Томислав Дончев: 2014 г. е нулева, но 2015 г. няма да е такава

| от |

2015-а година ще бъде по-добра от настоящата от гледна точка на усвояването на еврофондовете. Това заяви пред БНР вицепремиерът по икономическата политика и европейските фондове Томислав Дончев.

2014-а година е нулева от гледна точка на плащания в повечето държави-членки, подчерта Дончев и добави: „По-смелите държави използват отдавна един механизъм – те стартират част от схемите с финансиране от националния бюджет и в последствие търсят възстановяване на разходите от ЕК – нещо, което България за съжаление не можа да направи. 2014-а е нулева за България. Категорично твърдя, че 2015-а няма да бъде такава. Вече имаме одобрени две оперативни програми – „Човешки ресурси“ и „Транспорт и транспортна инфраструктура“

Той обясни, че по „Човешки ресурси“ имаме получен аванс. От информацията, с която разполага, програма „Добро управление“ е технически готова за одобрение, както и в много напреднала степен са и „Наука и образование за интелигентен растеж“, „Конкурентоспособност“.

„Очаквам в рамките на месец януари тези три програми да бъдат одобрени. Все още има няколко незатворени въпроса, които са обект на преговори с ЕК по „Региони в растеж“ и „Околна среда“. До март разчитам почти всички програми да са одобрени“, заяви Дончев.

Ако се забави одобрението на някоя важна ресурсна програма като примерно „Региони в растеж“ или „Околна среда“, имаме готовност да стартираме първите схеми в първото полугодие на 2015-а, използвайки заемообразни средства от бюджета, обяви Дончев. Той подчерта, че държавата е длъжна да обслужва всички плащания към бенефициентите, без значение за кой програмен период говорим и без значение дали на нея са й прекъснати или забавени плащанията.

„Факт е, че има перманентен дефицит в бюджета на ЕК и по тази или други причини често се налага да се забавят плащания, но едното теоретично не би следвало да има връзка с другото. Държавата не може да си позволи да прехвърли проблема на бенефициента“, заяви вицепремиерът.

Дончев отбеляза, че през 2014-а имаше няколко много силни шока в системата и ще бъде пресилено да твърди, че те са излекувани. „Имаме една оперативна програма, по която половината от годината не е плащано на бенефициентите – „Околна среда“. Въпреки всички опити да бъде засилено неимоверно темпото и да бъде минимизирана загубата, загуба на средства към края на 2014-а ще има. Разбира се, те ще са много по-малка от тази, която показваха прогнозите. Добрият сценарий по оперативните програми сведен е рискът от загуба на средства под 30 млн. за 2014-а, което е близо 5-6 пъти по-ниско от всякакви прогнози. Това ще бъде успех“, каза той.

Според него друг по-голям шок върху системата е сложните отношения между управляващи органи и бенефициенти, става дума за финансовите корекции. „Планът ни е до края на март да затворим всички проблемни случаи. До тогава, за да не спира хода на изпълнение на проектите, на всички бенефициенти трябва да бъде предоставена и ще бъде предоставена ликвидна подкрепа. До края на март ще сме в позицията да изчислим и да преценим в детайли кой колко е виновен и кой колко трябва да плати“, заяви Томислав Дончев.

Вицепремиерът смята, че газовата връзка с Гърция, която е приоритет към момента, трябва да бъде подадена за финансиране или от плана „Юнкер“, или от Фонда „Свързана Европа“.

Средствата за публичност са задължителна част от изпълнението на всеки проект, каза още Дончев и добави: „Самата ЕК държи когато се разходват европейски пари, за всички да е ясно откъде идва това финансиране, какво се е случило. Това се приема като мярка не само за българските граждани, които получават ползите от даден проект да знаят откъде идват парите, т.е. от европейските данъкоплатци, но се приема като мярка за повече прозрачност. Когато всички знаят какво е финансирането по даден проект, лесно ще могат да сравнят какво се е случило по този проект и дали това отговаря на финансирането. Въпросът не е дали да се дават такива пари, въпросът е да се харчат както трябва. Концентрирането в едни и същи медии обаче определено не е добра практика“.

Томислав Дончев не вижда причина конструкцията на управлението да бъде променяна. /БГНЕС

 
 

Михаел Нюквист почина

| от chronicle.bg, по БТА |

Актьорът Михаел Нюквист, познат от филмите по трилогията „Милениум“, почина на 56 години от рак на белия дроб, съобщиха световните информационни агенции.

