Залезът на Путин

| от |

Две окупации и два свалени пътнически самолета: руският президент в момента се къпе в гореща популярност, но действията му напомнят за късната фаза на Леонид Брежнев – особено след нахлуването на СССР в Афганистан, пише Дойче веле.

Политиката на Владимир Путин е некомпетентна, а опитът му да възстанови Русия като велика сила ще се провали. Това твърди Нина Хрушчова, внучка на някогашния съветски лидер Никита Хрушчов, която в момента се занимава с политология в Ню Йорк. Анализите на Нина Хрушчова се появиха в „Глоуб енд Мейл”, „Хафингтън Пост”, „Джапан Таймс”, „Ди Велт” и други световни медии.

Когато некомпетентността в Кремъл достигне смъртоносни равнища, властниците там трябва сериозно да се разтревожат. Когато се разчу новината за свалянето на малайзийския самолет, хората с по-добра памет в Русия веднага се сетиха за съветското нападение срещу един южнокорейски пътнически самолет преди 31 година и политическите последици от него. Тогава Кремъл първоначално излъга, че няма нищо общо със свалянето на самолета. После обяснението беше сменено: всъщност южнокорейският самолет изпълнявал американска шпионска мисия. Инцидентът доведе обаче до сериозни сътресения вътре в съветското ръководство и сложи край на кариерата на маршал Николай Огарков, началник на Генералния щаб и един от най-упоритите хардлайнери. Неговите прозрачни опити да оправдае свалянето на пътническия самолет само направиха Кремъл за смях.

Историята се повтаря?

Лъжите на Огарков съвпаднаха по време с все по-задълбочаващите се неуспехи на съветските войски в Афганистан – и двете показаха, че цялата система е прогнила. Стагнацията започна в епохата на Брежнев и се задълбочи след неговата смърт през 1982 година. Неговите наследници, най-напред КГБ-истът Юрий Андропов, после Константин Черненко, още поемайки властта, се намираха с единия крак в гроба и изобщо не бяха в състояние да реформират Съветския Съюз.

В Афганистан непрекъснато умираха войници – загубите бяха същите, като американските във Виетнамската война, но за много по-кратко време. Тези загуби показваха, че Кремъл вече се е превърнал в опасност за самия себе си. Свалянето на цивилен пътнически самолет само усили това убеждение. Тъкмо то даде тласък за издигането на Михаил Горбачов до върха на съветското ръководство и форсира подкрепата за неговата политика на перестройка и гласност.

Не е задължително историята да се повтаря, но със сигурност хората около Путин, ако не и той самият, напоследък често се сещат за провала на Огарков и последствията от него за съветските елити. Та нали властниците в Кремъл, а и самият Путин, винаги се дефинират през идеалите от миналото и рядко търсят нови перспективи, водещи към бъдещето. Факт е, че аргументите, с които Путин оправдава анексирането на Крим, много напомнят обясненията на Брежнев за нахлуването в Афганистан. Още през 2004 година Путин заяви, че е имало легитимни геополитически съображения за това Съветският съюз да пази централноазиатската си граница. Сходни съображения той изтъкна и тази година, след като окупира украинска територия.

Некомпетентна икономическа политика

В „ерата Брежнев” експанзионистичната политика на Кремъл беше следствие от парите, които СССР трупаше от нарасналия износ на енергия. Въоръжаването и военната модернизация, които провежда Путин през последните години, също се финансират със средства от износа на енергия. Но този златен дъжд само прикрива некомпетентната икономическа политика на Путин – защото стопанският ръст и държавните приходи вече се дължат само и единствено на нефта и газа.

Некомпетентността на Путин отива далеч отвъд икономиката. Неговите сили за сигурност продължават да действат с огромна бруталност и не подлежат на никакъв контрол. В някои части от страната те дори сe съюзяват с престъпни банди. Правосъдието се дирижира и не дава никакви надежди на обикновените хора. Немарливост и главозамайваща безотговорност периодически водят до експлозии във военни обекти, нефтени платформи, мини, болници и старчески домове; да не говорим за авариите, които се случват на подводници. Обществената подкрепа за анексирането на Крим постепенно ще намалее и тогава ще лъснат провалите на Путин, особено на фона на сваления малайзийски самолет.

