САЩ: Турция може да направи повече срещу „Ислямска държава“, но не е ясно колко

| от |

Аршад Мохамад, Ройтерс

Турция изглежда бавно се придвижва към по-голяма роля във водената от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“, след като групировката освободи 46 турски заложници, но остава неясно колко далеч ще стигне в борбата срещу бойците.

В момент когато САЩ градят военна коалиция, включваща арабски държави, за да се сражава с радикалните сунитски войнстващи групи, Турция бие на очи с отсъствието си, като не взе никаква публична роля в ударите на САЩ по Сирия тази седмица.

Макар че Анкара първоначално изключваше възможността за военни действия срещу своя съсед, тонът й се промени след въздушните удари, при които пет близкоизточни арабски страни се присъединиха към САЩ в атаките срещу цели на „Ислямска държава“ (ИД) в Сирия.

„Сериозно обмисляме военна операция със САЩ за борба срещу ИД,“ каза за Ройтерс високопоставен турски представител.

За промяната извести във вторник турският президент Реджеп Тайип Ердоган, който часове след удара на силите, предвождани от САЩ, бе цитиран да казва: „Ще дадем нужната подкрепа на операцията. Помощта може да е военна или логистична“.

Това изглежда е първият път, когато турски представител гласно заявява желание за военен принос към кампанията, водена от САЩ.

Изказването бе направено след освобождаването в събота на 46 турски заложници, с което бе отстранена директната причина за нежеланието на Турция да участва във военни действия. Преди освобождаването им представители на САЩ често обясняваха неохотата на Турция с уникалното деликатно положение, в което се намира.

То идва и след разширяването на коалицията зад Съединените щати с добавянето на Йордания, Бахрейн, Обединените арабски емирства, Катар и Саудитска Арабия, всички от които участваха в ударите във вторник.

Американски самолети поразиха цели на „Ислямска държава“ за втори ден в сряда.

Има признаци също, че водената от САЩ коалиция може да се разрасне, създавайки допълнителен натиск върху Турция, чийто голям размер и дългата й граница със Сирия я правят една от стратегически най-важните страни в кампанията, която САЩ оглавяват.

„По определен начин те са тласкани към действие от срам, понеже всички го правят, а турците седят отстрани“, казва Хенри Барки, бивш служител на Държавния департамент, който сега преподава в университета Лихай.

„Когато най-важната страна, страната, която граничи с ИД, не участва, това изглежда ужасно зле“, каза той, добавяйки: „Не ми е ясно колко далеч той (Ердоган) иска да отиде“.

В речта си пред Общото събрание на ООН в сряда Ердоган не спомена изрично борбата срещу ИД.

Никой от фундаменталните фактори, които стоят зад колебанието на Турция, обаче не се е променил.

Сред тях, казват анализаторите, е страхът от отмъщение на „Ислямска държава“, както и симпатиите на част от турското общество към ислямистката ориентация на групировката, а също и желание от турска страна да не бъде взимана за даденост от САЩ и да извлече максимална полза от подкрепата.

„Турският супертанкер бавно, но сигурно променя курса“, казва Кемал Киришчи, анализатор в института „Брукингс“ във Вашингтон. Запитан колко далеч би могла да стигне Турция в подкрепата си за коалицията, той отговори: „Ще видим“.

Основно искане на САЩ е Турция да кионтролира по-добре своята 900-километрова пропусклива граница със Сирия, която е основен транзитен пункт за чуждите бойци, които се присъединяват към „Ислямска държава“, известна още като ИДИЛ.

Публично американските представители казват, че са доволни от турската подкрепа. На въпроса дали САЩ получават това, от което имат нужда, от Турция, американският държавен секретар Джон Кери във вторник отговори с една единствена дума: „Да“.

„Турците предприеха по-агресивни действия по отношение на чуждите бойци и на границата и очаквам, че това ще продължи“, каза американски представител при условие за анонимност. „Истината е, че виждаме реално подобрение“.

Барки обаче даде да се разбере, че Турция може да направи далеч повече, за да премахне инфраструктурата, която ускорява притока на чужди бойци в Сирия.

„Те изпитват необходимост да направят нещо, защото чувстват, че светът ги гледа“, каза той, добавяйки, че Турция е започнала да възпрепятства трафика на петрол от Сирия и да изпраща допълнителни сили да охраняват границата. „Все още обаче не става въпрос за напълно разгърнато усилие“.

Друг важен напредък от турска страна, от американска гледна точка, може да е използването на военновъздушната база Инджирлик за поразяващи удари – нещо, което Анкара досега отказва да разреши.

