Велосипеден туризъм край Дунав

| от |

Целенасоченото запиляване. Занятие приятно, интересно и напълно възможно по велосипедните маршрути, които ни карат да се усещаме като част от една страна, като част от Балканите, като част от Европа.

Евро вело 13 и Евро Вело 6 са лъкатушещите линии, които определят целенасоченото запиляване у нас. Първият от тези два велосипедни маршрута пресича Европа перпендикулярно, по пътя на някогашната Желязна завеса. Вторият следва река Дунав. И в двата случая трасетата търсят слабо натоварени шосета и дават възможност за приятни отбивки. Насаме със себе си, с компанията от други колоездачи… Насаме с природата, със забележителностите, с малките крайпътни детайли, незабележими за пътниците от автобусите и автомобилите.

Като всяка хубава възможност и тези маршрути имат нужда от развитие. Особено у нас, на българска територия. И особено трасето край Дунав, което край горното течение на реката се е превърнало в почти култивирана магистрала за велосипеден туризъм. Тук все още сме на ниво маркировка и табели. Като тези, поставени в района на Видин и Никопол. Около сто броя, пилотно. Със заявка за по-нататъшно развитие, поддръжка на маркировката и въвеждане на ясен стандарт за вида на табелите.

“Мисля, че знаците трябва да се отличават значително от пътните, за да укажат, че това е веломаршрут и да бъдат забележими от всички. И когато бъдат в законова форма, вкарани като единен образец, тогава шофьорите ще знаят, че това е знак за велосипеден маршрут”, коментира Мариан Младенов, представител на Агенция регионално развитие, Видин.

Хората на колела също ще го знаят. Освен ориентация, табелите ще им дават допълнителна сигурност и самочувствие. Важни елементи от съжителството на велосипеди и автомобили по споделените пътища. Когато тези елементи се подредят правилно и с разбиране, добрите резултати, а именно развитието на трансграничния велосипеден туризъм, започват постепенно да се случват. Реалният балкански пример в съседна Сърбия се върти около името Йован Еракович от велосипедното сдружение “Циклонаут-Белград”. Той и неговите съмишленици получили подкрепа от германска агенция за техническо сътрудничество и преди десет години започнали да трасират маршрута през Сърбия.

“Събрахме и информация за Уеб-пътоводител, а през 2007 година осъществихме първата фаза от поставянето на маркировката. Процесът се състоеше от три фази. Първата обхвана западната част на Сърбия при Войводина, край границата с Хърватия и Унгария. Другите две фази бяха свързани с пътя край природния парк Джердап и 100-те километра до Белград. За три години покрихме основните велосипедни маршрути край Дунав с дължина 660 километра, които заедно с отклоненията и алтернативните пътища стигат до 1100 километра. Тоест в Сърбия имаме маркирани по този начин пътища с дължина около 1100 километра. Поставени са около хиляда табели”, обясни Йован Еракович, сдружение “Циклонаут – Белград”.

Върху знака стои логото на Европейската велосипедна федерация. Табелите донякъде напомнят тези в Хърватия, където вече имало поставена маркировка.

“Разбира се, на табелата фигурират местата и съответните километри до тях. Но има и малка добавка. Всяка табела има специфичен знак и карта, съобразена с това в коя част от маршрута се намирате. На отпечатаната карта табелата е отбелязана със същия знак”, добяви Йован.

Резултатът – не е нужен GPS за определяне на локацията.

“Важно е, че тези табели са правени от велосипедисти за велосипедисти. Не са ги правили хора, които седят зад бюра или нямат понятие от велосипеден туризъм”, заяви Йован.

И тъй като велосипедистите обичат да споделят хубави мисли по време на пътуване, всяка табела е увенчата и с по една мъдра фраза от повече или по-малко известни хора.

“Любимата ми фраза е от Пикасо. Той е казал – Нужно е много време, за да остане човек млад”, сподели Йован.

Табелите дават и друга важна информация – дали маршрутът преминава по асфалтов път или по черен път.

