Велосипеден туризъм край Дунав

| от |

Целенасоченото запиляване. Занятие приятно, интересно и напълно възможно по велосипедните маршрути, които ни карат да се усещаме като част от една страна, като част от Балканите, като част от Европа.

Евро вело 13 и Евро Вело 6 са лъкатушещите линии, които определят целенасоченото запиляване у нас. Първият от тези два велосипедни маршрута пресича Европа перпендикулярно, по пътя на някогашната Желязна завеса. Вторият следва река Дунав. И в двата случая трасетата търсят слабо натоварени шосета и дават възможност за приятни отбивки. Насаме със себе си, с компанията от други колоездачи… Насаме с природата, със забележителностите, с малките крайпътни детайли, незабележими за пътниците от автобусите и автомобилите.

Като всяка хубава възможност и тези маршрути имат нужда от развитие. Особено у нас, на българска територия. И особено трасето край Дунав, което край горното течение на реката се е превърнало в почти култивирана магистрала за велосипеден туризъм. Тук все още сме на ниво маркировка и табели. Като тези, поставени в района на Видин и Никопол. Около сто броя, пилотно. Със заявка за по-нататъшно развитие, поддръжка на маркировката и въвеждане на ясен стандарт за вида на табелите.

“Мисля, че знаците трябва да се отличават значително от пътните, за да укажат, че това е веломаршрут и да бъдат забележими от всички. И когато бъдат в законова форма, вкарани като единен образец, тогава шофьорите ще знаят, че това е знак за велосипеден маршрут”, коментира Мариан Младенов, представител на Агенция регионално развитие, Видин.

Хората на колела също ще го знаят. Освен ориентация, табелите ще им дават допълнителна сигурност и самочувствие. Важни елементи от съжителството на велосипеди и автомобили по споделените пътища. Когато тези елементи се подредят правилно и с разбиране, добрите резултати, а именно развитието на трансграничния велосипеден туризъм, започват постепенно да се случват. Реалният балкански пример в съседна Сърбия се върти около името Йован Еракович от велосипедното сдружение “Циклонаут-Белград”. Той и неговите съмишленици получили подкрепа от германска агенция за техническо сътрудничество и преди десет години започнали да трасират маршрута през Сърбия.

“Събрахме и информация за Уеб-пътоводител, а през 2007 година осъществихме първата фаза от поставянето на маркировката. Процесът се състоеше от три фази. Първата обхвана западната част на Сърбия при Войводина, край границата с Хърватия и Унгария. Другите две фази бяха свързани с пътя край природния парк Джердап и 100-те километра до Белград. За три години покрихме основните велосипедни маршрути край Дунав с дължина 660 километра, които заедно с отклоненията и алтернативните пътища стигат до 1100 километра. Тоест в Сърбия имаме маркирани по този начин пътища с дължина около 1100 километра. Поставени са около хиляда табели”, обясни Йован Еракович, сдружение “Циклонаут – Белград”.

Върху знака стои логото на Европейската велосипедна федерация. Табелите донякъде напомнят тези в Хърватия, където вече имало поставена маркировка.

“Разбира се, на табелата фигурират местата и съответните километри до тях. Но има и малка добавка. Всяка табела има специфичен знак и карта, съобразена с това в коя част от маршрута се намирате. На отпечатаната карта табелата е отбелязана със същия знак”, добяви Йован.

Резултатът – не е нужен GPS за определяне на локацията.

“Важно е, че тези табели са правени от велосипедисти за велосипедисти. Не са ги правили хора, които седят зад бюра или нямат понятие от велосипеден туризъм”, заяви Йован.

И тъй като велосипедистите обичат да споделят хубави мисли по време на пътуване, всяка табела е увенчата и с по една мъдра фраза от повече или по-малко известни хора.

“Любимата ми фраза е от Пикасо. Той е казал – Нужно е много време, за да остане човек млад”, сподели Йован.

Табелите дават и друга важна информация – дали маршрутът преминава по асфалтов път или по черен път.