Нюквист стана известен с ролята на журналиста Микаел Блумквист от филма „Момичето с татуирания дракон“. След серията „Милениум“, той се снима и в холивудските екшъни „Мисията невъзможна: Режим Фантом“ и „Джон Уик“.

През 2010 г. Нюквист публикува автобиографичната си книга „Just after Dreaming“ („След мечтите“) , в която разказва как е търсил биологичните си родители 30 години след като бил осиновен.
В Швеция Нюквист е известен и като театрален актьор.

 
 

Вирусът „Петя“ продължава

| от chronicle.bg |

Американската фармацевтична компания „Мерк“ (Merck) съобщи, че е била засегната от световната кибератака, която започна от Русия и Украйна.

„Мерк“ е първата жертва на вируса Петя (Petya) в САЩ. Атаката е установена в сутрешните часове местно време на източния американски бряг. Според говорителка на компанията, цитирана от АФП, е засегната цялата информационна система на „Мерк“.

От концерна все още не съобщават дали е имало кражба на данни по време на атаката.

Сред засегнатите от вируса „Петя“ в Украйна има компании във Франция, Русия и Дания – включително рекламната агенция WPP, френската строителна компания Saint-Gobain, „Евраз“ и „Роснефт“, както и транспортния гигант Maersk.

При разпространението на вируса Петя на територията на Украйна пострадаха магазините за търговия на едро от германската верига „Метро“ и в момента се прави оценка на щетите.

Хакерската атака удари мрежите и на няколко институции в Украйна, като сред засегнатите са сайтовете на няколко банки, Киевенерго, Укртелеком, и най-голямата компания за експресни куриерски услуги „Нова поща“.

Атаки с „Петя“ са извършени и срещу руските петролни компании Роснефт и Башнефт, срещу международното летище в Украйна, срещу производителите на шоколадови изделия Марс (Mars) и Монделийз (Mondelez), срещу козметичния гигант Нивеа (Nivea) и датския транспортен концерн А.П. Мьолер-Мерск (A.P. Moller-Maersk).

 
 

В багажа на самолетен пътник беше открит жив 9-килограмов омар

| от chronicle.bg, БТА |

Транспортните служби за сигурност съобщиха, че в багажа на пътник на международното летище в Бостън е бил открит жив 9-килограмов омар.

Животното било намерено при чекирането на куфарите на пътник на Терминал C. Това бил най-големият рак, открит някога в пътнически багаж.

По принцип транспортирането на омари не е забранено от летищните власти. Но това трябва да става в пластмасов контейнер, който да не се разлива.

Откритото животно в Бостън било поставено в хладилна чанта и „се държало прилично“ при преминаването си през устройствата за контрол на багажа. Снимката на намерения огромен омар беше пусната в социалните мрежи.

 
 

Филмите с актьори от различни раси са по-печеливши

| от chronicle.bg |

Холивуд често сочи към боксофис класациите, когато някой дръзне да попита защо няма по-голямо разнообразие на етноси. Това обаче може да се окаже грешно.

Изследване на Creative Artists Agency в тази област сочи, че „Средностатистическата печалба в дебютния уикенд на филм, който привлича зрители от най-различни етноси (което най-често е резултат на етнически разнообразния актьорски състав) е три пъти по-голяма от печалбата на обикновен филм“.

След това изследване, Кристи Хюбегър от Creative Artists Agency създава Индекс на етническо разнообразие във филмите. Тя обясни резултатите така: „Едно от най-интересните неща при успешните филми е, че комуникират с разнообразие от хора. В киното публиката иска да види свят, който прилича на техния.“

„Небелите“ хора са 38% от хората на света, но 45% от публиката по кината за миналата година. Те са гледали 413 различни филма между 2014 и 2016 година. Като „истински етнически разнообразни“ Creative Artists Agency определя филми, в поне 30% от актьорският състав не е от бели. В изследването на Агенцията тези филми печелят повече от всички „етнически неразнообразни“ без значение колко пари са налети като бюджет в продукцията.

Това много ясно може да се усети в малки филми като “Get Out” и “Hidden Figures”, както и в големи блокбъстъри като “Rogue One” и “The Fate of the Furious”.