Съвети за велотуристи: Планиране и екипировка

| от |

 Вячеслав Стоянов  споделя за списание 360° от богатия си опит на велопътешественик. Вячеслав  е изминал повече от 70 000 км на две гуми и опредено има какво да разкаже на всеки начинаещ, дори напреднал, велотурист.

Как да планирате велосипедното си пътешествие и необходимата екипировка? Тук бих разбил на класове в зависимост от продължителност, терена, дистанция и мястото където ще нощувате:

До 1 ден
Трябва ви само малка раничка до 15 литра където да си сложите вода, сандвич и тулчета с резервна гума, дъждобран за раничка и някаква водоустойчива дрешка или дъждобран за вас, в случай че завали.

До 5 дни
Ако смятате да нощувате в хотел, хижа или къща за гости, ви трябват същите неща както за еднодневното пътуване, плюс четка и паста за зъби. Но ако смятате да лагерувате на къмпинг или сред природата, моят съвет е да не носите раница. Можете да си го позволите само в случай, че предприемете и планински преход. Трябват ви две (или двойни) водоустойчиви дисаги, които ще закрепите на задния багажник на колелото. Вземете шалте (най-добре надуваемо), малък спален чувал, хамак или лека палатка за нощувка. Малка газова бутилка с примус, запалка, многофункционален сгъваем нож, метално канче и вилица с лъжица за хранене. Много е удобна също дълбока пластмасова кутия с капак, която може да се ползва като кутия за съхранение на продукти и като чиния за приготвена от вас храна.

Sofia Bike

До 30 дни
Независимо дали ще спите на хотел или къмпинг, дали ще се храните в ресторант или ще приготвите сами храната си, трябва ви много повече екипировка и подготовка за такова пътуване. Ще са ви нужни като допълнение към горепосочените и една чиста синтетична фланелка, един дълъг синтетичен панталон, чифт долно бельо, чифт чорапи и вълнено термобельо в случай, че времето се влоши. Защо синтетично? Синтетичните дрехи абсорбират много бързо влагата на тялото и изсъхват бързо. Добре контролират телесната ви температура при спорт и като спрете, не измръзвате като при влажни памучни дрехи например. Синтетиката можете да изперете дори на мивка и ще изсъхне за няколко десетки минути. Леки са и не заемат много място.

Снимка: pbase.com

От 30 дни до една година
Ако планирате толкова голямо пътешествие, това е много сериозно начинание. Трябва да имате предвид много неща, освен климата в съответна държава или континент. Първо за колелото. То трябва да е здраво и да не уникално, за да може да сервизирате навсякъде. Имайте предвид, че частите от колелото трябва да са взаимнозаменяеми в целия свят! В допълнение към горепосочено, вземете основно добра помпа и в допълнение една кевларена външна гума, две резервни калодки за спирачки, по едно жило за скорости и спирачки, малка тубичка масло за верига и резервно съединително звено за нея в случай, че се скъса и достатъчно лепенки за гуми. За лагера и за вас, предлагам ви да инвестирате в качествени и леки неща, за да не се налага да купувате нови по пътя и за да сте сигурни, че ще издържат цялото ви пътешествие.

Съветът ми е да не взимате целия си гардероб, барабар с къща, няма смисъл! При дългото пътуване всеки грам е от основно значение и ще го усетите много бързо.

Друго, също много важно: Ако използвате четири дисаги, две отпред и две отзад, разпределете нещата из тях така, че да бъдат в отделни чанти: кухня, дрехи и ценни неща, които ще взимате само определена чанта, ако влизате да пазарувате примерно. Екипировка за дъжд и инструменти за ремонт на колелото, да бъдат в определена чанта най-отгоре, за да имате бърз достъп до тях. Не взимайте прекалено много електронни устройства – няма да имате ток навсякъде, за да ги зареждате. Един смартфон върши перфектна работа за всичките ви нужди като навигация, фотоапарат, интернет. Да, съветвам ви да направите списък на нещата които са по чантите ви и да ги подреждате по същия ред всеки път, за да не си задавате въпроса „Къде беше това…? и целия ви багаж няма да изглежда като след експлозия.