“Например може да имате по-кратка отсечка по асфалт в продължение на 10 километра, но може да предпочетете и алтернатива по черен път, която е 15 километра, но там няма автомобили, може да видите птица, елен или просто да се насладите на природата, на тишината и спокойствието”, коментира Йован.

serbian-danube-cycle-route-opening-003-medium

Или на величествени гледки от района на природен парк Джердап, където Дунав е намерил своя път между скалите.

Голо бърдо – мястото, откъдето независимо какво е времето, е добре да се мине с велосипед. Усещането определено е различно. Свободата и красотата на велосипедния туризъм са достъпни за хора на всякакви възрасти. Дори и за цели семейства. Като тази безстрашна френска група. Четири деца, които кръстосват пътищата на колело със своите родители. Най-малкият член на семейния колоездачен екип е на пет години, но това не му пречи да следва брат си и двете си сестри по Евро Вело 6.

“Нашият опит от изграждането на тази система сочи, че първо е добре тя да има ясно и лесно достъпно описание в Интернет. Съществуването на системата и нейното правилно функциониране се нуждаят от поддръжка. Тук връзката между велосипедните организации и правителството, което да осигурява помощ и ресурси, е ключова. Нашето дружество се налага да поддържа маркировката всяка година. Волно или неволно, табелите се чупят или изкривяват. Целият процес на възстановяване възлиза на сума от осем до десет хиляди евро. Ние получаваме необходимата подкрепа от нашето министерство на финансите. Проблемът не е само в Сърбия. Има го и в западните страни. Така че държавната помощ е необходима”, заяви Йован.

Инвестицията определено си струва. Веднъж привлекли велосипедисти, маршрутите започват да се отплащат.

“Можете да спирате, да разпитате за нощувка, за място, откъдето да си купите нещо. А в същото време гостоприемството в Сърбия е най-развитата част от нашата туристическа инфраструктура. Едва ли можем да се конкурираме с високото качество на западните хотели. Но гостоприемството ни е наистина на ниво. Велосипедистите могат да се ползват и се ползват до голяма степен от него. Така те се превръщат в своеобразни посланици на добрите промени в нашата страна”, коментира още Йован.

Прословутото българско гостоприемство в скромната си сърдечна и неподправена форма, също очаква своя нов шанс. Велосипедният туризъм със сигурност може да му го даде.

Милен Атанасов за Обществената телевизия

 
 

Имат си и добри страни

| от |

Изборите са като бременността – след петата нежелана вече става досадно.

И пак ще има смях през сълзи, Слави ще изпее „Студио Х“, хората ще правят карикатури, постове ще се коментират. Накрая всички, дето много разбират, няма да гласуват и после ще са недоволни заедно с тия, дето са гласували. Никой няма да погледне нещата от хубавата страна. Никой няма да си даде сметка, че партиите имат и добри качества.

Вярно, трябва малко мисъл, четене и безсрамно изкривяване на фактите, но наистина имат. Нека погледнем нещата от положителната страна, преди да е станало късно.

ГЕРБ

Бойко Борисов мълчи и това е доста добре. Правителството му построи много магистрали и една Арена Армеец. Арената е най-хубавото от ГЕРБ, защото имам един приятел, който чака Цеца да дойде да пее там 5 месеца. В деня на концерта седна да пие от обяд, отиде в Арената и накрая си тръгна преди Цеца да излезе, защото се е напил много. Ако ГЕРБ не бяха построили Арена Армеец, тази история нямаше да съществува!

БСП за България

Корнелия Нинова говори и това е още по-смешно.

Има сериозен шанс, когато кариерата й приключи, което се надявам всички да се надяваме да е скоро, Корнелия да издаде мемоари със заглавие „С кон до Бъркли и обратно“. И да се подарява с всеки вестник Телеграф.

Да, България + Зелените + ДЕОС

Виолетови, зелени, розови – аз им викам скитълс. В това обединение хора от миналото правят деветдесетарско парти с копнежи за бъдещето. А в ъгъла един програмист пуска електронна музика от лаптоп.

