Ще напуснат ли шотландците Обединеното кралство?

| от |

На 18 септември е референдумът в Шотландия – „да“ е за отделянето, „не“ за оставане в Обединеното кралство под британския флаг „Union Jack“. Англичани, уелсци и северноирландци няма да могат да гласуват, а само шотландци. За първи път обаче и 16-годишните тийнейджъри ще имат право на глас.  


Силите са изравнени. И за двете каузи има доста солидни аргументи. Ще посмеят ли наистина шотландците да се отделят и какво ще им струва това? Какво ще се случи с икономиката на Шотландия – ще спечели или загуби, ако страната получи независимост? На тези въпроси се опитаха през годината да отговорят десетки журналисти и политици.
Премиерът Дейвид Камерън, финансовият министър Джордж Озбърн, гуверньорът на Банк ъф Ингланд Марк Карни са между значимите фигури от света на политиката и финансите, които ходиха на място в Шотландия да обясняват за вредите от отцепването. Камерън обаче упорито отказа телевизионен дебат с лидера на националистите и шотландски премиер Алекс Салмънд под претекст, че в референдума ще гласуват само шотландци и затова те самите трябва да преценят какво е по-добре за тях.

Барак Обама несръчно се намеси в дебата

за шотландската независимост, заявявайки, че Британия е „по-силна, когато е обединена“. Това стана по време на срещата на Г-7 в Брюксел на 5 юни т. г. Обединеното кралство било „изключителен партньор“ на Америка и това трябвало да продължи, защото партньорството „работело много добре“. Въпреки че финалното решение ще е на шотландските гласоподаватели, той заяви, че Съединените щати имат „дълбок интерес в създаването на сигурност, че един от най-близките съюзници ще остане обединен и ефективен партньор“. В отговор Салмънд заяви чрез слогана на президентската кампания на Обама от 2008 г.: „Ние можем“. В интервю за радио БиБиСи той коментира: „Преди повече от 200 години Америка трябваше да се бори за независимостта си. Ние в Шотландия сме късметлии да имаме демократичен процес, чрез който ние ще гласуваме за нашата независимост“. Според Салмънд с независима Шотландия САЩ ще имат „двама добри приятели и съюзници вместо един“. Мнозина коментатори изтълкуваха изявлението на Обама като намеса във вътрешните работи на Британия.
Икономисти и финансисти предупреждават за заплахите пред финансовото бъдеще на Шотландия. Те сметнали, че отделянето ще струва на всеки шотландец около 1400 паунда.

Валутата ще остане британският паунд

Отначало Алекс Салмънд искаше бъдещата независима държава да приеме еврото, но скоро се отказа от тази идея. Според него нямало проблеми паундът да остане. Той дава пример как в продължение на 80 години Белгия и Люксембург са споделяли една и съща валута. Джордж Озбърн, финансов министър на управляващата коалиция, е против бъдещата суверенна държава да продължи да използва британската лира. Уестминстър иска здрав контрол над данъци и разходи, а независима Шотландия ще настоява за обратното – повече икономическа свобода. Нова валута ще означава повече разходи, но и повече независимост. Финансисти чепкат въпроса как Шотландия ще взема заеми на пазара на ценни книжа – бондове. Те при всички случаи ще са с по-висока лихва – от 0,5 до 1 процент над този на Обединеното кралство. Така излиза, че за да контролират собствената си съдба, шотландците ще трябва да платят повече пари, коментират журналисти на БиБиСи.

change_eddie
Според икономисти коментарите за валутата засега са без тежест – ако страната се отдели, тогава ще има и преговори.
Едно от основните искания на националистите около Салмънд е

