Защо в Англия движението е ляво?

| от |

inlife.bg

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата,  за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили  французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи.  Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната,  „плебейска“ страна на улиците  и пътищата. Лявата страна буквално опустява.  Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение.  Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение.  Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение  било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва  ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове.  Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата,  за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили  французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи.  Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната,  „плебейска“ страна на улиците  и пътищата. Лявата страна буквално опустява.  Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение.  Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение.  Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение  било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва  ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове.  Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата,  за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили  французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи.  Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната,  „плебейска“ страна на улиците  и пътищата. Лявата страна буквално опустява.  Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение.  Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение.  Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение  било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва  ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове.  Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

 
 

Рон Уизли в трейлъра на сериалa „Гепи“

| от chronicle.bg |

Култовият филм „Гепи“ на режисьора Гай Ричи, с Брад Пит и Джейсън Стейтъм, ще бъде адаптиран в сериал. Дистрибутор е сайтът Crackle.

Мнозина са скептични по въпроса дали филмът би могъл да стане на сериал и действително – новите актьори не са коравите мъже, които бихме очаквали.

В ролите ще видим Люк Паскуалино от „Скинс“ и „Снежен снаряд“, Ед Уестуик от „Клюкарката“ и… Рупърт Гринт, който разбира се играе Рон Уизли във филмите за Хари Потър. Сериалът има 10 епизода, създадени от Алекс Де Раков, който обещава да запази хумористичното настроение на оригиналния филм от началото на века.

Гринт играе Чарли, двадесет-и-нещо-годишен лидер на банда от малки натегачи. Можем да очакваме бус пълен със златни кюлчета, уговорени боксови мачове и неадекватна престрелка с мъж в халат на цветя.

Трейлърът ни дава достатъчно, за да се закачим, въпреки че по-радикалните фенове може и да не са доволни от променения актьорски колектив и сюжет.

Сериалът излиза на 16 март.

 

 

 
 

Първи поглед към Марго Роби като Тоня Хардинг

| от chronicle.bg |

През март миналата година стана ясно, че Марго Роби ще влезе в ролята на лошото момиче на фигурното пързаляне Тоня Хардинг. Роби ще бъде в главната роля в биографичния филм „Аз, Тоня”.

След месеци на спекулации Марго Роби беше уловена в ролята си за предстоящия филм.

*EXCLUSIVE* Margot Robbie tranforms into Tonya Harding for "I, Tonya" **WEB MUST CALL FOR PRICING**

Големият скандал в кариерата на Хардинг е свързана с наемането на човек, който да рани в крака конкурентката й Нанси Кериган, за не може да се състезава на Зимната олимпиада през 1994 година. Лесно се доказва, че нападателят, намушкал Кериган по време на тренировка, е нает от бодигарда на Хардинг.

Филмът, посветен на фигуристката, ще излезе през 2018 година.

За ролята си Марго Роби носи деветдесетарски дънки, протези на лицето и костюм, с който тялото й да изглежда по-едро.

 
 

Bulgaria Air пуска промоционални билети в 4 посоки

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air  започва зимна кампания с полети на специални цени до Рим, Мадрид, Лондон и Прага.

До 20 януари националният превозвач предлага двупосочни самолетни билети от София до Рим от 86 евро. Пътуването до Лондон и обратно е на цена от 139 евро с билети, закупени до 31 януари. До 23 януари авиокомпанията предлага двупосочни самолетни билети до испанската столица Мадрид на крайна цена от 129 евро.

В момента тече и кампания на Bulgaria Air за пътуване до Прага. До 22 януари двупосочните самолетни билети от София до чешката столица се предлагат на цени от 164 евро и ще могат да се използват до 31 март.

Полетите до изброените четири дестинации са на атрактивни цени и за пасажерите от Варна, като са осигурени удобни трансфери през София.

В цената на всички самолетни билети на Bulgaria Air се включват летищни такси, чекиран багаж до 23 кг и ръчен до 10 кг, кетъринг на борда, безплатен избор на място в самолета и чек-ин.

Подробности за полетите, цените на билетите и резервации можете да намерите на уебсайта на авиокомпанията. 

 
 

Молец с руса коса и малки гениталии кръстен на Доналд Тръмп

| от chronicle.bg |

След като новият президент Румен Радев положи клетва, дойде ред и на Доналд Тъмп.

По случай светлия повод и цялата персона на новия американски държавен глава, биологът д-р Вазрик Назари кръсти новооткрит вид молци на негово име: Neopalpa donaldtrumpi. Буболечките могат да бъдат забелязани в по границата на САЩ с Мексико – точно там, където очакваме и обещаната от Тръмп стена против нелегални имигранти.

Абсолютно без никаква връзка с името, молецът има русичко нещо на главата и мънички гениталии.

Докато д-р Назари разглеждал екземпляри от генотипа Neopalpa, забелязал, че един от тях не приличал на останалите. Той имал значително по-малки гениталии от най-близкия си роднина N. neonata. След ДНК изследвания Назари заключил, че това е напълно нов и неописан вид. А новите видове се кръщават от откривателите си.

Тръмп не е единственият американски президент, който има биологичен вид кръстен на негово име. Джордж У. Буш има бръмбар, Роналд Рейгън има оса, а Бил Клинтън – риба. Барак Обама обаче държи рекорда с 9 вида на негово име.

 

 

„И така, кръстих биологичен вид на Доналд Тръмп. Може би сега той ще направи опазването на крехката американска екосистема приоритет.“