Нова република

Нова република е просто още малко Да, България. Нова Република е Да, България, ако баща й се беше заигравал с колана малко повече вместо да й казва, че е специална. Колко нова може да е една република, ако има вестник, м?

Воля

Марешки е добър и съобразителен човек. Той е видял, че качеството на хляба и зрелищата доведе нещата до там народът да иска бензин и лекарства.

Обединени патриоти

НФСБ, Атака и ВМРО са водени съответно от човек, който мрази Атака, човек, който мрази НФСБ и човек, който обича казармата. ОП напомня на дете на плажа, което се кара на морето и след това бяга, когато вълната дойде.

Реформаторски блок + Глас Народен

Дават сериозен шанс на Петър Петков – Гетомен да стане депутат. Това ще го оттегли от рап сцената, което е чудесно. Гетомен е за музиката това, което е Ангела Меркел за… музиката.

Движение „Възраждане“

Тази партия е шопска салата с 50 грама гроздова в неделя на обед, докато по радиото върви програма Хоризонт. А единственият повод да станеш от масата е за да нахраниш кокошките. Тази партия е идилия.

ДСП

Ахмед Доган извършва типичната си доставка на силност в думите. Обединителния му патриотизъм обяснява на практика като отидем до детската градина на малкия, просто да вземем, което си искаме – нали всички са деца.

ДОСТ

Откакто спряха „Малката булка“, гладът за турски сериали е огромен. Тук се намесва ДОСТ с цяло риалити, покрай скандала с турския посланик и пропъждането на турски агитатори от България. А ние се притеснявахме за едно русначе на Евровизия. Я гледайте тук какво става!

 
 

Bentley има различно виждане за електрическите коли

| от chronicle.bg |

Bentley официално представи амбициозните си планове за атака на луксозния електрически сегмент по време на автосалона в Женева.

Легендарната мрежеста предна решетка включва триизмерна геометрия и специален опушен завършек, които идентифицират EXP 12 Speed 6e като изцяло електрически автомобил. Нещо повече –докато роудстърът се движи, логото „6e“свети в бяло. Сред другите дизайнерски акценти е замяната на страничните огледала с камери. В интериора ще откриете централна конзола от заоблено стъкло, под което се намира OLED екран с висока резолюция. С негова помощ шофьорът управлява навигацията, инфоразвлекателната система и климатика. Дори пътникът си има собствен контролен панел, с помощта на който може да сърфира в интернет.

За разлика от тези подробности, Bentley не споделя нищо за задвижващата система.

Единственото, което разбрахме е, че ако индуктивното зареждане е напреднало достатъчно до момента на серийното производство, то EXP 12 Speed 6e ще го използва.

 
 

Новите холивудски двойки на 2017 година

| от chronicle.bg |

Купидон не е като дядо Коледа – да идва само веднъж в годината. Едва март сме, а вече има цяла галерия нови холивудски двойки.

Някои от тези двойки са нови-новички, други просто се събират отново, но това няма значение – важното е любов да има. Например, бившото гадже на Джиджи Хадид The Weekend сега си има нова дружка.

А няма да повярвате с кого ходи Памела Андерсън. Пак е лошо момче, разбира се. Дори най-лошото й досега! Вижте повече в галерията ни.

 
 

Пенелопе Крус ще играе Донатела Версаче в тв сериал

| от chronicle.bg, по БТА |

Холивудската прима и носителка на „Оскар“ Пенелопе Крус ще се превъплъти в Донатела Версаче. Можем да я видим в новия сезон на популярния сериал „Американска криминална история“.

Телевизионният сериал ще бъде посветен на загадъчното убийство на брата на Донатела Версаче. Джани Версаче е и основател на легендарната модна къща . Той ще бъде озаглавен „Версаче: Американска криминална история“.

Десет серийната поредица под режисурата на Райън Мърфи ще излезе на екран през следващата година. Мърфи вече засне един сезон на сериала, посветен на спортиста О’ Джей Симпсън. Тази продукция беше удостоена с награда „Еми“ в категорията най-добър мини-сериал.