Уеб технологиите променят пазара на мобилни приложения

| от |

Апликациите, създадени с уеб езика HTML5 имат сериозни предимства пред тези, разработени за конкретна мобилна платформа

През последните години секторът на мобилните приложения се развива с все по-бързи темпове. Нови типове устройства и нови мобилни операционни системи навлизат на пазара, затруднявайки разработчиците, които трябва да създават версии на своите апликации за все повече платформи. В тази динамична среда навлизането на езика за уеб разработка HTML5 може да се окаже повратната точка, която да предостави на бранша инструмент за лесно и бързо създаване на много – платформени приложения, достъпни през всички операционни системи за смартфони.

HTML (Hypertext Markup Language – език за маркиране на хиптертекст) представлява една от основните технологии, на които е базиран целият интернет днес. Най-новата, пета версия на този стандарт добавя редица нови възможности за визуализация, а мобилните браузъри вече поддържат по-голямата част от нейните функции. „Навлизането на HTML5 се откроява като най-значимата тенденция в разработката на мобилни приложения откакто големите играчи в сектора наложиха днешния модел на централизирани екосистеми и онлайн магазини за апликации. HTML5 улеснява значително създаването на платформено – независим софтуер за смартфони и въвежда в мобилния свят предимствата на отворените уеб технологии, което ще добави креативност и оригиналност в процеса на разрабтока“ – посочва Георги Костов, криейтив директор на eDesign – най-голямата българска дигитална агенция с дългогодишен опит и стотици успешни уеб и мобилни проекти.

На практика това, което се случва в момента, е сблъсък на два технологични сектора – този на разработчиците на мобилни приложения и този на уеб технологиите и отворените софтуерни стандарти. Георги Костов откроява четири основни предимства на HTML5 базираните приложения пред т.нар. „нейтив“ (native – естествени) апликации, т.е. такива, създадени за конкретна операционна система.

Платформена независимост

Досега всеки разработчик на мобилно приложение, независимо дали то е създадено за клиент или за собствена употреба, трябваше да направи няколко негови версии за основните операционни системи за смартфони. Всичко това изисква значителен финансов ресурс и време. С HTML5 вече не е необходимо създаването на различни апликации за различните операционни системи, тъй като едно HTML5 базирано приложение може да работи безпроблемно на всички платформи.

По-лесна разработка и поддръжка

Освен, че този метод улеснява създаването на едно единствено приложение, вместо няколко на брой, HTML5 позволява то да бъде разработено по-бързо, в сравнение със създаването на нейтив апликация. Последващата поддръжка също е по-лесна и може значително да бъде ограничена като ресурс.

По-лесна интеграция с „облачни“ услуги

Услугите от типа „облак“ (cloud) са сред най-бързо развиващите се софтуерни сегменти и включват широк спектър от решения и функционалности, предоставяни „при поискване“, вместо да бъдат налични на устройството на потребителя. Езикът HTML5 много по-лесно се интегрира с такъв тип платформи и разширява значително възможностите пред разработчиците.

По-лесна оптимизация за търсачки

Тъй като в основата си е уеб език, HTML5 позволява създаването на мобилни приложения, които са много по-лесни за оптимизация за интернет търсачките. Това го прави много по-подходящ от гледна точка на маркетирането на апликациите, изработени с него.

Всички тези предимства правят HTML5 базираните мобилни приложения много по-добър избор за малки и средни фирми, както и за всяка организация, която си поставя за цел с едно приложение да навлезе при всички мобилни платформи. Разбира се тази технология има и своите недостатъци – тя често не предоставя същото изживяване, както при нейтив приложенията и създадените с нея апликации не са откриваеми в най-големите онлайн магазини. Броят на разработчиците, залагащи на HTML5 през последните месеци се увеличава устойчиво, но за някои типове корпоративни приложения все още се използва приоритетно нейтив моделът, както и хибридни модели, обединяващи предимствата на двете.

„На практика конфликтът между нейтив приложенията и HTML5 вече отстъпва място на гъвкавостта и все повече разработчици осъзнават, че трябва да могат да предложат и двата варианта. Няма едно единствено правилно решение, тъй като всеки проект си има своите особености. В крайна сметка на пазара ще се наложи не един конкретен метод, а по-скоро онези разработчици, които успеят да използват целия набор от инструменти, за да отговорят по най-добрия начин на изискванията на клиента и да вложат своята креативност.

 
 

Киното и „другата“ любов

| от Дилян Ценов |

28 юни е Международният ден на ЛГБТИ общността. И ако днес в по-голямата част от света хората могат спокойно да го честват, то преди десетилетия темите за еднополовата любов и другите отношения, различни от традиционните „мъж-жена“, са били абсолютно табу.  До степен, в която дори изкуството не е имало право да ги интерпретира. А когато все пак някой дръзне да го направи, то продуктът (било то книга, филм, картина, фотография) не получава разпространение и не е разглеждан според художествената му стойност.

За наше щастие, ситуацията днес не е такава. И киното определено дава своя принос към дългия процес на приемственост и равнопоставеност, по който върви световната ЛГБТИ общност. Немалка част от най-добрите заглавия в световното кино стъпват именно на тази тематика. И до колко това е търсен ефект, популизъм или политическа стратегия, не е тема на този материал. Важен е художественият продукт и това с какво той може да ни промени, да ни покаже другата гледна точка. Да покаже какво е от другата страна. Все пак това е целта на изкуството. И когато то е направено качествено, зрителят извлича ползи.

