Софтуерният бизнес достига 1.74% от БВП на България за 2014 г.

| от |

Софтуерният бизнес достига 1.74% от БВП на България за 2014 г. и е един от най-бързо развиващите се сектори в страната с изявен експортен потенциал

Компаниите от бранша са най-големият технологичен работодател, като мнозинството от фирмите очакват през следващата година приходите им да нараснат с между 10% и 25%, става ясно още от тазгодишното издание на Барометъра за състоянието на софтуерната индустрия на БАСКОМ

Делът на българския софтуерен бранш от брутния вътрешен продукт на страната се е увеличил близо три пъти през последните години, очаквайки се да достигне 1.74% през 2014 г., което позиционира сектора като един от най-бързо растящите в България. Това става ясно от тазгодишното издание на Барометъра за състоянието на софтуерната индустрия на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Годишното проучване беше представено от ръководството на асоциацията на пресконференция днес в Българската телеграфна агенция. В доклада са използвани резултатите от допитване до членуващите фирми, както и анализ на софтуерната индустрия в България, изготвен от независимата консултантска компания CBN – Pannoff, Stoytcheff & Co. по поръчка на БАСКОМ.

Приходи и дял от БВП

Прогнозите за 2014 г. са приходите в сектора да нарастнат с 15%, достигайки 1 373 млн. лева. За сравнение през 2013 г. този показател е бил 1 198 млн. лв. , отбелязвайки 11% ръст спрямо 2012 г. и 500% спрямо 2005 г. Над 60% от приходите на софтуерните компании са от износ на високотехнологични продукти и услуги. Делът на софтуерната индустрия от БВП на България през тази година се очаква да бъде 1.74%, което означава, че спрямо 2005 г. тя бележи трикратен ръст.

Ръст на работните места и заплатите

В софтуерния бранш работят едни от най-висококвалифицираните и най-добре заплатени специалисти в България, като средното възнаграждение в сектора е четири пъти по-голямо от средното за страната. През 2014 г. се очаква средното брутно възнаграждение (заплати + бонуси) на месечна база да е 3 510 лв. – ръст от 5% на годишна база. През 2013 г. то е било 3 330 лв., или 10% по-висока спрямо предходния период. Софтуерният бизнес е най-големият технологичен работодател у нас по общ размер на изплатените възнаграждения, изпреварвайки телекомуникационния бранш и центровете по отдалечена поддръжка.

През 2014 г. се очаква работните места в бранша да са около 17 000, като броят им ежегодно нараства с 6-10%, а от началото на изследвания период от 2005 г. ръстът на заетите в сектора е 344%. ИТ специалистите са 80% от всички служители в бранша, като една трета тях са жени. Над 90% от работните места са заети от младежи под 35 годишна възраст.

Поради недостига на ИТ специалисти в компаниите от сектора почти непрекъснато има нови отворени позиции, като често за запълването на някои от тях – софтуерни архитекти, софтуерни разработчици и ИТ консултанти, на фирмите са необходими над десет седмици.

Очаква се удвояване на платените данъци от бранша през следващите пет години

През 2013 г. платените от софтуерната индустрия данъци към хазната възлизат на общо 205 млн. лева, като от тях 86 млн. лв. са ДДС, 15 млн. лв. са Данък печалба, 57 млн. лв. са в социални осигуровки, и 47 млн. лв. са от ДОД. По данни от проучването браншът има потенциал да удвои обема на платените данъци през следващите пет години и те да надминат половин милиард лева.

Поради спецификата на бранша и липсата на сив сектор събираемостта на данъците е на изключително високо ниво.

Прогнози за 2015 година

От всички членове на БАСКОМ, участвали в допитването, 40 % очакват увеличение на приходите с около 25% през следващата година, а 27 % прогнозират ръст с 10%. 16 % не очакват промяна, а 11 % смятат, че ръстът на приходите им ще достигне 50%. Едва 6% очакват някакво намаляване на приходите.
Посочените цифри доказват, че ИТ секторът е сред най-устойчивите в страната и бележи ежегоден двуцифрен ръст по всички разгледани показатели. Прави впечатление изместването на фокуса на дейността на компаниите от извършване на ниско квалифицирана работа тип „кодиране“ в първите години от развитието на сектора, в участие във всички фази на съвременното производство на софтуер – анализ, дизайн, архитектура, имплементация, качествен контрол, поддръжка и развитие.

