Сензационно помирение

| от |

Докато двама се караха, Израел печелеше. Сега Фатах и Хамас внезапно постигнаха сензационно помирение – за ужас на израелците и за изненада на американските посредници в близкоизточните преговори за мир, разказва Дойче веле. Как стана това?

0,,17671324_401,00

В продължение на половин година палестинците и израелците преговаряха под посредничеството на САЩ – без никакъв видим резултат. И изведнъж ръководството на Фатах поднесе на израелските и американските си събеседници една сензационна новина: постигнато е споразумение с ислямисткото ръводство на Хамас, което управлява в ивицата Газа, за съставяне на палестинско правителство на националното единство. По-късно ще има и предсрочни избори.

В отговор на новината за помирението на двете враждуващи палестински групировки, Израел прекрати мирните преговори. За Израел, както и за ЕС, Хамас представлява терористична организация, с която Израел не желае да води преговори.

Приключването на преговорите между двете палестински групировки Хамас и Фатах съвпадна почти съвсем точно с 50-тата годишнина от създаването на Организацията за обединение на Палестина /ООП/, която е основана на 1 юни. Съвпадението впрочем не беше планирано. Ако двете организации наистина се придържат към онова, за което се договориха, палестинците очевидно ще имат вече значително по-силни позиции в преговорите с Израел, отколкото досега.

Воля за промени

Най-вече Хамас е трябвало да промени политическата си линия на поведение, пояснява Набил Амр, член на движението Фатах и бивш министър на инфорамацията. Движението Фатах трябваше да убеди Хамас да признае Израел или поне да разреши на своите членове в кабинета да приемат признаването на държавата Израел. „Това бе смислена крачка по посока на мира“, казва Амр, който се надява Израел и САЩ да оценят тази стъпка. Според него палестинците са показали воля за промени, с които да се постигне пробив в близкоизточния мирен процес. „Новото правителство на националното единство освен това изпълнява още едно от условията на Израел – сега вече ще сме в състояние да покажем, че представляваме цяла Палестина“, казва Набил Амр.

Двете палестински движения имат и сериозни вътрешнополитически основания за съставянето на правителство на националното единство. По време на своето дългогодишно управление нито Хамас, нито Фатах успяха да оправдаят очакванията на избирателите си. Условията на живот на палестинците в ивицата Газа се влошиха. Особено снабдяването с питейна вода е катастрофално. Същевременно много палестинци се оплакват от силно консервативния религиозен курс на Хамас. Движението Фатах пък често е обвинявано в корупция. Много от жителите на Западния бряг се оплакват и от липсата на какъвто и да е напредък в преговорите с Израел.

Двете партии имат и допълнителни основания за сближаването на позициите си, твърди Махди Абдул Хади, директор на палестинското дружество за изследване на международните отношения. След Арабската пролет движението Хамас се оказа в международна изолация, защото изгуби най-важния си съюзник в лицето на сваления египетски президент Мохамед Морси. „С оглед на това, че в ивицата Газа са „затворени“ близо милион и половина палестинци, Хамас е принуден да предприеме нещо, за да прекрати тяхната изолация“, казва Хади. Движението Фатах пък се нуждае от подкрепата на всички палестинци в бъдещите преговори с Израел. „По тези причини помирението между двете организации беше неизбежно“, казва Махди Абдул Хади. Той смята, че движението Хамас е направило повече компромиси, за да се стигне до това помирение.

Хамас направи значителни компромиси

И то по три възлови точки: представителите на Хамас трябваше да приемат двудържавното решение на близкоизточния проблем /т.е. съществуването на държавите Палестина и Израел/, да се откажат от въоръжената съпротива и да се съгласят на насрочените за есента избори. „Хамас прие всички тези точки“, каза Хади в разговор с Дойче Веле.

