САЩ, Германия и Сноудън

| от |

Това би било истинска катастрофа за отношенията между Берлин и Вашингтон – Сноудън да се остави да бъде разпитан в Германия, се казва в анализ на Дойче веле. За варианта се заговори след специалната мисия в Москва на германския политик Х.-К. Щрьобеле.

snowden

Това, което представителят на Зелената партия Щрьобеле смята за добра идея, изглежда истински кошмар в очите на американския политолог Щефен Шабо – той е убеден, че ако Сноудън даде показания в Германия, това ще се отрази катастрофално на германско-американските отношения. Те и без друго в момента наподобяват насочена надолу спирала, на която тенденция трябва да бъде сложен край, препоръчва Шабо. „Но ако Сноудън дойде в Германия с официална благословия, ситуацията ще се влоши още повече“, предупреждава политологът.

Вот на недоверие към Вашингтон

Срещата на Щрьобеле със Сноудън тутакси предизвика мащабен отзвук в американските медии. И докато в Германия Сноудън е ценен като автор на разкрития, в Съединените щати мнозина – и на първо място президентът Барак Обама – го смятат за предател. В този контекст изглежда особено деликатно това, че Сноудън, по думите на Щрьобеле, бил принципно съгласен да даде показания в Германия по аферата с АНС. Същото това намерение е записано и в открито писмо на Сноудън. А това, че германският вътрешен министър Ханс-Петер Фридрих реагира много положително на предложението на Сноудън, буквално стъписа официален Вашингтон – макар повечето наблюдатели да не смятат, че Сноудън наистина ще дойде в Германия.

В изявление за Дойче веле говорителката на Националния съвет за сигурност на САЩ Кейтлин Хейдън изтъкна, че Едуард Сноудън продължава да е обект на съдебно преследване и в Съединените щати го очаква съд. Хейдън обаче остави без отговор въпроса дали американската страна ще поиска екстрадирането на Сноудън, ако той дойде в Германия.

„Ако наистина се стигне дотам, това безспорно би представлявало шамар в лицето на американците“, казва директорът на Американския институт за съвременни германски изследвания Джаксън Джейнс. „Положението би било същото както когато Москва прие Сноудън. А това би могло да означава следното: Нямаме ви доверие!“.

Според Джейнс нарасналият интерес от страна на германското правителство и германските депутати към показанията на Сноудън, независимо къде ще бъдат дадени те, е един вид вот на недоверие към администрацията на Обама.

Големите ценностни различия

Както Джейнс, така и Шабо са на мнението, че германско-американските отношения са достигнали истинска мъртва точка. „Те са още по-лоши отколкото по време на войната в Ирак“, казва Шабо. Според него са налице огромни различия по отношение на основни ценности като доверието и икономическата конкуренция. „Напоследък имиджът на Съединените щати в Германия е много увреден“, казва експертът.

Според Шабо последната среща на високопоставени германски и американски експерти по сигурността в Белия дом е първата успешна стъпка в посока възстановяване на доверието. „Би трябвало да дадем на германците същите уверения както на британците, че няма да бъдат подслушвани“, настоява политологът. Той препоръчва и „американското правителство да създаде у германците чувството, че се явяват негов специален партньор“.

Отношенията между Германия и САЩ преживяват най-тежка си риза през последните 10 години. Това посочва в интервю за в. „Билд ам зонтаг“ ръководителят на групата на социалдемократическата партия в Бундестага и бивш германски външен министър Франк-Валтер Щайнмайер.

„Такива времена съм преживял през 2003 година, след като тогавашният канцлер Герхард Шрьодер каза „не“ на участието (на германски военни части) във войната в Ирак“, допълва Щайнмайер,
който оглавяваше германското външно министерство от 2005 до 2009 година.

ans

Според него през идните месеци, когато се планира да бъде сключено споразумение между САЩ и Германия за нешпиониране, почти със сигурност ще има нови и нови „много тежки“ разкрития
на бившия сътрудник на Агенцията за национална сигурност (АНС) и ЦРУ Едуард Сноудън.

„Трябва да се изяснят много въпроси, а това ще изисква много усилия от двете страни“, допълни Щайнмайер.
Той призова Берлин и Вашингтон да мислят за общите интереси и да не слагат кръст на общото бъдеще заради сегашния скандал около подслушванията от американска страна на видни германски
политици.