Путин ще се провали

Путин фактически е иззел всички функции на държавата. И ще му се случи същото, което се случи на геронтокрацията, свършила с появата на Горбачов: един ден ще му търсят сметка за всички провали на държавната машина. Сега Путин е на 61, тоест – десет години по-млад от възрастта, на която бяха съветските ръководители, докарали страната си до пропастта. По конституция той може да управлява още 10 години. Но като имаме предвид минималния ръст на БВП от само 1,3% за 2013 година и очаквания икономически застой, за който ще допринесат и санкциите, патриотичната гордост на руснаците бързо ще се изпари.

Надценяването на собствените сили в Афганистан и свалянето на южнокорейския пътнически самолет ускориха краха на Съветския Съюз. В момента имаме достатъчно основания да смятаме, че и Путин ще се провали в опита си да възстанови Русия като велика сила.

 
 

Френска фитнес блогърка загина при нелеп инцидент

| от chronicle.bg |

Ребека Бюргер, френска фитнес блогърка, загина при нелеп инцидент, след като диспенсър за бита сметана избухна в гърдите й.

Ребека има 160 000 последователи в Инстаграм и над 55 000 във Фейсбук. Тя е починала през уикенда. Местни издания посочват, че тя е получила инфаркт след инцидента, въпреки че при нея е имало лекари.

Семейството съобщи за смъртта й онлайн, определяйки я като „битов инцидент“. В профила й в Инстаграм се появи предупреждение за дефектните опаковки на битата сметана с обяснение, че именно това е предизвикало смъртта й.

Принципът, на който работят диспенсърите за бита сметана е следният – те изстрелват газ в метална капсула, която поддържа налягането високо. От години френска група за правата на потребителите предупреждава за дефект с връзките на газовите капсули и опасността да се счупят и изстрелят с висока скорост. Заради серия инциденти с такива диспенсъри френската служба за права на потребителите издаде предупреждение, в което посочва, че такива инциденти има от 2010 година насам. Властите предупреждават, че дори след години употреба, тези флакони могат да направят проблем.  

Collation du jour : shaker whey vanille glacé @womensbest.fr

Публикация, споделена от Rebecca Burger (@rebeccablikes) на

 
 

Фейсбук, благодаря ти за тормоза

| от Анка Забраванка |

Някога Facebook беше чудесно място, на което приятелите ти качват снимки от купони и пътувания, поуквате се от време на време, вместо да си „клипвате“ на телефона в знак „мисля си за теб“, а на стената на близък човек от компанията нямаше проблем да напишете: „Пепо ма, аре да ходим до барчето“, защото освен вас и Пепа най-вероятно нямаше да го видят кой знае колко хора, които да се тагнат, чекнат и снимат в барчето. За да те покани някой на събитие, включваше те в група със съобщения, вместо да прави „ивент“. Месинджър беше функция на социалната мрежа, а не отделно приложение. Някога Фейсбук беше златно място.

Днес обаче човек трудно може да се ориентира в десетте хиляди емотикони, с които да дефинираш себе си, да изразиш настроение и да се възмутиш с гиф в коментарите едновременно. Всичко се движи и мърда, а на стената ти се опитват да се вмъкнат десетки непознати, които да ти кажат нещо в коментарите, спамейки същевременно месинджъра ти.

Ето няколко от най-дразнещите функции на „новия“ Фейсбук. Марк, благодарим ти за тормоза.

Всички видеа тръгват автоматично

Няма значение дали пухкаво бяло зайче подскача по смешен начин, коте мърка и се върти, или зарин е залял цяло село и хора се гърчат в агония. Фейсбук ти позволява да видиш всичко, дори и да не искаш. Автоматичните видеа превръщат преживяването в социалната мрежа с една идея по-неприятно, отколкото би могло да бъде.

Еди-кой си хареса еди-какво си

Вместо в нюзфийда ти да излиза нормална информация за това какво правят приятелите ти, къде са и колко бебешки снимки са качили, е пълно с реклами на страници, които някой някъде е харесал и Фейсбук очаква от теб също да харесаш. Така в продължение на седмица може всеки ден да ти излиза по сто пъти едно и също рекламно съдържание, което не искаш да виждаш. Ако го скриеш и любезно помолиш Фейсбук да го махне, то той ти предлага…друго!

