделя все повече внимание и върху начина, по който се добиват продуктите. Макар и да знаем, че е невъзможно всички да се храним само с биопродукти (по простата причина, че сме 7 млрд. души върху тази планета), потреблението към тях ще расте. Обърнато е внимание и на контрола и следенето на продуктите, откъде идват и какви съставки съдържат.

Кои ще са основните съставки и тенденции в кулинарията през идната 2018 г. вижте в галерията горе.

 
 

Берлин въвежда унисекс обществени писоари за мъже и жени

| от chronicle.bg, БТА |

Полово неутрални писоари, които да могат да бъдат ползвани и от мъже, и от жени, ще бъдат инсталирани в обществените тоалетни съгласно плановете на лявата коалиционна управа в Берлин, пише в. „Дейли мейл“.

В документ от 99 страници се изтъква, че това е шанс да се покаже иновативното лице на столицата. Докладът е озаглавен „Концепцията за тоалетните в Берлин“ и в него е залегнала идеята за унисекс писоарите. Замисълът е те да намалят опашките в дамските обществени WC. В бъдеще берлинчани и от двата пола ще могат да ползват по малка нужда съседни писоари.

Вестникът цитира мнението на проф. Мете Демилиц от университета в Гелзенкирхен, че писоарите за дами /frauenpissoir/ ще спестят големи количества вода. При обикновените тоалетни представителките на нежния пол често натискали три пъти копчето на тоалетното казанче.