За да разберете Путин, трябва да прочетете Оруел

| от |

Култoвата книга на Оруел 1984 г. има поразителна прилика със сегашното поведение на Путин и моментната позиция на Русия спрямо Украйна.


Първо трябва да се има предвид, че Путин до сега с войната постигна три неща: радикализиране на руската политика, унищожаване на мира в Европа и накара европейците да помислят за бъдещето си.

„За да разберем това ужасно събитие, в което хората убиват и умират, без някаква ясна причина, трябва да се припомнят някои основни понятия от Оруел: Евразия, двумисъл и да се научим да обичаме Големия брат„, пише за Politico професора по история от Yale, Тимъти Снайдер.

Евразия

В „1984“ на Оруел, една от световните сили се нарича Евразия. В реалния свят Евразия е едно от основните разбирания на руската външна политика. В дистопиата на Оруел, Евразия е репресивна държава, която постоянно иска да започне нова война и е съставена от цялата северна част на европейския и азиатския континент от Португалия до Беринговия проток,“ а в страната върлува нео-болшевизмът. В реалния свят, водещият руски теоретик на Евразия, Александър Дугин, се наричат ​​“национален болшевик. Същият този човек дълги години твърди, че украинската държава трябва да бъде унищожена, а наскоро предложи, Русия да изтреби украинците.

putin

Двумисъл 

Оруел пише за пропагандата двумисъл, която означава „способността хората да придържат едновременно две противоположни убеждения и да ги приемат и двете.”

Снайдер дава няколко примера за двумисъл извадени от руските медии:

- От една страна Русия трябва да нахлуе в Украйна, тъй като украинската държава е репресивна. От друга страна, Русия трябва да се намеси, тъй като украинската държава не съществува.

- От една страна Русия трябва да нахлуване в Украйна защото руснаците в Украйна са принудени да говорят на украински език. От друга страна, не съществува украински език.

- От една страна всички украинци са националисти. От друга страна, няма украинска нация.

- Русия влиза във война, за да спаси света от фашизъм. А в същото време фашизмът е добър. (В Русия, Хитлер получава все по-голямо признание като държавник, а евреите са обвинени за Холокоста, хомосексуалистите са представени като част от международна конспирация, а руските нацисти в Украйна са представени като герои).

Любовта към Големия брат:

В „1984“, човек се учи да обича Големия брат, като жертва това, което най-много обича.

В случая с Украйна това е държавността, която Путин поиска, като подкрепи отделянето на страната и създаването на Новорусиq на югоизтока. В Европа това би била мирната интеграция, постижение, с което Путин заплашвапише Снайдер.

Професорът припомня края на “1984“, в който член на режима, сред мъчения, дава неочаквана изповед: Властта не е средство, тя е цел..*

„Каквото и да му е на ума на Путин, каквото и да прави или казва, той всъщност защитава неговата собствена сила, нещо, което ще свърши след не много дълго време. Потисничество в Русия, войната в Украйна и дестабилизацията на Запада са гротескно висока цена, която да бъде платена за прищявките на един човек. Не трябва да гледаме в очите „двумислителят“, а да помислим какво може да ни навреди и какво трябва да направим. Ако Украйна стане Новорусия, Европа става Евразия, а Западът отслабне, това няма да бъде заради физическата мощ на Русия, а заради нашата умствена недостатъчностпише Снайдер.


 

И още няколко цитата от „1984“

“Ако искаш да запазиш нещо в тайна, трябва да го скриеш и от себе си.”

“Който контролира миналото контролира бъдещето. Който контролира настоящето контролира миналото. “

“Ако искате картина на бъдещето, представете си ботуш, който стъпва върху човешкото лице и остава там завинаги”

“Войната е мир. Свободата е робство. Невежеството е сила.”

“Биг Брадър те наблюдава.”

“Те няма да въстанат, докато не се осъзнаят, а не могат да се осъзнаят, преди да въстанат.”

“Изборът за човечеството е между свобода и щастие и за по-голямата част от човечеството, щастието е по-добре.”

“Партията се стреми към власт изключително заради самата себе си. Ние не се интересуваме от доброто на другите, ние сме заинтересовани единствено от властта, чистата власт.”