бъдещата независима държава да е безядрена

- страната не иска ядрените ракети, носени от подводницата „Трайдънт“. Ако обаче подводницата напусне шотландските брегове, сигурността на Британия ще се оголи, а и въобще на НАТО. Америка е крайно раздразнена от това искане, твърдят наблюдатели.
В момента Шотландия е особено ценна за икономиката на Обединеното кралство със суровините си – нефт и газ, индустрията си – силно развит риболов и огромна империя за производството на скоч уиски. В документален филм, посветен на ползите и вредите от отцепването, БиБиСи допълни, че в момента кралството се радва на известността и печалбите от малка „силиконова долина“ в Дънди. Там са локализирани фирми, много силни в производството на компютърни игри, включително най-известната игра в момента „Майнкрафт“. Дънди е и място за развитие на природните науки.
Според политолози няма да има връщане назад. Шотландците, които не искат независимост, оценяват факта, че са в една от най-големите световни икономики, а независимостта може да струва много скъпо в буквалния смисъл. Други пък са чакали цял живот Шотландия да стане независима. Само след броени седмици референдумът ще покаже коя кампания е била по-успешна.
Отсега икономисти и военни в Обединеното кралство се чудят и маят какво ще стане с военнопромишления гигант BAE systems, произвеждащ военни кораби. В него са заети над 3000 работници. При евентуална независимост производството ще се премести другаде. Тезата на собствениците е „произвеждат военна продукция в Обединеното кралство и за Обединеното кралство. Така че няма да има възможност да останат да работят в независима Шотландия“.
Поддръжниците на кампанията за отделяне

искат да са като в Швейцария

Малкото може да работи и да е ефективно – като Швейцария, та тя е същия размер като Шотландия, твърдят от Шотландската национална партия SNP. Икономисти коментират, че не може да се спекулира дали Шотландия ще забогатее или пък ще обеднее при отделянето. Според тях най-вероятно ще остане същата.
Според БиБиСи големият въпрос е – трябва ли Шотландия да е независима? Защото ако се окаже, че е ужасна грешка, най-вероятно връщането назад ще е невъзможно. Но в крайна сметка важно ще е чувството им за идентичност като нация.

Ето какво мислят българки, женени за шотландци:
„Ако са умни, няма да се отделят, но знае ли човек…“
„Шотландците винаги са искали да са свободни и независими. Чувала съм, като роптаят, че над 50% от данъците им отиват в Англия. Те искат тези пари да си остават тук. Роптаят, че по закон всички големи фирми трябва да имат офис в Англия и да са регистрирани там. Определено не искат да членуват в ЕС. Искат да са самостоятелни, със своите банки, пари и закони.“
„В моето семейство ще гласуваме против. Отделянето няма да донесе това, което искат, защото има прекалено много хора тук, които не работят и не носят нищо в системата, но получават помощи, които идват от английския бюджет. Въпрос на време е населението, което получава помощи, да надмине по брой това, което плаща данъци, затова и дефицитът ще е голям.“
„Омразата на шотландците към англичаните е голяма и аз се опасявам, че вотът за независимост ще се ръководи не от икономически, а от чисто емоционални подбуди. Аз лично считам, че отделянето ще бъде катастрофа за страната“.
„Хубаво е да си горд, но разумно ли е да си глупав?“/Галя Кларк за вестник Дума


АКО ШОТЛАНДИЯ ПОЛУЧИ НЕЗАВИСИМОСТ – ДЪРЖАВНИЯ ДЪЛГ ЩЕ БЪДЕ В РАМКИТЕ НА 143 МИЛЛИАРДА ПАУНДА

АКО ШОТЛАНДИЯ ИЗЛЕЗЕ ОТ ОБЕДИНЕНОТО КРАЛСТВО, ТЯ ТРЯБВА ДА СЕ ОТКАЖЕ ОТ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ПАУНДА

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.

 

 
 

Polestar представи първия си модел – Polestar 1

| от chronicle.bg |

Пърформанс марката на Volvo Car Group – Polestar, представи първия си модел – Polestar 1, и подчерта бъдещите си планове да се наложи на пазара като самостоятелен бранд електрифицирани автомобили. Polestar потвърди информацията за първите три модела, които ще се произвеждат в нов център в Китай и ще наложат нови стандарти в индустрията на пърформанс автомобилите.

Първият самостоятелен модел на Polestar – Polestar 1 с внушителните 600 к.с., ще бъде пуснат в производство в средата на 2019 г. Това става възможно благодарение на Volvo Car Group, които подкрепят бранда да ускори процесите на проектиране и производство на продуктите си.