“Например може да имате по-кратка отсечка по асфалт в продължение на 10 километра, но може да предпочетете и алтернатива по черен път, която е 15 километра, но там няма автомобили, може да видите птица, елен или просто да се насладите на природата, на тишината и спокойствието”, коментира Йован.

serbian-danube-cycle-route-opening-003-medium

Или на величествени гледки от района на природен парк Джердап, където Дунав е намерил своя път между скалите.

Голо бърдо – мястото, откъдето независимо какво е времето, е добре да се мине с велосипед. Усещането определено е различно. Свободата и красотата на велосипедния туризъм са достъпни за хора на всякакви възрасти. Дори и за цели семейства. Като тази безстрашна френска група. Четири деца, които кръстосват пътищата на колело със своите родители. Най-малкият член на семейния колоездачен екип е на пет години, но това не му пречи да следва брат си и двете си сестри по Евро Вело 6.

“Нашият опит от изграждането на тази система сочи, че първо е добре тя да има ясно и лесно достъпно описание в Интернет. Съществуването на системата и нейното правилно функциониране се нуждаят от поддръжка. Тук връзката между велосипедните организации и правителството, което да осигурява помощ и ресурси, е ключова. Нашето дружество се налага да поддържа маркировката всяка година. Волно или неволно, табелите се чупят или изкривяват. Целият процес на възстановяване възлиза на сума от осем до десет хиляди евро. Ние получаваме необходимата подкрепа от нашето министерство на финансите. Проблемът не е само в Сърбия. Има го и в западните страни. Така че държавната помощ е необходима”, заяви Йован.

Инвестицията определено си струва. Веднъж привлекли велосипедисти, маршрутите започват да се отплащат.

“Можете да спирате, да разпитате за нощувка, за място, откъдето да си купите нещо. А в същото време гостоприемството в Сърбия е най-развитата част от нашата туристическа инфраструктура. Едва ли можем да се конкурираме с високото качество на западните хотели. Но гостоприемството ни е наистина на ниво. Велосипедистите могат да се ползват и се ползват до голяма степен от него. Така те се превръщат в своеобразни посланици на добрите промени в нашата страна”, коментира още Йован.

Прословутото българско гостоприемство в скромната си сърдечна и неподправена форма, също очаква своя нов шанс. Велосипедният туризъм със сигурност може да му го даде.

Милен Атанасов за Обществената телевизия

 
 

Днес е най-дългият ден в годината

| от chronicle.bg |

Точно в 07:24 часа тази сутрин настъпи астрономическото лято. Лятното слънцестоене бележи началото на лятото в Северното полукълбо, около 21 юни и около 22 декември, за Южното полукълбо.

То завършва с есенното равноденствие, около 23 септември в Северното полукълбо и около 22 март, в Южното полукълбо. Днес е и най-дългия ден – 15 часа и 19 минути.

Според повечето метеорологични прогнози това е и денят, в който дъждовете започват да спират. Лятото в България започва с нормални за сезона температури – около и над 26 градуса. През целия ден ще бъде предимно слънчево и топло. До края на седмицата се очаква температурите още да се повишат и да бъдат около и над 30 градуса.

 
 

Запознайте се с новите слушалки Beoplay E4

| от chronicle.bg |

Датската луксозна марка Bang&Olufsen разширява портфолиото си с още един продукт – слушалките Beoplay E4.

Те са от ново поколение и разполагат с по-добра функция за изолиране на външния шум (ANC), като блокират звук с до 15 dB по-ниска честота спрямо предишната ANC технология на Beoplay H3. По този начин слушателят трудно би чул дори ако самолет прелети над него.

Благодарение на т.нар. режим на прозрачност (transparency mode) само с един бърз жест пък може едновременно да изключите както шумоизолиращата функция, така и музиката, и да се върнете в обкръжението си.