Потърси „приятели“

Ти не искаш да търсиш приятели. Имаш всички приятели на света, дори с около 500 отгоре. Не искаш всякакви странни хора, които един-два пъти си срещал на улицата да надникват в личния ти живот през социалната мрежа. Вместо това обаче Фейсбук настоява да добавиш тия 30 000 непознати, които всеки ден ти изникват в каренца по средата на нюзфийда. Така, докато кротко скролираш през телефона си, след инцидентен клик с тлъстия си палец, може да се окажеш сприятелил се с някой сингъл чичо от Карнобат, със съмнителна профилна снимка и информация за колите, които харесва. И когото не познаваш, никога не си виждал, защото никога не си стъпвал в Карнобат, никога не си искал да познаваш, но за сметка на това Фейсбук иска да ви сближи.

Добави личния си лекар

Социалната мрежа се е изпедепцала дотолкова, че да ти предлага за приятели дори хора, с които…хм… не би искал да делиш едно социалномрежово пространство. Като личния лекар. Или гинеколожката. Уви, Фейсбук явно знае всичко и обича да ти го напомня, предлагайки тези приятели.

Вижте как тя изчисти нацвъканото от чайка с един прост трик!

Всички възможни спам статии, които майка ти лайква, защото мисли, че са истина. Фейсбук ни кара да вярваме в невъзможното, да вярваме, че черното е бяло и бялото е черно. И че може да стане пак бяло, ако го търкаме с оцет и сода.

Фейсбук live

Дори не става дума за трагичните случаи на убийства и самоубийства, излъчени на живо, благодарение на Фейсбук. Самата идея, че в реално време ще излъчваш за всичките си посветени приятели от училище как ядеш пържола или пиян като смок се клатиш в дискотека, звучи абсурдно. Това май не е точно комуникацията, от която имаме нужда, нали?

Автоматичното отваряне на съобщения + seen

Това, че живеем в технологичен век, не означава, че трябва да отговаряме на всичко, на всички, веднага. Всеки път, когато отвориш Фейсбук и видиш 3 прозореца, в които някой те е питал нещо и очаква спешен отговор, а самото отваряне на страницата вече е дало seen на поне един от тях, те превръща в злобар, който „се прави“, вместо в човек, който има живот и извън виртуалното и точно в момента няма как да ти отговори на жизнено важните въпроси за температурата навън и какво ще яде за обяд.

 
 

Вижте победителя в Eco Drive Bulgaria 2017

| от chronicle.bg |

Между 16 и 18 юни се проведе второто по рода си състезание Eco drive България 2017г. В организираното събитие се включиха 30 участници, които в екипи от по 2 човека, управляваха общо 15 автомобила. Според регламента победител във всяка една от категориите стана този, който е изразходил най-малко Енергия (гориво в литри или ел.енергия) спрямо теглото на конкретния автомобил.

Автомобилите бяха разделени на следните групи:

1. Автомобили с алтернативни горива- пропан- бутан или метан.
2. Електромобили и хибридни автомобили.
3. Автомобили с конвенционални горива- бензин или дизел.

Участниците преминаха за три дни маршрута от около 550 км от София до Арбанаси, Арбанаси – Пловдив, Пловдив – София.

След края на състезанието техническата комисия окончателно премери разхода на автомобилите за целия пробег. С най-добър разход и за най-икономичен автомобил беше обявен електрическият КИА Соул, който измина 554 км със завиден разход от 6.91л за целия пробег. КИА Соул получи наградата за най-екологичен и икономичен автомобил.

Соул бе представен от Киа Моторс през април 2015 като първият корейски изцяло електрически модел с нулево ниво на вредни емисии. От няколко месеца на пазара е усъвършенствана версия на модела – Батерията на KIA Soul EV 2018 e с увеличена енергийна плътност и капацитет за съхранение на енергия, което резултира в 18% по-голям пробег до 250 км с едно зареждане. В допълнение за по-добра ефективност, моделът е оптимизиран с аеродинамична предна решетка и подобрена регенеративна спирачна система.

През 2015г. стартира и пилотният проект на компанията Yellow Taxi с КИА Соул, който в момента оперира като първото редовно електрическо такси в София. От Yellow планират увеличаване на елелектромобилния си автопарк.

Част от зелената политика на КИА Моторс България е изграждането на мрежа от електростанции на територията на страната. Към момента електростанции с безплатен заряд са монтирани пред търговско-сервизния комплекс на КИА в София, Таксиметрова компания Йелоу 333, България Мол, Булстрад АД – централен офис, централния офис на Дарик радио и Националният дворец на културата (НДК).