Проблеми и очаквани мерки за подкрепа на сектора

В резултат на интензивното развитие на сектора, капацитетът му през последните години започна значително да надвишава възможностите на образователната система в страната. За да продължи развитието и налагането си като високотехнологичен хъб в Югоизточна Европа и инкубатор за стартиращи иновативни компании, индустрията има нужда от прилагането на няколко основни мерки, за които БАСКОМ последователно настоява през годините.
В краткосрочен план това е опростяването на процедурата с издаване на т.нар.“сини карти“, което ще позволи привличането на квалифицирани специалисти от страни извън ЕС, и намаляване на настоящия дефицит.
В дългосрочен план Асоциацията активно работи за предприемането на дълбоки структурни реформи в образователната система, съобразени с изискванията на бизнеса. БАСКОМ настоява за налагането и развитието на ИТ сектора като приоритет за националната политика и предлага 5 конкретни мерки, за прилагането на които Асоциацията разполага с управленски капацитет.

В стратегически план БАСКОМ очаква ускорено развитие и дълбоки реформи в следните области:
• Върховенство на закона
• Работещо е-Управление, включително е-Здравеопазване, е-Правосъдие и е-Гласуване
• Устойчива фискална рамка без промени в областта на преките данъци (плоска данъчна система) и осигурителната тежест. Преустановяване на практиката за постоянно покачване на максималния осигурителен доход без анализ на въздействието върху сектор, който статически доказано е на различен етап на развитие
• Гъвкав Кодекс на Труда, позволяващ почасова работа на временен/проектен договор и улеснена процедура по издаване на разрешения за работа на чуждестранни квалифицирани специалисти
• Опростяване на програмите финансирани по структурните фондове на ЕС по отношение на преквалификация и иновации. Данъчни облекчения за инвестициите в новосъздадени предприятия с предмет на дейност създаване иновативни продукти и услуги.
• Промяна на Закона за насърчаване на инвестициите и конкретизиране както на критериите за допустимост, така и на очакваните поощрения от страна на държавата.

Вярваме, че реформите в изброените области са важни не само за сектора, а и за цялостното икономическо развитие на България.

Предложения на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ)
за конкретни подобрения на образователната система

БАСКОМ предлага пет конкретни проекта за постигане на значими крайни резултати до 2-4 години, които изискват ангажимент от държавата заедно с ИТ и други организации:
1. Нов училищен предмет „мислене, системи, творчество, дизайн с информатика“ вместо „ИТ“
2. Сравнително изследване на добри практики + система за иновации в образованието
3. Професия „програмист“ за всички желаещи ученици 9-12 клас
4. Национална програма за преквалификация към професии с висока добавена стойност
5. Английски език, доказан с международен тест като необходимо условие за диплома
Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) изразява категоричната си позиция, че изграждането на икономика с висока добавена стойност и необходимата за това фундаментална образователна реформа трябва да станат първостепенни национални приоритети за просперитет и устойчиво развитие на България през XXI век. Тяхното осъществяване изисква постигане на национален консенсус между политическите сили и активно участие на всички заинтересовани страни – гражданското общество, бизнеса, неправителствените организации, образователни институции и държавни учреждения.

 
Назрял е моментът за цялостно преосмисляне на обществените цели и изисквания към образователната система – в икономически, културен и личностно-социален аспект. Само чрез ясно изразяване на новите изисквания към образованието могат да бъдат дефинирани подходящи стратегии за осъществяване на реформата. БАСКОМ ще участва активно в диалога за определяне на новите изисквания и създаване на Национален обществен съвет за образователна реформа, който да координира работата между всички заинтересовани страни, за да подготви реформата.

Паралелно на тези стратегическите процеси, изискваме следните конкретни мерки за подобрения в образованието от следващото правителство с активното участие на Министерство на образованието и неговите структури, Министерство на икономиката, Министерство на социалната политика, образователни институции, експертни неправителствени организации и бизнес асоциации. Изискваме мерките да бъдат изпълнявани на проектен принцип с ясни цели и стратегия, осигурени ресурси и компетентно управление за постигане на реален първоначален резултат и устойчиво развитие в бъдеще. Поемаме отговорност за осигурим управленски ресурс за реализация на предложените проекти.

