Стратфор: Ниските цени на петрола носят геополитически последици

| от |

Анализ на Стратфор

От средата на юни цената на суровия петрол тип Брент спадна с почти 25%, като започна от 115 и намаля до 87 долара за барел. Структурните фактори всяват безпокойство сред световните производители на петрол, че цените ще останат близо до сегашните нива най-малко до края на 2015 г.

Това притеснение накара няколко инвеститорски банки рязко да намалят прогнозите си за цените на петрола за близкото бъдеще. „Стратфор“ смята, че доставките на петрол ще останат високи, тъй като добивът в Северна Америка се увеличава, а страните от ОПЕК са колебливи или неспособни значително да намалят производството. В краткосрочен план забавянето на китайската икономика и стагнацията на европейската икономика ще ограничат възможността за нарастване търсенето на петрол. Тези фактори може да затруднят връщането на цените на световния петрол към предишните им нива.

„Черното злато“ е най-важната стратегическа стока в света и всяка структурна промяна на пазарите ще отекне в целия свят, ще се появят победители и губещи. Страните, които консумират големи количества енергия, се справят с цени над 100 долара за барел от началото на 2011 г., когато в същото време голяма част от развития свят опитваше да се възстанови от финансовата и дълговата криза. Един продължителен период на по-ниски цени може да донесе известно успокоение на тези държави. Големите производители на петрол, от друга страна, са свикнали с високите цени на горивата и често ги използват, за да подпомогнат националните си бюджети. Продължителните ниски цени ще накарат тези производители да преосмислят разходите си.

Количеството на добития петрол през последните 4 месеца е смайващо. САЩ увеличиха добива си от 8,5 милиона барела дневно през юли до приблизително 9 милиона барела. В Либия добивът се увеличи от около 200 000 барела дневно до повече от 900 000 барела. Саудитска Арабия, Нигерия и Ирак също увеличиха производството си през последните месеци, добивът на ОПЕК е в най-високите си нива през последните две години. Прогнозата на Международната агенция по енергетика за ръст на глобалното търсене на петрола през 2014 г. е за само 700 000 барела дневно.

За 2015 г. прогнозите за производство на енергия в Северна Америка продължават да бъдат положителни. Дори след като добивът се увеличи с около 1 милион барела дневно през 2012, 2013 и отново през 2014 г., Американската агенция за информация в областта на енергетиката предвижда американското производство на петрол да се увеличи с още 750 000 барела дневно през 2015 г. Нещо повече, агенцията подцени ръста на добива на шистов петрол.

Единствените членове на ОПЕК, които са достатъчно гъвкави, за да намалят производството на петрол доброволно, са Обединените арабски емирства (ОАЕ), Кувейт и Саудитска Арабия. Нито един от другите членове не е във финансовата позиция да спре производството. Либия, Нигерия, Ирак, Алжир и Венецуела имат нужда от максимално производство и високи цени, за да финансират бюджета си и програмите за социални разходи. Представителят на Либия в ОПЕК призова организацията да намали добива с 500 000 барела дневно, но не каза, че страната му ще вземе участие в това действие. Саудитска Арабия пък е на противоположната позиция, като поставя на първо място по-големия пазарен дял над високите цени.

Статутът на Саудитска Арабия като водещ производител в ОПЕК в исторически план означава, че саудитската компания „Арамко“ ще намали производството, за да създаде по-високи цени. Но на фона на бързото увеличаване на производството в САЩ и относително високите цени в момента Рияд няма интерес да прави подобно нещо. Значително намаление на добива на петрола няма да увеличи цената достатъчно, за да ограничи износа на петрол. Рияд се оказва в същата ситуация като през 80-те години, когато намали производството, само за да разбере, че неговият контрол върху международните цени е ограничен. Саудитска Арабия не е сигурна дали иска да изиграе същата карта, а вместо това оказва малко влияние върху цените, като в същото време продължава да поддържа високи нива на производство. През последните 4 десетилетия Саудитска Арабия, подобно на ОАЕ и Кувейт, натрупа големи инвестиционни фондове, които й позволяват да се отдръпне и да преживее период на ниски цени на петрола.

