Си Цзинпин и „неизбежният“ залез на капитализма

| от |

„Съветските комунисти бяха недисциплинирана орда, в която всеки правеше каквото си реши“ – оценката е на китайския президент Си Цзинпин, който е твърдо решен да не допусне повторение на онова, което стана в СССР или ГДР. Репортаж на Дойче веле.

„Една демократична диктатура не бива да бъде отслабвана чрез реформи на правовия ред“, убеден е още Си, в чиито речи личи искрена загриженост за бъдещето на комунизма в Китай. Колко голяма е реалната сила на партията, ако някой ден се появи нужда тя да я докаже? Това е трудният въпрос, който китайският партиен и държавен ръководител редовно задава и на висши функционери, в очакване да разбере дали са готови да защитят социалистическата система, ако се стигне до револючия.

Си твърди, че на преобладаващата част от функционерите може да се разчита, но същевременно предупреждава: подкрепата за поетия курс и вярата в комунизма не могат да се проверят с рентген или компютърен томограф. Казано по друг начин, китайският президент не прелива от доверие към кадрите си.

Би могло да се предположи, че източник на неговата нервност са протестите в Хонконг. Но не е така – опазването на най-голямата в света комунистическа партия и нейните ценности бе на дневен ред още преди това. Или – както заяви Си при избирането си за партиен лидер – партията не би трябвало да е колос на глинени краки като някогашната КПСС.

Страховете на президента влизат в рязко противоречие с образа на „скала в бурно море“, използван от него често, за да характеризира китайската политическа система. В наскоро публикуваната книга с негови речи Си многократно предупреждава, че трябва да се извлекат поуки от горчивия опит по разпадането на Съветския съюз и ГДР.

За всичко са виновни ръководителите на Москва…

Си е убеден, че за този разпад е виновно московското ръководство, предало всички принципи на комунизма. От речите се разбира също и това колко уверено държи Си юздите на властта, който отдавна вече управлява по-скоро като самодържец, отколкото като „пръв сред равни“. Както казват в Китай – написаното слово отразява душата на автора си. И тази книга действително е добро огледало на мислите, стила и личността на китайския президент.

Въпреки проявявания от него реализъм, Си не е просветеният прагматик, за какъвто го смятат мнозина на Запад. Основен приоритет за него има укрепването на властта и на социалистическата система. В свое изказване от началото на 2013-та, например, той предупреждава да не се отпускат твърде юздите. Съветската империя пропаднала, тъй като допуснала „напълно да бъдат отречени нейната история и тази на партията, както и значението на Ленин и Сталин“. Посочено е още, че покрай това историческият нихилизъм и мисловната обърканост силно са се разпространили, а подобно нещо в Китай не бивало да се допуска.

Речите на Си Цзинпин показват колко идеологизирано мисли един от най-мощните световни политици, който е начело на втората по сила икономика в света и на най-многочислената армия. Със своята визия за „китайската мечта“ той се бори за утвърждаването на Китай на световната сцена като голяма и силна нация. Но като партиен лидер си има съвсем конкретна задача – иска да стане първият китайски лидер след Мао, който не само използва социализма като средство за легитимация, но и вярва в него. Си постоянно повтаря, че води страната си по пътя към съвършения комунизъм. Но не с „голям скок напред“, както го е мислил някога Мао, по време на чието управление 20 милиона души измират от глад.

Непоколебима вяра в „китайския модел“

Си е твърдо убеден, че социализмът по „китайски модел“ е най-сигурният път за превръщането на Китай в благоденстваща и силна държава. Днешният китайски президент обаче отчита, че темпото на развите, наложено едно време от Мао е било „нереалистично“. Според Си, комунизмът си остава правилната цел, за чието постигане обаче са необходими няколко десетки поколения. Един ден щяло да се стигне и до предсказания от марксистите „неизбежен“ залез на капитализма – макар и в по-далечен план.

