Четвърт век от последната авиокатастрофа у нас

| от |

Живко Константинов, Нова телевизия

От 1952 г. до днес в катастрофи с родния превозвач са загинали 540 души, 246 са оцелели

Четвърт век се навършва от последната авиокатастрофа с български самолет у нас. Годината е 1988-ма. Линейки и пожарни хвърчат към пистата на Летище София. 33-ма души екипаж и пътници. Оцелява ли някой и защо авиокатастрофата потъва в неизвестни?

Старата писта на Летище София едно време е била застлана с пясък, за да може при евентуални инциденти, самолетите да могат да спрат. Това обаче не се случва със самолет ЯК-40. Той се блъска в дигата на река Искър, разцепва се и избухва в пламъци.

Годината е 1988. Самолет на „Балкан“ се подготвя за полет до Варна. На борда му има 37 души. Екипаж, стюардеси и пътници. По същото време предстои излитане на ТУ-154 с Тодор Живков на борда. Излитането на самолета на Живков се забавя и въздушният диспечер позволява на пътническия самолет да излети за Варна, като иска от екипажа да ускори излитането.

„От бързане на екипажа на ЯК-40, за да излети преди излитането на държавния глава е довело до пропускане на някои от мерките за сигурността”, обяснява Ростислав Бъчваров, началник „Оперативен център“ на Летище София.

Самолетът не успява да се отдели от земята преди края на пистата и се разбива в коритото на река Искър.

В такъв самолет преди 26 години смъртта си намират 29 души.

„Част от пътниците са загинали от самия удар. Други пък от пътниците са загинали от облицовката на самолета и тапицериите на седалките, които са издавали отровни газове”, пояснява Ростислав Бъчваров.

По непотвърдена инфорамция част от изпадналите в безсъзнание обгазени пътници са загинали от удавяне при заливането на самолета с пяна от пожарникарите.

„Пожарната е реагирала под 3 минути, колкото е норматива”, пояснява Бъчваров.

Равносметката – от 37 пътници 8 остават живи! 26 години по-късно търсим един от оцелелите по чудо. Разказ от първо лице обаче не успяхме да получим. Смъртта си Калин намира само преди 6 месеца след инафаркт. Откриваме обаче негов близък приятел.

„Преживя катастрофата, отивайки на море с баба си и дядо си, защото предстоеше раждането на сестра му и родителите му уредиха почивката с баба му и дядо му!”, спомня си Стефан Неделчев. Уви – бабата и дядото на Калин загиват на място.

„Това, което разказваше, е малко като в екшън! Скарал се е с дядо си, че иска да седи до прозореца и се е преместил на друго място и не си е вързал колана! И е успял в един момент, когато се разцепва самолетът, стъпвайки на седалката, да се качи отгоре на самолета и оттам скача в реката. Имаше обгаряния само малко по ръцете и главата!”, спомня си Стефан Неделчев, приятел на оцелелия в катастрофата Калин.

„В инцидентите отпреди 15-20 години, по-голямата част от оцеляващите, особено при инциденти, свързани с излитане и кацане, се намират в задната част на самолета, тъй като опащките се късат и шансовете за оцеляване са по-големи!”, обяснява Александър Богоявленски.

Щом разбират за инцидента, Стефан и бащата на 14-годишния Калин започват да го търсят.

„Пирогов“, съдебна медицина. И го няма никъде! Оказа се, че е пътувало още едно бебе – Калин. Казаха ни, че Калин е загинал. Аз изразих недоверие, а те викат – „е, на година и няколко месеца” – Ооо, това не е нашия Калин!”, спомня си Стефан Неделчев.

Оцелелият Калин заварват във фоайето на Окръжна болница да разказва на болните какво е преживял.

„Пилотът е действал разконцентрирано – ту е тръгвал, ту е спирал! Той е видял, че не му стига пистата и аварийно е спрял”, предполага Стефан Неделчев.

„Технически проблем, плюс пилотски грешки. Прави обаче впечатление, че няма ясно експертно заключение какво точно е довело до инцидента. Това петно продължава да стои – излитане на правителствен самолет и избързване с началото на полета на нещастния ЯК-40”, обяснява Александър Богоявленски.

Оказва се, че по това време звено за разследване на авиокатастрофи не е имало и то чак до 2004-та година.

