Замрялото сърце на Донбас

| от |

Много рудници в Донбас не работят, защото са блокирани от проруските сепаратисти. Инфраструктурата е разрушена, пазарите се свиват. Повечето миньори не получават заплати, а наблюдатели се опасяват от бунтове, предава Дойче веле.

Битките между проруските сепаратисти и украинската армия в региона на Донбас нанасят тежки поражения на икономиката на цялата страна. Западналият въгледобив се намира в особено тежко положение. Почти две трети от мините в региона на Донецк и Луганск са държавна собственост. Намиращите се там 90 рудника са пряко подчинени на Министерството на въгледобива в Киев.

Повече от половината от тези мини междувременно се намират на територия, контролирана от проруските сепаратисти. По данни на заместник-министъра на енергетиката Юрий Зюков от началото на конфликта в Украйна добивът на въглища е паднал от 70 000 на 20 000 тона дневно. На всичкото отгоре е почти невъзможно въглищата да бъдат транспортирани до другите региони на страната, защото големи участъци от железопътните линии са разрушени или вече не са под украински контрол. По думите на Зюков сепаратистите изпращали въглищата в Русия.

Правителството в Киев междувременно спря всички субсидии за мините, контролирани от сепаратистите. В тазгодишния бюджет за въгледобива в Донбас бяха предвидени над 12 милиарда гривни, които се равняват на около 750 милиона евро. От тези пари трябваше да бъдат изплатени и заплатите на близо 100 000 миньори, работещи в държавните мини.

Без заплати

„Повечето миньори не са получавали заплати от юни тази година, казва пред Дойче Веле заместник-председателят на Независимия синдикат на миньорите Анатолий Акимочкин. Много от колегите междувременно са и безработни, просто защото мините, в които са работили, са били разрушени по време на сблъсъците. А да се изграждат наново не си заслужава, защото те отдавна са нерентабилни, казва Акимочкин.

Дали Киев ще субсидира в бъдеще мините, зависи от това дали украинските власти ще успеят да си върнат контрола над съответните региони. Според синдикалиста Акимочкин това не е сигурно. „Киев смята тези региони за украински, а и никой политик засега не ги е обявявал за чужда територия“, казва Анатолий Акимочкин.

Мрачни перспективи

Доста факти навеждат на мисълта, че контролираните от проруските сепаратисти региони заедно с обявените от тях „народни републики“ Донецк и Луганск в бъдеще няма да са вече част от Украйна, казва Дмитро Снегирьов, ръководител на правозащитната инициатива „Справедлива кауза“. Според него обаче, загубата на мините не е причина за тревога: „Украйна би изгубила западнали индустриални обекти, които и без друго теглеха цялата украинска икономика към дъното“, убеден е той.

Снегирьов е на мнение, че икономическите перспективи пред въпросните региони са твърде мрачни. Той е убеден, че Русия няма да има никакви ползи от работещите на загуба предприятия. В Русия подобни нерентабилни предприятия отдавна вече били закрити. Далеч по-тревожен, според Снегирьов, е фактът, че инвеститорите нямат интерес да влагат парите си в политически нестабилни региони. Той се опасява, че спирането на субсидиите от Киев ще засегне много тежко миньорите от конфликтния регион: „Ще се стигне до социални размирици. И сега в миньорските селища в Луганск има бунтове. Хората си искат заплатите и пенсиите.“

Срив на въгледобива

Володимир Омелченко от украинския Център за икономически и политически изследвания „Разумков“ очаква, че Киев няма да продължи да финансира регионите, над които е изгубил контрол. Това ще икономиса държавни средства, но пък може да създаде нови проблеми. „Ситуацията крие повече рискове, отколкото предимства“, казва Омелченко пред Дойче Веле и пояснява: „На Украйна ще й липсват доставките на въглища, които са крайно необходими за гарантирането на нейната енергийна сигурност. Страната ще се окаже още по-силно зависима от чуждия внос“.

По данни на експерта, преди началото на сблъсъците въгледобивът е гарантирал 34% от енергийните потребности на страната. 80% от въглищата са се добивали в Донбас. Днес обаче 60% от залежите се намират в региони, които вече не са под контрола на Киев. „Докато те са в ръцете на сепаратистите, не може и дума да става за самостоятелна украинска въгледобивна индустрия“, категоричен е Омелченко.

 
 

Час и половина в аварирал самолет

| от chronicle.bg |

Преди няколко седмици направихме подбор на едни от най-ужасяващите съобщения на пилоти на самолети до пътниците. Днешната история разказва какво се случва в детайли и в каква ситуация понякога се налага управляващите самолета да бъдат крайни в посланията си към хората, които зависят от тях.

Вчера(25.06) пътници в полет от Пърт (Австралия) до Куала Лумпур са били посъветвани „да кажат молитва“ след като самолетът започва да се тресе като при центрофуга на перална машина. Пилотът поема курс обратно към Пърт, който продължава час и половина. Накрая, за щастие, самолетът каца безопасно, три часа след първоначалното си излитане.