1. Да се променят изцяло целите и съдържанието на учебния предмет „Информационни технологии“ към нов предмет по мислене, системи, творчество, дизайн и информатика с учебни часове от 1 до 12 клас и преквалификация на учителите. Методите на преподаване, целевите компетентности, съдържанието на учебния предмет, междупредметните връзки, програмата за преквалификация на учителите и оценка на качеството да бъдат създадени от работна група с участие на ИКТ асоциациите, експертни НПО, образователни институции и МОН в съответствие с най-добрите световни практики. Учителите по този нов предмет да бъдат специално обучени да подпомагат колегите си по всички други предмети да развиват същите компетентности.

2. Да се организира независимо сравнително изследване на традиционните методи на преподаване на математика през 2014/2015 учебна година спрямо успешни иновативни системи. Например, Jump Math, която показва изключителни резултати с повече от 2000 ученици в основните училища. Да се разработи програма за проучване и внедряване на иновативни системи и методи за преподаване по всички предмети с цел постигане на качествено по-добри резултати в образователния процес. Да бъдат премахнати всички пречки от нормативен и административен характер за иновации в образованието и да бъде изградена организация под обществен контрол за насърчаване на положителни и преустановяване на отрицателни практики.

3. Да се възстанови професионалната квалификация „младши програмист“ за ученици (9-12 клас) от всички училища. Методите на преподаване, целевите компетентности, учебното и изпитното съдържание, програмата за квалификация на учителите и оценка на качеството да бъдат изградени с участие на ИКТ асоциациите, експертни НПО, образователни институции и МОН в съответствие с най-добрите световни практики. Сертификатът за професионална квалификация да бъде издаван след полагане на комплексен изпит и портфолио от екипна работа.

4. Да се изгради национална програма за подпомагане на преквалификация към софтуерни специалисти – с промоция, стипендии и други улеснения. Да се преосмисли държавната политика за социални помощи към подпомагане за преквалификация към индустрии с висока добавена стойност. Целевият компетентностен модел да бъде изграден с участие на ИКТ асоциациите, експертни НПО, образователни институции и МОН в съответствие с най-добрите световни практики. Обученията за преквалификация да стават от сертифицирани обучаващи организации на пазарен принцип. Сертификатът за професионална квалификация да бъде издаван след полагане на комплексен изпит и портфолио от екипна работа.

5. За завършване на средно и висше образование да се въведе изискване за определено ниво на английски или друг чужд език чрез международно признат изпит, например TOEFL, CFC и CEA. Да започне работа върху подобрен мултимодален тест за български език – като необходимо условие за получаване на диплома за средно и висше образование. Да се организира обществен диалог за набора и нивата на постигане на ключови компетентности (вкл. нагласи, ценности, навици и натрупан опит) в различните образователни етапи и степени.
БАСКОМ заявява готовност да предоставим материали, да инвестираме време и експертиза и да работим активно с държавните институции и всички заинтересовани страни за осъществяване на предложените конкретни мерки с реалистични срокове и критерии за успех.
Търсим промяна! Ще работим за краен положителен резултат, а не за отчитане на дейност.

 
 

Джони Деп: „Кога за последно актьор уби президент?“

| от chronicle.bg, по БТА |

Джони Деп попита множеството на фестивала Гластънбъри в Англия кога за последен път актьор е убил президент, предаде Асошиейтед прес. Въпросът бе зададен в рамките на негово изявление, в което актьорът говореше за президента Доналд Тръмп.

Деп го зададе на ежегодния фестивал, който чества музиката и сценичните изкуства.

54-годишната звезда от филмовата поредица „Карибски пирати“ допълни, че всъщност не е актьор, а лъже, за да преживява. „Някога се е случвало и може би е време отново да се случи“, пошегува се той. Актьорът Джон Уилкс Бут уби президента Ейбрахам Линкълн през 1865 г.

Деп е на фестивала, за да представи филма „Развратникът“ (2004), в който се е снимал.

