Симеон Сакскобургготски: От дете съм в „менгемето“

| от |

Той стана цар на възрастта, на която другите момчета тръгват на училище, и премиер на години, когато други царе се замислят как да предадат короната. Трудно е да се измисли по-подходящо заглавие за неговите мемоари от „Една необикновена съдба“.

Не му е било лесно да се реши да публикува най-неочакваните превратности и най-интересните срещи в живота си. „Да пишеш за себе си поражда известна нервност“, признава авторът в увода към книгата. Пък и в семействата на монарсите никога не се е гледало с добро око на това да си излееш душата публично: Never complain, never explain /“Никога не се оплаквай, никога не се обяснявай“, би казала кралица Виктория. Но в живота на Симеон II, наричан още Симеон Сакскобургготски или Господин Европа, „трябва“ често надделява над „искам“. А последните колебания се преодоляват така: „Колко пъти съм си давал сметка като запален читател на историята до каква степен животът на един човек може да бъде манипулиран след смъртта му! С тази книга искам да избегна неприятния обичай за хората да съдят по приблизителни оценки или лъжливи слухове, вместо по онова, което човек сам е написал или направил. Това е и възможност да предоставя на читателя сведения, които могат да помогнат за по-доброто разбиране на граничните времена, от които ми бе дадено да съм част.»

Агенция БГНЕС публикува пълния текст на интервюто на Симеон Сакскобургготски за списание „ТЕМА“.

Въпрос: Господин Сакскобургготски, да публикувате мемоари вероятно е било само едно от трудните решения. Предполагам, че най-трудното е било да изберете каква роля да играете в България – когато вече стана възможно да избирате?

Симеон Сакскобургготски: Аз винаги съм бил самокритичен, а пък и въртя нещата по не знам колко пъти, преди да реша… Да, някои от тези решения са били много трудни, но се надявам, че всички са били добре обмислени.

Въпрос: Сигурно сте се опитвали да предвидите плюсовете и минусите, които ще ви донесе положението на премиер?

Симеон Сакскобургготски: О, буквално ги бях подредил на един лист – аз много обичам да чертая, за да видя нещата по-ясно. Но всъщност нямаше избор. Щеше да бъде почти подмяна на гласовете на хората или на надеждите им, ако бях казал: „Благодаря ви, спечелих изборите, но сега друг ще се справи със ситуацията“. От друга страна тежко беше, защото цял живот са ме учили, и аз самият съм го приемал във функцията си като цар, да не взимам страна, да не влизам пряко в политиката.

Въпрос: Каквото и да започне да управлява един мъж, той обрича жена си на отсъствие – разбирахте ли, че съпругата Ви също прави жертва?

Симеон Сакскобургготски: Да, разбира се, горката… Маргарита разбираше какво предстои. Тя дълги години ме беше наблюдавала как непрекъснато съм зает с бежанци, с установяване на контакти, със случващото се в България. Но в този момент си даде сметка колко е страшно. И се оказа така, защото тия четири години бяха голямо изпитание във всяко отношение. Но така са ме възпитали – ако става дума за страната, няма лично. Това може би вече звучи старомодно, може би някой ще реши, че се преструвам, но то е твърдото ми убеждение и мисля, че за 70 години съм го доказал.

Въпрос: Помните ли песента на Алла Пугачова за кралете, които могат всичко, но не и да се оженят по любов? Може би за Вас ограниченията не са били в сила поне в годините на изгнание?

Симеон Сакскобургготски: Възпитанието си остава в сила – в изгнание или не. Още като дете, когато бях на три-четири години, научих какво значи „трябва“. Когато поотраснахме със сестра ми и майка ни започнеше да ни дисциплинира, ние наричахме това „менгемето“. Просто трябва да се вместиш в дадени параметри, няма как да се освободиш! После то става навик, втора природа.

Въпрос: Искам да кажа, че ако бяхте управляващ монарх, може би щяхте да сключите брак по „династична сметка“?

Симеон Сакскобургготски: В нашата династия морганатичният брак не е бил Sine qua non /условие, без което не може/. Пък и от моето поколение нататък всички започнахме да се женим или омъжваме за когото поискаме, вече общувахме в по-широк кръг.

