Свети Йосиф: историята на една коледна кариера

| от |

Screenshot_3

Съпругът на Мария дърводелецът и рибар Йосиф, който е живял преди около 2000 години в градчето Назарет в Галилея, е второстепенна фигура от гледна точка на Светото писание. Но не и от гледна точка на изкуството.

В Светото писание Свети Йосиф се споменава случайно само в Евангелията от Лука и Йоан, и малко по-често – в Евангелието от Матей. За теолозите неговата роля на съпруг на Мария, но както по всичко личи не и на баща на нейното дете, не е била лишена от определена двусмисленост. Но историята на европейското изкуство посвоему е оценила тази фигура. Любопитно е как се е трансформирал образът на Свети Йосиф през различните епохи.

Фигура, без която може

„Класическата иконография може спокойно да мине и без него“, споделя изкуствоведът от Кьолн Томас Близневски. В ранните християнски изображения Йосиф въобще отсъства. Ако въобще някъде намира място, той е представен като задрямал в ъгъла старец. Даже магарето и волът имат по-голяма роля. Но през ХІV век положението се променя коренно: Йосиф заема мястото си редом до Мария, двамата коленичат пред люлката на младенеца Христос.

„Това не е свързано с евангелския текст, а с виденията на популярната света Бригита Шведска“, разказва Близневски. Бригита е извършила поклонение във Витлеем. Когато тя се е молила в пещерата, където се е родил Исус, тя е видяла – Мария и Йосиф.

Новият Йосиф

Европейската култура, която е била на прага на епохата на Ренесанса, приема „новия Йосиф“ с разтворени обятия. През ХV век опекунът и възпитател на Исус, бащата на „Светото семейство“ се превръща в един от най-популярните светци в Европа.

Неговите изображения впечатляват със своето разнообразие и човечност. Йосиф защитава Мария и Младенеца, търси място, където те могат да спят, пали огъня. На знаменития църковен олтар в градчето Бад-Вилдунген Йосиф е изографисан как приготвя супа за току-що родилата Мария.

Но Йосиф не само готви. На анонимните картини, нарисувани от рейнските майстори през ХV-ХVІ век ние виждаме Йосиф като любящ и грижовен баща, който попива Младенеца и простира пеленки. В музея на град Базел се съхранява изображение, на което Йосиф суши пеленки край огъня, а навън е зима.

Глава на семейството и възпитател

От католическата църква Йосиф получава официалната титла „Nutritor Domini“ – „Глава на семейството и възпитател на сина Божи“. Пикът на популярността на Йосиф е бил свързан с актуалните преди 500 години вярвания, дошли още от варварската епоха, според които, детето става пълноправен член на общността, след като бъде признат от бащата. Бащата трябва първи да повие и нахрани бебето. Ако той не направи това, т.е. не е приемал новороденото, то е било обречено на смърт. Това езическо право на бащата, по същество убийство, е било обявено извън закона едва в края на ХV век. Църквата винаги е забранявала подобни обичаи.

През ХVІ век Йосиф се подмладява

Йосиф е на върха на своята известност в Испания през ХVІ век. Неговите изображения стават все по-човечни и чувствени. Ако през ХV век той е представен като старец, с което се подчертават неговите платонически отношения с Мария, през ХVІ век пред нас се изправя един млад и обаятелен Йосиф.

Прекрасен образ на Свети Йосиф ни е завещал Ел Греко. Той може да бъде видян в капелата Сан-Хосе /т.е. Свети Йосиф/ в Толедо. Там той е на около 30 години, а Исус на четири. Предполага се, че Ел Греко е запечатал там себе си и своя син.

И „покровител на трудещите се“

Йосиф е бил изключително популярен светец сред обикновения народ. Дърводелец, той е бил почитан от всички майстори. Следващата важна глава в тази история – ХІХ век. В епохата на индустриализацията Йосиф става покровител на работниците. Днес малцина са тези, които си спомнят, че Първи май – не е само „Ден на труда“, както е в Германия, България или Русия, или Ден на международната солидарност на трудещите се, но и ден, в който почитаме Свети Йосиф.

