Сивите кардинали на Путин

| от |

Откакто е в Кремъл, Путин е обграден от верни приятели. Лицата от най-близкото му обкръжение са разпределени в две фракции – „Ястребите“ и „Гълъбите“. Кои са тези хора и какви цели преследват? Обзор на Дойче веле.

Хардлайнерите в Кремъл действат зад кулисите, избягват публичните изяви и рядко дават интервюта. На Запад почти никой не ги познава, но в същото време се знае, че Путин не направлява сам курса си на конфронтация. Зад твърдата му линия стои малък кръг от верни приближени. Известният руски политолог Евгений Минченко нарича тези хора „Политбюро 2.0″ – нещо като нова версия на Политбюро от ерата на Съветския съюз.

Кръгът около Путин

Хората от най-близкото обкръжение на руския президент образуват две фракции – „Ястребите“ и „Гълъбите“, като в момента „Ястребите“ определено са в подем, твърди германският експерт Ян Бремер, познавач на Кремъл и шеф на политическата консултантска фирма „Eurasia Group“. Както обяснява Бремер, сегашният възход на „Ястребите“ се дължи на факта, че те са с много силни позиции, когато става дума за геополитически въпроси. „В актуалната конфронтация със Запада геополитиката е за Путин много по-важна от икономиката. А тъй като „Гълъбите“ представляват интересите на икономическия блок, тяхното влияние е в момента ограничено“, пояснява Бремер.

Политологът Евгений Минченко твърди на свой ред, че в момента най-силно влияние върху Путин упражняват трима мъже от най-близкото му обкръжение: „Сергей Иванов, Сергей Шойгу и Игор Сечин са напоследък с много силни позиции. Те са и най-облагодетелствани от твърдия курс на Кремъл“, казва Минченко.

Сергей Шойгу е вторият по популярност политик в Русия – след Путин. От ноември 2012 година той е министър на отбраната. Сергей Иванов пък е шеф на президентската администрация. Той е бивш сътрудник на КГБ и дългогодишен приятел на Путин. Бивш сътрудник на тайните служби е и Игор Сечин – един от най-верните приближени на Путин и шеф на държавния петролен концерн „Роснефт“.

И тримата са представители на т.нар. „силоваци“. Така в Русия наричат всички, които носят униформа. Най-могъщите „силови структури“ са ръководствата на вътрешното министерство, министерството на отбраната и тайните служби. Тоест, като бивш офицер от КГБ Путин също принадлежи към „силоваците“.

„Няма бивши „силоваци“. Това обяснява и защо групата около Игор Сечин, която по принцип не е част от официалните властови механизми, упражнява в момента толкова силно влияние върху силовите структури“, казва Минченко.

Ян Бремер е убеден, че конфронтацията със Запада е заздравила още повече връзките между Путин и хората от най-близкото му обкръжение: „Повечето от тях бяха сред първите, които бяха засегнати от санкциите на ЕС и САЩ. Но както виждаме, тези санкции не дадоха желания ефект. Те само засилиха още повече зависимостта на елитите от Путин“, казва експертът.

„Не ги надценявайте!“

И Евгений Минченко твърди, че санкциите на Запада не са предизвикали сериозни промени в „Политбюро 2.0″. Сечин, Шойгу и Иванов продължават да са много влиятелни, а наред с тях влиянието си засилиха и неколцина лоялни олигарси. „Най-важните фигури в „Политбюро 2.0″ получиха големи обезщетения заради слабата външна конюнктура. Това важи преди всичко за братята Ковалчук и Ротенберг, както и за Генадий Тимченко“, казва политологът Евгений Минченко, но в същото време подчертава, че влиянието на руските хардлайнери не бива да се надценява: „Ако „Ястребите“ бяха надделели, руските войски вече щяха да са в Киев“, казва политологът. Той не вярва, че в Кремъл има някаква единна фракция на „силоваците“: „По-скоро става дума за взаимно конкуриращи се групи, всяка от които си има свои сфери на влияние“, посочва Минченко.

И Ян Бремер е предпазлив в оценката си за ролята на „силоваците“. Макар да е убеден, че процесите в днешна Русия се определят и ръководят от консервативните сили, Бремер смята, че влиянието на хората от кръга около Путин не бива да се надценява: „Днешната руска политика се определя еднолично от Путин, ролята на неговото обкръжение е по-скоро второстепенна“, посочва експертът.

 
 

Пролетен базар на книгата 2017: какво си струва да видим

| от chronicle.bg |

Пролетният базар на книгата – най-голямото книжно събитие за българския читател ще се проведе в следващите дни в Националния дворец на културата. От 23-ти май до 28-ми май (неделя) българските читатели ще могат да присъстват на много и разнообразни срещи с автори и издатели от страната и чужбина. Повече от 100 книгоиздатели и търговци участват в тазгодишното издание.