Лъкатушенето около турската роля е част от по-широко неразбирателство предвид желанието на президента на САЩ Барак Обама да не бъде въвлечен в сирийския конфликт, което е в разнобой с предпочитанието на Ердоган за по-всеобхватна стратегия, която да се опита да свали от власт сирийския президент Башар ал Асад и да осигури по-стабилно правителство в Ирак.

„Вашингтон гледа на това почти изцяло като на кампания за обезсилване и унищожаване на ИДИЛ, докато за Турция ИДИЛ е провал на управлението в Сирия и Ирак. Симптом,“ казва Синан Юлген, гостуващ преподавател във фондация „Карнеги“ за международен мир – неправителствена организация в Брюксел.

Юлген казва, че предложенията на Турция включват създаване в Сирия на зони за сигурност, защитавани от забранена за полети зона, и инфраструктура, която да позволи да бъдат поети хилядите сирийци, избягали от боевете, както и да се обучават и оборудват сирийски бойци.

„Посланието на Ердоган, че е готов да допринесе във военно отношение, ще доведе до още една стъпка напред и (вероятно) ще позволи Инджирлик да бъде използвана за военни удари“, каза той. „Но същевременно Турция ще продължи да настоява на това, че нещо трябва да бъде направено по въпроса за Сирия“. /БТА/

 
 

Polestar представи първия си модел – Polestar 1

| от chronicle.bg |

Пърформанс марката на Volvo Car Group – Polestar, представи първия си модел – Polestar 1, и подчерта бъдещите си планове да се наложи на пазара като самостоятелен бранд електрифицирани автомобили. Polestar потвърди информацията за първите три модела, които ще се произвеждат в нов център в Китай и ще наложат нови стандарти в индустрията на пърформанс автомобилите.

Първият самостоятелен модел на Polestar – Polestar 1 с внушителните 600 к.с., ще бъде пуснат в производство в средата на 2019 г. Това става възможно благодарение на Volvo Car Group, които подкрепят бранда да ускори процесите на проектиране и производство на продуктите си.

Polestar 1 е GT купе с 2 врати, 2+2 места и комбинирано задвижване от електрически двигател и двигател с вътрешно горене, със 150 км електрически пробег – това е най-дългият пробег в изцяло електрически режим, в сравнение с всеки друг хибрид на пазара в момента. С мощност от 600 к.с. и 1000 Нм въртящ момент, Polestar 1 се позиционира стабилно в сегмента на пърформанс автомобилите. Платформата на Polestar 1 е създадена на основата на Volvo Scalable Platform Architecture (SPA), но 50% от нея е нова и специално разработена от инженерите на Polestar.

Exterior_rear_high

Polestar 1 е първият модел, създаден по изцяло нова, водеща в класа технология на шасито Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi), разработена на основата на въглеродни влакна, които подобряват усукването с 45% и намаляват теглото и центъра на тежестта на автомобила. Освен това, Polestar 1 използва двойна електрическа задна ос за въртящия момент, която осигурява прецизно ускорение на всяко колело, максимално сцепление на пътя и запазване на скоростта при завиване.

Exterior_location_high

Polestar 1 ще се произвежда в специално изградения за целта, модерен и високо технологичен център в Чънду, Китай. Очаква се строежът на производствения център да бъде завършен в средата на 2018 г. Автомобилите на Polestar ще се поръчват изцяло онлайн и ще се предлагат на базата на 2 и 3-годишна абонаментна програма. Абонаментът All-inclusive ще включва нулев депозит и възможности за ползване и на други модели от гамата на Volvo и Polestar, чрез заплащане на фиксирана месечна такса.

Interior_dashboard_high

Всички бъдещи автомобили на Polestar ще бъдат с изцяло електрическо задвижване. През 2019 г. ще стартира производството на първия изцяло електрически модел на Volvo Car Group – Polestar 2. Средноразмерният електрически автомобил ще се присъедини към конкурентите на Tesla Model 3. Първата фаза от формирането на новото портфолио на Polestar ще бъде завършена от появата на по-големия електрически SUV Polestar 3, който ще придаде нов модерен израз на електрическото представяне и динамиката на шофиране.

 

 
 

8 тайни на успеха: Колко е важен етикетът с Валентин Игнатов

| от chronicle.bg |

Никой не е скочил високо, докато е искал да направи просто една малка крачка.

„Направи нещо голямо“ е и мотото на новия бизнес телефон на Samsung – Galaxy Note 8.  Достатъчно голям, за да не е малък и достатъчно компактен, за да не е прекалено голям – този път от Samsung са право в целта с размера. И не само с размера. 

Помолихме няколко човека с богат бизнес опит да ни разкажат за тяхното правене на нещо голямо, за съвета, който са получили в подходящ момент. Както и да дефинират „успеха“ според собствените си принципи – и дори да ни го напишат на ръка с S Pen стилуса на Note8.