 
 

#Bookclub: Как се пише сценарий?

| от Мартин Касабов |

Човек и добре да живее… решава да напише сценарий. Както отбелязва и самият Сид Фийлд в книгата си „Киносценарият” (изд. Колибри, 2017): „Всеки пише сценарии, от сервитьора в любимия ви бар или ресторант до шофьора на лимузина, лекаря, адвоката или барманката, сервираща лате“. С какво ще навреди още един на фона на хилядите, които се бълват всяка година? Нищо, разбира се, но откъде се започва?

Основният проблем, който измъчва и спъва повечето хора, които се наемат със задачата да разказват истории за киното и телевизията, е доста семпъл и същевременно критичен. Какви са границите и неписаните правила, които оформят един добър сценарий, какви са капаните, които трябва да се избягват и как в крайна сметка резултатът да не изглежда като аматьорска драсканица? Дразнещото чувство, че не си достатъчно наясно с материята може да подкопае и най-добрата идея. Именно тук идва на помощ Сид Фийлд.

В книгата си „Киносценарият“ известният холивудски гуру обръща внимание на всички основни елементи, които добрият сценарий задължително притежава. Ясна тема, интригуващи образи, добре обусловени (и свързани) начало и край, силна конфронтация и разумно разрешение на поставения проблем. „Гражданинът Кейн“, „Американски прелести“, „Шофьор на такси“ и „Ани Хол“ са все примери, които предоставят отличен учебен материал за всеки, който тепърва иска да се занимава с професията. Да бъдеш киноман, който поглъща филмите заради самото удоволствие от гледането, не е достатъчно. Следващата стъпка е да откриеш от каква материя са изтъкани историите в тях и как става така, че работят толкова ефикасно.

Едно от основните качества на книгата е начинът, по който Фийлд преодолява много от потенциалните предразсъдъци, които някой самонадеян млад писател може да има.

Трудно е да се отпуснеш в непознати ръце, особено на хора, свикнали да проправят сами пътя си във високите треви. Възможно е да има бунт (показан чудесно във филма „Адаптация“ на Спайк Джоунз) срещу всякакви експерти и авторитети, които налагат правила на свободолюбивата професия на писането. С приятелски тон и без да прекалява с абсолютни закони, Фийлд звучи повече като доверен приятел, който е нетърпелив да прочете добри нови истории, отколкото като някакъв гуру. Единствената амбиция на книгата му е да постави стабилни основи, върху които могат да се изградят и най-чудатите структури.

„Киносценарият“ е книга, която носи удоволствие и на обикновения киноман, който няма амбициите да създава измислени светове. Десетки са филмите и режисьорите, с които Фийлд дава примери. Почти всяка страница е разнообразена с непрестанни препратки към стари и нови продукции. В стихията от заглавия най-често се появяват „Властелинът на пръстените“, „Ръшмор“, „Шофьор на такси“ и „Чайнатаун“ (последният му е особено любим, като част от сценария е препечатан и в самата книга). Поради ясната си структура и добре изградени персонажи тези филми са станали еталон за добър сценарий. Фийлд се е познавал лично с повечето режисьори и сценаристи, от което книгата изобилства от любопитни случки и не толкова известни факти, свързани с изготвянето на сценариите.

Любопитен е примерът с Ф. Скот Фицджералд, който въпреки умението си да пише забележителни романи, бил парализиран като автор на сценарии.

За него големият режисьор Били Уайлдър казва: „Велик скулптор, нает да свърши работата на водопроводчик. Не знаеше как да свърже тръбите, така че водата да потече по тях“. Именно на тази болест предлага лек Сид Фийлд в книгата си. Всеки, който чувства, че има добра история, но не знае езика, на който трябва да я преведе, може да открие между страниците разрешението или поне някои от симптомите на разпадащата му се история.