Пожелавам ви безаварийно пътуване и безброй положителни спомени!

Вячеслав Стоянов

Вячеслав Стоянов

 

Вячеслав Стоянов о е изминал повече от 70 000 км в над 40 държави. 

Вячеслав е създател на проектите:
2009 – „REcycle“ – Колоездачна експедиция около Черно море (6000 км, 45 дни)
2009 – Greece Coast Expedition – Колоездачна експедиция по гръцкото крайбрежие (4800 км, 39 дни)
2010 – Cycling Relay-race around the Mediterranean sea – Колоездачна щафета около Средиземно море (31 000 км, 275 дни)
2011 – „Всички на велосипеди“ – Колоездачен маратон в България (3 150 км, 33 дни)
2011 – Cycle for Social events
2011 – Общ уеб сайт за всички колоездачи – velomood.com
2011 – Sofia Green Tour, sofiagreentour.com
2011 – Cycle Netherlands and Belgium (1300 км, 15 дни)
2013 – Sofia Bike Rental, sofiabike.com
2014 – Sofia Run, sofiarun.com

Повече за Вячеслав Стоянов можете да научите от неговата страница.

360mag.bg

 
 

Какво да направите, ако не можете да заспите

| от chronicle.bg |

Добрият сън е жизнено важен за здравето. Недостигът на сън може да е свързано диабет, болести на сърцето, затлъстяване, дори депресия.

Ако спите зле, това може да ви влияе не по-малко вредно от това да се храните зле или да не тренирате.

На всички обаче се е случвало събуждането в 3 през нощта, след което заспиването отново изглежда невъзможно. Какво да правим тогава?

Първо, добре е да знаете, че не сте сами. Около 10 процента от населението страда от хронична инсомния, което означава, че тези хора имат проблем със съня от повече от три месеца. 30 процента от населението страдат от някаква форма на инсомния.

А какъв е номерът, с който можете да се приспите отново? Оказва се, че не е трудно. Просто станете от леглото, отидете в друга част на жилището си, която е тъмна и тиха и се върнете в леглото, когато отново ви се доспи. Например преместете се в хола на дивана, вземете си възглавница и се завийте се с одеяло.
Защо? Защото, ако останете в леглото, започвате да усещате напрежение от нуждата да заспите и мислейки защо не можете да заспите отново, всъщност се разсънвате заради производството на хормони, свързани със стреса, учестено сърцебиене и общо безпокойство. Така заспиването става невъзможно. Промяната на средата може да помогне да намалите това напрежение и така да ви се доспи отново.

 
 

Райна Косева: какво е да бъдеш жена-пилот

| от chronicle.bg |

Райна Косева е пилот в националния превзовач „България Ер“ и има 5 500 летателни часа. Тя управлява Embraer 190.

Описва професията си като изключително интересна и красива. „Малко професии могат да предложат такива гледки, каквито ние виждаме всеки ден. Особено красиво е когато полетът е рано сутрин и виждаме изгрева на слънцето –първо от ниско, а после, когато сме високо над облаците и всичко е огряно от слънчевите лъчи“, казва Райна.

Решението ѝ да се захване с пилотската професия е било напълно случайно и импулсивно. Детската й мечта била да стане хирург. Това обаче се променя в 11 клас, когато с нейни приятели се записали за парашутисти в аероклуб „Божурище“. Там имала възможност да лети и пилотира малки самолети.

Capture

Така тя се влюбва в небето и вместо в Медицинския университет, кандидатства в Техническия за специалност „Авиационна техника и технологии“ и завършва през 2003 година.

За разлика от много пилоти, които никога не са попадали в стресиращи ситуации, Райна има няколко. Преди да работи в „България Ер“, тя е била пилот в карго компания. Спукана гума на основния колесник при кацане и отказ на двигател при излитане са най-сериозните проблеми, с които тя и екипажът е трябвало да се справи, докато е пилотирала самолет в карго компанията. И в двата случая обаче е категорична, че е била подготвена.

