Властелинът на компактния SUV клас

| от |

Тест-представяне Dacia Duster фейслифт.Duster_2569-1

Dacia Duster бе представен през 2010 година на автомобилния салон в Женева. Отзивите за първия SUV модел на румънското подразделение на Renault бяха повече от положителни, въпреки известния скептицизъм в началото, тъй като моделът предложи няколко огромни предимства – опростеност, модерни двигатели, оф-роуд способности и най-вече уникална за SUV сегмента цена. Тези качества определено донесоха сериозен пазарен успех на модела и за три години по цял свят бяха реализирани над 820 000 бройки. От тях 450 000 с емблемата на Dacia, а останалите с логото на компанията – майка Renault.

Duster_1618-1

Закономерно в автомобилния свят, три години след представянето си Duster бе подложен на фейслифт. Дебюта на така наречената „фаза 2” бе на салона във Франкфурт през септември 2013 година, а скоро след това всъдеходът стъпи и на българския пазар. Макар на пръв поглед промените в модела да не са генерални, оказа се, че новости и най-вече подобрения не липсват. Инженерите на Dacia са работили в няколко направления – освежаване на дизайна, подобряване на комфорта и обновяване на технологиите.

Duster2_1433-1

На външен вид, новият Duster е запазил огромна част от силуета и цялостния вид на предшественика си. Първата очевадна разлика е в предницата. При фейслифта виждаме нова решетка, украсена с хромирани ивици, характерна повече за концептуален, а не сериен модел, която в случая стои добре на румънския оф-роудър. Въздухозаборникът е разположен по-ниско, обновени са и фаровете. Освежени са и релсите на покрива, които вече носят логото на модела, а отзад е наблегнато повече на хромираните детайли. Към гамата лети джанти са добавени и нови 16-цолови колела Dark Metal с гуми Mud and Snow. Надписът 4WD на задния капак сега стои доста по-сериозно от шарения стикер в предходния модел.

Duster2_1593-1

Интериорът определено е огромен скок в развитието на Duster. Вече се предлага избор между 4 тапицерии, включително кожена. Седалките са с нов дизайн, като тези отзад са с подсилена облегалка, а от Dacia обещават повече възможности за персонализация. Една от генералните новости в купето е преместването на бутоните на електрическите стъкла на вратите. Единствено контролът на ел. огледалата е останал на нелепото си място под ръчната спирачка. Приятно впечатление правят повечето на брой системи и глезотии, които се предлагат серийно или като опция. За разлика от спартанския Duster 1, сега на разположение има круиз контрол с ограничител на скоростта, паркинг сензори отпред и отзад и новата аудио-навигационна система Media Nav с голям тъч скрийн монитор. Последният, по наши наблюдения, е разположен малко по-ниско от ергономичното, за сметка на високо вдигнатите клапи на климатика/отоплението.

Duster2_1618-1

В технологично отношение също има напредък – Electronic Stability Program (ESP) е монтирана стандартно на новия Duster. Стандарт са също ABS и спирачния асистент. Пасивната сигурност е поверена на 4 въздушни възглавници още в базовото ниво. Инженерите на Dacia са се постарали да намалят нивото на шум чрез поставяне на нови уплътнения на вратите и прозорците, както и на нова преграда между двигателния отсек и купето. Определено им се е получило, защото сега в Duster е една идея по-тихо, особено на висока скорост по магистралата. Не, че над 140 км/ч не е доста шумно в купето, но пък съгласете се, че това не е магистрална „резачка”, а машина с оф-роуд претенции.

Двигателната гама е обновена чрез добавянето на 1,2-литров бензинов турбо двигател TCe 125. За момента той ще се предлага само за 2WD модификациите и затова не ни е много интересен.

Duster_2077-1

Моторите при 4WD версиите са добре познатите от досегашния модел 1,6-литров бензинов и 1,5-литров дизел, като първият се предлага и с версия с газова уредба на пропан-бутан. Всички агрегати са с функция Eco Mode и индикатор за смяна на предавките. Eco Mode помага на водача да намали разхода на гориво като блокира в определени настройки, когато бъде активирана, които ограничават динамиката на двигателя и топлинния комфорт. Индикаторът за смяна на предавките (GSI) използва визуални сигнали, за да информира водачите за най-добрия момент за превключване на по-висока или по-ниска предавка.