„Няма тогава такова звено, въпреки че години по-рано има и други инциденти с български самолети. Не са поканени международни специалисти. Аз си го обяснявам само а тоталитарната цензура!”, коментира Богоявленски.

Новината за катастрофата почти не е медийно отразена. Всичко е покрито с пелената на мълчанието и слуховете. Почти пълна е мъглата и затъмнението по случая.

„Работническо дело”, „Отечествен фронт”, „Земеделско знаме” и „Вечерни новини” – информацията за катастрофата е оскъдна, а на нито на едно място не откриваме снимки от инцидента.

„Доста по-късно след инцидента се появиха 1-2 снимки. Нормално беше тогава да се налага информационно затъмнение, особено при такъв инцидент!”, разказва Александър Богоявленски.

Скоро всичко е покрито със забрава и неясни допитвания.

От първия български полет по линията София-Бургас, открита от Георги Димитров през 1952-ва до днес в катастрофи с родния превозвач са загинали 540 души, а оцелелите са 246.

Повече по темата гледайте във видеото тук.

 
 

Актьорите от „Мръсни танци“ преди и сега

| от |

 Този е от онези приятни носталгични спомени, за времето, когато Дженифър Грей скача в ръцете на Патрик Суейзи. Краят на 80-те и началото на 90-те в България са такива, че филмът с двамата става един от любимите на тийнейджърите тогава. А онези, които са го гледали години след излизането му, също остават пленени.

Каквото и да говорим, „Мръсни танци“ си остава една от вечните класики. Той и „Флашданс“ са марките на 80-те години, към които винаги ще се връщаме. Може актьорите да не са най-добрите и да не повтарят успеха си, но това не пречи още да ги обичаме. Все пак те станаха част от детството и юношеството на няколко поколения.

В галерията горе можете да видите как изглеждат Бейби, Джони и тяхната банда 30 години след премиерата на „Мръсни танци“.

 
 

Часовникът на Биг Бен замлъква до 2021 година

| от |

Часовникът на кулата Елизабет на британския парламент, известна с неофициалното си название Биг Бен, замлъква днес и ще запази мълчание през следващите четири години заради протичащите реставрационни работи, предаде ТАСС.

От обяд най-голямата камбана, тежаща 13,7 тона, ще бъде изключена от часовниковия механизъм, за да се осигури безопасността на работниците. Те ще извършат ремонт на един от най-разпознаваемите символи на британската столица. Камбаната е монтирана през 1859 година, след което е кръстена Биг Бен. След това името й се прехвърля върху цялата часовникова кула.

Останалите четири камбани, които бият на всеки 15 минути, също ще престанат да звънят по време на ремонтните работи. Специалисти изтъкват, че Биг Бен може да се чуе и преди 2021 година, по изключение, примерно за Нова година.

 
 

Най-високоплатените актьори взимат повече от Ема Стоун

| от |
Годината е 2017 и мъжете в Холивуд все още взимат повече от жените.
Снощи Forbes обяви своя списък с най-високоплатените актьори за годината, като на върха този път стои Марк Уолбърг, който е спечелил 68 милиона долара от ролята си в „Трансформърс: Последният рицар“.
Вижте в галерията кои са останалите актьори, които оглавяват списъка. 14 от тях взимат повече пари от най-високоплатенат актриса за годината, Ема Стоун.
 
Присъствието на цели трима индийски актьори в класацията е прецедент. От списъка с най-високоплатените актьори отсъстват звезди като Леонардо ди Каприо, Брад Пит, Робърт де Ниро, Джони Деп др.
 
 

„Stranger Things“ ще има трети сезон

| от |

Още една яка филмова новина: докато чакаме Netflix да пуснат втория сезон на Stranger Things на 27 октомври, вече знаем, че сериалът ще има и трети сезон.

Създателите на сериала, братята Мат и Рос Дъфър, потвърждават в интервю, че вече тече работата по трети сезон. Планът е сериалът да е с общо четири сезона.

Дъфър сравняват втория сезон с продължение на филм и казват, че им се иска да е по-голям и по-провокативен.

„Ако първият ви филм е успешен, номер две винаги е малко по-голям“, допълват те.

Нямаме търпение и следим внимателно развитието на историята за децата и чудовището в Стивън Кинг-ска стилистика.