Защо в Англия движението е ляво?

| от |

inlife.bg

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата,  за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили  французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи.  Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната,  „плебейска“ страна на улиците  и пътищата. Лявата страна буквално опустява.  Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение.  Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение.  Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение  било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва  ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове.  Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата,  за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили  французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи.  Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната,  „плебейска“ страна на улиците  и пътищата. Лявата страна буквално опустява.  Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение.  Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение.  Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение  било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва  ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове.  Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата,  за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили  французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи.  Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната,  „плебейска“ страна на улиците  и пътищата. Лявата страна буквално опустява.  Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение.  Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение.  Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение  било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва  ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове.  Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

 
 

Москва не разглежда алтернатива за провеждане на „Евровизия 2017″

| от |

Организаторите на конкурса „Евровизия 2017″ опровергаха информацията, че Москва разглежда възможността за алтернативен град за провеждането му. Това се се съобщава на руската версия на сайта на „Дойче веле“.

„Европейският съюз за радио и телевизия, който е организатор на конкурса „Евровизия“, опроверга информацията за възможното му пренасяне от Киев в Москва. Организаторите нямат подобни планове“, се казва в информацията.

Позовавайки се на организационния комитет на конкурса, германският в. „Билд“ вчера писа, че финалът на „Евровизия 2017″ може да се състои в Москва заради проблеми с финансирането му от украинска страна.

Окончателно решение дали Украйна ще получи право за провеждане на „Евровизия“ Европейският съюз за радио и телевизия трябва да вземе на генерална асамблея на 8 декември.

 
 

Apple Music вече има повече от 20 млн. абонати

| от chronicle.bg |

Няма и две години от дебюта на музикалната стрийминг услуга Apple Music, а тя вече има повече от 20 милиона абонати. За сравнение, достигането на същия брой абонати отнема на Spotify седем години.

Информацията е потвърдена пред Music Business Worldwide. През април абонатите бяха 13 млн., през юни – 15 млн., а през септември – 17 млн.

Най-големият конкурент на Apple Music – Spotify, обяви, че към септември тази година платените абонати на услугата са 40 млн. От компанията очакват броят им да нарасне до 50 млн. в началото на 2017.

Източник: Apple Insider

 
 

10 реклами със звезди, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Свикнали сме да гледаме на холивудските звезди като на свръчовеци, които се подвизават само по големите екрани и червения килим, но дори някои от най-големите актьори и актриси са започнали кариерите си по не толкова бляскав начин.

Вижте някои реклами с участието на знаменитости. Преди да станат такива.

Бен Афлек в реклама на Burger King

Брад Пит рекламира Pringles

Дженифър Лорънс за MTV Super sweet 16

Обожаваме Стенли Тучи в „Дяволът носи прада“, но след като го видяхме в тази реклама на Levi`s, ни стана още по-симпатичен

Леонардо Ди Каприо пък рекламира дъвки през 80-те

А Наоми Уотс…тампони

Не сме и предполагали, че Илайджа Ууд толкова обича сирене

Кристен Стюарт пък участва в реклама на Porsche

Рекламата на Pop Tarts с Джозеф Гордън-Левит представя по друг начин това, което сме искали, гледайки го на кино – а именно да ни направи закуска

Деми Мур няма нужда от диетична кола, но я рекламира

 
 

Къде отиват мазнините, когато сваляме килограми

| от chronicle.bg, по iflscience.com |

Диетите и хранителните режими често са в устите на хората. Оказва се обаче, че има много митове за свалянето на килограми. Някои хора смятат, че мазнините се превръщат в енергия или топлина. Други пък твърдят, че се секретират или направо, че се превръщат в мускули.

Всъщност това съвсем не е така. Андрю Браун от Университетът на Ню Саут Уейлс и австралийският физик и тв водещ Рубен Мийрман откриват, че когато губим мазнини, всъщност ги издишваме.

„Царува стряскащо незнание около метаболичните процеси при отслабване“, казва Браун. Мийрман добавя: „Правилният отговор е, че по-голямата част от подкожната мазнина се издишва под формата на въглероден диоксид. Отива във въздуха.“

Те са изчислили, че за да загубим 10 килограма мазнини, ще ни трябват 29 килограма кислород, а ще произведем 28 килограма въглероден диоксид и 11 килограма вода.

Това, разбира се, не означава, че ако дишаме повече, ще отслабнем по-бързо. Означава само, че ще ни стане лошо и можем да загубим съзнание.