Уязвената Сърбия

| от |

Сърбите не приемат да бъдат определяни като виновници за Първата световна война – те са си избрали ролята на жертва. И ако историци като Кристофър Кларк твърдят нещо друго, неизбежно предизвикват в Белград гняв и отпор, Дойче веле.

ser

Месеци преди стогодишнината от атентата в Сараево срещу австрийския престолонаследник Франц Фердинанд, в Сърбия и Република Сръбска трескаво се надпреварват да установят върховната историческа истина за събитието. На тазгодишния франкфуртски панаир на книгата сръбският щанд гордо представяше издание, озаглавено „Стълбовете на истината“. В което причините за избухването на Първата световна война бяха посочени недвусмислено и плакативно: виновниците са Германия и Австро-Унгария, единствено те.

С плоския си схематизъм това становище предизвика несъгласие още преди критичната публикация на Кристофър Кларк „Сомнамбулите“, посветена на избухването на Първата световна война – книгата на австралийския историк и преподавател просто допълнително подхрани дебата. Кларк подробно се спира на политическия климат в Белград в годините преди 1914-та, както и на военно-политическата роля на Сърбия във войната. Според него, тази роля съвсем не е безобидна, напротив – сръбският империализъм не отстъпва особено на империализма на великите сили.

Преднамерено, несправедливо и неоснователно

Въз основа на доклади на британски дипломати историкът описва действията на сръбските части след нахлуването в Косово и окупирането на Македония през 1912. И отбелязва, че две години по-късно и в Сърбия има влиятелни кръгове, които искат война. Дори само това твърдение вече се възприема като провокация в Сърбия, тъй като сърбите са убудени, че са жертва, а не агресор в Първата световна война. Как така някой ще се опитва да уронва гордостта им?

Защитата на нацията срещу „нападките“ на Кларк бе поета най-напред от белградския вестник „Политика“ – утвърдения рупор на сръбския национализъм. На неговите страници президентът Томислав Николич се развихри срещу „новия опит преднамерено, неспреведливо и неоснователно Сърбия да се обявява за виновник за една историческа катастрофа и трагедия от световен мащаб“.

Историческата картина на Кларк за Сърбия не е по вкуса не само на определени сръбски политици, но и на някои интелектуалци, които са на мнението, че „всеки опит да се хвърля върху Сърбия вината за Първата световна война е изкривяване и ревизиране на историята“. Режисьорът Емир Кустурица например, който стана шеф на комитета за координиране на проявите по повод 100-годишнината от началото на Първата световна война, също се впусна в битката срещу „прекрояването на историята“. И даже изнамери документ, който доказвал, че Сърбия не може да носи вина за войната, тъй като много преди атентата в Сараево Австро-Унгария вече била взела решението да нападене Сърбия.

640px-Princip_Gavrilo_grafit

Исторически констатации и сръбски инат

Впрочем, в книгата си Кларк не твърди, че страната е „виновна“ или дори че е „главен виновник“ за избухването на Първата световна война – той просто описва тогавашна Сърбия и сръбските елити, като показва, че те не се различават от другите тогавашни елити и народи и са точно толкова властолюбиви, агресивни и войнствени. Също като другите, но в рамките на по-скромните си възможности и Сърбия се е проявила в тази война като агресивна сила, установява историкът.

Сръбският дебат за неговата публикация не свидетелства за разбиране на самата нея, но пък издава доста за историческото самосъзнание и самочувствие на много сърби. Впрочем – досега нито един издател в страната не е дръзнал да издаде в сръбски превод тъй оспорваната книга.

 
 

Детайли за погребението на Крис Корнел

| от chronicle.bg |

Крис Корнел почина на 17 май. Той беше само на 52 години.

В петък, 26 май, той ще бъде положен в Hollywood Forever Cemetery.

Полицията определи смъртта на Корнел като самоубийство, а сдемейството му твърди, че лекарствата, които е взимал, може да са допринесли за него.

Те казаха, че „ако Крис е отнел живота си, не е знаел какво прави. Лекарства или други субстанции може да са повлияли на решението му“. Добавят също, че „без резултатите от токсикологичния тест, не можем да знаем какво се е случило с Крис – и дали субстанции са играли някакви роля“. След това те подчертаха, че лекарството Ативан, което вокалът на Soundgarden и Audioslave е взимал за безпокойство, може да предизвика „параноични или суицидни мисли, фъфлене и нарушени когнитивни способности“.

Появиха се множество трибюти от музикалния свят след трагичната новина. В това число и поема от Том Морело – китарист на Rage Against The Machine и колега на Корнел в Audioslave, която ще ви покажем в оригинален вид

You’re a prince, you’re a snare, you’re a shadow
You’re twilight and star burn and shade
You’re a sage, you’re a wound shared, you’re masked
You’re a pillar of smoke, you’re a platinum heart
You’re a brush fire, you’re caged, you’re free
Your vision pierces, you do not see
You are pieces strewn on the hillside
You’re open armed, you’re armed, you’re true
You’re a revealer of visions, you’re the passenger, you’re a never fading scar
You’re twilight and star burn and shade
You’re the secret veiled, you’re the secret revealed, you’re surrounded no more
You’re not there, now you’re always here
You’re a handsome groom, a loving father, a haunted stairwell
You’re the clear bell ringing, the mountains echo your song
Maybe no one has ever known you
You are twilight and star burn and shade

 
 

„Под игото“ излиза на шльокавица – za vseki tvoy priiatel, koyto pi6e taka

| от chronicle.bg |

Издателство „Жанет 45″ отпечатва романа на Иван Вазов „Под игото“ на шльокавица по случай 24 май. Дори и да си мислите, че това е шега, оказва се – не. 500 бройки от абсурдното издание могат да бъдат закупени от книжарниците.

