Украйна: битката за едно “джудже“

| от |

Полезни изкопаеми, пазари или стратегически производства? Какво точно прави Украйна така привлекателна за Русия и за ЕС, че се състезават за влияние над Киев? За икономически изгоди ли става дума или за нещо друго? Анализ на Дойче веле.

Ukraine

Полезни изкопаеми, пазари или стратегически производства? Какво точно прави Украйна така привлекателна за Русия и за ЕС, че се състезават за влияние над Киев? За икономически изгоди ли става дума или за нещо друго?

Украйна ще струва на Запада доста пари през следващите години. ЕС вече одобри спешни помощи от 1,6 милиарда евро, САЩ поемат кредитни гаранции в размер на 800 милиона евро, а МВФ е изчислил, че в най-близко бъдеще Украйна ще се нуждае от 15 до 18 милиарда долара. След като Русия повиши цената на газовите доставки за Украйна с 44 процента, явно ще има нужда и от допълнителни милиарди, за да бъде спасена страната от банкрут. В състояние ли е Украйна някога да върне тези пари? И защо ЕС полага толкова много усилия за тази страна? А и още нещо: Защо Русия в никакъв случай не иска да допусне сближаването на Украйна със Запада?

„Украйна със своето население от 46 милиона души, е важен пазар за германската автомобилна индустрия“, казва Александер Маркус от германско-украинската търговска камара в Киев. А външнополитическият говорител на либералите в Европарламента Александър граф Ламбсдорф потвърждава, че Украйна има голям потенциал в перспектива.

Сегашното положение на икономиката на страната обаче не е никак розово. По своя БВП (3 800 долара на глава от населението) Украйна се нарежда след Монголия. Индустрията е остаряла, доходите са ниски, подкупите – високи. След разпадането на СССР преди близо 20 години, Украйна приватизира голяма част от държавните си предприятия. В хаоса на промените обаче се излюпиха предимно олигарси, които използват новото си богатсто като политически властови инструмент. Те контролират не само икономиката, но и политиката.

Дори селското стопанство, с което страната едно време беше известна, днес се бори за оцеляване. Украйна е третият в света износител на зърно след САЩ и ЕС. Само че лошото стопанисване и липсата на инвестиции влошават качеството на украинската продукция. Повечето държави купуват украинска пшеница само за фураж на животни. „Украинската житница“, следователно не представлява интерес нито за Европа, нито за Русия, тъй като те и сами изнасят зърно. А и останалата икономика на Украйна произвежда предимно стоки, които не са от значение за Русия и ЕС.

Украински мотори и руски хеликоптери

На практика, Украйна има само няколко статегически важни пазарни ниши. По времето на Съветския съюз Украйна се беше специализирала в производството на ракетни части и на двигатели за хеликоптери. И до днес почти всички руски хеликоптери летят с украински двигатели. Някои експерти смятат, че тези „монополни производства“ са една от многото причини, поради които Русия да се опитва да обвърже Украйна.

 

„Сътрудничеството с Украйна в сферата на военната техника е важно за Русия. Без Украйна руската армия нито ще може да лети, нито ще може да стреля“, казва украинският икономист Борис Кушнирук и добавя: „Без украинските доставки, руската армия не би могла нито да лети, нито да стреля“.

Чрез анексията на Крим Москва си подсигури важната военна база в Севастопол, но същевременно заложи на карта сътрудничеството си с Украйна. Защото под впечатлението на руската заплаха, украинското правителство няма да има друг избор, освен да прекъсне военните доставки за Русия, смята Кушнирюк. Следователно Русия е изправена пред дилемата, или да окупира украинските територии, в които се произвеждат интересуващите я оръжия, или да си изгради собствено производство.

Има обаче и трета възможност: Русия може да заложи на успокояване на отношенията. В крайна сметка Украйна така или иначе има голяма нужда да поддържа добри търговски взаимоотношенияима с Русия. Украйна е зависима от руските газови доставки и на практика няма много широко поле за маневри. Големите залежи от шистов газ, за които толкова много се говори в самата Украйна, са блянове за бъдещето. Добивът на шистов газ изисква много пари и време.

„Украйна използва аргумента за шистовия газ, за да блъфира, че е независима от руските доставки“, казва Александър Маркус от смесената търговска камара. Ако след четири-пет години Украйна успее да започне експлоатацията на подобни находища, това сериозно ще намали зависимостта на страната от Русия. А заедно с това неминуемо ще се промени и съотношението на силите.

Страх от държавен банкрут

Очевидно в целия конфликт с Украйна става дума предимно за влияние и зависимост. Русия се бори за Украйна преди всичко от геостртегически съображения, смята Александър граф Ламбсдорф. „Става дума за това, че Русия иска да държи НАТО далеч от своите граници и се стреми да изгради Евразийски съюз. Но без Украйна този съюз става безинтересен. А икономическите съображения играят само второстепенна роля“, казва той.

Икономическите ползи, които Украйна би могла да донесе на ЕС също не са толкова големи, че да оправдават наливането на милиарди. Дори и след значително оживяване на търговията и взаимните инвестиции, значението на Украйна за европейските страни ще си остане твърде скромно. Украинските автомобилни части например съставляват цели 14 процента от украинския износ за Германия. Това обаче отговаря на едва 0,3 процента от целия германски внос на автомобилни части.