Както и преди, адмирациите си остават за 1,5-литровият дизел със 110 к.с, който работи по-рафинирано от бензиновия си събрат. От друга страна, блазни предложението за поставяне на газова уредба в бензиновия модел, което е особено практично, ако по-голяма част от времето колата се използва в града, където студеният старт и често късите разстояния като цяло унищожават дизеловата икономичност.

Duster_2452-1

Както и досега, румънският джип се предлага с 6-степенна механична трансмисия (за 1,6 бензин 2WD е 5-степенна), с къса първа предавка, която да играе ролята на понижаваща предавка при оф-роуд шофиране. И като заговорихме за оф-роуд, 4х4 системата е с електромагнитна муфа, включваща задния мост в зависимост от избрания режим – 2WD, Auto или Lock. В първия случай подаването на тяга към задния мост се изключва, във втория системата сама разпределя до 50% от въртящия момент назад, а в третия, подаването на мощност е заключено 50:50 между предните и задните колела. Интересно е да се отбележи, че оф-роуд режимът при Dacia Duster е активен при скорост до 60 км/ч, а при братовчедите му от Nissan е само до 40.

Duster_1903-1

Че Duster е може би най-подготвения за оф-роуд модерен „паркетник” сме заявявали многократно. И как не – клирънс като на Defender (210 мм), сериозни ъгли на атака, спускане и рампа (29,3 х 34,9 х 23 градуса) и комфортните за оф-роуд преден и заден надвес са си живо доказателство. Тестът ни в Габровския балкан – също. А и да припомним знаменитите участия на джипката в състезания като Aicha des Gazelles и Breslau (при това в екстремния клас и почти без модификации).

Duster_2145-1

Най-доброто при новия Duster, разбира се, си остава цената. А за радост на всички ни, тя не е повишена, въпреки новите глезотии. Най-евтиният 4х4 модел с бензинов двигател започва от 24 990 лв., а най-достъпният дизел – от 27 290. От миналия месец се предлага и версия с N1 хомологация, даваща право на данъчен кредит.

http://www.off-road.bg/

 

 
 

Руши Видинлиев режисира новото видео на Dead Man’s Hat

| от chronicle.bg |

Руши Видинлиев е режисьор на най-новото видео на рокендрол бандата Dead Man’s Hat. Дори и да се крие от обществения живот, Руши продължава да работи по музикални и филмови проекти.

Парчето се казва Little Cars, а най-интересното е, че е заснето с помощта на дрон. Освен че изглежда супер модерен, клипът държи зрителя под напрежение до края. Самите музиканти споделят, че много са се забавлявали на снимките.

Dead Man’s Hat е една различна рокендрол банда, за която българските фенове тепърва ще чуват много. Групата от талантливи музиканти няколко пъти печели сърцата на публиката с концертите си на живо. Това е втората им авторска песен, след парчето After Midnight.

Dead Man’s Hat съчетават рок музика с акустични инструменти, за да представят нещо ново и непознато на българските зрители. Такъв е и новият им сингъл Little Cars. Той е миксиран в Ирландия и носи запазеното инди звучене на Dead Man’s Hat. Групата вече работи и по първия си студиен албум, който се очаква с нетърпение от феновете.

 

 

А за тези, които нямат търпение да чуят парчето на живо, на 19 октомври музикантите от Dead Man’s Hat свирят акустично в клуб “Hambara”.

 

 
 

Polestar представи първия си модел – Polestar 1

| от chronicle.bg |

Пърформанс марката на Volvo Car Group – Polestar, представи първия си модел – Polestar 1, и подчерта бъдещите си планове да се наложи на пазара като самостоятелен бранд електрифицирани автомобили. Polestar потвърди информацията за първите три модела, които ще се произвеждат в нов център в Китай и ще наложат нови стандарти в индустрията на пърформанс автомобилите.

Първият самостоятелен модел на Polestar – Polestar 1 с внушителните 600 к.с., ще бъде пуснат в производство в средата на 2019 г. Това става възможно благодарение на Volvo Car Group, които подкрепят бранда да ускори процесите на проектиране и производство на продуктите си.

Polestar 1 е GT купе с 2 врати, 2+2 места и комбинирано задвижване от електрически двигател и двигател с вътрешно горене, със 150 км електрически пробег – това е най-дългият пробег в изцяло електрически режим, в сравнение с всеки друг хибрид на пазара в момента. С мощност от 600 к.с. и 1000 Нм въртящ момент, Polestar 1 се позиционира стабилно в сегмента на пърформанс автомобилите. Платформата на Polestar 1 е създадена на основата на Volvo Scalable Platform Architecture (SPA), но 50% от нея е нова и специално разработена от инженерите на Polestar.

