Турците – без визи, ако спират бежанци

| от |

Турските граждани ще получат правото да пътуват без визи до ЕС. Но каква е цената, която Турция ще трябва да плати за това? Ново споразумение предвижда правила за охрана на границите, които пораждат редица въпроси, пише Дойче веле.

greek-turkish-border

В понеделник /16.12./ в Анкара вероятно ще има множество доволни лица. На този ден се подписва споразумението между ЕС и Турция, в което е регламентирано задължението на Анкара да приема обратно онези нелегални мигранти, които са се опитали да влязат в ЕС, преминавайки през турска територия. В замяна на това Турция ще получи подарък, за който отдавна си мечтае – правото на безвизови пътвания до ЕС. На пръв поглед ползи има за всички страни, но има и губещи – това са многобройните бежанци от Сирия, Афганистан и други кризисни огнища в света, които търсят закрила от военни конфликти, бедност и глад. За съдбата на тези хора обаче никой явно не се е загрижил особено.

Вместо това, от официална турска страна подчертават, че споразумението е с временен характер – то е ограничено до три години и за двете страни. В този период от време Турция ще получава финансова помощ от ЕС за закупуването на камери за нощно виждане и друга необходима техника за охраната на турските граници. Турция пък, на свой ред, си запазва правото да връща обратно в родните им страни бежанците, които залавя по границите си.

syria_2339429b

Без възможност за справедлива процедура

Нелегалната имиграция не е ново явление за Турция, твърдят експерти. Преди около десет години страната залавяше по около 90 000 нелегални пришълци годишно. През последните няколко години тази бройка спадна до около 40 000, но пък тя се отнася единствено до заловените бежанци. Колко точно успяват да преминат на територията на някоя европейска държава, не е ясно.

Ендрю Гарднър от „Амнести Интернешънъл“ в Истанбул е загрижен преди всичко за съдбата на мигрантите: „Къде тези хора ще могат в бъдеще да подават молба за убежище?“, пита правозащитникът и допълва: „Ще имат ли право да кандидатстват за убежище пред турските власти или ще бъдат автоматично връщани обратно в родните си страни?“

Експертът разказва за случаи, в които бежанци от Афганистан били връщани в родината им, без изобщо да получат възможност да кандидатстват за убежище. Затова Гарднър предполага, че в бъдеще ще има още повече хора, които ще се окажат с подобна съдба. Той апелира към ЕС и Турция да помислят за гарантирането на някаква поне минимална защита за хората в беда.

„ЕС може да поеме повече отговорност“

За подобна защита пледира и правистът Лами Бертан Токузлу: „Женевската конвенция за бежанците, както и други важни правозащитни инструменти предвиждат възможността за избор – т.е. бежанецът трябва да може сам да реши, в коя страна да подаде молба за убежище“. Според него ЕС е достатъчно богат, за да си позволи гарантирането на повече сигурност за подобни хора. Според Токузлу сегашното споразумение на ЕС с Турция също съдържа важен правозащитен компонент.

Турция следва да проверява дали бежанците не са застрашени от изтезания или смърт в родните си страни. В подобен случай Анкара има право да откаже връщането им там. Съмнително е обаче, доколко турските власти ще имат институционния капацитет и желанието да се занимават с подобни сложни проучвания. „А и как може изобщо да бъде доказано, че някой е лично застрашен“, пита правистът.

От друга страна и ЕС не бива да храни прекалени надежди, че турските граници могат да бъдат опазени по същия сигурен начин, както външните граници на общността. Както границата със Сирия, така и с Ирак, са твърде „пропускливи“. През тях в миналото преминаваха и множество нелегални бойци на забранената в Турция „Кюрдска работническа партия“ /ПКК/. „Затова е твърде съмнително, доколко споразумението с ЕС изобщо ще даде очаквания положителен ефект“, казва още правистът Токузлу.

 
 

Миранда Кер и Еван Шпигел се ожениха през уикенда

| от chronicle.bg |

Основателят на Snapchat Еван Шпигел и моделът Миранда Кер сключиха брак през уикенда. Те се ожениха в Калифорния на церемония, до която не бяха допускани медии.

Гостите са проверявани внимателно от ограната на входа, а видео има само от лимузините на входа на мястото, където се е случило събитието.

Шпигел и Кер се преместиха заедно в общия си дом в Брентуд, Калифорния през май 2016 година. Имотът е на цена 12 милиона долара и беше собственост на Харисън Форд в продължение на 30 години, преди през 2012 година да го продаде. Къщата има басейн, фитнес, къща за гости и много пространство, подходящо за тайна сватба.

Кер обикновено е активна в Instagram, но не е публикувала нищо от 19 май.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

11 актьори, които бяха на крачка от Game of Thrones

| от chronicle.bg |

Денерис по-наивна и добродушна?

Менс Райдър по-млад с 20 години?

Лудият Крал на екрана?

За малко да се случи всичко това!

Game of Thrones най-вероятно нямаше да е това, което е, ако всичко това се беше случило. Което изобщо не е било далеч.

Знаехте ли например, че оригиналният пилотен сезон на сериала така и не бива излъчван, след като получава тонове критики.

Малкото късметлии, които имат шанса да гледат пилота, дори не разбират, че Джейми и Церсей са брат и сестра, което си е сериозен пропуск.

Затова продуцентите Дан Вайс и Дейвид Бениоф се захващат за работа, режат „не месо” и преработват почти 90% от пилотния епизод, за да може сериала да тръгне в руслото, в което го познаваме днес.

Освен това, някои от избраните актьори биват заменени, а може би няма да повярвате, че Емилия Кларк дори не е била първи избор за Кралицата на драконите…

Невероятно, нали?!

В галерията горе сме събрали 11 актьори, които бяха на крачна от това да участват в Game of Thrones, но в последният момент ролята им взета от друг.

 
 

Netflix поръча първия си турски сериал

| от chronicle.bg |

Забравете времената, когато турските сериали бяха забавление в национален ефир, предназначено за бабите и хората без работа. Netflix поръча първия си оригинален турски сериал, като така платформата ще набере популярност на още един много перспективен телевизионен пазар.

Сценарият на новия сериал е вдъхновен от историята и легендите на Османската империя. Главният герой ще бъде „млад мъж, който открива, че притежава свръхспособности, като събира група приятели, с които да спаси Истанбул от заплахата на зли сили“.

Продуцент на шоуто, което все още няма заглавие, е турската филмова компания О3 Medya. Новият сериал ще бъде написан и продуциран в Турция, като Netflix се надява да разшири базата си от потребители в страната, в която има много висок интерес към местните продукции.

Към момента Netflix разпространява през платформата си историческата драма „Великолепният век“, двата сезона на „Езел“ и „Чучулигата“.