Властелинът на компактния SUV клас

| от |

Тест-представяне Dacia Duster фейслифт.Duster_2569-1

Dacia Duster бе представен през 2010 година на автомобилния салон в Женева. Отзивите за първия SUV модел на румънското подразделение на Renault бяха повече от положителни, въпреки известния скептицизъм в началото, тъй като моделът предложи няколко огромни предимства – опростеност, модерни двигатели, оф-роуд способности и най-вече уникална за SUV сегмента цена. Тези качества определено донесоха сериозен пазарен успех на модела и за три години по цял свят бяха реализирани над 820 000 бройки. От тях 450 000 с емблемата на Dacia, а останалите с логото на компанията – майка Renault.

Duster_1618-1

Закономерно в автомобилния свят, три години след представянето си Duster бе подложен на фейслифт. Дебюта на така наречената „фаза 2” бе на салона във Франкфурт през септември 2013 година, а скоро след това всъдеходът стъпи и на българския пазар. Макар на пръв поглед промените в модела да не са генерални, оказа се, че новости и най-вече подобрения не липсват. Инженерите на Dacia са работили в няколко направления – освежаване на дизайна, подобряване на комфорта и обновяване на технологиите.

Duster2_1433-1

На външен вид, новият Duster е запазил огромна част от силуета и цялостния вид на предшественика си. Първата очевадна разлика е в предницата. При фейслифта виждаме нова решетка, украсена с хромирани ивици, характерна повече за концептуален, а не сериен модел, която в случая стои добре на румънския оф-роудър. Въздухозаборникът е разположен по-ниско, обновени са и фаровете. Освежени са и релсите на покрива, които вече носят логото на модела, а отзад е наблегнато повече на хромираните детайли. Към гамата лети джанти са добавени и нови 16-цолови колела Dark Metal с гуми Mud and Snow. Надписът 4WD на задния капак сега стои доста по-сериозно от шарения стикер в предходния модел.

Duster2_1593-1

Интериорът определено е огромен скок в развитието на Duster. Вече се предлага избор между 4 тапицерии, включително кожена. Седалките са с нов дизайн, като тези отзад са с подсилена облегалка, а от Dacia обещават повече възможности за персонализация. Една от генералните новости в купето е преместването на бутоните на електрическите стъкла на вратите. Единствено контролът на ел. огледалата е останал на нелепото си място под ръчната спирачка. Приятно впечатление правят повечето на брой системи и глезотии, които се предлагат серийно или като опция. За разлика от спартанския Duster 1, сега на разположение има круиз контрол с ограничител на скоростта, паркинг сензори отпред и отзад и новата аудио-навигационна система Media Nav с голям тъч скрийн монитор. Последният, по наши наблюдения, е разположен малко по-ниско от ергономичното, за сметка на високо вдигнатите клапи на климатика/отоплението.

Duster2_1618-1

В технологично отношение също има напредък – Electronic Stability Program (ESP) е монтирана стандартно на новия Duster. Стандарт са също ABS и спирачния асистент. Пасивната сигурност е поверена на 4 въздушни възглавници още в базовото ниво. Инженерите на Dacia са се постарали да намалят нивото на шум чрез поставяне на нови уплътнения на вратите и прозорците, както и на нова преграда между двигателния отсек и купето. Определено им се е получило, защото сега в Duster е една идея по-тихо, особено на висока скорост по магистралата. Не, че над 140 км/ч не е доста шумно в купето, но пък съгласете се, че това не е магистрална „резачка”, а машина с оф-роуд претенции.

Двигателната гама е обновена чрез добавянето на 1,2-литров бензинов турбо двигател TCe 125. За момента той ще се предлага само за 2WD модификациите и затова не ни е много интересен.

Duster_2077-1

Моторите при 4WD версиите са добре познатите от досегашния модел 1,6-литров бензинов и 1,5-литров дизел, като първият се предлага и с версия с газова уредба на пропан-бутан. Всички агрегати са с функция Eco Mode и индикатор за смяна на предавките. Eco Mode помага на водача да намали разхода на гориво като блокира в определени настройки, когато бъде активирана, които ограничават динамиката на двигателя и топлинния комфорт. Индикаторът за смяна на предавките (GSI) използва визуални сигнали, за да информира водачите за най-добрия момент за превключване на по-висока или по-ниска предавка.

Както и преди, адмирациите си остават за 1,5-литровият дизел със 110 к.с, който работи по-рафинирано от бензиновия си събрат. От друга страна, блазни предложението за поставяне на газова уредба в бензиновия модел, което е особено практично, ако по-голяма част от времето колата се използва в града, където студеният старт и често късите разстояния като цяло унищожават дизеловата икономичност.