В началото на април палестинският президент Махмуд Абас подписа официална заявка за присъединяването на Палестина към редица международни организации и договори. Целта е, по този начин допълнително да се интернационализира конфликта с Израел. Това би дало на палестинците възможността в обозримо време да предизвикат разглеждане на израелската политика на Западния бряг пред международна сдебна инстанция. Същевременно международните договори оказват и дисциплинаращо въздействие над самите палестинци. В договорите има изисквания за спазване на човешките права, на които те също следва да се подчинят.

Израел – под натиск

0,,17601474_401,00

Помирението между Фатах и Хамас е израз не само на самодисциплиниране, но и на прагматизъм, казва Набил Амр: „Двете партии съумяха например да загърбят някои основни противоречия помежду си, за да постигнат политическо споразумение. Известно е, че Хамас има ислямска ориентация, докато Фатах е с предимно светски мироглед. „Не бива да се забравя обаче, че не говорим за някакво обединение между Фатах и Хамас, а просто за създаването на платформа, въз основа на която да бъде изградена бъдещата независима палестинска държава. А това е политическа цел, която няма връзка с идеологическите въпроси“, пояснява Амр.

Фатах и Хамас се преориентираха към прагматичен политически курс. Бъдещото правителство на националното единство би могло да направи и значителни отстъпки по някои от основните искания на Израел. С това двете партии ще поставят под значителен натиск израелската държава. Тя ще бъде принудена да покаже, че също притежава добра воля за постигане на мир в региона.

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!

 
 

Коя е Ариана Гранде?

| от chronicle.bg |

През последните часове името й е сред най-търсените в Google, за съжаление не поради внезапно проявен интерес към творчеството й, а заради трагичния терористичен акт по време на неин концерт в Манчестър, по време на който загинаха 22-ма души и са ранени над 50.

Ариана, чиято публика е предимно от тийнейджъри, започва кариерата си през 2008 в мюзикъла 13 на Бродуей. По-късно играе ролята на Кет Валънтайн в американския ситком Викторично.

Издава три студийни албума. Първият от тях е озаглавен Yours truly  и излиза през 2013 година. Дебютира под номер 1 в американската класация за албуми на списание Билборд , което прави Гранде една от само двете изпълнителки, които са приземили дебютните си албуми под номер 1 това десетилетие. През 2014 певицата издава втория си студиен албум, My Everything, който също успява да се класира на първата позиция в Америка и още няколко други държави. Албумът съдържа няколко хит сингъла, които правят Ариана една от най популярните певици през тази година.

През 2015 тя се впуска в първото си световно турне, за да промотира My Everything и участва като гост звезда в американския сериал на Fox  – Scream Queens. По-късно същата година певицата издава нов сингъл, озаглавен Focus, и втория си коледен албум, наречен Christmas & Chill. Третият ѝ студиен албум Dangerous Woman излиза през 2016 година и достига номер 1 позицията в класациите на 12 държави, някои от които са Великобритания, Австралия, Бразилия, Италия др. Dangerous Woman е първият номер 1 албум на Гранде във Великобритания.

Отличията на певицата включват 3 американски музикални награди, 1 MTV VMA награда, 3 MTV EMA награди и 4 Грами номинации. Всички от трите ѝ студийни албуми са наградени с платинен сертификат от американската асоциация на звукозаписната индустрия. През 2016 списание Time  обявяват Гранде за една от 100-те най-влиятелни личности в света с техия годишен списък.

Певицата е и една от най-следваните знаменитости в социалните мрежи, притежавайки вторият най-следван Instagram акаунт.

Тя следва Кабала, учейки го от 12-годишна и вярва, че ако си добър към другите, ще ти се случат добри неща.

На 10-годишна възраст Ариана е съ-основател на младежката певческа група с цел благотворителност. През 2009 представя и препродава музика и танци за благотворителност заедно с брат си Франки. След като гледа Blackfish, тя призовава феновете си да спрат подкрепата си към SeaWorld и става веган.