 
 

All work and no play makes Jack a dull boy: Защо „Сиянието“ е велик филм

| от |

През 1980 година на екран излиза един от най-добрите, тотално безобразни шедьоври на маестро Стенли Кубрик и това е „Сиянието“. Тъй като Кубрик е огромен режисьор много хора обичат да слагат филмите му под общ знаменател или да омаловажават някои за сметка на друго великолепие на седмото изкуство „Портокал с часовников механизъм“.

„Сиянието“ на Кубрик, Кинг, Никълсън и Дювал обаче си остава черешката на тортата във филмографията на лудия американец. Обагрен в червено, оранжево и златно, окъпан в сюрреалистично-насилствени нотки, монотонен и безобразно клаустрофобичен, „Сиянието“ е най-добрата адаптация по роман на Стивън Кинг до момента и е най-голямото изпитание в кариерата на Джак Никълсън и Шели Дювал. Както и в тази на малкия Дани Лойд, на който макар да принадлежи една от най-известните реплики от филма: „Redrum“, той – по онова време на възраст от 6 години – така и не разбира, че снима хорър. Наистина ли?

Стенли Кубрик лично се грижи за малкото момче, като за сметка на това почти съсипва останалите актьори в продукцията. А в „Сиянието“ те наистина са малко.

Джак Никълсън и Шели Дювал многократно обясняват, че онова, което им се е налагало да правят на снимачната площадка на хоръра си остава най-трудно в кариерата им. 30 години по-късно това не се е променило. Дювал отдавна не играе, а Никълсън е еййй толкова голям, а когато го гледате в „Сиянието“ разбирате защо, по дяволите, е гигантът на седмото изкуство дори и на 80 години.

Когато започва да работи с Кубрик по „Сиянието“ Джак Никълсън е в началото на 40-те и само преди няколко години е снимал с Милош Форман „Полет над кукувиче гнездо“ и впоследствие е провъзгласил режисьора за откачалка, с която не може да се разбере. Но Стенли Кубрик е големият залък, който малко хора успяват да преглътнат, макар това да не си личи в монтирания материал.

Шели Дювал, която играе главната женска роля, дълго нарича Кубрик „най-ужасния човек, с когото съм работила“, а години по-късно обяснява, че въпреки търканията, които двамата имат по време на снимките, е научила много от него. Та това е шибаният Кубрик, всеки би научил по нещо.

Сиянието“ е шедьовър, който хваща материалът на Стивън Кинг, само три години по-рано публикуван в роман, и му носи безсмъртие. Стивън Кинг също не успява да се оправи със Стенли Кубрик и до днес мрази тази адаптация по своя роман. „Сиянието“ обаче е толкова по-голям от всеки един от създателите си, че сам по себе си вече е вселена и материал, който вдъхновява множество хора и течения в различен тип комерсиално или не, изкуство. Кадри от филма са използвани в множество клипове. А дълбоките, геометрични и тягосни сцени окъпани в оранжево, странно напомнят на Червената стая от „Туин Пийкс“.

От Massive Attack до Slipknot, има цели музикални епопеи посветени на „Сиянието“.

„Сиянието“ носи безобразната подтиснатост на ужаса, който още не се е случил, но ти го чакаш във всеки един миг. Като подплашена котка, която усеща, че идва смъртоносна буря. Съспенсът опънат като ластик, който се къса рязко, се засилва от безкрайните празни коридори на огромния хотел, в който се развива действието, от малкото колело на Дани, което се върти ли върти по оранжевите краски на килима, от дразнещия писклив глас на Уенди, която иска да е перфектна домакиня, но по-скоро наподобява чувството на скомина у човека, и като Джак… Като лудия Джак, който във всеки един миг, сцена след сцена, изглежда като някой, който би те изял, но преди това би те пребил с бухалка. Просто за кеф.

Хичкок е казал, че ужасът не се създава от това просто да покажеш кръв и чудовища на екран, а да дадеш на зрителя съвсем малък поглед, като сянка, пръски, писъци и неговото въображение ще свърши останалото. Защото по-голям ужас от онзи, който някой може да създаде в главата си няма. Освен може би този в главата на Стенли Кубрик.