 

Успехът е понятие, в което може да се набутат всевъзможни измерители и смисли: пари, слава, семейно щастие, популярност, власт, поредица от малки постижения или един голям пробив…какво ли не. Но истински успешният човек се познава бързо и безпогрешно, когато разговаряш с него на живо.

Обикновено той е спокоен, уверен, без хистеричната необходимост непрекъснато да говори за успехите си, с добър подход към хората. Той е събеседник, общуването с който носи усещане за смисленост и спечелено време.

Валентин Игнатов е точно такъв успял човек: той не излъчва претенциозност, не налага мнение и говори така, че събеседниците му го слушат не защото трябва да го слушат, а защото им е интересно. Нещо, с което, нека бъдем честни, малко хора могат да се похвалят.

DSC_2373

Валентин започва своята кариера от Pepsi, където работи като търговски директор. Пътят му минава през Devin, където е един от собствениците, и в момента се намира в една област, която е по-привлекателна от водата и безалкохолните: бирата.

В момента той произвежда Karsten – висококачествена бира, която се произвежда в завода на Tuborg-Carlsberg в Букурещ. Валентин разбира не само от бири. Говорим си с него за маркетинг, за разликата между стока и продукт, за италианците-палячовци и италианците-бизнесмени, за немските му корени и за България – държавата, в която има място за хората, които искат да успеят.

DSC_2346

Какво пият българите? Обичат ли бира?

Българите много обичат да пият бира. Тя е една от най-древните питиета, измислена е още от древните египтяни, които са ферментирали пшеница и са пили бира. За разлика от годините на социализма, бирата която сега се произвежда в България е много качествена и по нищо не отстъпва на западните бири.

Тогава имаше един виц, за българи, които изпратили в чужбина бира за проверка. Върнали им я с бележка, че „Вашият кон няма проблеми с бъбреците“.

Сега вече не е така. За производството на добра бира е изключително важно да има добра вода, а у нас водата е много чиста, което е първата предпоставка за направата на хубава бира.

Нещо за твоята бира? Ще ни убедиш ли да я пием?

Произвеждаме Карстен от три години в Румъния при бутилировача на Carlsberg и Tuborg. В същия завод се правят и соковете Granini, които навремето внесох в България. Тази година имаме голям успех, тъй като една от големите търговски вериги у нас, Billa, ми се довери и приеха Карстен да бъде акцент в летния сезон. Бирата се приема много добре, тъй като е малцова бира, няма изкуствени съставки, а процентът на алкохол е в оптималните граници, които са между 4,5 и 5. В случая на нашата бира той е 4,7.  Другият измерител за хубава бира е съставката твърдото вещество, т.нар. плато, чиито съвършени стойности са между 10 и 11. При Карстен то е 10,5. Освен това, бирата е евтина.

Какво отличава евтината бира от скъпата?

Като производство всички бири са евтини, когато говорим за мейнстрийма. Ако решите да произвеждате бира, трябва да знаете, че първоначалната инвестиция е много голяма. Но оттам нататък, това, което вкарваш, за да се прави бирата, е минимално: пшеница, малц, хмел, вода. Разбира се, има бири на друго ниво: белгийски, бенедиктински, които се правят по манастири…там производството неизбежно е по-скъпо. Но разликата в цената при мейнстрийм бирите не е в качеството им, а в маркетинга, дистрибуцията и средствата за продажба.

Цялото интервю с Валентин Игнатов четете в Webcafe.bg.

 
 

7 града, които трябва да посетите през есента

| от chronicle.bg |

Есента е най-красивият сезон за пътуване. Шарените листа, умиращото слънце, светлината...всичко в есента е толкова красиво, че чак боли.

Поради някаква причина тя не е най-популярния сезон туристически, което я прави още по-подходяща за пътуване.

В галерията сме подготвили 7 града по наш избор, които е добре да посетите през октомври и ноември. Единият е български…и никога няма да познаете кой е.

 
 

5 звезди, които мразят да се снимат с фенове

| от chronicle.bg |

Познат сценарий за всички, които сме се опитвали да се набутаме при любимите си селебритита: ръцете ни френетично се завират в джобовете, търсейки мобилните ни телефони с надеждата да ги снимаме. И естествено, да постнем снимката в социалните мрежи след това.

Да, ама има звезди, които изобщо нямат  желание да изпълняват желанията на геновете си. Джъстин Бийбър не е единственият, който мрази да си прави селфита с девойки пред припадък.

Вижте в галерията пет звезди от Холивуд, които не биха искали да се снимат с вас.