Duster_2452-1

Както и досега, румънският джип се предлага с 6-степенна механична трансмисия (за 1,6 бензин 2WD е 5-степенна), с къса първа предавка, която да играе ролята на понижаваща предавка при оф-роуд шофиране. И като заговорихме за оф-роуд, 4х4 системата е с електромагнитна муфа, включваща задния мост в зависимост от избрания режим – 2WD, Auto или Lock. В първия случай подаването на тяга към задния мост се изключва, във втория системата сама разпределя до 50% от въртящия момент назад, а в третия, подаването на мощност е заключено 50:50 между предните и задните колела. Интересно е да се отбележи, че оф-роуд режимът при Dacia Duster е активен при скорост до 60 км/ч, а при братовчедите му от Nissan е само до 40.

Duster_1903-1

Че Duster е може би най-подготвения за оф-роуд модерен „паркетник” сме заявявали многократно. И как не – клирънс като на Defender (210 мм), сериозни ъгли на атака, спускане и рампа (29,3 х 34,9 х 23 градуса) и комфортните за оф-роуд преден и заден надвес са си живо доказателство. Тестът ни в Габровския балкан – също. А и да припомним знаменитите участия на джипката в състезания като Aicha des Gazelles и Breslau (при това в екстремния клас и почти без модификации).

Duster_2145-1

Най-доброто при новия Duster, разбира се, си остава цената. А за радост на всички ни, тя не е повишена, въпреки новите глезотии. Най-евтиният 4х4 модел с бензинов двигател започва от 24 990 лв., а най-достъпният дизел – от 27 290. От миналия месец се предлага и версия с N1 хомологация, даваща право на данъчен кредит.

http://www.off-road.bg/

 

 
 

Най-добрите наши и чуждестранни студентски филми показват в НАТФИЗ

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-добрите студентски филми от наши и чуждестранни университети показват в НАТФИЗ. Панорамата „CILECT Prize – 2017″ – от игрални, документални и анимационни филми, е от днес до 2 юни в кинозалата на НАТФИЗ, съобщават от академията.

The CILECT Prize е първата по рода си награда, присъдена на студентски филми от висшите училища, обединени в организацията CILECT. Всяко училище има право да изпрати по един филм в трите категории – игрално, документално и анимационно кино. Всички избрани студентски филми стават част от компилацията The CILECT Prize.

The CILECT Prize е основана през 2005 г. по предложение на ректора на НАТФИЗ проф. Станислав Семерджиев, тогава заместник-председател на конференции и фестивали. Церемонията по представянето на наградата е в рамките на годишните конференции на CILECT. Първата церемония е в Мадрид на 21 ноември 2006 г.

В 12-ото издание – „CILECT Prize-2017″ – са 115 игрални, 94 документални и 54 анимационни филма. НАТФИЗ се състезава с анимацията „Terror – Error“ на Александър Начев, документалния филм „Пеем и това е“ на Сюзън Кутайфан и игралния „Добри“ на Орлин Милчев.

 
 

Bulgaria Air подарява самолетни билети и вход за фестивала Lollapalooza в Париж

| от chronicle.bg |

По повод стартирането на обновения си и по-функционален уебсайт, Bulgaria Air реши да изненада пътниците с интересна игра.

#Билети, фестивал и един приятел късметлия ще спечели два двуспосочни самолетни билета до Париж и вход за известния фестивал Lollapalooza, който тази година ще се проведе на 22 и 23 юли във френската столица.

Механизмът за участие е много лесен – в различните страници и подстраници на уебсайта www.air.bg са скрити имена на музикални изпълнители. Участниците трябва да ги открият и да посочат тяхна песен като коментар под публикация за играта във Fаcebook. Всеки ден имената на музикантите ще бъдат различни. Във Facebook страницата на авиокомпанията са описани подробно условията и стъпките за участие.

Жокер към участващите е, че най-много изпълнители ще бъдат скрити в новите секции на уебсайта. Обновеният интерфейс на интернет страницата вече предлага възможност пасажерите да проверят и следят полета си онлайн с услугата „Полетно разписание“.

Играта #Билети, фестивал и един приятел започва на 22 май – понеделник, и ще продължи до 11 юни. Победителят ще бъдат изтеглен на 12 юни и ще бъде обявен на Facebook страницата на авиокомпанията.

