Чарът на пушека или „ДОБРЕ ДОШЛИ НА НОВОГОДИШЕН БАЗАР 1984!“

| от Николай Крижитски |

През ученическите ми години, в края на декември, затваряха с ограда от прясно изсечени, ухаещи елхички част от пл. «Света Неделя» (стария пл.Ленин) и парче от бул. „Стамболийски“. Това беше предвестникът на идващата зимна ваканция. Заграждението служеше за нещо като базар + пазар, обилно поляти с вино, скара и намален трикотаж. След училище щрапахме по хлъзгавите жълти павета за да стигнем час по-скоро до заветния сбирщайн, но за какво толкова бързахме – и досега не ми е много ясно. Да, аз живеех наблизо, но останалите ходеха може би заради приключенията или поради атмосферата, която витаеше там (а може би е било заради Духът на виното, знам ли?!).

Над това изкуствено зимно островче се носеше облак от вълшебна смес: уханията на жертвените елхички, щипка винени изпарения, черпак вкусен мирис от пушека на скарите. Добавяме и мирис на влажни балтони и се получава феерия от зимни аромати 83′.

«Хвърляйте боклука само в определените за това места!» – не важеше за кокалчетата, огризките и салфетките, които се насочваха към измръзналите, но доволни улични кучета. Табелата не се отнасяше и за жълтия сняг, пръкнал се на някои самоопределили се места зад павилионите.

Дотук – нищо естетично, но пък богато на чудни аромати, далечни и твърде непознати за носовете на чуждоземните сомелиери и гастрономи. Харизма, която няма да срещнете в нито един съвременен МОЛ.

Пушеците ни поглъщаха веднага, щом преминехме прага на първия павилион. А той бе маскиран отвън с проскубан плет, вероятно имитиращ автентична кошара. Естествено, и за да пасва на идеята за Народно селско стопанство вървящо ръка за ръка с Градския бит.

Хибридната дружба се подразбираше и по плакатите:

«ПАЗЕТЕ ЧИСТО» и «ШИШЧЕТА, СВИНСКИ ФЛЕЙКИ ОТ МЕСОКОМБИНАТ РОДОПА – СИЛИСТРА, 0.90ст.»

Чудно като идея, но как ще опазиш чисто това място, след като тълпи от столичани от сутрин до вечер, в сняг и дъжд ръфат като невиждали досега опърлени мръвки от месокомбината в Силистра и се наливат на крак с вино. Виното впрочем се доставяше не в PVC бидони както сега, а в истински автентични бъчви. Опитах го, хареса ми, но жилавите шишчета (тогава разбрах какво е това индианска подметка) директно отидоха при наобикалящите кученца, които ме удостоиха с благодарствени погледи. Наредени на пирамидка, съдържанието от бъчвите с гориво за народа, ежеминутно се цънцуркаше от канелката. Наливането в пластмасовите чашки бе придружено с подобаващо примляскване от застаналите на опашка пияндета. Една неделя видях, че част от тях стърчаха там през целия ден и се раздвижваха само за да отидат до съседната кошара, за да могат да пробват от другия модел вино. И аз го пробвах – не ми хареса. Червените носове се местеха заедно с чинийките, пълни с непокътнати запечени наденички. Рядко, но понякога част от реквизита им падаше в снега без да се усетят (но кученцата се усещаха много бързо). И чак тогава, настанявайки се в новия павилион – забелязваха, че мезетата им са изчезнали мистериозно.

Имаше и един голям казан, в който още си мисля, че готвеха някаква специална и неповторима… пиратска чорба. Нея обаче не съм я опитвал. Пиратска, защото видях там да слагат какво ли не. Но, каквото и да сложеха вътре да се вари – с това нямаше да уплашат никого. Днес – дори и готвач от китайски ресторант не могат да уплашат.

А такива работи няма сега никъде из града. Но има Немски коледен базар …Френски базар … …Белгийски шоколади…

Скучно и скопено някак. 

Може би така е по-добре, не знам….

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

Усмихнатата Денина Мартин

| от Спонсорирано съдържание |

Денина Мартин е сред известните модни блогърки у нас – усмивката е нейна запазена марка. Усмихва се искрено и постоянно. Говори кратко, точно и ясно и винаги изглежда добре.

Нейното малко, лично интернет пространство се казва Purely Me by Denina Martin – вече сме ви разказвали за него.