Пътниците с ужас си спомнят за тежкото изпитание, което започва след оглушителен шум, идващ от левия двигател. Софи Никола казва, че съобщението на екипажа е било меко казано стряскащо: „Капитанът обяви: „Надявам се всички да се помолите. Аз също ще се помоля и дано стигнем у дома живи.“

I thought I might die….. Today was my beginning the trip,but I backed to the Perth due to technical issue…. Anyway I still arrive!!! Thank you God!!! #airasia #perth #flight #tokualalumpur

Публикация, споделена от saya mae (@maesaya) на

Друг пътник казва, че изведнъж целият самолет е започнал да се тресе. „Двигателят се развали, поне така ни казаха. Чувствахме се буквално все едно сме върху пералня. Всичко наоколо се клатеше. През прозорците можехме да видим двигателя, който се тресеше върху лявото крило на самолета. Когато кацнахме разбрахме, че една от перките е изхвърчала от турбината.“ Австралийската служба по безопасност на транспорта докладва, че е получила съобщение за аварирал двигател по средата на полет и разследва случая. Нискотарифната авиокомпания AirAsia казва, че причината за инцидента е „техническа неизправност“. Служител на компанията обясни, че в момента тече проверка по техническата изправност на самолета.

Отговорът на институциите обаче не задоволява някои от пътниците.

Ирански пътник, който се връщал към дома със семейството си, се оплаква от това, че на пътниците не е предложена повече помощ. „В такива ситуации трябва пътниците да бъдат успокоени. Дъщеря ми беше толкова уплашена. Преминахме през много трудна ситуация, изключително напрегната.“

Друга пасажерка пък се отказва да ползва услугите на въпросната авиокомпания. „Вместо това ще отида на Хаваите. Изпитвам тревога, свързана както с този конкретен маршрут, така и с цялата авиокомпания.“

 
 

Вирусът „Петя“ продължава

| от chronicle.bg |

Американската фармацевтична компания „Мерк“ (Merck) съобщи, че е била засегната от световната кибератака, която започна от Русия и Украйна.

„Мерк“ е първата жертва на вируса Петя (Petya) в САЩ. Атаката е установена в сутрешните часове местно време на източния американски бряг. Според говорителка на компанията, цитирана от АФП, е засегната цялата информационна система на „Мерк“.

От концерна все още не съобщават дали е имало кражба на данни по време на атаката.

Сред засегнатите от вируса „Петя“ в Украйна има компании във Франция, Русия и Дания – включително рекламната агенция WPP, френската строителна компания Saint-Gobain, „Евраз“ и „Роснефт“, както и транспортния гигант Maersk.

При разпространението на вируса Петя на територията на Украйна пострадаха магазините за търговия на едро от германската верига „Метро“ и в момента се прави оценка на щетите.

Хакерската атака удари мрежите и на няколко институции в Украйна, като сред засегнатите са сайтовете на няколко банки, Киевенерго, Укртелеком, и най-голямата компания за експресни куриерски услуги „Нова поща“.

Атаки с „Петя“ са извършени и срещу руските петролни компании Роснефт и Башнефт, срещу международното летище в Украйна, срещу производителите на шоколадови изделия Марс (Mars) и Монделийз (Mondelez), срещу козметичния гигант Нивеа (Nivea) и датския транспортен концерн А.П. Мьолер-Мерск (A.P. Moller-Maersk).

 
 

Михаел Нюквист почина

| от chronicle.bg, по БТА |

Актьорът Михаел Нюквист, познат от филмите по трилогията „Милениум“, почина на 56 години от рак на белия дроб, съобщиха световните информационни агенции.

Нюквист стана известен с ролята на журналиста Микаел Блумквист от филма „Момичето с татуирания дракон“. След серията „Милениум“, той се снима и в холивудските екшъни „Мисията невъзможна: Режим Фантом“ и „Джон Уик“.

През 2010 г. Нюквист публикува автобиографичната си книга „Just after Dreaming“ („След мечтите“) , в която разказва как е търсил биологичните си родители 30 години след като бил осиновен.
В Швеция Нюквист е известен и като театрален актьор.

 
 

Мадрид поиска на заем от Париж името „Град на любовта“

| от chronicle.bg, По БТА |

Мадрид, където хората с различна сексуална ориентация празнуват цяла седмица с Уърлдпрайд, поиска от Париж на заем името „Град на любовта“ и го получи, съобщи АФП. Кметът на Париж Ан Идалго отговори утвърдително на искането на мадридчани.

Жители на Мадрид се обърнаха с това искане към Града на светлината във видео, разпространено от кметството в социалните мрежи, с подкрепата на кмета Мануела Кармена. „Ти винаги си бил град на влюбените . . . Искам да те помоля да ни дадеш на заем името си и да стана Мадрид, столица на любовта“ – казват различни хора във видеото.

„Няма значение кого обичаш, Мадрид те обича, искаш ли да ни дадеш на заем това красиво име, което ти принадлежи – столица на любовта?“ – пита накрая Мануела Кармена.

„Скъпа Мануела Кармена, скъпи приятели на Мадрид, Париж Ви обича и споделя с вас името град на любовта“ – написа Ан Идалго в Туитър.

Испанската столица от петък е изпъстрена със знамена с цветовете на дъгата за 8-дневния празник на гей гордостта. Той ще приключи в събота с голям парад.