 
 

British Airways планира днес да възобнови обслужването на полетите

| от chronicle.bg |

Британският авиопревозвач British Airways се готви днес да обслужва „почти нормално“ полетите си на летище „Гетуик“ и „повечето“ полети от „Хийтроу“ след тежкия компютърен срив, който предизвика хаос в трафика през уикенда.

Ще има някои нарушения в разписанието ни за неделя, тъй като самолетите и екипажите ни по света не са на място, съобщи компанията в ранните часове на днешния ден в Twitter, извинявайки се сериозните нарушения вчера. British Airways призовава пътниците да не се отправят към летищата, освен ако полетът им не е потвърден.

 
 

#Bookclub: Как се пише сценарий?

| от Мартин Касабов |

Човек и добре да живее… решава да напише сценарий. Както отбелязва и самият Сид Фийлд в книгата си „Киносценарият” (изд. Колибри, 2017): „Всеки пише сценарии, от сервитьора в любимия ви бар или ресторант до шофьора на лимузина, лекаря, адвоката или барманката, сервираща лате“. С какво ще навреди още един на фона на хилядите, които се бълват всяка година? Нищо, разбира се, но откъде се започва?

Основният проблем, който измъчва и спъва повечето хора, които се наемат със задачата да разказват истории за киното и телевизията, е доста семпъл и същевременно критичен. Какви са границите и неписаните правила, които оформят един добър сценарий, какви са капаните, които трябва да се избягват и как в крайна сметка резултатът да не изглежда като аматьорска драсканица? Дразнещото чувство, че не си достатъчно наясно с материята може да подкопае и най-добрата идея. Именно тук идва на помощ Сид Фийлд.

В книгата си „Киносценарият“ известният холивудски гуру обръща внимание на всички основни елементи, които добрият сценарий задължително притежава. Ясна тема, интригуващи образи, добре обусловени (и свързани) начало и край, силна конфронтация и разумно разрешение на поставения проблем. „Гражданинът Кейн“, „Американски прелести“, „Шофьор на такси“ и „Ани Хол“ са все примери, които предоставят отличен учебен материал за всеки, който тепърва иска да се занимава с професията. Да бъдеш киноман, който поглъща филмите заради самото удоволствие от гледането, не е достатъчно. Следващата стъпка е да откриеш от каква материя са изтъкани историите в тях и как става така, че работят толкова ефикасно.

Едно от основните качества на книгата е начинът, по който Фийлд преодолява много от потенциалните предразсъдъци, които някой самонадеян млад писател може да има.

Трудно е да се отпуснеш в непознати ръце, особено на хора, свикнали да проправят сами пътя си във високите треви. Възможно е да има бунт (показан чудесно във филма „Адаптация“ на Спайк Джоунз) срещу всякакви експерти и авторитети, които налагат правила на свободолюбивата професия на писането. С приятелски тон и без да прекалява с абсолютни закони, Фийлд звучи повече като доверен приятел, който е нетърпелив да прочете добри нови истории, отколкото като някакъв гуру. Единствената амбиция на книгата му е да постави стабилни основи, върху които могат да се изградят и най-чудатите структури.

„Киносценарият“ е книга, която носи удоволствие и на обикновения киноман, който няма амбициите да създава измислени светове. Десетки са филмите и режисьорите, с които Фийлд дава примери. Почти всяка страница е разнообразена с непрестанни препратки към стари и нови продукции. В стихията от заглавия най-често се появяват „Властелинът на пръстените“, „Ръшмор“, „Шофьор на такси“ и „Чайнатаун“ (последният му е особено любим, като част от сценария е препечатан и в самата книга). Поради ясната си структура и добре изградени персонажи тези филми са станали еталон за добър сценарий. Фийлд се е познавал лично с повечето режисьори и сценаристи, от което книгата изобилства от любопитни случки и не толкова известни факти, свързани с изготвянето на сценариите.

Любопитен е примерът с Ф. Скот Фицджералд, който въпреки умението си да пише забележителни романи, бил парализиран като автор на сценарии.

За него големият режисьор Били Уайлдър казва: „Велик скулптор, нает да свърши работата на водопроводчик. Не знаеше как да свърже тръбите, така че водата да потече по тях“. Именно на тази болест предлага лек Сид Фийлд в книгата си. Всеки, който чувства, че има добра история, но не знае езика, на който трябва да я преведе, може да открие между страниците разрешението или поне някои от симптомите на разпадащата му се история.

„Киносценарият” е като буквар и граматика в едно. Не може да ви каже какво да напишете, но може да ви предостави инструментите и основните правила, които движат подредбата на думи в една добра история.

Спонсорирано съдържание