Използвайки похватите да създаде клаустрофобия в широко пространство, да усетиш чувство на ужас в място, окъпано в топли цветове, Стели Кубрик строи малка чуплива, страшна и истерична кула от карти, в която вкарва митологията на Кинг – за сиянието, което определени хора притежават и те имат специални способности – примесва я с на пръв поглед човешка драма и доукрасява с Джак Никълсън с брадва.

Репликата „Here’s Johnny“ произнесена от Никълсън на фона на полуизкорубената врата на една стая, в която Уенди крещи истерично, докато той се опитва да я убие, отнема 3 дни заснемане и най-малкото 30 броя нещастни врати в бяло. Днес това ни се струва незначително на фона на сцената, която имаме като финален вариант. Една от най-разпознаваемите сцени в модерното кино изобщо.

„Сиянието“ е от филмите, които може и да не сте гледали, но почти всеки човек може да познае поне по няколко детайла от него. От близначките в коридора, през оранжевия килим, до сцената с брадвата или моя личен фаворит – тази с бухалката, снимана точно 127 пъти, всеки си има своя фаворит. А финалният вариант е истеричен ужас и една луда потна жена, която не иска да бъде докосвана от Джак Никълсън, който изглежда по-страшен и от най-гнусната версия на Торбалан.

От „Уенди, прибрах се“, през „Ето го Джони“, „Червена стая, червена стая“ до известната стара поговорка „All work and no play makes Jack a dull boy“, всичко в „Сиянието“ е код, който, разбира се, ще бъде разкрит с финалния кадър. Защото филмът е шедьовър, дори 37 години по-късно. Мисля, че го казахме в началото, но да го повторим пак…       

 
 

Гъзи, бузи, буцуни: мина ли времето на „Ъпсурт“?

| от chronicle.bg |

Феновете на Ъпсурт чакат всеки техен летен хит с нетърпение. И нормално.

Не сме забравили как драскахме листото на марихуаната и текста на „Нон-стоп“ в тетрадките си през 1999 г. Не сме забравили и как целият български народ се напомпа с национална гордост от това, че шкембето в неделя сутрин бе възпято. Никога преди това музиканти или поети не бяха издигали на пиедестал шкембе чорбата и рефренът на „Неделя сутрин“ завинаги влезе в езиковата артилерия на българите. Може и да имаше леко шокирани индивиди от старата генерация, която не можеха да преглътнат текста на „Хвани ме за тръбата“. Но пък и ние вече отричахме „Щурците“ и „Диана експрес“. И „Ъпсурт“ бяха символ на борбата между две поколения.

През 2001-ва всички пеехме с тях и Васко Найденов „нон стоп масури има ли луди питай Тони Джи. Чекай малко скъпа, давай салати. Колко нестандартен съм, питай Кати.“. Ъпсурт се катереха нагоре към сърцата на хората и изобщо нямаше изглед да спрат.

Албумът им „PopFolk“ от 2003-та не беше най-силния момент в творчеството им, но след това дойде 2005 г. и цяла София вибрираше в порочността на „3 в 1″. Всеки има свой личен спомен с фразата „мацки винаги има жадни, с майни имаме малки тайни. Южни душици непослушни, морски и софиянки. Две отворени дърти чанти, отварям – скърцат панти. Неочаквана комбинация, не 3, а 2 в едно – фелацио.“ Дори не можем да си представим колко бири са се изпили на тази песен, колко неща са се изпушили и колко хора са се забили, докато са я слушали.

Изобщо 2005-а бе златна година за Ъпсурт. Тогава Хазарта изпя „жълти зъбки и нерви лабави, не гепи кабели, гепи кабари/ Като стрида в маршрутките, аз съм сам в държавата на проститутките“ в парчето „Колега“ и всички пяхме с него. Песента неслучайно бе определена за химн на народа. Същата година се роди и сингъла „И твойта майка също“ с Белослава, който стана част от саундтрака на едноименния филм. И всички бяхме горди.
Текстовете на „Ъпсурт“ бяха поезия висша категория. В лириката им бъкаше от препратки, които караха хората да си задават въпроси. Беше необходимо леко интелектуално усилие, за да разбереш, че хората не звънят по телефона с фонокартите си в тоалетната. С всеки техен пореден албум, стилът на изразяване в текстовете се подобряваше мощно и Ъпсурт се превърнаха в икони.
След известен период на творческо затишие, „Ъпсурт“ се завърнаха на бял кон с „Ослушай се“ през 2013-та и сингълът им отново кънтеше във всички барове. Освен яките мацки, въртящи крака на пилон, в песента отново имаше запомнящи се фрази и социална нишка, макар и тя да не можеше да се мери с „Колега“.
И като отново стана дума за „Колега“… може би е време да чуете новата песен на Ъпсурт:

