Това не е за всеки

| от |

Екскурзия из бедняшките квартали на Мумбай, лятна почивка в Ирак или пък ски отпуска в Северна Корея: и кризисните региони по света имат туристически потенциал. Засега обаче те привличат най-вече търсачи на приключения, пише Дойче веле.

540469-india-tourists

„Беднякът милионер“ бе филмовата сензацията на 2009-та: филмът, удостоен с осем Оскара и четири Златни глобуса, разказва историята на двама полусираци от бедните квартали на Мумбай. Лентата привлече милиони туристи към Индия, и по-скоро към покрайнините на Мумбай. Факт е, че от световната ѝ премиера насам броят на чужденците, посетили някой от бедните квартали на метрополията, е нараснал с 30 процента. „Вече има дори екскурзоводи, които са се специализирали в разходките из бедните квартали“, казва индийската режисьорка Лъвлин Тандън.

„Хората са любопитни и като туристи искат да видят свят, който е по-различен от този, в който живеят те самите“, допълва тя. И това не е нищо ново. Туризмът в бедни страни, в региони, които са ставали жертва на природни бедствия, в страни, в които се е водила или все още се води война, не е от вчера. Още през 19-ти век в Манхатън се организират разходки из бедняшките квартали. След атентатите от 11 септемри 2001 година пък Ню Йорк привлича огромен брой туристи от цял свят. Към обичайните туристически турове спадат и пътуванията до гетата на Рио де Жанейро, Йоханесбург или Кейптаун.

Разходка из гетата на Рио или почивка в Ирак?

Не са малко обаче критиците, които имат етични съображения и окачествяват пътуванията из бедняшките квартали като вид експлоатация. Лъвлин Тандъм се противопоставя на подобни твърдения. „Бедняшките квартали на Мумбай не са някакви пусти и лишени от живот райони, чиито жители седят отчаяно и позират на любопитните туристи. Повечето обитатели са твърде заети, за да обръщат внимание на туристите. Освен това туровете из бедняшките квартали са си доходен бизнес. Екскурзоводите, които в повечето случаи произхождат от гетата, печелят добре, а занаятчиите продават своите сувенири. Парите остават в бедняшките квартали и се инвестират в нов бизнес, а това е добре“, казва режисьорката.

И други региони по света, лишени от природни забележителности и идилични местенца, се надяват да спечелят от туризма. Човек обаче трудно открива подобни оферти на международната туристическа борса в Берлин. В тазгодишното изложение в Берлин присъстват 189 държави и региони. Афганистан и Северна Корея нямат щандове на туристическата борса. В замяна на това тук са изложители и туроператори от Йемен, Ирак, Судан и Алжир. Щандовете на тези държави са един до друг в палата № 21. В тях обаче почти няма посетители – дори и когато пред щандовете пеят или танцуват фолклорни групи от тези страни.

„Никога не бих искал да кажа нещо лошо за страната ми“, казва директорът на иракската туроператорска агенция „Ал-Манар“ Мохамед Карем. „По света има много държави с относителна стабилност. Не се информирайте за Ирак от медиите, а от хората, които вече са били там“, съветва той. Карем подчертава, че в Ирак има достатъчно охранителни фирми, които могат да се грижат за туристите. „В страната ни постоянно идват чуждестранни туристи и досега никой от тях не е бил убит. Ние можем да гарантираме сигурен престой на хората, които идват в Ирак. Те просто не бива да ходят в нестабилните региони“, казва той.

В думите на Карем се долавят едновременно надежда и отчаяние. Ирак е многообразна страна, в която през вековете са се запазили ислямски, християнски и еврейски традиции. По иракските земи има общо 600 забележителности с религиозен характер. „Надявам се един ден Ирак да се отърси от образа, който разпространяват медиите в момента“, казва Мохамад Карем. Той знае много добре, че сега може да привлече в Ирак само търсачи на силни усещания и приключения.

Търсенето на подобни туристически пътувания не е особено голямо, но все пак има малък пазар и за подобни оферти. Доказателство за това е британският туроператор „Hinterland Travel“. От 35 години туристическата агенция предлага т.нар. приключенски пакети. За тази година са предвидени турове в Ирак, в Южен Пакистан и Афганистан.

Фотожурналистът Джордж Куриан, който често е пътувал по работа из Афганистан, не проявява разбиране за подобни екскурзии. „В Афганистан няма никаква сигурност. През последните години ситуацията дори се влошава. Когато видя някой турист, се питам защо въобще е решил да дойде тук на екскурзия и да рискува живота си“, казва той.

В сравнение с Афганистан, Иран е постигнал известен напредък в туристическия бранш. „Иран постепенно се отваря към света и днес е една от най-сигурните туристически дестинации в Близкия Изток“, казва Манфред Шрайбер от туроператорската агенция „Stusiosus“. Според него в страната няма насилие и проблеми със сигурността. „Туристите, които посещават Иран, искат да видят една от големите древни култури“, казва Шрайбер. От „Stusiosus“ предлагат турове, в които туристите могат да влязат и в контакт с местното население. „Понякога това е някой сунитски молла или пък някой творец. Искаме да покажем на туристите ежедневието в страната“, казва Шрайбер.