Как киното разглежда темата за ЛГБТИ? В какво се изразява неговият дан към тази общност? В галерията горе можете да видите едни от най-добрите филми, които изследват, представят и интерпретират „другата“ любов… В която всъщност няма нищо „друго“.

 
 

Мързелът на мъжете

| от |

Мъжете това, мъжете онова, знам. Но мъжете наистина сме мързеливи дотолкова, че когато видиш някой всеотдайно работлив, си мислиш, че му има нещо. И най-вероятно действително му има нещо. Или получава неадекватно голяма доза самочувствие от това, че върши познато до болка действие много добре, или бяга от някакви кофти събития в живота си, или няма никакви други събития в живота си. Има, разбира се, и мъже, които намират приключение в работата си. Но сега ще говорим за мързеливото болшинство. Нека подчертаем, че мързелът не е  безотговорност, но за това – после.

Колеги ми разказаха за два поредни идентични случая в автомивка. Закарват колата си там в 3 следобед. Мъжът им казва, че, уви, приключва в 6 и няма време. „Можеш ли да останеш малко?“ – запитват, но „Не мога, много съм уморен“. На следващия ден – същото. От една страна човекът работи до 6 и да го попиташ дали не може да работи повече е все едно да питаш таксиметровия шофьор дали не може да кара над ограничението. Има си причини да откаже. От друга страна обаче – аре стига глупости! Таксиметровият шофьор може да кара над ограничението преспокойно! Автомивката също може да остане малко повече.

Мързелът е модерната чума, но си има причина за нея. Просто ни става скучно много бързо.

Дори да работиш с разнообразие, в един момент започваш да очакваш определено ниво на разнообразие. Така ти става скучно и губиш мотивация. Това се отнася до поне 80% от мързеливите мъже.

Мотивация.

Мързеливите не са безотговорни. Безотговорните хора са малко и те бързо са отблъснати от обществото, защото всички мразим да се грижим за несериозни пикльовци. Болшинството мързеливи мъже просто нямат мотивация. Нека пак вкараме двете страни: от една страна, човекът работи на автомивка и чисти коли. Този мъж чисти коли, всеки ден, по няколко и всичките са еднакви. Колко е интересно да чистиш коли. От друга страна обаче не е спечелил длъжността си от Супершоу Невада. Не е като да е изтъркал едно талонче „Златните пирамиди“ и бум – печелите миене на коли. Знае с какво се е захванал, което автоматично значи, че се се съгласил да го прави – тогава да заминава да го прави. Сори. Същото е и с някои полицаи (малко, но ги има). „Ама ние работим в опасни ситуации“. Човече, да… Ти си полицай, това правят полицаите. Радвай се, че има опасни ситуации, иначе ще трябва да разтърваваш пияни холандци по дискотеките.

Разбирам, че мотивацията е ниска, прекалено ниска. Но разваляш хорото, ако не го играеш.

Разсейване.

Мързелът е заешка дупка като в приказката за Алиса. Ако вършиш нещо познато за пореден път и не си набрал достатъчно инерция, за да го изкараш докрай, посредством волята си – YouTube е на два клика. (Разбира се, другите социалки са още по-близо, но моят фаворит е YouTube.) Разсейването е като да губиш на сварка – загубите се увеличават с геометрична прогресия. Ако загубиш 50% от стотинките си, с остатъка трябва да изкара 100% печалба, само за да излезеш на чисто. Мисълта ми е, че се изисква много по-малко воля, за да се дотътриш да си свършиш задълженията, за които си се съгласил, отколкото за да се изкараш от красивите, уютни прегръдки на бездънния YouTube.

 

 

*В текста се правят безпардонни обобщения, които, разбира се, имат своите изключения.

 
 

Google Home задмина Amazon Alexa

| от chronicle.bg |

В резултат на проведено проучване относно качествата на Google Home и Amazon Alexa, стана ясно, че въпреки че Amazon Alexa е доста по-популярен и по-добре продаван продукт, вероятността Google Home да отговори правилно на потребителските въпроси е шест пъти по-голяма.

Към момента Amazon Alexa има цели 70 процента от пазара на управляваните с глас домашни асистенти, но практическият тест показва нещата по-различно. В него Amazon Alexa и Google Home отговарят на 3000 въпроса. Едно от възможните обяснения е разликата в подхода на Google и Аmazon при захранването на асистентите си с информация.

Google използва базата данни Knowledge Graph, която се компилира от резултатите в търсачката на компанията за последните пет години. От своя страна, Amazon обикновено се позовава на информация от свои партньори.

Google Home се оказва и по-адекватен, когато става въпрос за прости команди с цифри.

 
 

„Гластънбъри“ завърши с концерт на Ед Шийрън

| от chronicle.bg |

Фестивалът Гластънбъри приключи с концерт на Ед Шийран пред хиляди фенове, съобщи БТА.

Изпълнението му – както обичайно сам на сцената само с лууп педал, раздвои почитателите му.

Ед Шийран изпя хитовете си, като „Castle on the Hill“, „The A-Team“, „Shape of You“. Той направи също снимка на публиката и заяви, че не е и мечтал да успее да стане хедлайнер на фестивала. За финал обаче реши да демонстрира майсторството си на китарата. То не се оказа чак на такава висота и някои го определиха като посредствено, особено след изпълненията на Найл Роджърс и „Шик“ на същата сцена няколко часа по-рано.

В последния ден на фестивала Гластънбъри концерт в програмата „Легенди“ изнесе и Бари Гиб. Той вдигна цялата публика на крака с хита „Stayin’Alive“, а песента „Words“ посвети на пострадалите от терористичните атаки в Манчестър и Лондон.