Тя е включена в кампания на списание „17“ през март 2013 заедно с Бриджит Мендлър и Кат Греъм, за да спрат онлайн тормоза. През септември 2014 участва в благотворителност на Stand Up to Cancer, представяйки заглавната песен на своя втори студиен албум My Everything  в чест на дядо си, който е починал от рак през юли 2014. Гранде е приела няколко кучета за домашни любимци и насърчава приемането на бездомен домашен любимец.

Ариана предприема действия в подкрепа на правата на LGBT общността. Тя изоставя католицизма заради Кабала, вярвайки, че църквата има непоносимост към хомосексуалистите, като подкрепя брат си, който също е гей. През май 2015 Майли Сайръс и Ариана представят кавър на Don’t Dream It’s Over в помощ на бездомни LGBT младежи.

 
 

Риана се снима във филм на Netflix

| от chronicle.bg |

Netflix ще снимат филм, режисиран от Ава ДюВерни, с участието на Лупита Нионгo и Риана.

Историята на филма е изключително нестандартна. Идеята идва след като потребител на Twitter публикува снимка на Лупита Нионгo и Риана, които сана модно дефиле. На снимката има следният коментар: „Риана изглежда все едно мами богати бели мъже, а Лупита е компютърно грамотната най-добра приятелка, която помага и й пази гърба.“ Това подтикна потребителите на социалната мрежа към спекулации как този филм би могъл да се развие.

Те също така поискаха режисьор да е Ава ДюВерни, а Иса Рей да напише сценария. И четирите жени по-късно изразиха интерес към подобна продукция.

На Фестивала в Кан Netflix наддава за филма и в крайна сметка печелят наддаването. ДюВерни потвърждава за режисьорската позиция, докато с Рей все още се водят преговори за сценарната. Не е ясно точно колко комедиантката е посветена на сценария в момента, но се твърди, че вече работи по него. Самото студио планира старт на снимките през 2018, когато ДюВерни ще е приключила работата си по „A Wrinkle In Time“.

Това е голям проект за Netflix, които постепенно увеличават портфолиото си. По този повод, а и след като видяхме, че са склонни да взимат идеи от феновете си, искаме да им покажем следващата снимка – на Скалата в ролята на Джони Браво.

 
 

Кендъл и Кайли Дженър пуснаха своя втора модна колекция

| от chronicle.bg, по БТА |

Втората модна колекция на Кендъл и Кайли Дженър е вдъхновена от Кристина Агилера и Парис Хилтън, съобщи Контактмюзик.

21-годишният топмодел и телевизионна знаменитост Кендъл Дженър и 19-годишната й сестра, която също е модел и звезда от риалити шоу, пуснаха „продължение“ на дебютната си колекция, създадена за едноименния им лейбъл. Новата колекция включва латексови рокли бюстиета в ярки тонове, бодита, тениски и ниски обувки. Кендъл и Кайли разкриха, че изпълнителката на хита „Genie in a Bottle“ е повлияла върху проектираните от тях облекла и обувки.

„Късата пола от плат деним в новата ни колекция е вдъхновена от Кристина Агилера – поясни Кайли пред сп. Дабъл Ю. – Кристина носеша подобна пола през 2000 г. Тази година се облякох като нея за празника Хелоуин. Агилера е изумителна.“

Кендъл, която е участвала в дефилета на „Викторияс сикрет“, „Балмен“ и „Фенди“, отбеляза, че Парис Хилтън, която е близка приятелка на нейната полусестра Ким Кардашиян Уест, също е повлияла върху облеклата в новата колекция.

„Парис е семейна приятелка и затова, както и по-големите ни сестри, винаги сме се възхищавали от усета й в областта на модата – поясни Кендъл. – За 21-ия си рожден ден носех рокля, вдъхновена от онази, която Парис бе облякла за партито по повод нейния 21-ви рожден ден.“