„Киносценарият” е като буквар и граматика в едно. Не може да ви каже какво да напишете, но може да ви предостави инструментите и основните правила, които движат подредбата на думи в една добра история.

Спонсорирано съдържание

 
 

Умни очила ще приспиват за 10 минути

| от chronicle.bg |

Компанията Sana Health произведе наистина революционен продукт в борбата с инсомнията. Тези очила  обещават да ви накарат да заспите само 10 минути след като ги поставите.

Очилата не само блокират светлината: специалният механизъм, скрит в рамката, използва аудио-визуална стимулация, за да приспи този, който ги носи. Това извиква в мозъка повтарящи се модели, които присъстват в най-добрите естествени цикли на сън и предразполагат към дълбоки състояния на релаксация.

Очилата могат и да следят промените в нервната система.

Шефът на компанията, Ричард Ханбъри, разработва технологията, в търсене на решение на проблема с хроничната болка, която му пречи да заспи.

20160518_Sana_B2_06_mdwvsk

Предстои компанията да започне работа по масово производство. По думите на Ханбъри очилата ще се появят на пазара най-късно през второто тримесечие на 2018 г. и ще струват 400 долара.

Източник: Engadget

 
 

AlphaGo победи най-добрия играч на Го и спира да се състезава

| от chronicle.bg |

Преди няколко дни AlphaGO, изкуственият интелект на DeepMind, за първи път победи Ке Жи, най-добрия играч на древната китайска бордова игра Го.

Сега хората от екипа на AlphaGO започват да работят по други проекти.

През изминалата година Хасабис и екипът му значително подобриха изкуствения интелект. Това доведе и до безапелационната победа на AlphaGo във Вужен, Китай – три успеха срещу Ке Жи за изкуствения интелект. Когато DeepMind представи AlphaGo, сериозните Го играчи попитаха дали е достатъчно умен, за да предизвикат най-добрите от тях. Когато той победи южнокорееца Лий Седол, мнозина се оплакваха, че изкуственият интелект по някакъв начин имитира интуицията, която се изисква, за да се играе тази изключително сложна игра. Но тъй като екипът на DeepMind продължи да подобрява тази изненадващо мощна система, топ играчите на Го не можеха да развият достатъчно уникален и понякога превъзхождащ стил на игра.

AlphaGo може би ще бъде използвана в областа на роботиката и автомобилите, обявиха от DeepMind, подразделението за изкуствен интелект на Google. Важното е, че изкуственият интелект надви най-добрите в сфера, за която се твърдеше, че е невъзможно. Или поне не би трябвало да е възможно днес. AlphaGo повече няма да се състезава, а ние ще следим с огромен интерес към следващия проект на екипа зад него.

 
 

Технически срив отмени всички полети на British Airways от Лондон

| от chronicle.bg |

Всички полети на British Airways от летищата Хийтроу и Гетуик в Лондон са отменени заради мащабен срив в IT-системата на авиокомпанията. Техническият срив предизвика и проблеми с управлението на полетите на BA по цял свят, казва говорител на превозвача.

Independent съобщава, че заради извънредното струпване на хора при терминалите , предизвикано от проблема с British Airways, се препоръчва избягването на летищата в Лондон.

Reuters съобщава за сериозни закъснения на полетите на British Airways и от други летища във Великобритания.

„Все още сме на пистата в Лийдс. Бритиш Еъруейс смятат, че Хийтроу е толкова препълнен, че не можем да излетим. Няма начин да успеем да хванем полета за Лас Вегас довечера“, пише Дейвид Рейн в Twitter.

„Забавиха полета ни, но никой не знае колко дълго ще стоим. Не ни разрешават да купуваме храна и напитки! Благодаря, British Airways“.

„Терминал 5 на Хийтроу в пълния си блясък с огромна опашка. Все пак няма мрънкащи хора, но се движим бавно“.