Тази работа не е за всеки, или когато професията е уникат

| от |

Альона Нейкова

Доста хора се оплакват, че не могат да си намерят работа. И въпреки многото магистърски степени, квалификации и повишаването на образователния ценз, не успяват да се реализират в професионален план. Причините за това са комплексни, но не бива да пропускаме нещо основно – не всеки би работил каквото и да е – само и само да успее да покрие със заплатата си елементарните всекидневни разходи. Малцина са и онези, които биха се съгласили да се захванат с тежък физически труд, който, както твърдят учените, е направил от маймуната човек. Освен това на някои индивиди мечтите за кариера стигат не по-далеч от добре платен чиновнически стол – най-добре в отделен кабинет, с осигурен достъп до интернет, където може да се намерят неограничен брой забавления. А по света, между другото, съществуват доста занимания, които дават възможност не само за придобиване на необичайни умения, но и ярко изпъкват сред останалите професии.

Antarctica

Една от най-странните професии вече не съществува. Най-вероятно заради факта, че не всеки ще се съгласи днес да дълбае проклятия върху оловни или глинени плочки, а ще прибегне до други, по-радикални мерки. Но в Древен Рим някои писари са правили точно това – седели по кръстовищата и измисляли най-изтънчени мъки за онези, които са извършили престъпления, ненаказани по общоприетия за онези времена начин. Хората вярвали, че боговете ще прочетат издълбаното проклятие и ще накажат както си трябва виновния.

Продавачи на сълзи обаче и до ден-днешен са много търсени в азиатските страни. Там е прието дори в най-тъжните случаи близките да сдържат емоциите, но да демонстрират мъката си чрез специално наети за целта оплаквачи. Цените на услугите на подобен персонал изглеждат горе-долу така: обикновени сълзи – 1 монета; плач с издаване на звуци – 3 монети; силен рев с падане на колене – 7 монети; ридания, придружени с разкъсване на дрехите и търкаляне по земята – 20 монети. Преди започването на работата кандидатите за нея са длъжни да минат тест, който освен посочените драматургични умения включва способността мигновено да се успокояват, както и познаването на местните традиции.

Кръстникът на рокли всъщност измисля имената на тоалети от новите колекции на прочути дизайнери. Професията явно също е от кутюр, но пък резултатите от нея са много поетични – „Кръвта на Гарибалди“, „Оризовият пудинг на Джавахарлал“ и дори „Съблазняването на принца на бохемата“…
Задължението на дегустатора на дъха е да проверява ефикасността на дъвките, като подушва уханията в устата. Обикновено сред „клиентелата“ му са хора с болни зъби или онези, които току-що са яли чесън или пили алкохол. Целта е да се установи коя дъвка е най-добра – тоест може да премахне или поне да заглуши тези „аромати“.

Чистачите на уши може да се срещнат в китайските бани. Мъже и жени със специални клечки с памучни върхове в ръце предлагат услугите си на посетителите на сауните. За миг професионалистите успяват да махнат всички кални натрупвания в ушите и така осигуряват на всички желаещи прекрасен слух, дори и при най-тихия шепот.

За най-добрата работа в света се смята заниманието на британеца Бен Соутхъл, който успя да се пребори за мястото на пазач на тропическия остров Хамилтън (част от Големия бариерен риф) с над 34 000 души от цял свят. Напливът на кандидати за позицията бе толкова голям, понеже годишната заплата е 105 000 щатски долара. А в длъжностната характеристика фигурират разходки по плажовете, хранене на костенурки, разглеждане на подводните чудеса и грижа за коралови рифове, актуализиране на блога със снимки и видеоматериали всяка седмица. На работника се осигурява тристайна вила с голф игрище и басейн, като изискването към наетия за позицията е да може да пише и чете добре на английски, да е комуникативен и отлично да плува и да се гмурка. Конкурсът за най-добрата работа в света всъщност бе организиран от властите на австралийския щат Куинсленд и цели да се популяризира туризмът в региона по време на световната икономическа криза.

Преобръщачите на пингвини заверяват трудовата си книжка на Антарктида. Тези хора вършат изключително благородна работа – спасяват бедните птици, които се заглеждат по прелитащите в небето самолети и падат по гръб. По природа пингвините не са способни сами да се вдигат от подобна позиция.

Работата на аниматора на пурите всъщност е да създава настроение на майсторите, които ги правят. За да бъде качеството на артикула максимално добро, на работниците се разказват вицове, четат им се положителни новини, изпълняват се весели песнички, рецитират се смешни стихчета и се следи настроението винаги да е на висота.

Сортировачът на пурите пък ги разпределя по цветове. За целта специалистът трябва да умее да различава не по-малко от 70 оттенъка на кафявото и да слага всеки от тях в определена кутия. Всичко това се прави за истинските ценители на тютюна.

Ако станете специалист по водните пързалки, най-често ще сменяте… банските си. Именно те се износват, а по-точно се протриват страшно бързо, защото работите не с ръцете си, а предимно с… продължението на гърба. Най-известният представител на тази професия е Том Линч. Познават го навсякъде по света, където има аквапаркове. Експертът е тествал стотици пързалки, като след това записал усещанията си в специални формуляри.