2017_03_E4_Black_2

Новите Beoplay E4 са с подобрен дизайн. Батерията им е тънка, с полимерна повърхност, която осигурява по-голяма тактилност и издръжливост. Преработен е и дизайнът на устройството за управление на музиката, така че да се постигне по-лесно и интуитивно потребителско преживяване. Слушалките са изработени от лек алуминий, което ги прави изключително здрави и устойчиви на надраскване. В същото време са и изключително леки – общото им тегло е 50g.

Иновативните Beoplay E4 се предлагат в черен цвят и на цена от 249 евро. Очаква се през юли да пристигнат в шоурума на Bang&Olufsen – на ул. „Оборище“ 10 в София.

 
 

10 роли на Джон Гудман, които трябва да гледате

| от chronicle.bg |

Джон Гудман не е само Фред Флинстоун. И повечето хора, които познават творчеството му, са наясно с това.

Става известен с ролята си на Дан Конър в сериала „Розан“ (1988-1997), за която печели Златен глобус през 1993 г. Но следват филми с негово участие, които е добре да изгледате.

По случай днешния рожден ден на актьора, сме подготвили галерия с 10 негови роли, в които си личи, че Гудман е голям не само физически. Enjoy!

 
 

За офроуд хората със стил

| от Chronicle.bg |

Има една особена порода хора, които намират гледката на разровена, кална поляна за по-вълнуваща от тази на огледално швейцарско езеро с лебеди и макове. Когато излизат с колата си извън града, те тайно поглеждат към изоставените ниви и разораните черни пътища с копнеж. Калта по джантите е тяхна запазена марка, а спортните,ниски автомобили им се струват неразбираеми и скучни.

Както може би вече сте се досетили, става дума за офроуд хората със стил. Те никога няма да си купят Lamborghini, защото няма как да стигнат с него до най-високото от Рилските езера. В същото време, не искат да шофират УАЗ-ка, защото проходимостта може и да е най-важното, но вече не е задължително тя да е придружена от бъбречна криза и комоцио.

Ако питате тази група привърженици на луксозния, автентичен офроуд, с коя автомобилна марка се идентифицират, огромен процент от тях, ще кажат „Land Rover“.

Това не е случайно и тук не става дума за силни думи и изграждане на бранд имидж. Land Rover никога не са произвеждали паркетници и моделите им не са предвидени за шофьори, които искат да карат SUV, просто защото обичат да гледат отвисоко и да паркират по час и половина в софийските улици.

Още с първата си поява, Range Rover намери своето място в екстремно растящия сегмент на SUV моделите, а сега новият Range Rover Sport още веднъж показва „как го правят“ от Land Rover.

DSC_9131

Новата офроуд машина е съвършеният символ на повишената проходимост, но тъй като в днешно време това не е достатъчно, към него са добавени спортно усещане зад волана, комфорт и безопасност.

При обновяването на модела, създателите на Range Rover Sport спазват формулата, заложена още при лансирането на първото поколение – тук става въпрос за по-спортна и по-достъпна алтернатива на пълноразмерния Range Rover. С появата на Sport марката получи сериозен съперник на Porsche Cayenne и BMW X5, а Range Rover беше позициониран още по-високо в сегмента на луксозните SUV модели.

За кого обаче е този модел, дори ако оставим финансовите възможности на купувача настрана?

Range Rover Sport привлича тези, които ценят лукса, качествените материали, високото ниво на изпълнение на автомобила, спокойната атмосфера на борда и, естествено, мощните 6-цилиндрови двигатели. В ежедневието това означава сигурно и динамично шофиране, висока степен на защита и модерни технологии на борда, отличен обзор от мястото на водача и не на последно място – автомобил, който рефлектира с блясък върху имиджа. Range Rover не е просто скъпа автомобилна марка, тъй като предлага автомобили с традиции, съчетани със смели решения.