Официалното откриване е на 23-ти май от 11:00 ч. в мраморното фоайе на НДК. Гости на откриването ще бъдат спортистите Стефка Костадинова и Валери Йорданов, които ще представят юбилейни албуми, посветени на кариерите си.

В рамките на шестте дни на изложението, на щандовете на издателствата, както и на сцената на културната програма, ще се състоят близо 50 премиери на най-новите книжни заглавия у нас, а също четения и срещи с чуждестранни и български автори, сред които Александър Секулов, Антон Стайков, Бойка Асиова, Божана Апостолова, Владо Даверов, Владимир Попов, Георги Господинов, Димана Йорданова, Емил Андреев, Здравка Евтимова, Ивинела Самуилова, Йордан Велчев, Йорданка Белева, Константин Трендафилов, Милен Русков, Петър Чухов, Тони Николов, др.

Днес правим подбор на част от издателствата, които тази година ще вземат участие. Какво можете да намерите на техните щандове, вижте в галерията горе.

 
 

Нова мода в Instagram: извънземен йога корем

| от chronicle.bg |

Instagram е странно място, в което всяка лудост намира своите последователи. Последната такава е свързана със здраве и благоденствие, което, предполага се, се постига чрез овладяването на сериял движения с корема.

Новият феномен се нарича „извънземна йога“ и много бързо превзе социалната мрежа. Видеа на хора, които практикуват Наули (както се нарича йога практиката), заляха Instagram.

Nauli dance party I’ve answered a few questions about nauli technique on the THE/THIRTY site (link in bio) and today I’m taking over @thethirty to explain a bit more!! See you there !! #nauli #naulikriya #naulibreathing #uddiyanabandha

Публикация, споделена от DANIELLE ACOFF (@yellabella) на

Движенията включват наистина пълно издишане, гълтане на корема и прибирането му под гръдния кош, последвано от последователни движения на свиване и отпускане на мускулите на корема, които изглеждат много особено отстрани. Предполага се, че движението подпомага храносмилането. Практиката не е нищо ново, но не е и нещо, познато на всички по света. Движенията могат да бъдат усвоени от хора на всякаква възраст и с всякакъв опит.

WOW!  Incredible #Nauli practice by @aubrymarie : @aloyoga

Публикация, споделена от Yoga Inspiration (@yogainspiration) на

Твърди се още, че тези движения подпомагат емоционалната стабилност, помагат за хормоналния баланс и пазят органите във форма.
Все пак експертите предупреждават, че тези упражнения трябва да се правят само в присъствието на йога инструктор, защото изпълнявани неправилно, могат да доведат до контузия.

 
 

22 жертви и над 50 ранени при взрив на концерт в Манчестър (ОБНОВЕНА)

| от chronicle.bg |

Тежка атака отне живота на 19 младежи, а близо 50 са ранени след взрив на концерт на Ариана Гранде в Манчестър. Бомбата е избухнала в 10:35 часа местно време в края на концерта в понеделник срещу вторник в Манчестър Арена, която е с капацитет от 21 хиляди души.

Към момента няма данни за пострадали български граждани, каза посланикът на България в Лондон Константин Димитров.

„Ислямска държава“ пое отговорност за нападението. В изявление от терористичната организация, публикувано в нейната социална мрежа, се казва, че „един от воините на халифата постави бомба сред тълпата“.

Полицията е успяла да идентифицира самоличността на атентатора, който се самовзриви в Манчестър Арена.

Това обяви премиерът на Великобритания Тереза Мей в изявление пред медиите след заседанието на комисията по извънредни ситуации. Името на атентатора засега няма да бъде обявявано публично, за да не се пречи на разследването.

По информация на местното издание „Манчестър Ивнинг Нюз“, полицията е извършила серия от арести във връзка с терористичната атака в Южен Манчестър, Чорлтън и Аштън. Все още не е ясно каква е връзката на задържаните с атентатора.

Сред арестуваните е и мъж на 23 години.

Първоначално се предполагаше, че взривът е поставен във фоайето на сградата и е заложен да избухне тогава, когато посетителите на концерта се стичат към изходите в близост до гара „Виктория“ – една от големите транспортни връзки в Манчестър. По-късно обаче стана ясно, че атентаторът се е самовзривил.

23-годишната певица Ариана Гранде е невредима, но в Twitter написа: „Разбита съм, от дъното на душата си, съжалявам толкова много. Нямам думи“.

Много от близките хотели, ресторанти и клубове отвориха вратите си и прибраха бягащите от концерта. В Twitter се появиха хиляди съобщения за хора, които предлагат подслон.

Имам диван, под, одеяла и чай, на 5 минути от Арена, ако някой има нужда – Ребека Тофам.