Призивите за повече контрол върху правителствените разузнавателни агенции показват, че разкриването на методите и мишените на американските тайни служби е било оправдано, заяви
от своя страна Едуард Сноудън, цитиран от Ройтерс.

В свой текст, озаглавен „Манифест за истината“ и публикуван в германското списание „Шпигел“, Сноудън посочва, че сегашните дебати за масово следене в много страни показвали, че
разкритията помагат да се предизвика промяна.

Вместо да навредят, ползата от разкритията, които стигат до обществеността, вече е ясна, защото се предлагат реформи в политиката, контрола и законите, пише бившият сътрудник на ЦРУ.

„Гражданите трябва да се борят срещу укриването на информация по въпроси, които са важни за обществото. Тези, които казват истината, не вършат престъпление“.

Според Сноудън масовото следене е глобален проблем, който се нуждае от глобално решение. Той допълва, че програмите за следене са изложили на опасност личната неприкосновеност, свободата на мнение и откритото общество. По думите му съществуването на шпионски технологии не бива
да определя политиката.

„Имаме морален дълг да направим така, че законите и ценностите ни да ограничат програмите за следене и да защитят човешките права“, заявява той.

Според Сноудън обществото може да разбере и да контролира тези проблеми единствено чрез открит, безпощаден и информиран дебат. Той заявява, че някои правителства, които са се почувствали
разобличени от разкритията, отначало са подели „кампания на преследване“, за да потиснат дебата, сплашвайки журналистите.
„Тогава обществото не бе в състояние да оцени ползата от тези разкрития. Хората вярваха, че правителствата им ще вземат правилните решения“, пише той. Днес обаче знаем, че това е било
погрешно и че подобно поведение не обслужва обществения интерес, добавя Сноудън.

Адвокатът му Анатолий Кучерена заяви тази седмица, че бившият сътрудник на ЦРУ ще започне работа този месец за „голям руски уебсайт“, но от съображения за сигурност отказа да каже в
кой, отбелязва Ройтерс.

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.

 
 

За писателите в киното

| от Дилян Ценов |

  Коя е основата на всеки филм? Историята.

Сценарият се появява първо, след което бива взет от режисьора, който създава крайния продукт, за да събере зрителите пред екрана. И дори най-красивата продукция би се провалила, ако в нея не е заложена оригинална история и герои – тези две неща придават плътността. Без тях киното би било безсмислено занимание, хвърляне на пари на вятъра.

Именно там се корени ролята на пишещите хора –поети, писатели, сценаристи. Те възпламеняват началната искра, от която, ако условията са благоприятни, тръгва големият пожар. Често обаче става така, че именно хората, които създават историята, стават отправна точка за създаването на нови сценарии. Образът на пишещия човек е благоприятна почва за създаването на добра история.

Киното познава немалко филми, в чиято основа стоят писатели и резултатът в повечето случаи е добър. Винаги може да се роди добър продукт, когато героят е интересен и с богата биография. А писателите, нека не се лъжем, са хора, които имат и двете.

В нашата галерия ви предлагаме подбор на част от най-добрите филми за писатели, поети, сценаристи и изобщо хора, които се занимават с писане.

 
 

Хелена Бонам Картър: 12 любими нейни роли

| от chronicle.bg |

Хелена Бонам Картър е легенда в киното. Носителка на награда „БАФТА“, „Еми“ и „Сателит“. Номинирана за две награди „Оскар“, три награди „Сатурн“и седем награди „Златен глобус“.

Освен това, тя е командор на Британската империя от 2012 г. заради приноса й към драматургията.

Хелена Бонам Картър е родена на днешната дата в Лондон – в семейство на баща-директор на банка и майка – психотерапевт.

От 1994 до 1999 г. има връзка с Кенет Брана, а от 2001 до 2014 г. е с режисьора Тим Бъртън. Двамата имат две деца – син на име Били (р. 2003) и дъщеря на име Нел (р. 2007).

Хелена прави филмовия си дебют във филм на К. М. Пейтън, „Модел на рози“, преди да се появи в първата си главна роля в „Лейди Джейн“. Следват много роли, които са удоволствие за зрителите.

В галерията сме подбрали нашите любими.