Exterior_rear_high

Polestar 1 е първият модел, създаден по изцяло нова, водеща в класа технология на шасито Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi), разработена на основата на въглеродни влакна, които подобряват усукването с 45% и намаляват теглото и центъра на тежестта на автомобила. Освен това, Polestar 1 използва двойна електрическа задна ос за въртящия момент, която осигурява прецизно ускорение на всяко колело, максимално сцепление на пътя и запазване на скоростта при завиване.

Exterior_location_high

Polestar 1 ще се произвежда в специално изградения за целта, модерен и високо технологичен център в Чънду, Китай. Очаква се строежът на производствения център да бъде завършен в средата на 2018 г. Автомобилите на Polestar ще се поръчват изцяло онлайн и ще се предлагат на базата на 2 и 3-годишна абонаментна програма. Абонаментът All-inclusive ще включва нулев депозит и възможности за ползване и на други модели от гамата на Volvo и Polestar, чрез заплащане на фиксирана месечна такса.

Interior_dashboard_high

Всички бъдещи автомобили на Polestar ще бъдат с изцяло електрическо задвижване. През 2019 г. ще стартира производството на първия изцяло електрически модел на Volvo Car Group – Polestar 2. Средноразмерният електрически автомобил ще се присъедини към конкурентите на Tesla Model 3. Първата фаза от формирането на новото портфолио на Polestar ще бъде завършена от появата на по-големия електрически SUV Polestar 3, който ще придаде нов модерен израз на електрическото представяне и динамиката на шофиране.

 

 
 

„Да убиеш присмехулник“ и други лоши заглавия от книгите

| от chronicle.bg |

След като американците изключиха „Да убиеш присмехулник“ от програмата в училищата заради повтарящата се дума „негър“, всички си отдъхнахме, че нещата тръгват в правилна посока.

Но това е само началото на политическата коректност, която трябва да погълне творческата продукция.

Ето няколко предложения за преименуване заглавията на други книжни класики, които, като се замислим, не звучат угодно на цялото население на Земята:

 „Борба за територия и мир“

„Война“ е лоша дума. Това е нещо, от което трябва да се страхуваме и като всяко нещо, от което се страхуваме, да не го назоваваме. Както правят героите от „Хари Потър“ с Волдемор. Та нека бъде „борба за територия“.

„Умствено изостанал в тежка степен“

„Идиот“ е обидна дума. А нейният еквивалент в учебниците по психиатрия е „умствено изостанал в тежка степен“. Та хайде да не се обиждаме. И Достоевски ще се съгласи, че „идиот“ не звучи добре в рамките на съвремието.

„Десет малки афроамериканчета

Какво е това „негърчета“? Срам за българските преводачи.

„Трима души в една лодка (като броим и кучето)“

Ей! И животните имат права!

„Възрастният мъж и морето“

„Старец“ звучи грозно. Каква е тази дискриминация на възрастните?

„Материално подсигурен и нуждаещ се от финансова помощ“

„Богат, беден“ всява класови различия и конфликт между слоевете

„Прекратяване на жизнените функции край Нил“

Думата „смърт“ не е хубава.

„Мемоарите на една репресирана жена“

Гейшите все пак не са виновни, че са проститутки, животът ги е принудил.

От българските класики също има какво да се желае, що се отнася до коректност.

„Под игото“, например, следва да се прекръсти на „Под османското присъствие“. „Маминото детенце“ може да обиди 30-годишните, които живеят с техните и е по-добре да се преименува на „Момчето, което обичаше майка си“, а за „Крадецът на праскови“ да не говорим. Да не искате някой да реши, че е хубаво да се краде?

 
 

5 звезди, които мразят да се снимат с фенове

| от chronicle.bg |

Познат сценарий за всички, които сме се опитвали да се набутаме при любимите си селебритита: ръцете ни френетично се завират в джобовете, търсейки мобилните ни телефони с надеждата да ги снимаме. И естествено, да постнем снимката в социалните мрежи след това.

Да, ама има звезди, които изобщо нямат  желание да изпълняват желанията на геновете си. Джъстин Бийбър не е единственият, който мрази да си прави селфита с девойки пред припадък.

Вижте в галерията пет звезди от Холивуд, които не биха искали да се снимат с вас.