Polestar 1 е GT купе с 2 врати, 2+2 места и комбинирано задвижване от електрически двигател и двигател с вътрешно горене, със 150 км електрически пробег – това е най-дългият пробег в изцяло електрически режим, в сравнение с всеки друг хибрид на пазара в момента. С мощност от 600 к.с. и 1000 Нм въртящ момент, Polestar 1 се позиционира стабилно в сегмента на пърформанс автомобилите. Платформата на Polestar 1 е създадена на основата на Volvo Scalable Platform Architecture (SPA), но 50% от нея е нова и специално разработена от инженерите на Polestar.

Exterior_rear_high

Polestar 1 е първият модел, създаден по изцяло нова, водеща в класа технология на шасито Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi), разработена на основата на въглеродни влакна, които подобряват усукването с 45% и намаляват теглото и центъра на тежестта на автомобила. Освен това, Polestar 1 използва двойна електрическа задна ос за въртящия момент, която осигурява прецизно ускорение на всяко колело, максимално сцепление на пътя и запазване на скоростта при завиване.

Exterior_location_high

Polestar 1 ще се произвежда в специално изградения за целта, модерен и високо технологичен център в Чънду, Китай. Очаква се строежът на производствения център да бъде завършен в средата на 2018 г. Автомобилите на Polestar ще се поръчват изцяло онлайн и ще се предлагат на базата на 2 и 3-годишна абонаментна програма. Абонаментът All-inclusive ще включва нулев депозит и възможности за ползване и на други модели от гамата на Volvo и Polestar, чрез заплащане на фиксирана месечна такса.

Interior_dashboard_high

Всички бъдещи автомобили на Polestar ще бъдат с изцяло електрическо задвижване. През 2019 г. ще стартира производството на първия изцяло електрически модел на Volvo Car Group – Polestar 2. Средноразмерният електрически автомобил ще се присъедини към конкурентите на Tesla Model 3. Първата фаза от формирането на новото портфолио на Polestar ще бъде завършена от появата на по-големия електрически SUV Polestar 3, който ще придаде нов модерен израз на електрическото представяне и динамиката на шофиране.

 

 
 

Двубоят Пулев-Джошуа окончателно пропадна

| от chronicle.bg |

Двубоят между Кубрат Пулев и Антъни Джошуа няма да се състои, обяви промотърът на световният шампион Еди Хърн. Българският боксьор е получил частично разкъсване на гръден мускул и няма да успее да се възстанови за 28 октомври.

Вместо него на ринга на стадион „Милениум“ в Кардиф ще се качи Карлос Такам. Камерунецът с френски паспорт е на 36 години и има 35 победи и три загуби в професионалния бокс. Той е №3 в ранглистата на Международната боксова федерация (IBF), за чийто пояс Пулев беше първи претендент.

„В късния следобед получих обаждане от Кале Зауерланд, който ме информира, че Пулев е контузил рамото си може би е аут от двубоя. По-късно това беше потвърдено от неговия доктор. Според правилата на IBF претендентското място отива при следващия по ранглиста, който е Такам“, заяви Хърн.

Освен пояса на IBF Джошуа ще защитава титлите на Международната боксова организация (IBO) и Световната боксова асоциация (WBA).

Олимпийският шампион от Лондон 2012 преследва 20-ата си победа в 20 мача на професионалния ринг. Всеки един от двубоите му е завършил с нокаут.

„Това е трудна ситуация за Антъни, защото той се подготвяше целенасочено за стила и височината на Пулев. Сега ще трябва да се изправи срещу боксьор с коренно различен стил. Досега това не се е случвало в кариерата му, но той е готов за всякакви предизвикателства“, каза още Хърн.

 
 

7 града, които трябва да посетите през есента

| от chronicle.bg |

Есента е най-красивият сезон за пътуване. Шарените листа, умиращото слънце, светлината...всичко в есента е толкова красиво, че чак боли.

Поради някаква причина тя не е най-популярния сезон туристически, което я прави още по-подходяща за пътуване.

В галерията сме подготвили 7 града по наш избор, които е добре да посетите през октомври и ноември. Единият е български…и никога няма да познаете кой е.