Въпрос: Но двамата с Маргарита сте имали проблеми заради различията католици-православни…

Симеон Сакскобургготски: А, там беше сложно. Почти три години се мъчихме да разрешим темата, да няма скандали. Но и това вече се е променило.

Въпрос: Любов ли беше, та толкова упорствахте да се ожените?

Симеон Сакскобургготски: Ами да, бих казал. Виждате, че сме издържали 53 години заедно!

Въпрос: От друга страна, ако бяхте поискали, можехте ли изобщо да си позволите да се разведете?

Симеон Сакскобургготски: Страх ме е да не прозвуча като циник, но понеже въпросът ви е твърде оригинален, ще отговоря. Първо, слава Богу, тази мисъл изобщо не ми е минавала през главата. От друга страна бракът беше сключен по нашия обряд, според католишкия и по цивилния – общо три пъти – представете си колко сложно би било човек да тръгне да го разваля! /БГНЕС

 
 

Швеция е в Airbnb. Цялата.

| от chronicle.bg |

В Швеция съществува конституционно право наречено „allemansrätten“. С две думи то представлява правото на свободно движение в страната. Всеки може да се разхожда, да кара колело или да опъне палатка почти навсякъде. Единственото изключение са частните жилища и обработваемата земя.

За да разкажат на целия свят за това шведите са сътворили уникална рекламна кампания, в която… включват цялата страна в Airbnb.

Това не е първата нестандартна реклама на шведския туризъм. Миналата година Швеция създаде „Шведския номер“, на който отговаряше произволен жител на страната.

Тази година Visit Sweden работи в тандем с Airbnb, където рекламира 9 различни вида туризъм – от трудно достъпните гори във Вармланд през западното крайбрежие до панорамните гледки в близост до Националния парк Скюлескоген.

 
 

„Междузвездни войни“ навърши 40 години

| от chronicle.bg, по БТА |

През 1977 г. никой не бе чувал за лазерен меч или за медни бикини и не се обръщаше към непознати с думите „Нека Силата е с нас“, предаде Франс прес.

Нещата обаче бяха на път да се променят. Предстоеше да се появи по екраните третият филм на младия 33-годишен режисьор Джордж Лукас – за борбата между доброто и злото.

40 години по-късно „Междузвездни войни“ е най-рентабилната филмова сага на всички времена, а поклонници на джедайската религия има в много страни. „Не ми достигат епитети, за да опиша влиянието на „Междузвездни войни“ – заяви експертът Шон Робинс от специализирания сайт BoxOffice.com. – Четири десетилетия, свързани с рекорди, с нов вид развлечения посредством филмите от поредицата, с видеоигрите, книгите, играчките и всички артикули, вдъхновени от сагата. Това говори много.“

Първият филм от поредицата, излязъл по екраните на 25 май 1977 г., е с бюджет 11 милиона долара. Прожектиран е в само 32 киносалона и донася 1,6 милиона долара приходи през първия уикенд след появата си по екраните.

Актьорският му състав включва малко известни по онова време актьори – Марк Хамил /Люк Скайуокър/, Кари Фишър /принцеса Лея/ и Харисън Форд /Хан Соло/. Вестта за интересния филм обаче се предава между фенове „от уста на ухо“ и не след дълго се извиват големи опашки за билети пред киносалоните. В края на краищата първият филм от поредицата събра 221,3 милиона долара приходи, които дори се удвоиха след новата му редакция, извършена от „Туентиът сенчъри фокс“.

„Предпремиерата му е в емблематичния Китайски театър в Лос Анджелис, където филмът е прожектиран пред пълна зала 5 пъти дневно повече от година“, припомни кинокритикът Леви Тинкър. Той отбеляза, че тълпите фенове буквално протрили мокета в залата.

Двата следващи филма от поредицата – „Империята отвръща на удара“ и „Завръщането на джедаите“, събраха по над 200 милиона долара приходи.

Следващите три филма, излезли по екраните между 1999 г. и 2005 г., обаче не бяха толкова успешни. Действието в тях се развива преди случващото се във филмите от поредицата, появили се по екраните през 1977 г., 1980 г. и 1983 г.

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.