Доячите на гърмящи змии пък са представители на едни от най-опасните професии. Всеки път при изпълнението на служебните си задължения – най-вече за медицински цели – тези хора буквално рискуват живота си. Защото ухапването на някои видове влечуги е способно да убие 250 хил. мишки. Експертите при осигуряването на отрова от змии нерядко съчетават уменията си, като добиват паяжина. Успяват наведнъж да се сдобият с над 30 метра материал, използван в оптиката. При това са подложени на голям риск, тъй като „работят“ с вида каракурт – един от най-отровните паяци от рода Черната вдовица.

Продавач на мечти е една от най-загадъчните и същевременно трудните професии. Името на тази работа звучи романтично, но всъщност с нея се занимават хора, готови да изпълнят всяко желание на клиента. Предизвикателство е да се посветиш на подобен ангажимент, тъй като всеки от нас вероятно има съкровено желание, което смята, че е невъзможно за осъществяване.

Когато нещо в професионален или личен план не върви така, както бихме искали, можем да се оплакваме, да се тюхкаме, да се чудим защо кариерата ни не се развива според нашите представи и не сме оценени по достойнство от колегите и шефовете. Но можем и да бъдем изобретателни, упорити, идейни и да се опитаме да накараме повече хора да повярват в способностите ни, като се стремим да вършим най-добре онова, което умеем и искаме от все сърце… Дори и то да е твърде рядко и необичайно.

 
 

За късмет: Баба хвърли монета в двигателя на самолет

| от chronicle.bg, по БТА |

Суеверна пътничка забави с няколко часа полет от Шанхай, като хвърли монета в самолетния двигател за късмет, съобщи АФП.

Пътничката, която е на 80 години, е задържана от полицията на международното летище Пудун в Шанхай. Заради нея са евакуирани около 150 пътници от самолета за Кантон. Тя хвърлила осем монети към единия двигател на самолета на компанията Чайна садърн еърлайнс. Една от тях влязла дълбоко в него.

Пътник, който станал свидетел на сцената, предупредил властите.

Възрастната жена обяснила, че хвърлила монетите, като си пожелала сигурен полет. Тя пътувала заедно със съпруга си, дъщеря си и зет си.

 
 

„Безбог“, „Слава“ и „Спомен за страха“ са номинирани за най-добър игрален филм

| от chronicle.bg, по БТА |

„Безбог“ на Ралица Петрова, „Слава“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов и „Спомен за страха“ на Иван Павлов са номинирани за най-добър пълнометражен игрален филм от Българската филмова академия – 2017. Трите продукции имат и номинации за режисура. Наградите ще бъдат връчени тази вечер от 19.00 ч. в Театър „Българска армия“, научи БТА от Съюза на българските филмови дейци.

За отличията за главни роли конкуренцията при актрисите е между Ирена Иванова – „Безбог“, Маргита Гошева – „Слава“, и Рая Пеева – „Пеещите обувки“ на Радослав Спасов, а при актьорите – между Ивайло Христов – „Спомен за страха“, Стефан Денолюбов – „Слава“, и Димитър Николов – „Христо“ на Григор Лефтеров и Тодор Мацанов.

Наградите за поддържащите роли си оспорват актрисите Йорданка Стефанова – „Спомен за страха“, Пламена Гетова – „Летовници“ на Ивайло Пенчев, и Радена Вълканова – „Маймуна“ на Димитър Коцев – Шошо, и актьорите Димитър Крумов – „Христо“, Ованес Торосян – „Спомен за страха“, Филип Аврамов – „Летовници“.

Номинираните късометражни игрални филми са „Дрехи“ на Веселин Бойдев, „Куче“ на Владимир Петев и „На червено“ на Тома Вашаров. В документалното кино надпреварата е между „Книжарят“ на Катрин Бернщайн и Асен Владимиров, „От Кремона до Кремона“ на Мария Аверина и „Пощальонът“ на Тонислав Христов, а в анимацията – между „Зоотроп“ на Сотир Гелев, „Как се скараха орисниците“ на Анна Харалампиева и „Пътуваща страна“ на Весела Данчева и Иван Богданов.
Най-добрият дебютен филм ще бъде избран между игралните „Безбог“ и „Христо“ и документалния „Пустиняци“ на Цветан Драгнев.

Ще бъдат връчен и награди за сценарий, филмова музика, операторско майсторство, сценография, костюми, монтаж, звукорежисьор, филмова теория и критика.

 
 

Ема Стоун е супер яка

| от |

Ема Стоун е новото любимо момиче на Холивуд. И на Америка. И на киното. И има защо.

Талантлива, чаровна, специфично красива, някак порцеланова и с чувство за хумор, Стоун обединява в себе си качества, които дават осанката на звезда.

Тази година списание Time постави Ема, заедно с още няколко звезди, в своята класация за най-влиятелни хора на планетата. Това е годината, в която тя става едва 27-ата актриса, която печели „Оскар“ за изпълнението си в мюзикъл и е първата от 1972 година насам, която го прави за „главна женска роля“. Преди това е Лайза Минели, а мюзикълът е „Кабаре“.

