В очакване на следващия инцидент

| от |

През 2009 Латвия закри Държавната служба за строителен контрол, а ЕС похвали курса на икономии. Днес страната усеща жестоките последици от това решение. Особено след инцидента в супермаркета в Рига, взел над 50 жертви, пише Дойче веле.

Контролна акция в Стария град на Рига. Строителният инспектор Янис Паламаркукс извършва внезапна проверка в едно новооткрито бистро. Въпреки че току-що построената сграда още не е получила одобрението на Градския строителен контрол, всички маси в заведението вече са заети. Строителният инспектор е категоричен: бистрото трябва да бъде затворено.

supermarket-roof-collapse-in-riga-latvia_3303353

„В края на ноември в Рига внезапно се срути покривът на супермаркет „Максима“. След този инцидент получихме указания да проверяваме по два пъти всички обществени постройки в града. Как обаче да стане това? Не сме само 12 инспектори, а новопостроените сгради, които трябва да огледаме, са повече от 300. Към тях се добавят още 12 000 частни недвижими имоти, т.е. изпълнението на тази задача е напълно невъзможно. Натискът от страна на населението обаче е голям – затова обикаляме от сутрин до мрак“, казва Паламаркукс.

Държавен строителен контрол всъщност няма

От инцидента в супермаркета, при който загинаха 54 души, са минали две седмици. Точните причини за срива обаче така и не са изяснени. Хората все още са в шок и са изпълнени с гняв – те настояват архитектите да идат в затвора и не престават да обвиняват Градския строителен контрол в бездействие.

Строителният инженер Сергейс Майерович също смята, че държавата не е изпълнила задълженията си подобаващо. От години насам той и Съюзът на строителните инженери се борят за затягане на законите. „Преди четири години Държавната строителна служба просто бе закрита. Оттогава насам в Латвия има само отделни строителни инспектори, които обикалят из градовете и общините. На Запад това би било немислимо. При това положение бихме могли да се откажем и от криминалната полиция.“

dombrovskis_valdis_

Точно шест дни след нещастието в супермаркета латвийският министър-председател Валдис Домбровскис пое отговорността за случилото се и в съответствие с очакванията на мнозина латвийци внесе оставката на правителството. Именно премиерът бе човекът, закрил строителния контрол по време на икономическата криза – за да спести 70 000 евро, както обяснява политологът Арнис Кактинс. Правителството попадна под натиска на европейските кредитори, но в крайна сметка бе похвалено от Брюксел за проведения курс на икономии. „Трагедията показва докъде може да доведе твърдата политика на икономии. Хората искаха някой да поеме отговорността за случилото се в супермаркета – макар и само символично“, казва Кактинс.

Подобрение не се очертава

И все пак: макар и бавно, нещата в страната се успокояват. Хиляди латвийци са изразили в мрежата благодарността си към премиера за неговия жест, подобни мнения се чуват и по улицата. „Той бе най-добрият министър-председател, който сме имали. Вероятно не е бил виновен, но все пак някой трябваше да поеме отговорността и той го направи“, казват мнозина.

В Стария град на Рига инспекторът Янис Паламаркукс продължава своята обиколка. След проверката на бистрото той се отправя към една новоизградена банкова сграда. Там отново установява липсата на разрешение за експлоатация. И докато партерът още се достроява, на първия етаж вече се търгува с акции. „До утре сградата трябва да бъде затворена – иначе ще ги глобим. Нищо повече обаче не можем да направим – не можем да заковем вратите“, обяснява Паламаркукс. При това глобата изобщо не е висока. Става въпрос за сума между 75 и 750 евро. „Мнозина са готови да платят, за да може да продължат да работят макар и в противоречие със закона“, казва строителният инспектор.

 

 
 

„Transformers: The Last Knight“ оглави бокс-офис класацията

| от chronicle.bg, по БТА |

Блокбастърът „Трансформърс: Последният рицар“ оглави бокс-офис класацията на Северна Америка, но приходите от дебютния му уикенд са ниски в сравнение с предишните филми от поредицата, съобщи Асошиейтед прес.

Приходите от уикенда на „Трансформърс: Последният рицар“ в САЩ и Канада са 43,5 милиона, а за петдневния период от сряда – 69,1 милиона. Предишните четири филма дебютираха с над 97 милиона долара.

Филмът, в който Марк Уолбърг за втори път изпълнява главната роля, обаче предизвика по-голям интерес в чужбина, особено в Китай. Приходите му на световния пазар са 196,2 милиона долара, от които 123,4 милиона в Китай.

Засега не е ясно дали „Трансформърс: Последният рицар“ ще успее да покрие направените разходи. Бюджетът му е 217 милиона долара и почти още толкова за маркетинг. Отзивите на критиката за него са по-лоши, отколкото за предишните филми.

Второто място в бокс-офис класацията на Северна Америка си поделиха „Жената чудо“ и „Колите 3″ с приходи от 25,2 милиона долара. Почти месец след като излезе на екран, „Жената чудо“ продължава да привлича интерес. За четири седмици приходите в САЩ и Канада надхвърлиха 300 милиона долара. Продажбата на билети по света донесе 652,9 милиона долара – най-високите постъпления от филм, режисиран от жена.

Четвърти е „47 метра надолу“, а пети – биографичният филм за рапъра Тупак Шакур „All Eyez On Me“.

 
 

Час и половина в аварирал самолет

| от chronicle.bg |

Преди няколко седмици направихме подбор на едни от най-ужасяващите съобщения на пилоти на самолети до пътниците. Днешната история разказва какво се случва в детайли и в каква ситуация понякога се налага управляващите самолета да бъдат крайни в посланията си към хората, които зависят от тях.