Това означава, че ако цените продължат да спадат, това до голяма степен ще накара американските производители да ограничат увеличението на производството. Цената на производството на шистов петрол в САЩ се различава значително в различните находища, но докато цените на петрола не започнат да спадат, почти цялото производство на шистов петрол ще остане печелившо, а сондирането ще продължи да се увеличава. Броят на нефтените платформи в САЩ остава близо до рекордните нива, а това показва, че скорошният спад на цените не отслаби интереса към сондажите.

В краткосрочен и средносрочен план прогнозите за производство извън Северна Америка ще бъдат доста мрачни. Голяма част от скорошното увеличение на производството по целия свят се дължи на еднократни събития, като например съживяването на производството в Либия. Има само няколко други промени, като например, че иранският износ става неограничен, които може да върнат значителните количества петрол обратно на пазара. По-вероятно е голямото производство да спре на места като Нигерия и Либия. Всички тези възможности ограничават вероятността за още по-драстичен спад на цените на петрола.

В страна на търсенето, няма вероятност от спекулации на пазара на петрола. Потреблението на северноамерикански петрол намалява след 2005 г. Електрическите превозни средства, природният газ и другите алтернативи ще продължат да навлизат на петролния пазар в Северна Америка, макар и много бавно. В европейския петролен пазар се вижда същият пример като в Северна Америка, но в Европа структурният спад се появява на фона на бавен икономически растеж. Голяма част от европейските по-развити икономики, като тази на Франция, имат на практика нулев растеж.

В същото време икономиката на Китай ще продължи да спада от върховете си след 2008 г., когато имаше инвеститорски и строителен бум. Спадът на пазара на жилища и свързаните с него индустрии в национален мащаб ще бъде в центъра на икономическото забавяне в Китай през следващите една-две години. Макар че не се очаква колапс на жилищния пазар в Китай през следващите 12 до 18 месеца, такъв може да се появи, той може да изпрати икономиката на Китай в тежка финансова депресия и следователно да намали търсенето на петрол. „Стратфор“ не смята, че Пекин може да позволи подобно нещо. Централното правителство вероятно ще предприеме повече стимули, подобно на предишните икономически мерки, например мащабни проекти за публичната инфраструктура главно с държавни инвестиции.

Търсенето на петрол в Китай може да остане относително силно при липсата на икономически колапс, но увеличението на търсенето вероятно ще бъде по-умерено от обичайното, в размер на около 400 000 барела дневно в течение на годината. Увеличението на търсенето в останалата част на света взето заедно вероятно няма да надвиши посочената цифра. Междувременно доставките на петрол по света няма да намалеят през следващите месеци. Следователно има всички основания да се смята, че цените на петрола ще останат по-ниски от 100 долара за барел през голяма част то 2015 г., освен ако Саудитска Арабия и ОПЕК не променят мнението си за намаляване на производството.

Всички погледи са вперени в срещата на ОПЕК, която се провежда на всеки 6 месеца. Следващата среща е насрочена за 27 ноември. Ако няма особени промени, ниските цени на петрола ще продължат да имат значителни геополитически последици за страните потребители и страните производители. /БГНЕС

 
 

Новата Opel Insignia – лукс, 4×4 и авангардни светлини

| от chronicle.bg |

Новото поколение на флагмана Insignia на Opel празнува българската си премиера в присъствието на над 300 почитатели на марката, настоящи и потенциални клиенти и медии, сред тях бяхме и ние.

Директорът на представителството на Opel за България Вихрен Горанчев представи модела, като обърна внимание на авангардните матрични светлини IntelliLux LED® , високотехнологичната система за задвижване на четирите колела с torque vectoring, свръхмодерните системи за асистенция на водача, висококачествения интериор със сертифицираните от AGR ергономични предни седалки и типичната за Opel първокласна свързаност с интеграция на смартфон, която сега включва уникалната система Opel OnStar. Тези системи ни бяха визуално представени благодарение на високотехнологичното видео прожектиране върху четирите стени на залата.