North Korea Koreas US Missiles

На ски в Северна Корея?

Подобно на „Stusiosus“, туроператорът от Зигбург „BCT-Touristik“ предлага приключенски пътувания до Северна Корея. Екскурзията трае десет дни и може да бъде продължена с пътуване до Южна Корея. Управителят на „BCT-Touristik“ Улрих Бексте наблюдава у клиентите си различни мотиви да посетят Северна Корея. „От една страна това са хора, за които комунизмът все още е нещо прекрасно, но има и такива, които просто искат да видят нещо ново“, казва той.

Шрайбер твърди, че в Северна Корея няма никакъв проблем за сигурността на туристите. „Политическата ситема е такава, че нищо не може да се случи. Освен това по време на екскурзиите туристите са съпровождани от двама експерти, които следят за това да няма отклонения от начертания маршрут. Туристите нямат много възможности за разговори с местните хора. Въпреки това могат да видят много забележителности“, казва той.

По всичко изглежда, че Северна Корея иска да разшири туристическия бизнес. В последно време Пхенян докладва за три нови туристически региона. Сред тях е и един зимен курорт с 110 километра ски писти. Манфред Шрайбер обаче не съветва любителите на зимните спортове да ходят на ски в Северна Корея. „Човек може много добре да кара ски и в Япония“, казва той.

 

 
 

В Чили започна строителството на най-големия телескоп в света

| от chronicle.bg по БТА |

Чилийският президент Мишел Бачелет направи първата копка за строителството на най-големия оптичен телескоп в света в пустинята Атакама.

Европейският изключително голям телескоп EELT (European Extremely Large Telescope), ще бъде построен от Европейската южна обсерватория с бюджет от около 1 милиард евро по разчети от 2012 г. Главното му огледало ще е с диаметър 39 м. Той трябва да започне работа през 2024 г.

Заради постоянно чистото небе и сухия студен въздух пустинята Атакама предоставя оптимални условия за наземни астрономически наблюдения.

С телескопа EELT астрономите ще търсят екзопланети,като той ще може да открива още по-малки, да снима по-големите и евентуално да показва характеристиките на атмосферата им – ключово изискване, за да бъде установена възможност за наличие на живот там.

„Този огромен скок в капацитета е голям като експериментирания от Галилей, когато е гледал нощното небе със своя малък телескоп“ – каза генералният директор на Европейската южна обсерватория Тим де Зеув.

В Европейската южна обсерватория участват 16 държави, сред които Франция, Германия, Италия и Великобритания, заедно с държавата домакин Чили.

 
 

Кери Мълиган: нежното лице на Холивуд

| от chronicle.bg |

Кери Мълиган може да изглежда като сладко и невинно момиченце, но е играла на една снимачна площадка с Райън Гослинг, Леонардо ди Каприо и Майкъл Фасбендър. Освен това, е един от ярките таланти на Холивуд и участва във филми, които трябва да присъстват във видеотеката ви (имаме предвид тази в ума ви, явно е, че никой вече не събира касетки“.

Мълиган дебютира в света на филмовото изкуство заедно с Розамунд Пайк и Кийра Найтли в „Гордост и предразсъдъци“ през 2005 година.

Впоследствие тя ще участва в още един филм заедно с Найтли – излязлата през 2010 драма „Никога не ме оставяй“, която й носи отличие за главна женска роля от фестивала в Палм Спрингс и от церемонията на Британските независими награди. По това време престижните награди вече не са новост за Кери, която през 2009 спечели сърцата на зрителите и критиците с ролята на Джени Мелър – гимназиална ученичка, която е на път да получи първите си истински житейски уроци.

Нежната англичанка има рожден ден днес и в галерията може да видите 10 нейни роли, които просто не стават за изпускане.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

Палеонтолози откриха останки от морско чудовище на брега на Волга

| от chronicle.bg, БТА |

Международна група учени откри останки от плиозавър на брега на р. Волга край Уляновск.
Огромното чудовище Luskhan itilensis (главния дух) е живяло преди 130 милиона години. Само черепът му е бил дълъг 1,5 м.

Плиозаврите с къси шии са разновидност на плезиозаврите. Те в действителност не са били динозаври, но са живели заедно с тях и са били топ хищници. Имали са необичайно тяло с четири големи плавника, твърд торс, а дължината на шията им е варирала.

Новооткритото чудовище е било с тънка и дълга муцуна, която изненада специалистите. Тя е характерна за речните хищници. Според специалистите това означава, че плиозаврите са имали по-широка екологическа ниша.

Чудовището от Волга не е най-големият известен плиозавър. През 2009 г. в Дорсет беше открита фосилизирана двуметрова глава на Pliosaurus kevani.