Вчера(25.06) пътници в полет от Пърт (Австралия) до Куала Лумпур са били посъветвани „да кажат молитва“ след като самолетът започва да се тресе като при центрофуга на перална машина. Пилотът поема курс обратно към Пърт, който продължава час и половина. Накрая, за щастие, самолетът каца безопасно, три часа след първоначалното си излитане.

Пътниците с ужас си спомнят за тежкото изпитание, което започва след оглушителен шум, идващ от левия двигател. Софи Никола казва, че съобщението на екипажа е било меко казано стряскащо: „Капитанът обяви: „Надявам се всички да се помолите. Аз също ще се помоля и дано стигнем у дома живи.“

I thought I might die….. Today was my beginning the trip,but I backed to the Perth due to technical issue…. Anyway I still arrive!!! Thank you God!!! #airasia #perth #flight #tokualalumpur

Публикация, споделена от saya mae (@maesaya) на

Друг пътник казва, че изведнъж целият самолет е започнал да се тресе. „Двигателят се развали, поне така ни казаха. Чувствахме се буквално все едно сме върху пералня. Всичко наоколо се клатеше. През прозорците можехме да видим двигателя, който се тресеше върху лявото крило на самолета. Когато кацнахме разбрахме, че една от перките е изхвърчала от турбината.“ Австралийската служба по безопасност на транспорта докладва, че е получила съобщение за аварирал двигател по средата на полет и разследва случая. Нискотарифната авиокомпания AirAsia казва, че причината за инцидента е „техническа неизправност“. Служител на компанията обясни, че в момента тече проверка по техническата изправност на самолета.

Отговорът на институциите обаче не задоволява някои от пътниците.

Ирански пътник, който се връщал към дома със семейството си, се оплаква от това, че на пътниците не е предложена повече помощ. „В такива ситуации трябва пътниците да бъдат успокоени. Дъщеря ми беше толкова уплашена. Преминахме през много трудна ситуация, изключително напрегната.“

Друга пасажерка пък се отказва да ползва услугите на въпросната авиокомпания. „Вместо това ще отида на Хаваите. Изпитвам тревога, свързана както с този конкретен маршрут, така и с цялата авиокомпания.“

 
 

„Безбог“, „Слава“ и „Спомен за страха“ са номинирани за най-добър игрален филм

| от chronicle.bg, по БТА |

„Безбог“ на Ралица Петрова, „Слава“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов и „Спомен за страха“ на Иван Павлов са номинирани за най-добър пълнометражен игрален филм от Българската филмова академия – 2017. Трите продукции имат и номинации за режисура. Наградите ще бъдат връчени тази вечер от 19.00 ч. в Театър „Българска армия“, научи БТА от Съюза на българските филмови дейци.

За отличията за главни роли конкуренцията при актрисите е между Ирена Иванова – „Безбог“, Маргита Гошева – „Слава“, и Рая Пеева – „Пеещите обувки“ на Радослав Спасов, а при актьорите – между Ивайло Христов – „Спомен за страха“, Стефан Денолюбов – „Слава“, и Димитър Николов – „Христо“ на Григор Лефтеров и Тодор Мацанов.

Наградите за поддържащите роли си оспорват актрисите Йорданка Стефанова – „Спомен за страха“, Пламена Гетова – „Летовници“ на Ивайло Пенчев, и Радена Вълканова – „Маймуна“ на Димитър Коцев – Шошо, и актьорите Димитър Крумов – „Христо“, Ованес Торосян – „Спомен за страха“, Филип Аврамов – „Летовници“.

Номинираните късометражни игрални филми са „Дрехи“ на Веселин Бойдев, „Куче“ на Владимир Петев и „На червено“ на Тома Вашаров. В документалното кино надпреварата е между „Книжарят“ на Катрин Бернщайн и Асен Владимиров, „От Кремона до Кремона“ на Мария Аверина и „Пощальонът“ на Тонислав Христов, а в анимацията – между „Зоотроп“ на Сотир Гелев, „Как се скараха орисниците“ на Анна Харалампиева и „Пътуваща страна“ на Весела Данчева и Иван Богданов.
Най-добрият дебютен филм ще бъде избран между игралните „Безбог“ и „Христо“ и документалния „Пустиняци“ на Цветан Драгнев.

Ще бъдат връчен и награди за сценарий, филмова музика, операторско майсторство, сценография, костюми, монтаж, звукорежисьор, филмова теория и критика.

 
 

Филмите с актьори от различни раси са по-печеливши

| от chronicle.bg |

Холивуд често сочи към боксофис класациите, когато някой дръзне да попита защо няма по-голямо разнообразие на етноси. Това обаче може да се окаже грешно.

Изследване на Creative Artists Agency в тази област сочи, че „Средностатистическата печалба в дебютния уикенд на филм, който привлича зрители от най-различни етноси (което най-често е резултат на етнически разнообразния актьорски състав) е три пъти по-голяма от печалбата на обикновен филм“.

След това изследване, Кристи Хюбегър от Creative Artists Agency създава Индекс на етническо разнообразие във филмите. Тя обясни резултатите така: „Едно от най-интересните неща при успешните филми е, че комуникират с разнообразие от хора. В киното публиката иска да види свят, който прилича на техния.“

„Небелите“ хора са 38% от хората на света, но 45% от публиката по кината за миналата година. Те са гледали 413 различни филма между 2014 и 2016 година. Като „истински етнически разнообразни“ Creative Artists Agency определя филми, в поне 30% от актьорският състав не е от бели. В изследването на Агенцията тези филми печелят повече от всички „етнически неразнообразни“ без значение колко пари са налети като бюджет в продукцията.

Това много ясно може да се усети в малки филми като “Get Out” и “Hidden Figures”, както и в големи блокбъстъри като “Rogue One” и “The Fate of the Furious”.