Това, което чакахме с нетърпение обаче, беше близкото запознанство с модела, което се случи благодарение на двата високооборудвани автомобила в Sofia Event Center.

Няма спор, че новата Insignia получава възможно най-добрия старт в живота благодарение на голямата популярност и успех на своя предшественик. Лансираното през 2008 година първо поколение Opel Insignia поставя началото на нова ера за марката. Той предложи множество иновативни технологии и вдъхновяващ непреходен дизайн, а когато се появи за първи път беше високо оценен от публиката и медиите, които го избраха за Автомобил на годината 2009 за Европа. Година по-късно и българските медиите му присъдиха най-високото отличие за България.

Ако първата Insignia маркира началото на нова ера за Opel, второто поколение Insignia идва в началото на следващата ера, която всъщност започна преди година и половина с новата Astra, а за първи път беше обявена с Opel Monza Concept на автомобилното изложение във Франкфурт през 2013 г. Концептуалният модел е послужил за вдъхновение на дизайнерите и инженерите на новата Insignia, които са създали истински флагман.

Като цяло новият модел е значително по-лек и динамичен, като в същото време е нараснал на дължина и широчина и е загубил малко от височината си. Ярко изразената предна решетка и тънките източени предни светлини, както и високотехнологичната визия на задната част създават драматизъм в стилистиката на Insignia, осигурявайки на версията Grand Sport излъчването на купе.

Вниманието към най-малкия детайл е ясно видимо и в интериора на новата Insignia.

Кокпитът видимо отразява стилистичната философия на Opel. Водачът седи по-ниско от преди и по тази причина е по-добре интегриран в автомобила, вероятно сдобивайки се с по-спортно, по-ангажиращо и по-интензивно преживяване при шофиране (но повече за него ще ви каже, след като тестваме модела). Повече внимание е обърнато на контролните органи и инфоразвлекателният интерфейс, а head-up дисплеят подчертава дигиталния характер на инструментите, като сензорният екран без рамка на системата IntelliLink излъчва едновременно изтънчен и технократски чар.

За първи път при Opel новото поколение Insignia се предлага с интелигентна система за задвижване 4 Х 4 с torque vectoring, при която мощността се разпределя индивидуално към 4-те колела.

Много малко модели в сегмента предлагат такава широка гама от интелигентни технологии, като новото издание на флагмана на Opel, започвайки от head-up дисплея, през адаптивния круз контрол, който обожаваме, автоматичното аварийно спиране и активното поддържане на лентата на движение, до предупреждението при опасност от сблъсък отпред с разпознаване на пешеходци. Новият флагман на Opel е и първият автомобил на марката от Рюселсхайм, осигуряващ значително подобрена защита на пешеходците и с помощта на активен преден капак, който в случай на сблъсък се повдига в рамките на милисекунди, за да увеличи разстоянието до компонентите в двигателния отсек.

Може би помните, че обърнахме внимание на новото поколение на иновативните IntelliLuxLED® матрични светлини, които дебютираха с новата Astra. Е, при новия Opel Insignia те са значително усъвършенствани.

Новата Insignia предлага типичните за марката Opel инфоразвлекателни технологии и свързаност от най-високо ниво. Това е гарантирано от последното поколение системи IntelliLink с Apple Car Play и Android Auto. Естествено, за новия флагман е на разположение денонощно системата за свързаност и услуги Opel OnStar, с която ви запознахме на тестдрайва на Zafira. Персоналният асистент предлага множество услуги: от автоматична реакция и помощ при катастрофа до асистенция при откраднат автомобил, като с новата Insignia стартират и две нови услуги – резервиране на хотелска стая и търсене на място за паркиране.

Новият Opel Insignia е вече в автосалоните на дилърите на марката, а рекламната му кампания за България стартира днес. Може да видите снимки от премиерата в галерията ни.