„На повечето пилоти никога не се е случвало да им спре двигателят на самолета. На мен ми се случи – не беше страшно, защото бях подготвена. Това е една от ситуациите, в които всички трябва да знаем как действаме дори насън. С командира тогава действахме по процедурите и приземихме самолета без други щети. Освен основното обучение през което минаваме, на всеки 6 месеца се провеждат т.нар. тренажори – тренировки, където всички пилоти в изкуствени условия трябва да упражняваме уменията си в такива ситиации. Когато обаче ми се случи в реална среда, всички колеги и инструктури бяха много впечатлени и един през друг идваха да ме разпитват. Един командир дори се пошегува, че един гърмян заек е много по-скъп от други два негърмяни“, спомня си Райна.

17918753_1389105864484275_131290256_n

Откакто е пилот в „България Ер“ не се е сблъсквала с подобни аварии.

“Усещането при пилотиране на новите самолети Embraer (б.р марка самолет) e изключително! Никога не съм имала възможността да шофирам чисто нова кола, но съдбата ми подари емоцията да карам нов самолет. Всичко е много спокойно, издържано до краен предел от гледна точка на сигурност и безопасност“, категорична е тя.

За вълнуващи истории и хора, с които се е запознавала на борда на авиокомпанита, Райна може да разказва много.
Най-ярко си спомня, когато се срещнала с Боби Михайлов. Тогава тя е била втори пилот и старшата стюардеса с широка усмивка й казала, че той е на борда.

„Аз съм страшен футболен фен и когато разбрах, че той е на борда, поисках автограф. Подадаох летателната си книжка на стюардесата и я помолих да отиде при него и да му поиска автограф. Тя започна да ми се смее, хвана ме за ръката и ме заведе при него. И така, освен много печати, признания и удоствоверения, в книжката си вече имам и автограф от Боби Михайлов“, казва през смях тя.

Друга спортна легенда, с която се е срещала отново на борда, е Кубрат Пулев.

„Да си пилот е много динамично, разнообразно и отговорно. Може би и това ми харесва най-много“, категорична е Райна.
В свободното си време се отдава на децата си. Заедно ходят на ски, плуване. Запалени са и по туризма, като най-много обичат да пътуват заедно.

 
 

Червените коси на Холивуд, които обожаваме

| от chronicle.bg |

Никога не сме крили, че червенокосите жени са ни слабост. Ама никога! То дори не е за криене…

Червеният цвят на косата не само привлича окото по-лесно, но и добавя още няколко дози сексапил. Ако се разминете с такава жена на улицата, няма как да не се обърнете.

Огнени, пленяващи и загатващи като за нещо забранено, червенокосите жени винаги ще заемат специално място в мъжките сърца. Ако и вие сте почитатели, сме сигурни, че ще ни разберете.

Тях може да ги гледаме на малък и на голям екран, на светло и на тъмно.

Затова сме подготвили една пристрастна класация. Пристрастна, защото си е наша. На нашите червенокоски. На нашите и на Холивуд. И на много мъжки фантазии.

Вижте я в галерията.

 
 

Целувки, еротика, кино

| от |

Стане ли дума за хубав секс седмото изкуство може гордо да се изправи и да се похвали, че разполага с арсенал от качествени сцени, които да ви възбудят повече от всеки филм за възрастни.

Сексът и киното се разбират толкова добре, че понякога по-консервативните зрители, дори биват скандализирани или о, боже, шокирани от тази афера. От страстни целувки до пълна голота на мъже, които показват пенисите си, зрителят е видял всичко и се е червил като домат от него.

А не трябва. Подобно на качественото кино и качественият секс е задължителен за добрата кондиция, доброто здраве и положителното мислене.

Днес ще обърнем повече внимание на еротиката. Онова чувство на възбуда, което те обзема, когато режисьорът си е свършил добре работата, но в кадър няма голи хора. От силно възбуждащи до крайно романтични, седмото изкуство предлага чудесни сцени на любов, еротика и разбирателство, които могат да ви накарат да се изчервите или поне да засилят нуждата ви да помачкате някого.

Разполагаме с шест красиви, секси и дори леко влажно скандални сцени, които обичаме. Модерното кино и еротиката се срещат някъде там. Приятно гледане.