Кои са вложителите със специални влогове в КТБ

| от chronicle.bg |

Синдиците на обявената в несъстоятелност КТБ Росен Ангелчев и Лазар Илиев публикуваха първите два списъка на физическите и юридически лица, които са сключили цесия или са се възползвали от привилегировани лихви.

Списъците се публикуват заради последните промени в Закона за кредитните институции, който задължава синдиците да разкрият банковата тайна за преференциалните депозанти в банка, обявена в несъстоятелност, които са направили сделка с парите си след поставянето й под специален надзор, както и на преференциалните клиенти на банката до 2 години преди датата на несъстоятелността.

Липсва информацията за всички останали цесии и прихващания(например – сделката на Вежди Рашидов за 2 млн. лева), които би трябвало да бъдат публикувани в отделен списък в същи срок, пише сайтът Webcafe.bg.

Парадоксално – едва след като бъде свалена банковата тайна за вложителите, би трябвало да бъде публикуван най-важният списък – на кредитните сделки без обезпечения – т.е. договорите, чрез които реално може да бъде източвана банката.

Предпоследни ще бъдат публикувани влоговете и кредите на партиите и на лицата, заемащи висши държавни длъжности (президент, вицепрезидент, министри, депутати, магистрати, членовете на ръководства на политически партии, шефове на агенции, комисии и др.).

В списъка присъства бившият премиер Иван Костов, който вече призна публично, че си е върнал малко над 150 000 лева през Фонда за гарантиране на влоговете, като е развалил преференциалния си договор в обикновена разплащателна сметка.
„Българската телекомуникационна компания“ (БТК) е рекордьорът по сключени цесии. След нея се нареждат фирмата на италианския бизнесмен Едоардо Миролио, Централният кооперативен съюз и „Българският енергиен холдинг“.

БТК е сключила 13 цесии за общо 128.688 млн. лв. Фирмата „Е.Миролио“ ЕАД е спасила 31.7 млн. евро, а италианецът Едоардо Миролио като частно лице – 920 000 евро.

„Централният кооперативен съюз“ е договорил прихващане на 16.473 млн. евро, а „Българският енергиен холдинг“ е успял да си възстанови 21 млн. лв. и 4.256 млн. евро.

ВСУ „Черноризец Храбър“ е спасил близо 2 млн. долара и над 700 000 евро по два влога. Бургаският свободен университет е спасил 7 млн. лева.

Сред частните лица с цесии в КТБ са съпругата на председателя на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България Кирил Домусчиев – Ирина (350 000 евро) и бившият зам.-главен прокурор на СофияРоман Василев (над 300 000 евро).

Издателят Мартин Радославов е цедирал над 1 млн. евро. Бившият началник на VI отдел в Шесто управление Димитър Иванов е успял да спаси 310 000 евро.

Синът на банкера Олег Недялков – Крум Недялков, също е в списъка на цесиите със сделка за малко над 302 хиляди евро.

Сред спасилите средства от банката има университети и болници. „Българската фондова борса“ (БФБ) е цедирала 1.7 млн. лв., Държавната консолидационна компания – 1.3 млн. лв., Централният депозитар – 1.155 млн. лв.

Националната компания „Индустриални зони“ е спасила 1.515 млн. лв. частната“Литекс“ – 1.141 млн. лв. Застрахователната компания „Виктория“ е договорила да получи 2.8 млн. лв. от блокираните при несъстоятелността на КТБ средства.

Сред фирмите с преференциални депозити и сметки в КТБ между 20 юни 2012 и 20 юни 2014 г. (датата на специалния надзор) са АЕЦ „Козлодуй“ с над 100 млн.. лв, хипер задлъжнялата НЕК с 75 млн. лв. и над 10 млн. евро, както иРъководството на Въздушното движение, което има затворени 9 млн. евро.Агенцията за приватизация е имала 10,5 млн. лева в разплащателна сметка.

„Студентски столове и общежития“ ЕАД на Министерството на образованието и науката е останало със 7 млн. лева в депозити и разплащателни сметки в КТБ.

Липсата на уточнение за периода, който обхваща списъкът, предизвика противоречиви реакции около информацията за сметката на партия „Демократи за силна България“. В списъка на синдиците срещу нейното име стои сумата от 1 064 964.76 лева.