 
 

Запознайте се с новите слушалки Beoplay E4

| от chronicle.bg |

Датската луксозна марка Bang&Olufsen разширява портфолиото си с още един продукт – слушалките Beoplay E4.

Те са от ново поколение и разполагат с по-добра функция за изолиране на външния шум (ANC), като блокират звук с до 15 dB по-ниска честота спрямо предишната ANC технология на Beoplay H3. По този начин слушателят трудно би чул дори ако самолет прелети над него.

Благодарение на т.нар. режим на прозрачност (transparency mode) само с един бърз жест пък може едновременно да изключите както шумоизолиращата функция, така и музиката, и да се върнете в обкръжението си.

2017_03_E4_Black_2

Новите Beoplay E4 са с подобрен дизайн. Батерията им е тънка, с полимерна повърхност, която осигурява по-голяма тактилност и издръжливост. Преработен е и дизайнът на устройството за управление на музиката, така че да се постигне по-лесно и интуитивно потребителско преживяване. Слушалките са изработени от лек алуминий, което ги прави изключително здрави и устойчиви на надраскване. В същото време са и изключително леки – общото им тегло е 50g.

Иновативните Beoplay E4 се предлагат в черен цвят и на цена от 249 евро. Очаква се през юли да пристигнат в шоурума на Bang&Olufsen – на ул. „Оборище“ 10 в София.

 
 

Фейсбук, благодаря ти за тормоза

| от Анка Забраванка |

Някога Facebook беше чудесно място, на което приятелите ти качват снимки от купони и пътувания, поуквате се от време на време, вместо да си „клипвате“ на телефона в знак „мисля си за теб“, а на стената на близък човек от компанията нямаше проблем да напишете: „Пепо ма, аре да ходим до барчето“, защото освен вас и Пепа най-вероятно нямаше да го видят кой знае колко хора, които да се тагнат, чекнат и снимат в барчето. За да те покани някой на събитие, включваше те в група със съобщения, вместо да прави „ивент“. Месинджър беше функция на социалната мрежа, а не отделно приложение. Някога Фейсбук беше златно място.

Днес обаче човек трудно може да се ориентира в десетте хиляди емотикони, с които да дефинираш себе си, да изразиш настроение и да се възмутиш с гиф в коментарите едновременно. Всичко се движи и мърда, а на стената ти се опитват да се вмъкнат десетки непознати, които да ти кажат нещо в коментарите, спамейки същевременно месинджъра ти.

Ето няколко от най-дразнещите функции на „новия“ Фейсбук. Марк, благодарим ти за тормоза.

Всички видеа тръгват автоматично

Няма значение дали пухкаво бяло зайче подскача по смешен начин, коте мърка и се върти, или зарин е залял цяло село и хора се гърчат в агония. Фейсбук ти позволява да видиш всичко, дори и да не искаш. Автоматичните видеа превръщат преживяването в социалната мрежа с една идея по-неприятно, отколкото би могло да бъде.

Еди-кой си хареса еди-какво си

Вместо в нюзфийда ти да излиза нормална информация за това какво правят приятелите ти, къде са и колко бебешки снимки са качили, е пълно с реклами на страници, които някой някъде е харесал и Фейсбук очаква от теб също да харесаш. Така в продължение на седмица може всеки ден да ти излиза по сто пъти едно и също рекламно съдържание, което не искаш да виждаш. Ако го скриеш и любезно помолиш Фейсбук да го махне, то той ти предлага…друго!

Потърси „приятели“

Ти не искаш да търсиш приятели. Имаш всички приятели на света, дори с около 500 отгоре. Не искаш всякакви странни хора, които един-два пъти си срещал на улицата да надникват в личния ти живот през социалната мрежа. Вместо това обаче Фейсбук настоява да добавиш тия 30 000 непознати, които всеки ден ти изникват в каренца по средата на нюзфийда. Така, докато кротко скролираш през телефона си, след инцидентен клик с тлъстия си палец, може да се окажеш сприятелил се с някой сингъл чичо от Карнобат, със съмнителна профилна снимка и информация за колите, които харесва. И когото не познаваш, никога не си виждал, защото никога не си стъпвал в Карнобат, никога не си искал да познаваш, но за сметка на това Фейсбук иска да ви сближи.