Си не допуска критики към системата, и най-вече към комунистическата партия. Неговата теория за провала на Съветския съюз гласи, че московските комунисти са се превърнали в „недисциплинирана орда“, в която всеки говорел и правел каквото си иска. По време на т.нар. гласност и перестройка партията била захвърлила демократическия централизъм и другите си принципи, разрешавайки на своите членове да изразяват мнения, различни от официалните позиции. Тя допуснала дори методи на самоуправление, а това в крайна сметка довело и до очакваната катастрофа.

 
 

KONA от Hyundai: истински SUV автомобил с прогресивен характер

| от chronicle.bg |

Преди официалното представяне Hyundai Motor пусна ново видео, показващо още детайли от дизайна на изцяло новия KONA, най-младия SUV автомобил в европейската гама на Hyundai.

Силуетът на новия KONA подчертава агресивния стил на каросерията с елегантни и изострени форми. Присъствието му се характеризира с широка стойка и дизайн с двойни предни фарове. KONA е оборудван и с каскадна предна решетка – новата фамилна идентичност на Hyundai.

Освен прогресивен дизайн, изцяло новият KONA предлага и съвсем нови технологии, като прави премиум характеристиките по-достъпни за удобно и безопасно шофиране. Нова характеристика, например, е head-up дисплеят, който прожектира ключова информация за шофирането директно пред погледа на водача. Прожектираното изображение с размер 8 инча (20,3 см) и водеща в класа яркост от 10 000 кандела на квадратен метър гарантира видимост и при дневна светлина и е предпоставка за безопасно шофиране.

Повече информация за изцяло новия Hyundai KONA ще бъде публикувана скоро, като официалното представяне ще бъде през лятото на 2017 г.

 
 

Netflix поръча първия си турски сериал

| от chronicle.bg |

Забравете времената, когато турските сериали бяха забавление в национален ефир, предназначено за бабите и хората без работа. Netflix поръча първия си оригинален турски сериал, като така платформата ще набере популярност на още един много перспективен телевизионен пазар.

Сценарият на новия сериал е вдъхновен от историята и легендите на Османската империя. Главният герой ще бъде „млад мъж, който открива, че притежава свръхспособности, като събира група приятели, с които да спаси Истанбул от заплахата на зли сили“.

Продуцент на шоуто, което все още няма заглавие, е турската филмова компания О3 Medya. Новият сериал ще бъде написан и продуциран в Турция, като Netflix се надява да разшири базата си от потребители в страната, в която има много висок интерес към местните продукции.

Към момента Netflix разпространява през платформата си историческата драма „Великолепният век“, двата сезона на „Езел“ и „Чучулигата“.

 
 

Най-добрите наши и чуждестранни студентски филми показват в НАТФИЗ

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-добрите студентски филми от наши и чуждестранни университети показват в НАТФИЗ. Панорамата „CILECT Prize – 2017″ – от игрални, документални и анимационни филми, е от днес до 2 юни в кинозалата на НАТФИЗ, съобщават от академията.

The CILECT Prize е първата по рода си награда, присъдена на студентски филми от висшите училища, обединени в организацията CILECT. Всяко училище има право да изпрати по един филм в трите категории – игрално, документално и анимационно кино. Всички избрани студентски филми стават част от компилацията The CILECT Prize.

The CILECT Prize е основана през 2005 г. по предложение на ректора на НАТФИЗ проф. Станислав Семерджиев, тогава заместник-председател на конференции и фестивали. Церемонията по представянето на наградата е в рамките на годишните конференции на CILECT. Първата церемония е в Мадрид на 21 ноември 2006 г.

В 12-ото издание – „CILECT Prize-2017″ – са 115 игрални, 94 документални и 54 анимационни филма. НАТФИЗ се състезава с анимацията „Terror – Error“ на Александър Начев, документалния филм „Пеем и това е“ на Сюзън Кутайфан и игралния „Добри“ на Орлин Милчев.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.