Председателят на ДСБ Радан Кънев обаче подчерта, че „всички тези суми са изразходвани за изборите през 2013г., надлежно отчетени пред Сметна палата“.

Предстои синдиците да оповестят и договорите за кредити със свързани лица или т.нар. кухи фирми, които са получавали кредити от банката.

 
 

Примата на Болшой театър и Ла Скала Светлана Захарова гостува в България

| от chronicle.bg, БТА |

Примабалерината на Болшой театър, Мариинския театър и Миланската Скала Светлана Захарова се представя с коронната си роля – на Жизел, при първото си гостуване в България. Примата и Денис Родкин ще танцуват в спектакъла на Софийската опера и балет „Жизел“ от Адам тази вечер от 20.00 ч. в зала 1 на НДК. Диригентът на Болшой театър Павел Клиничев ще дирижира оркестъра на първия ни оперен театър, съобщават организаторите от „Жокер медиа“.

Много се радвам, че при първото си идване в София ще покажа „Жизел“, един от най-любимите си балети. Той е сложен, с драматична история. Танцувала съм го по цял свят, в различни редакции, каза примата пред репортери. Тя припомни, че това е и една от първите й големи роли – още на 17 години, когато много неща не е знаела и не е разбирала. А с годините натрупаният жизнен опит обогатява изпълнението й, добавя нови нюанси и още по-ярки емоции в образа.

Денис Родкин я „спечелил“ преди три години със своята отдаденост на балета – за две седмици научил всички партии в „Кармен-сюита“, в която двамата си партнират за първи път в Мариинския театър.

Времето не е много, но понеже често танцуваме, ми се струва, че отдавна сме заедно, казва Захарова.

Никога не съм имал трудности в работата си със Светлана – разбира се, вълнувах се много преди първата ни репетиция, от срещата с такава звезда. Тя ме научи на много неща – вече съм съвсем различен човек. Трябва да съм не само сигурен партньор, а и в соловите си вариации да съм на нейното ниво, коментира Родкин.

Светлана Захарова ще е в ролите на две свои знаменити предшественички – Наталия Макарова и Алла Осипенко, в нов спектакъл в Болшой театър, посветен на Рудолф Нуреев. Премиерните представления са на 9 и 10 декември.

Двете прими са писали писмо на Нуреев. Докато актьор чете текста на писмото, техните портрети се появяват на видео, а аз изпълнявам шестминутно соло, с музикален съпровод – своеобразен монолог. Това е много красив, откровен момент в спектакъла, който е доста необичаен и за Болшой театър, а мисля, и за целия свят, отбелязва Захарова.

Тя мечтае шестгодишната й дъщеря, първокласничка, да поеме по нейния път.

Българската публика ще види през май нейната авторска хореография „Аморе“ с участието и на Денис Родкин, в която Захарова изпълнява три съвсем различни образа. Спектакълът е създаден преди година и половина, с премиера в Италия. Има интерес от много страни. Сега артистите се връщат от гастрол в Токио, където е посрещнат много добре. По думите на Светлана Захарова, „Аморе“ е в най-добрите традиции на съвременната хореография.

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.

 

 
 

Оскар Уайлд: творецът, който продължава да ни се присмива

| от |

Да харесваш Оскар Уайлд в днешно време е направо задължително. Почти толкова, колкото и да признаваш приноса на Вазов към българската литература, въпреки, че си чел само „Под игото“ до десета глава в шести клас. Някак е почти невероятно да прочетеш на някого афоризмите на английския класик и да не чуеш: „Ох, толкова ми е любим!“

Да, ако знаете какво означава De Profundis, познавате Лейди Бракнъл, името Базил не го свързвате първо с босилек, ако щастливият принц ви кара да се възмутите от населението, на вас Оскар Уайлд може и да ви е любим. Всичко по-малко от това ви поставя точно в графата хора, на чието осмиване най-великият английски писател посвещава творчеството си.

„ – Английското висше общество се състои само от баби и елегантни горделивци.
   -Напълно сте права, мъжете наистина са баби, а жените елегантни горделивци.“

Не, това не е поредният афоризъм, който ще намерите в сборниците. Това са реплики от една от великите английски пиеси, „Идеалният мъж“.