Добави личния си лекар

Социалната мрежа се е изпедепцала дотолкова, че да ти предлага за приятели дори хора, с които…хм… не би искал да делиш едно социалномрежово пространство. Като личния лекар. Или гинеколожката. Уви, Фейсбук явно знае всичко и обича да ти го напомня, предлагайки тези приятели.

Вижте как тя изчисти нацвъканото от чайка с един прост трик!

Всички възможни спам статии, които майка ти лайква, защото мисли, че са истина. Фейсбук ни кара да вярваме в невъзможното, да вярваме, че черното е бяло и бялото е черно. И че може да стане пак бяло, ако го търкаме с оцет и сода.

Фейсбук live

Дори не става дума за трагичните случаи на убийства и самоубийства, излъчени на живо, благодарение на Фейсбук. Самата идея, че в реално време ще излъчваш за всичките си посветени приятели от училище как ядеш пържола или пиян като смок се клатиш в дискотека, звучи абсурдно. Това май не е точно комуникацията, от която имаме нужда, нали?

Автоматичното отваряне на съобщения + seen

Това, че живеем в технологичен век, не означава, че трябва да отговаряме на всичко, на всички, веднага. Всеки път, когато отвориш Фейсбук и видиш 3 прозореца, в които някой те е питал нещо и очаква спешен отговор, а самото отваряне на страницата вече е дало seen на поне един от тях, те превръща в злобар, който „се прави“, вместо в човек, който има живот и извън виртуалното и точно в момента няма как да ти отговори на жизнено важните въпроси за температурата навън и какво ще яде за обяд.

 
 

Кой ще получи звезда на холивудската Алея на славата през 2018 г.

| от chronicle.bg, по БТА |

Актрисата и носителка на „Оскар“ Дженифър Лорънс, рапърът Снуп Дог и „Ловецът на крокодили“ Стив Ъруин са сред знаменитостите, които ще бъдат почетени със звезди на прочутата Алея на славата в Холивуд през 2018 г., предадоха световните информационни агенции, позовавайки се на Холивудската търговска камара.

В категорията кино освен Дженифър Лорънс звезди на Алеята на славата ще получат също Джина Лолобриджида, Джак Блек, Кирстен Дънст, Джеф Голдблум, Ф. Гари Грей, Ник Нолти, Зоуи Салдана, анимационната героиня Мини Маус.

Знаменитостите от категорията телевизия, които ще бъдат почетени, са актрисите Джилиън Андерсън и Тараджи Хенсън, актьорът Ерик Маккормак, продуцентът Саймън Кауъл, телевизионният водещ Ру Пол, известен с женските си превъплъщения, сценаристът Райън Мърфи, продуцентката и режисьорка Шонда Раймс.

Представителите на звукозаписната индустрия, избрани да получат звезди на прочутата алея, са рапърите Снуп Дог и Айс Ти, певиците Мери Джей Блайдж и Кари Ъндърууд, британският милиардер Ричард Брансън, композиторката Петула Кларк, композиторът и сценарист Лин-Мануел Миранда, легендата на френския шансон Шарл Азнавур.

Посмъртно със звезди на Алеята на славата в Холивуд ще бъдат почетени австралийският естественик Стив Ъруин и актьорът Бърни Мак.

Идеята за Алея на славата се заражда през 1953 г. Първата звезда е монтирана на тротоара на 15 август 1958 г. С нея е почетен актьорът Престън Фостър. Официалната церемония по откриването на Алеята на славата е на 23 ноември 1960 г. Към настоящия момент звездите на прочутата алея в Холивуд са над 2600.