Британският премиер Тереза Мей нарече случая „ужасен терористичен акт“ и обяви, че свиква заседание на комисията за извънредни ситуации. Полицията също определя трагедията като терористичен акт, до доказване на противното.

Ударът идва броени дни преди предсрочните парламентарни избори в Англия.

Всички политически лидери прекъснаха кампанията си в знак на съпричастност с близките на загиналите.

Някои от медиците, лекували пострадалите, казват, че нараняванията им са като от шрапнел. Раните на повечето засегнати са в колената, най-вероятно от гвоздеи.

 
 

Най-тъпите български рекламни кампании в историята на вселената

| от |

Едно от най-гадните неща на света е да имаш рехава брада. Хем на практика нямаш брада, хем трябва да я бръснеш. Горе-долу същото е и с рекламата – хем не е наука, хем е сложна. Това, разбира се, не е оправдание, поне не уважително, за някои неадекватно скъпи, но за сметка на това нелепи интелектуални бисери от бранша. Ако грешките, така изказани по-долу, ви се струват нормални или стандартни – искам да ви напомня, че са направени от група възрастни хора, начело на големи дългогодишни бизнеси – клиентите, както и от други хора специалисти в рекламата, отново – от дълги години. Те са обсъдили всеки елемент от кампанията и в крайна сметка са казали окей на всичко. За тях тези неща изглеждат окей. Тези неща:

 

„Pod igoto“ на шльокавица. Тази „скандална“ книга е набиване на ресурси, за да се изкаже нещо, което всички вече знаят и няма да постигне нищо освен PR за издателството. Проблемът е подходът, видите ли: ако въпросното издателство трябваше да направи кампания за безопасен секс, решението им щеше да е да хванат сифилис и да кажат „Ето. Не правете така“.

 

Песента на Фантастико. Знам, че вадя някакви неща от нафталина, но песента на Фантастико е иконична за авторските песни в рекламите. Текстописците традиционно са недооценени, така че спокойно можете да дадете 50 лева на някой, който няма да римува „пет“ с „двайсет и пет“ и знае какво е прозодия. Например, на човека измислил стихчето:

Аз такива бабо-сандвичи не ям,

между две филии – резенче салам.

Аз обичам сандвичи от тия,

между два салама – тъъъъъничка филия.

 

Еми, хубаво е! Ритъм, рима, идея – всичко. Браво!

 

Борола и Арт-93. Борола правят Имунобор, а Арт-93 – колани и портмонета. Двете фирми нямат нищо общо помежду си освен инфантилните реклами, които правят. Видеата на Борила са посмешище, съжалямвам. „Ама, Мартине, във всяка класация, където мрънкаш по реклами, ли ще се споменава тоя Имунобор“. Да, не ме интересува, дори Имунобор да е панацея и да те кара да живееш до 200 години.

Билбордовете на Арт-93 са мацка, колан и логото „Арт“. Прилича на прощъпулник на абитуриент. Не знам колко им върши работа, съмнявам се да им върши работа, но ако им върши работа – окей. Въпросът е, че може да стане пъти по-добра с нищожно малко усилия и неполагането на тези усилия е вулгарността, срещу която така страстно се газирам.

 

Бързи кредити. Ама от ония, които на бял лист пише „Бързи кредити“ и телефон. Не ме разбирайте погрешно – като реклама е окей. Предава посланието правилно и недвусмислено, информацията стига до хората, нищо не разсейва вниманието им – за кампания е добра кампания. Но… изглежда зле, цялото нещо просто изглежда сенчесто и незаконно. Скъпи родители, не плашете децата с това, че някой батко ще дойде и ще им даде наркотици безплатно. Никой не раздава наркотици безплатно! Плашете децата си, че някоя батка ще дойде и ще им даде „бърз кредит“, от който никога няма да се измъкнат със здрави колене.

 

Всички онези реклами, в които се случва нещо яко, но никой не помни бранда.

Това е тоооолкова типична грешка на рекламистите. Фирмата налива 100 000+ пари за спотове и там други неща, за да не знае никой накрая марката, но всички да повтарят „Ооо, Пепи…“. На какво е реклама „Ооо, Пепи“? На салами, да, ама на кои салами? Има 100 салама, на кои? „Човек 1: Аз го открих. Човек 2: Ама аз го купих.“ на кредитите на коя банка е реклама? „Какво му трябва на един мъж?“. Същото – на коя бира? Знаете ли какво му трябва на един мъж – трябва му рекламист, който ще напише в сценария за спота името на бранда преди слогана, за да знаем после всички години наред, че именно Ариана е „На една ръка разстояние“.

P.S. Всъщност след известно обсъждане в редакцията стигнахме до извода, че „На една ръка разстояние“ май беше слоган на Астика. Още едно доказателство в подкрепа на казаното по-горе.