Мдам. Никога няма да спрем да обичаме „Ъпсурт“, както никога няма да спрем да харесваме захарен памук, макар че знаем, че е вреден, а не е и толкова вкусен. Пораснахме с техните рими, говорим с техни думи и никога няма да ги оплюем с чисто сърце. Освен това, още утре по улиците ще минават кабриолети, от които ще кънти „Големо дупе, мамо, ме гони, големо дупе“. И в морските барове много пияни хора ще пеят „Гъзи бузи буцуни буцуни гъзи бузи“.

Но трябва да признаем, че този път „Ъпсурт“ не са се постарали. И опасно се въртят около границата, която дели техния хип-хоп от този на Криско бийтс. А ако я прекрачат, отиваме „дома на бира и миш-маш“ и си режем вените.

 
 

#BookClub: Летен гайд за четене

| от |

Това лято, преди да отлетиш за някоя топла точка или да се пренесеш на родно или чужбинско черноморие, бъди добре зареден с книги. Защото лятното четене е като лятното къпане – наложително е и е добре да се прави всеки ден. Дори по два пъти на ден. За целта ние имаме кратък списък от пет заглавия, с които потенциално може да прекараш няколко чудесни часа.

„Серафина и черният плащ“, Робърт Бийти

Серафина е странно малко момиче, което има афинитет към скривалища и мистерии. Тя живее в тайните подземия на огромното имение Билтмор и става свидетел на зъл пъклен план, в който мъж с черен плащ краде деца. Серафина е най-новото интересно и забавно творение на детската литуратура, което обединява в себе си мистерия, трилър и фентъзи елементи. Това е първата книга от трилогията, която препоръчваме.

„Ето така я губиш“, Джуно Диас

Джуно Диас е носител на „Пулицър“ за литература, а това е първият му сборник с разкази у нас. Дългоочаквана и чудесна, тази книга съдържа истории, които могат да ти скъсат сърцето, да те разплачат и понякога дори, да те разсмеят. Как я губиш и защо, какво се случва и как тялото ти буквално страда… Джуно Диас намира думите, с които да изрази най-силно най-простите емоции, каквито са обичта и любовта.

„Туин Пийкс: Автобиографията на специалния агент на ФБР Дейл Купър; Тайният дневник на Лора Палмър

Който не е чел дневника на Лора Палмър и записките на агент Дейл Купар преди много години, когато излязоха за първи път, сега има шанс да го направи. Възраждането на сюрреалистичния епос „Туин Пийкс“ е нашето guilty pleasure. Четем и гледаме.

„Последното раздаване“, Майкъл Добс

Паралелно с размазващия сезон на House of cards на родния пазар излиза и третата част от книгите на Майсъл Добс, които служат за основа първо на сериала на BBC, а впоследствие и на този на Netflix. Препоръчваме Добс точно толкова горещо, колкото и целия House of Cards. Никога не забравяй, че именно неговия Франсис Ъркарт е вдъхновение за модерния Макбет и нашият личен любим президент Франк Ъндърууд.

„Одеса“, Херман Кох

Херман Кох е холандския майстор на ежедневното напрежение. Той може да направи история от всяка дребна на пръв поглед случка, която нормалният човек ще подмине с лека ръка. Това е най-новият му роман на родния пазар и подобно на предишните му – „Вечерята“ (който трябва да се прочете), „Уважаеми господин М.“ и „Вилата с басейна“ – и „Одеса“ е на пръв поглед тривиална история, която преминава в лудешко пробягване между двама стари приятели и мечтите, които понякога е добре да не се сбъдват.