Шльокавицата, известна и с други подигравателни дефиниции, сред които методиевица, маймуница, есемесица и кирливица, е нестандартен начин на изписване на българския език със съчетание от латински букви, цифри и препинателни знаци.

Издателство „Жанет 45″ преобразява словото на Вазов в тази нелепа писменост, за да покаже, че употребата й е реална заплаха за нашата грамотност, за езика ни и за българската култура. Романът вече е в продажба с идеята това да бъде първото и последното издание в подобен формат. За всяка закупена книга на шльокавица, която изчезне от книжарниците завинаги, издателите ще дарят други две български книги на училища, читалища и библиотеки в цялата страна.

„Жанет 45″ обръща внимание на опасността, в която шльокавицата от чатовете и социалните мрежи се е превърнала за езика. Затова дава начало на своята инициатива именно на празника на българската писменост 24 май.

Изборът на „Под игото“ не е случаен – през 2009 година в „Голямото четене“ българските читатели избраха романа на Вазов за своя любима книга. Изписването й на шльокавица показва колко много губим, когато тази абсурдна писменост започне да измества кирилицата.

Когато видиш тази книга, изпадаш в потрес, каза пред Webcafe.bg управителят на „Жанет 45″ Манол Пейков за изданието на шльокавица, в което единственият надпис на кирилица е на задната корица. Надписът обяснява инициативата и насочва читателя към сайта www.podigoto.bg.

Зад идеята стои агенция Saatchi&Saatchi. Заедно с издателството много дълго време са обмисляли и структурирали идеята, за да бъде поднесена максимално разбираемо и да постигнат желания ефект.

„Ако изгубим езика си, губим културата си. Така губим и идентичността си“, посочват от издателството.

Повече информация за инициативата и аргументи защо трябва да пишем на кирилица, вместо на шльокавица, могат да бъдат открити на онлайн платформата www.podigoto.bg. Желаещите да получат дарение от книги училища, читалища и библиотеки могат да се свържат с издателството на booksj45@gmail.com.

 
 

Гостите на премиерата на „Туин Пийкс“ бяха помолени да пазят тайна

| от chronicle.bg, по БТА |

Режисьорът Дейвид Линч представи първия епизод от продължението на сериала „Туин пийкс“, като заговори за високите дугласки ели, станали символ на загадъчния малък град, предаде Ройтерс.

„Дугласките ели са красиви дървета и ние можем да чуем шепота от игличките им, движейки се в гората, докато се приближаваме и приближаваме и ето, вече сме тук“ – каза Линч пред публиката в Лос Анджелис снощи във все така енигматичния си стил.

Актьорският състав и създателите пазят в тайна подробностите за новия сезон, преди дебюта му по телевизия Шоутайм утре. Затова гостите на премиерата бяха призовани да не разкриват никакви детайли от сюжета на първите два епизода, показани в петък вечерта.

Загадъчността и чудатостите са част от есенцията на „Туин пикс“ от началото на сериала, излъчван от телевизия Ей Би Си през 90-те години на миналия век. Той проследи пристигането на агента от ФБР Дейл Купър (Кайл Маклоклан) в малкото градче, за да разследва странните и свръхестествени обстоятелства около смъртта на тийнейджърката Лора Палмър.

Сценаристът и съпродуцент Марк Фрост каза, че новият сезон „трябва да е самостоятелен, изненадващ, различен и приковаващ вниманието, като първия“.

„Това не е упражнение по носталгия, това е опит топката да бъде претърколена напред, както от разказвателна гледна точка, така и кинематографически“ – каза той.

Много актьори от първоначалния състав се върнаха към ролята си, като Шерил Лий (Палмър), Медхен Амик (Шели Джонсън), Дейна Ашбрук (Боби Бригс). Към тях се присъединиха Наоми Уотс и Лора Дърн

 
 

Меденият месец на Пипа Мидълтън ще е на острова, принадлежал на Марлон Брандо

| от chronicle.bg, по БТА |

Пипа Мидълтън и съпругът и Джеймс Матюс избраха за сватбеното си пътешествие остров Тетиароа във Френска Полинезия, съобщи в. „Мейл он сънди“.

Двамата ще пристигнат там утре. След като бъдат посрещнати със серенада от полинезийци с цветни гирлянди, те ще се усамотят в самостоятелна вила за седмица.

Остров Тетиароа принадлежеше на Марлон Брандо, който го купува през 1966 г. за 15 000 британски лири. След смъртта му през 2004 г. е превърнат в луксозния екокурорт „Брандо“. Цените на нощувките там започват от 3000 лири.

Курортът се състои от 35 усамотени вили с външна баня, басейн, люлеещи се столове. Охлаждащите системи са с морска вода, а елекричеството – от слънчеви панели.

В курорта от няколко седмици е и бившият американски президент Барак Обама, за да пише мемоарите си.

Младоженците празнуваха до малките часове на деня днес с гостите си в имението на семейство Мидълтън. Както се очакваше, на приема принц Хари доведе приятелката си актрисата Меган Маркъл. Двамата пристигнаха точно навреме, за да видят прелитащия самолет „Спитфайър“ от времето на втората световна война.

Гостите на приема бяха около триста – два пъти повече, отколкото на сватбената церемония. Разходите за сватбения ден са били около 700 000 британски лири.

Тъй като Пипа Мидълтън е сестра на съпругата на принц Уилям – Катрин, двамата присъстваха на сватбата й заедно с децата си принц Джордж и принцеса Шарлот, които бяха шафери. Сред гостите беше и принцеса Юджини, която направи впечатление с елегантната си тъмносиня рокля на Пол Ка.