Александър граф Ламбсдорф обобщава европейските интереси към Украйна по следния начин: Стабилност, липса на гранични конфликти и на бежанци. Най-вече Полша, Словакия, Унгария и Румъния настояват Брюксел да привлече Украйна близко до ЕС и да я стабилизира. И днес в тези държави живеят много етнически украинци. „Киев може и да е твърде отдалечен от Берлин, Париж и Лондон, но за поляците, словаците или литовците ставащото в Украйна е крайно обезпокояващо“, казва Александър граф Ламбсдорф и добавя: „Европа също няма интерес от това Украйна да банкрутира, защото ако се стигне дотам, ситуацията с миграционните потоци ще стане неуправляема“.

 
 

Швеция е в Airbnb. Цялата.

| от chronicle.bg |

В Швеция съществува конституционно право наречено „allemansrätten“. С две думи то представлява правото на свободно движение в страната. Всеки може да се разхожда, да кара колело или да опъне палатка почти навсякъде. Единственото изключение са частните жилища и обработваемата земя.

За да разкажат на целия свят за това шведите са сътворили уникална рекламна кампания, в която… включват цялата страна в Airbnb.

Това не е първата нестандартна реклама на шведския туризъм. Миналата година Швеция създаде „Шведския номер“, на който отговаряше произволен жител на страната.

Тази година Visit Sweden работи в тандем с Airbnb, където рекламира 9 различни вида туризъм – от трудно достъпните гори във Вармланд през западното крайбрежие до панорамните гледки в близост до Националния парк Скюлескоген.

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!

 
 

Visa предлага по-бързо и лесно обезщетение при проблеми с полета

| от chronicle.bg |

Visa сключи договор за партньорство с Air Refund, компания за управление на жалби в сферата на въздушния транспорт. Сътрудничеството е в рамките на ангажимента на Visa да предоставя възможно най-добрите услуги на своите пътуващи картодържатели.

Air Refund действа от името на пътниците и гарантира, че ако те покриват необходимите условия за признаване на исковете им, ще получат обезщетение в случай на проблеми с полета (отмяна, дублиране на места и закъснение с повече от 3 часа) в рамките на европейски регламент №261/2004.

Сътрудничеството позволява на всички картодържатели, които са закупили самолетен билет с Visa, да се възползват както от по-бърз и улеснен процес на подаване на иск, така и от по-ниски такси в случай на успешно разрешаване на жалбата в тяхна полза. Комисионата от 30%, която Air Refund следва да получи при положителен резултат, е намалена на 20%, ако билетът е закупен с Visa Gold, Platinum или Infinite, и съответно на 25%, ако той е купен с друга карта Visa. Картодържателите, които получат обезщетение, ще имат и възможността да направят дарение с изплатената сума.

Във Франция, където услугата стартира пилотно през 2016 г., Air Refund обработва потенциални жалби на стойност повече от 3 милиона евро от името на картодържатели на Visa. Компанията съобщава за висока удовлетвореност от услугата със средна оценка от 4.6 от максимални 5 за цялостното преживяване на клиента. Също така, средният резултат посочен от потребителите за това дали ще препоръчат Air Refund на приятели и колеги, е 9.3/10. Услугата вече е активна в Испания, Италия и Португалия, и е достъпна на английски, френски, испански, немски и италиански през специално разработен микро сайт.

„Според неотдавнашно проучване на Visa, в следващото десетилетие ще има значително увеличение в броя на международните пътувания на домакинство в света. Проучването сочи, че приблизително 282 милиона домакинства ще планират поне едно международно пътуване на година до 2025 г., ръст от близо 35% спрямо 2015 г. Поради това за Visa е от решаващо значение да гарантира, че картодържателите са добре защитени и имат възможността да се възползват от най-добрите услуги на пазар, в случай на проблем по време на тяхното пътуване”, каза Майк Лембъргър, старши вицепрезидент „Продукти и решения” на Visa в Европа.

„Ползването на карта Visa е интелигентен начин пътуващите да си гарантират, че разходите по време на почивка ще бъдат една грижа по-малко. Картите Visa се приемат в хиляди търговски обекта и банкомати по света и всеки наш клиент може да се възползва от удобството и сигурността при използването на своята карта както вкъщи, така и зад граница,” добавя още Лембъргър.

„Това партньорство показва гъвкавостта на глобално утвърдения бранд Visa, който демонстрира непредубеденост и способност да работи с много по-малък партньор с цел да подобри услугите си в полза на своите картодържателите. Горди сме, че имаме възможността да работим с клиентите на водещ бранд. Вярвам, че споделяме общи ценности, сред които е и фокусът върху крайното преживяване на потребителя и високото качество на предоставената услуга, които ще водят това партньорство към нови успехи и територии“, коментира Кристоф Дрезе, партньор в бизнес направление „Пътуване и мобилност“ в Air Refund.

 
 

Хелена Бонам Картър: 12 любими нейни роли

| от chronicle.bg |

Хелена Бонам Картър е легенда в киното. Носителка на награда „БАФТА“, „Еми“ и „Сателит“. Номинирана за две награди „Оскар“, три награди „Сатурн“и седем награди „Златен глобус“.

Освен това, тя е командор на Британската империя от 2012 г. заради приноса й към драматургията.

Хелена Бонам Картър е родена на днешната дата в Лондон – в семейство на баща-директор на банка и майка – психотерапевт.

От 1994 до 1999 г. има връзка с Кенет Брана, а от 2001 до 2014 г. е с режисьора Тим Бъртън. Двамата имат две деца – син на име Били (р. 2003) и дъщеря на име Нел (р. 2007).

Хелена прави филмовия си дебют във филм на К. М. Пейтън, „Модел на рози“, преди да се появи в първата си главна роля в „Лейди Джейн“. Следват много роли, които са удоволствие за зрителите.

В галерията сме подбрали нашите любими.