Ема Стоун започва кариерата си още като тийнейджър, но някъде след 15 годишна възраст решава, че ще преследва именно тази амбиция. Съответно започва да играе в малки и нискобюджетни телевизионни продукции и да взима незначителни роли в сериали.

Първият й успех идва през 2007-а, когато играе една от основните роли в сериала Drive. Макар да е номиниран за „Еми“ и да има прилична публика, сериалът не успява да бъде подновен за втори сезон, нито има някакъв особен комерсиален успех. Благодарение на него обаче Ема стъпва в киното. Появява се първата й роля – в „Суперяки“. Сет Роугън харесва комедийния й заряд и я кани в продукцията след дълъг кастинг. Може би именно хуморът дава начален шут на кариерата на Стоун, защото от тогава чак до 2010-а, когато получава първата си номинация за „Златен глобус“, тя прави малки роли в различни комедии. Къде по-добри, къде по-лоши.

„Лесна, А?“ е онова, което я изстрелва в стратосферата на успеха. Гимназиална комедия, която се опитва да разчупи клишетата и стереотипите на жанра има чувство за хумор, а Стоун стои в центъра й като перфектната червенокоса откачалка, която може да понесе шегите и да ги износи на гърба си.

Трябва да мине година след „Лесна, А?“, за да може Ема да заслужи първата си роля в така наречената сериозна продукция или драма. Драмата пък е адаптация по чудесния роман на Катрин Стокет „Слугинята“ и е преведен у нас като „Южнячки“. Иначе The Help е трогателен и чудесен филм и книга. Ема Стоун, Виола Дейвис, Октавия Спенсър, Джесика Частейн и Брайс Далас Хауърд съставляват основното звено жени в малък град, които се опитват по свой си начин, да запазят стереотипите на добрата домакиня, да победят расизма, да останат женствени и някак да имат хулигански изцепки. „Южнячки“ е чудесен филм, прави всичките си актриси звезди, но така и не носи на Стоун номинация за „Оскар“ за разлика от останалата част от каста.

Трябва да минат още няколко години до смазващия „Бърдмен“ на Иняриту, за да може Академията да я забележи най-после. Междувременно тя работи отново със Сет Роугън в The Interview, прави един “Спайдърмен“ заедно с гаджето си по онова време Андрю Гарфилд, снима два пъти с Райън Гослинг (филмите са „Оглупели от любов“ и „Гангстерски отдел“), работи с Уди Алън за първи път в подценения, но вълшебен „Магия в полунощ“ и изпълнява една своя мечта – да води SNL.

В момента Стоун е на върха на славата си и е супер яка. Може да пее, да танцува, да прави фокуси (за справка може да видите интервюто й за Vogue и рубриката 73 questions). Тя има „Оскар“ и независимо какво казват хората за La la land, Ема е чудесна в тази продукция и вярваме, никой друг не би се справил така добре в нея.

Междувременно в момента актрисата завърши снимките по филма Battle of the Sexes, където играе тенис шампиона Били Джийн Кинг в нейния известен мач от 1973 година с друго тенис величие Боби Ригс. Също така Ема ще бъде новата Круела де Вил, което някак й стои по-добре и от далматинско палто, и снима сериал с Джона Хил – Maniac. И към всичко това, като черешката на тортата, добавяме факта, че наскоро беше обявено, че актрисата ще участва в новия филм на гръка Йоргос Лантимос.

Може би, защото тя може всичко. Но както гласи заглавието – да, Ема Стоун е супер яка.

 
 

„Transformers: The Last Knight“ оглави бокс-офис класацията

| от chronicle.bg, по БТА |

Блокбастърът „Трансформърс: Последният рицар“ оглави бокс-офис класацията на Северна Америка, но приходите от дебютния му уикенд са ниски в сравнение с предишните филми от поредицата, съобщи Асошиейтед прес.

Приходите от уикенда на „Трансформърс: Последният рицар“ в САЩ и Канада са 43,5 милиона, а за петдневния период от сряда – 69,1 милиона. Предишните четири филма дебютираха с над 97 милиона долара.

Филмът, в който Марк Уолбърг за втори път изпълнява главната роля, обаче предизвика по-голям интерес в чужбина, особено в Китай. Приходите му на световния пазар са 196,2 милиона долара, от които 123,4 милиона в Китай.

Засега не е ясно дали „Трансформърс: Последният рицар“ ще успее да покрие направените разходи. Бюджетът му е 217 милиона долара и почти още толкова за маркетинг. Отзивите на критиката за него са по-лоши, отколкото за предишните филми.

Второто място в бокс-офис класацията на Северна Америка си поделиха „Жената чудо“ и „Колите 3″ с приходи от 25,2 милиона долара. Почти месец след като излезе на екран, „Жената чудо“ продължава да привлича интерес. За четири седмици приходите в САЩ и Канада надхвърлиха 300 милиона долара. Продажбата на билети по света донесе 652,9 милиона долара – най-високите постъпления от филм, режисиран от жена.

Четвърти е „47 метра надолу“, а пети – биографичният филм за рапъра Тупак Шакур „All Eyez On Me“.