Защо толкова се превъзнасяме по Оскар Уайлд? Като изключим приятните „мисли“, които от време на време споделяме, има много повече неща от това. Той е творецът, който живее и твори в разгара на викторианска Англия. Времето на фалша. На висшето общество, което живее на гърба на народа, създава образци на подражание, които самото то потъпква, когато затвори вратите на дома си, но на публично място отстоява повече от пламенно.

Оскар Уайлд е човекът, който се присмива над времето, в което живее. И го прави повече от майсторски. Пиесите му са писани за хората, които ги гледат. Публиката ги гледа и се залива от смях. Дали е разбирала, че тя самата е прототип на случващото се на сцената? Може и да е, но да я е било срам да си признае. А може и да е гледала на себе си като толкова „морална“ , че да не е разбирала дори, че самата тя е в основата.

Да можеш да се присмееш по такъв деликатен начин над абсурда на цяла една епоха. Това е геният на Оскар Уайлд. Да можеш да откриеш любовта и красивото, когато си част от един свят, който е заслепен от химери. Да разбереш, че балансът е повече от необходим. Че след разгулният живот е нормално да дойдат дни на страдание. Но не просто да признаеш това на теория, а да го осъществиш на практика. Да се обърнеш към онзи, когото си обичал, но който те е предал и да продължиш да го обичаш. Това е повече от великодушие. В личен план това е гений.

„Животът е прекалено важен, за да говорим сериозно за него.“

Един фарс. Това виждаме, когато четем Оскар Уайлд. И този фарс, макар и малко преувеличен, отразява до голяма степен историческата истина на противоречия, на фалшиви норми. Това поражда смеха. Сериозността, с която е поднесено и възприето всичко, са онова, което прави Уайлд комикът на всички времена. А на другия полюс е детската невинност и наивност. Нежността, деликатността, която лъха от всяка буква в „Щастливия принц“. Всичко отразява реалността на едно друго ниво, в което е необходим дълбок прочит. Този дълбок прочит открива пред читателя неподозирани философски дебри, които са по-интересни и от милион афоризми на едно място.

Колкото и да е странно, Оскар Уайлд продължава да осмива обществото. Дори днешното, 117 години след смъртта си и 163 години след рождението си. Всеки фалш, всяка неподплатена превземка попада под острото му перо. Всяко превъзнасяне по нещо, което не е осъзнато. Всяко осъждане. Всичко нечисто.

Днес се навършват 163 години от рождението на английския писател, поет, драматург и журналист. Днес е роден единственият денди, който има право да е такъв. Няма лошо да си денди, лошо е когато го правиш самоцелно и няма нищо на заден план. Нека не помним Уайлд с хомосексуалните му връзки, смешните цитати и други лекомислени неща, които хващат окото и гъделичкат самочувствието. Той е цяла вселена. Той е цветна градина, която цъфти в безброй нюанси. В нея има и красиво и грозно. В нея има и един градинар, който се грижи за своите цветя, за да може другите да видят красотата. Това е геният. Това е Оскар Уайлд.

„Светът е сцена, но постановката е твърде слаба.“

 
 

Почина Андрония Попова – Рони

| от chronicle.bg |

Вчера сутринта, след тежко боледуване, почина певицата Андрония Попова – Рони.

Тя беше вокал на „Насекомикс“ и „Help Me Jones“, а след това беше и част от българското суинг трио „Sentimental Swingers“. Участва и в създаването на „World Melancholy“ на „Блуба лу“, а песните й озвучават нови български филми като „Източни пиеси“ на Камен Калев и „Каръци“ на Ивайло Христов.

През февруари тази година бе организиран благотворителен концерт в нейна подкрепа. В профила й във Facebook приятели на певицата й казват последно сбогом.

Надяваме се българкста публика да почувства любовта, смелостта и свободата, която им инжектира.

Да почива в мир!

 

Мотото на Рони беще „Има два начина да изживееш живота си. Единият е, като мислиш, че не съществуват чудеса. Другият е, като мислиш, че всяко нещо е чудо.“ (Айнщайн)

 

 

Андрония Попова е завършила пиано и класическо пеене в столичното музикално училище „Любомир Пипков“, а след това „Арт мениджмънт“ в НБУ и вокална педагогика в Софийския университет.

През февруари тази година бе организиран благотворителен концерт в нейна подкрепа. В профила й във Facebook приятели на певицата й казват последно сбогом.