DSC_9287

Всъщност, в случая на обновения Range Rover Sport, който се появи малко след фейслифта на по-големия Range Rover, става въпрос за няколко интересни акцента, единият от които е исторически – за първи път в историята на марката този модел ще се предлага с 4-цилиндров двигател. Естествено, става въпрос за вече добре познатия 2-литров турбо дизел от семейството Ingenium, който присъства в гамата на Discovery Sport и Range Rover Evoque. За да осигури по-добра динамика на 2-тонния модел, мощността на двигателя е увеличена на 240 конски сили, а максималният въртящ момент е вече 500 Nm. С този мотор, който се явява базов в гамата дизелови двигатели на Range Rover Sport, всъдеходът ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,3 секунди и има максимална скорост 207 км/ч.

Не си представяйте да ги усетите по някой баир обаче.

Нов двигател има и при бензиновите мотори – 3-литров V6 с компресор и мощност 340 конски сили е най-достъпното предложение в тази гама, а има и още един V6 с 380 конски сили, както и два бензинови V8 с 510 и 550 конски сили. Новият мотор с компресор тип Roots осигурява ускорение на Range Rover Sport за 7,2 секунди от 0 до 100 км/ч, а максималната му скорост е близка до тази на базовия дизелов модел – 209 км/ч.

Освен новите двигатели, новият Range Rover Sport предлага и повече удобство и по-голяма сигурност за пасажерите. Иначе казано – говорим за кола, която може да ви закара на първа линия на плажа, през девет дюни в десета, но може да возите в нея и децата си, без вестибуларният им апарат да сдаде багажа.

DSC_9201

Дисплеят на инфотейнмънт системата вече е 10-инчов, а системата се е сдобила с нови функции: обособяване на WiFi хотспот, свързване със смартфон и подобрено приложение за телефони, чрез което дистанционно се управляват някои функции на системата. Например, приложението може да запамети някои от редовните ви маршрути, така че да не се налага да ги въвеждате в навигацията. И при новият дисплей е запазено практичното „разделяне на екрана“, така че водачът и пасажерът до него могат да гледат различни неща на него.

Софтуеърът, който управлява работата на системата се казва InControl Touch Pro и вече присъства и в други модели на Jaguar Land Rover, като спечели високи оценки за по-бързите си реакции и по-лесната работа с него. А за любителите на офроуд изпитанията е предвиден All-Terrain Info Center, който осигурява информация за движението на автомобила – както геометрията на колата при преодоляването на различни препятствия, така и къде се намира всяко едно колело в този момент.

Новият Range Rover Sport получава серийно някои много важни за безопасността системи. Става въпрос за предупреждението при напускане на лентата на движение, автоматичната спирачка при критични ситуации и информацията за разстоянието при движение назад и паркиране. Като екстри се добавят системата, която следи за други автомобили в слепите петна за видимостта (Blind Spot Assist), както и новата система Intelligent Speed Limiter, която разчита пътните знаци за ограничение на скоростта и не позволява надхвърлянето на максимално разрешената скорост. Тази система обаче може да бъде деактивирана от водача. Сред другите екстри попадат адаптивният круиз контрол, в чиито безспорни ползи сме се убедили неееднократно, системата за запазване на лентата на движение плюс еволюция на системата за следене на слепите петна, която се намесва с корекция на волана, ако водачът реши да смени лентата, а опасно близо до него има друг автомобил.

DSC_9115
Що се отнася до интериора, конструкторите са заложили на интересна формула : 80% „класическо“ усещане за Range Rover, допълнено с 20% от „по-смелото мислене“, демонстрирано при Evoque. Позицията на водача е по-висока в сравнение с повечето 4х4 модели, а видимостта е много добра във всички посоки.

Най-силно впечатление обаче правят качествените материали в интериора и нивото на изработка. Превключвателят, който управлява работата на климатика, както и скоростният лост, напомнят тези в спортния Jaguar F-Type, а инструментите на арматурното табло и тъчскрийна са отлично четими.

И за да се отговори още по-пълноценно на изискванията на клиентите, топ подразделението на Jaguar Land Rover – Special Vehicle Operations (SVO) е разработило 19 нови цвята, в които може да бъде поръчан Range Rover Sport.