 
 

Най-тъпите български рекламни кампании в историята на вселената

| от |

Едно от най-гадните неща на света е да имаш рехава брада. Хем на практика нямаш брада, хем трябва да я бръснеш. Горе-долу същото е и с рекламата – хем не е наука, хем е сложна. Това, разбира се, не е оправдание, поне не уважително, за някои неадекватно скъпи, но за сметка на това нелепи интелектуални бисери от бранша. Ако грешките, така изказани по-долу, ви се струват нормални или стандартни – искам да ви напомня, че са направени от група възрастни хора, начело на големи дългогодишни бизнеси – клиентите, както и от други хора специалисти в рекламата, отново – от дълги години. Те са обсъдили всеки елемент от кампанията и в крайна сметка са казали окей на всичко. За тях тези неща изглеждат окей. Тези неща:

 

„Pod igoto“ на шльокавица. Тази „скандална“ книга е набиване на ресурси, за да се изкаже нещо, което всички вече знаят и няма да постигне нищо освен PR за издателството. Проблемът е подходът, видите ли: ако въпросното издателство трябваше да направи кампания за безопасен секс, решението им щеше да е да хванат сифилис и да кажат „Ето. Не правете така“.

 

Песента на Фантастико. Знам, че вадя някакви неща от нафталина, но песента на Фантастико е иконична за авторските песни в рекламите. Текстописците традиционно са недооценени, така че спокойно можете да дадете 50 лева на някой, който няма да римува „пет“ с „двайсет и пет“ и знае какво е прозодия. Например, на човека измислил стихчето:

Аз такива бабо-сандвичи не ям,

между две филии – резенче салам.

Аз обичам сандвичи от тия,

между два салама – тъъъъъничка филия.

 

Еми, хубаво е! Ритъм, рима, идея – всичко. Браво!

 

Борола и Арт-93. Борола правят Имунобор, а Арт-93 – колани и портмонета. Двете фирми нямат нищо общо помежду си освен инфантилните реклами, които правят. Видеата на Борила са посмешище, съжалямвам. „Ама, Мартине, във всяка класация, където мрънкаш по реклами, ли ще се споменава тоя Имунобор“. Да, не ме интересува, дори Имунобор да е панацея и да те кара да живееш до 200 години.

Билбордовете на Арт-93 са мацка, колан и логото „Арт“. Прилича на прощъпулник на абитуриент. Не знам колко им върши работа, съмнявам се да им върши работа, но ако им върши работа – окей. Въпросът е, че може да стане пъти по-добра с нищожно малко усилия и неполагането на тези усилия е вулгарността, срещу която така страстно се газирам.

 

Бързи кредити. Ама от ония, които на бял лист пише „Бързи кредити“ и телефон. Не ме разбирайте погрешно – като реклама е окей. Предава посланието правилно и недвусмислено, информацията стига до хората, нищо не разсейва вниманието им – за кампания е добра кампания. Но… изглежда зле, цялото нещо просто изглежда сенчесто и незаконно. Скъпи родители, не плашете децата с това, че някой батко ще дойде и ще им даде наркотици безплатно. Никой не раздава наркотици безплатно! Плашете децата си, че някоя батка ще дойде и ще им даде „бърз кредит“, от който никога няма да се измъкнат със здрави колене.

 

Всички онези реклами, в които се случва нещо яко, но никой не помни бранда.

Това е тоооолкова типична грешка на рекламистите. Фирмата налива 100 000+ пари за спотове и там други неща, за да не знае никой накрая марката, но всички да повтарят „Ооо, Пепи…“. На какво е реклама „Ооо, Пепи“? На салами, да, ама на кои салами? Има 100 салама, на кои? „Човек 1: Аз го открих. Човек 2: Ама аз го купих.“ на кредитите на коя банка е реклама? „Какво му трябва на един мъж?“. Същото – на коя бира? Знаете ли какво му трябва на един мъж – трябва му рекламист, който ще напише в сценария за спота името на бранда преди слогана, за да знаем после всички години наред, че именно Ариана е „На една ръка разстояние“.

P.S. Всъщност след известно обсъждане в редакцията стигнахме до извода, че „На една ръка разстояние“ май беше слоган на Астика. Още едно доказателство в подкрепа на казаното по-горе.