“Власт е да разкъсаш човешките умове на парчета и да ги сглобиш в нови форми по твой избор.”

“Общоприето означава да не мислиш, да няма нужда да мислиш. Общоприетото е безсъзнание.”

“В края на краищата, как да знаем, че две и две правят четири? Или, че силата на гравитацията работи? Или, че миналото е непроменимо? Ако както миналото, и външния свят съществуват само в съзнанието, и ако самото съзнание може да бъде овладяно – тогава какво?”

*“Властта не е средство, тя е цел. Човек не установява диктатура с цел защита на революцията, той прави революция, за да се установи диктатура. Целта на преследването е преследването. Целта на мъчението е мъчение. Целта на властта е власт.”

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.

 
 

Италианската дизайнерка Лаура Биаджоти е в мозъчна смърт

| от chronicle.bg, по БТА |

Лекарите са започнали процедура по оценка на състоянието на мозъка на италианската дизайнерка Лаура Биаджоти с опасението, че тя е изпаднала в мозъчна смърт, предаде ТАСС.

74-годишната модна законодателка е била откарана в една от римските болници, след като получила пристъп. Според лекарите тя е претърпяла сърдечен удар, съпроводен със спиране на сърцето, което е могло да доведе до необратими процеси в главния мозък. В болничното заведение екипът е успял отново да задейства сърцето на Биаджоти, но при все това състоянието на пациентката е крайно тежко.

Дизайнерката се е почувствала зле в своята резиденция в Гуидония край Рим, където тя живее от началото на 80-те години в замък от ХI век. Родената в Рим Биаджоти започва кариерата си в модния бранш в началото на 60-те години. Туя бе първата западна дизайнерка, която представи свои колекции в Пекин /1988 г./ и в Москва /1996 г./.

 
 

Филми от целия свят, оказали се в основата на холивудски хитове

| от chronicle.bg |

Европа е мястото, на което се ражда седмото изкуство. Въпреки това част от най-големите шедьоври в киното са създадени в САЩ.

Това не е изненада, предвид движението на таланти от Европа към Америка покрай Първата и Втората световна война.

Днес САЩ има традиция в създаването на касови филми, които печелят популярност по целия свят. Макар че Европа има своите образци на бавното, красиво кино, Америка създава продукции с ярки ефекти и известни актьори, които покоряват цялата планета.

Затова може би ще е любопитно да надникнем към някои от тях – онези, почерпили вдъхновението си сред киното от други страни и континенти.

Филми като „Дванадесет маймуни“ и „Предизвестена смърт“ са само копие на оригиналите, създавани на други места по света.

След като преди време ви показахме сериали, които не говорят английски (но част от тях имат и американската си версия), сега ще ви запознаем с чуждоезичните филми, залегнали в основата на някои от най-известните американски киноленти. Вижте ги в галерията.

 
 

Комедия за закуска, драми на обяд, трилъри за вечеря

| от chronicle.bg |

Хората обичат да гледат комедии на закуска, драми в обедната почивка, трилъри на вечеря и документални филми късно вечер. Това сочи изследване на Netflix, цитирано от БТА. 

Телевизионната платформа е събрала данни за предпочитанията на потребителите в 22 държави. 34 процента от абонатите, които ползват платформата рано сутрин, търсят епизоди от класически комедии и ситкоми, например „Пълна къща“, „Как се запознах с майка ви“, „Приятели“.

Към обяд интересът се насочва към по-сериозни програми. По това време 47 процента от потребителите гледат драми, като „Анатомията на Грей“ и „Оранжевото е новото черно“. Обедният стрийминг е особено популярен в Бразилия – с 25 процента повече, отколкото в останалия свят .
Хората, които гледат телевизия, докато вечерят, предпочитат трилъри като „Живите мъртви“ и „В обувките на сатаната“. След 23 ч. обаче гледат предимно документални филми.

Верижното гледане на сериали започна, когато Netflix пусна целия сезон на „Къща от карти“ наведнъж през 2013 г. Сега хората вече не са ограничени от графика на телевизиите и могат да определят кога какви филми искат да гледат.