„Обичам модата и то много, но това, което ми доставя най-голямо удоволствие, са пътешествията. Те ме зареждат и правят щастлива, защото човек е човек, когато е на път. Ако имаше как, щях през седмица да съм на различно място!“, казва Денина.

20161116-DSC_2366

Имаме предизвикателство към нея – да избере няколко аксесоара от новата колекция на Folli Follie и да даде идеи за преобразяване на зимата. Денина посреща своите последователки тази събота в мол “Сердика” в магазина на Folli Follie от 12 до 15 часа, където всеки клиент ще получи отстъпка от 30%.
Folli Folli е единствената световна марка, която се осмелява да излезе от стандартния печеливш по определение образ на жената вамп и да го замени с този на слънчевите момичета.

„От колекцията на Folli Follie избрах бижута и аксесоари в два различни стила. Единият сет е подходящ за ежедневието и се състои от романтични модели в златисто и бежова чанта с характерната закопчалка-детелина, която ми е изключително любима“, казва тя.

Денина следва максимата “колкото по-малко, толкова по-добре”. Спира на бежова чанта за ежедневието и голям пръстен като акцент за средния пръстен на лявата си ръка.

20161116-DSC_2339

„Другият сет, който избрах, се състои от празнични и женствени бижута в сребро и камъни, особено подходящи за вечерно излизане. Последните допълних в класическа комбинация – с червена мини чанта, която носи силен женствен заряд.” Чантата е ярко червена и придава акцент на тоалета й решен в тъмно.

20161116-DSC_2322

Към нея добавя тъмни очила  и часовник.

20161116-DSC_2411

Денина умее да комбинира много пръстени – в нашия случай три броя, единият от тях доста смел. Съчетава ги с дълги обеци.
„Това, което прави едно бижу наистина уникално е жената, която го носи“, казва Денина.

20161116-DSC_2341

Питам я за любимата й модна тенденция за тази и предстоящата година. 2017-а чука на вратата и е добре хората, потънали в модни дилеми да бъдат подготвени. „Този сезон must-have за мен са малките структурирани чанти. Те са красив акцент, който не просто допълва визията, а и я прави много по-впечатляваща.

А как би разнообразила зимата? – „С цветове. Аз съм явлен привърженик на цветовете и вярвам, че те зареждат с добро настроение.“
Макар зимата, макар да е толкова неудобна за носене, няма как да не се съгласим.

20161116-DSC_2395
Снимките са с бижута и аксесоари на Folli Follie.

 
 

Детският хор на БНР с концерт в Европарламента

| от chronicle.bg, по bnr.bg |

С концерта на Детския радиохор в Европейския парламент в Брюксел започна десетдневното коледно турне в Белгия. Събитието е силно начало на културния обмен преди българското председателство на Европейския съюз през 2018 година.

Секретарят на Федерацията на европейските хорове и член на Световния хоров съвет, Жан-Пиер ван Авермат, поздрави изпълнителите и гостите.

Световноизвестните певци от Детския радиохор на БНР откриха програмата си с Химна на обединена Европа – „Ода на радостта“ от Л. Бетовен. В концерта им прозвучаха църковнославянски песнопения, фолклорни и коледарски песни и емблематични произведения от българската хорова класика като „Хубава си, Татковино“ на Ем. Манолов, „Родино мила“ на Б. Тричков и чудесната обработка на Н. Кауфман на „Хубава си, моя горо“.

По време на турнето малките певци ще гастролират в 9 града, ще се срещнат с българската общност в Белгия и ще изнесат концерт заедно с децата от Българското училище в Брюксел.

 
 

Как се разказва за живота на Румена Воевода

| от chronicle.bg |

Все по-малко време остава до премиерата на новия филм на Зорница-София „Воевода“ за живота на жената-хайдутин Румена Воевода.

Филмът ще се появи по кината през януари, а дотогава от екипа на „Воевода“ продължават да разпространяват видеа за „мейкинга“ на тази сложна историческа продукция.

Представяме ви видео „зад кулисите“, което показва как актьорите от филма се подготвят за епичните битки на хълмовете над Жеравна.

Независимо дали става дума за боравене със сабя или за стрелба („Нека куршумът бъде продължение на окото“), всички актьори трябва да са в перфектна форма и да знаят техниките и похватите на боя и оръжията, за да се справят с предизвикателствата, които ги очакват.

Вижте видеото, което ще ви разкаже за подготовката на актьорите, включително чрез психо-драма, за доверието, за битките в гората, за глада за другите репетиции: