Rolls-Royce Wraith: Призрачен ездач

| от |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria ще бъде на пазара в понеделник, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg представяме водещата история в него. Още много интересна информация от света на автомобилите можете да намерите на www.ams.bg 

Автомобилите на Rolls-Royce традиционно обитават самия връх на автомобилния Олимп. Моделът Wraith показва този връх от една неподозирана перспектива.

Няма нищо случайно във факта, че през годините една много голяма част от моделите на Rolls-Royce са били кръщавани с имена на духове. Phantom, Spirit и Ghost – това са все думи, идващи от мистичния свят на духовете. Напълно уместна метафора предвид факта, че пътуването с Rolls-Royce винаги е било по-близо до магическо реене върху летящо килимче, отколкото до обикновено пътуване с автомобил по твърда настилка.

Днес гамата на аристократичния британски производител се състои от два основни модела и техните различни каросерийни варианти. По-големият от тях – Phantom, е олицетворение на абсолютното постижимо съвършенство в областта на бутиковото производство на луксозни автомобили, изграден е на собствена платформа, и на практика има един-единствен реален конкурент на пазара в лицето наBentley Mulsanne. Другият член на семейството на Rolls е моделът Ghost, който е изграден на технологичната платформа на седмата серия на BMW и формира около три четвърти от продажбите на марката. В решението на компанията да избере точно името Wraith за динамичния дериват с две врати и задница в стил „Fastback”на базата Ghost може да се открие много специална  символика. В Шотландия думата „Wraith” има значението на „призрак”, само че не от тези, които просто се скитат между нас, а от онези, които притежават огромна сила и могат да я използват за разрушителни цели.

Именно безграничната сила е една от основните отличителни черти в характера на Wraith – всъщност това е най-мощният автомобил, който някога е бил създаван от Rolls-Royce. Под източеното торпедо на дългото 5,30 метра купе се крие 12-цилиндров двигател с работен обем от 6,6 литра и два турбокомпресора, чиято максимална мощност се равнява на смразяващите 632 к.с. Словом – шестстотин трийсет и две конски сили. Да не пропуснем да споменем и максималната тяга от 800 нютонметра при 1500 оборота в минута…

Явно е, че тук мощта няма как да се опише с любими на марката определения като „enough power”. Wraith е един от най-мощните автомобили на планетата и е способен на спринтове, които далеч излизат от нормите за джентълменски обноски и го изстрелват в сферата на расовите спортни машини. Благодарение на превъзходните настройки на ходовата част и кормилната уредба, „призракът” на Rolls-Royce дори е в състояние да преодолява завои с бързина, която може без преувеличение да се нарече изумителна за автомобил с маса близо два тона и половина.

Истински изумителното в този автомобил обаче е друго – без значение дали го пришпорвате безмилостно или просто се наслаждавате на безметежното пътуване, Wraith сякаш се носи над, а не по пътя, и прави всичко с лекота, създаваща усещане за пренасяне в негов собствен, различен от познатия ни свят. Отсъствието на каквито и да било шумове (било то механични или аеродинамични), граничещият със съвършенство комфорт при пътуване по всякаква настилка(дори при най-грубите неравности по пътя Wraith реагира само с леко, царствено поклащане на пищната си каросерия), фантастичната лекота на управлението – всичко това превръща пътуването с този автомобил в нещо много повече от придвижване между две точки.

Типично за марката, позицията на предните кресла напомня тази на трон – леко издигната над всички останали, осигуряваща превъзходна гледка във всички направления. А гледката определено си заслужава – водачът и спътниците му са обгърнати от атмосфера, която показва най-доброто от традициите на британците в ювелирната ръчна изработка, а перспективата към дългия преден капак, коронован от легендарната фигура на Лейди Емили е нещо, които трудно би могло да бъде описано само с думи. Възможността таванът на салона да бъде декориран като (състоящо се от огромен брой светодиодни елементи) обсипано със звезди нощно небе е само още един от много примери за омагьосващата харизма на Wraith. Все един призрак може безброй неща, за които простосмъртните могат само да мечтаят.

Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов

 

Технически характеристики

Каросерия

Купе с две врати и четири места, дължина х широчина х височина 5269 х 1947 х 1507 мм, междуосие 3112 мм, собствено тегло 2360 кг, обем на багажника 470 литра.

Ходова част

Независимо окачване отпред и отзад, отпред с двойни напречни носачи, телескопични амортисьори и пневмоелементи, отзад многозвенно, с телескопични амортисьори и пневмоелементи; вътрешно вентилирани дискови спирачки отпред и отзад.

Силово предаване

Задно предаване, осемстепенна автоматична трансмисия.

Двигател

Дванайсетцилиндров V-образен бензинов двигател с директно впръскване, с два турбокомпресор и междинен охладител на сгъстения въздух, работен обем 6592 см³, мощност 465 кВт (632 к.с.) при 5600 об./мин, максимален въртящ момент 800 Нм при 1500об./мин.

Динамични характеристики

0-100 км/ч     4,6 сек

Максимална скорост     250 км/ч

Среден разход на гориво по ЕСЕ 98Н 14,0 л/100 км

Базова цена(в Германия)

Rolls-Royce Wraith  279 531 eвро

С дължина от 5,30 метра и тегло 2,4 тона Wraith е истински мастодонт – и все пак е най-малкият като размери модел в гамата на Rolls-Royce.

„Wraith сякаш се носи над, а не по пътя, и прави всичко с лекота, създаваща усещане за пренасяне в негов собствен, различен от познатия ни свят”

Благородна дървесина, фина естествена кожа, истински метал и пианолак – това са материалите, които доминират в благородно обзаведения интериор. Големият и тънък волан би изглеждал отлично и в някоя изискана яхта.

Трудно е да се повярва, че този автомобил е базиран на (сравнително) едросерийната техника на „седмицата” на BMW: детайлите са отговарят на най-добрите традиции на Rolls-Royce.

Отварящите се обратно на посоката на движение врати са характерен отличителен елемент за всички съвременни модели на Rolls-Royce.

„Wraith е способен на спринтове, които далеч излизат от нормите за джентълменски обноски и го изстрелват в сферата на расовите спортни машини”

При подаване на пълна газ автомобилът се устремява по посока на хоризонта с неописуема бързина, но огромните стойности за надлъжно ускорение остават абсолютно незабележими за тези, които се намират на борда.

Всеки един от елементите в този автомобил заслужава да се окачестви като произведение на изкуството. Още по-впечатляващо обаче е да се види как всички тези детайли се обединяват в едно идеално хармонично цяло.

В актуалния брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще намерите също:

kor 07_2014.indd

• Първа среща с новия прагматичен модел на Citroën – C4 Cactus

• Зад волана на Rolls-Royce Wraith – най-мощният автомобил в историята на аристократичната британска марка

  • Тест на най-високотехнологичния суперспортен автомобил на нашето съвремие– Porsche 918 Spyder
  • Пътешествие със 750i – първият сериен автомобил на планетата, оборудван с вградена навигационна система – и неговия с 20 години по-млад наследник
    • Сравнение на три двойки еднакви модели със задвижване от механична трансмисия, DSG и класически автоматик
    • Сравнителен тест на пет модела от малкия клас – дали този път Ford Fiesta, Kia Rio, Peugeot 208 и Renault Clio ще успеят да притеснят серийния победител VW Polo?
    • Среща с двама изключителни класици на френската автомобилна индустрия в лицето на Peugeot 504 TI и Renault 16 TX
    • Opel Kadett City и Opel Adam:една малка история за това какво се случва, когато историята се повтаря
  • Тест на 14 модела детски столчета от всички възрастови категории
    • Равносметка от тазгодишното издание на митичната 24-часова надпревара на Льо Ман
 
 

Пролетният базар на книгата започва в НДК

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-голямото пролетно книжно изложение у нас – Пролетният базар на книгата, започва днес, в навечерието на Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост. Събитието и през тази година ще представи повече от 100 български книгоиздатели и книготърговци на три етажа в Националния дворец на културата. Официалното откриване е в 11.00 ч. в Централното фоайе на НДК, съобщиха организаторите от Асоциацията „Българска книга“.

В рамките на шестте дни на изложението, на щандовете на издателствата, както и на сцената на културната програма, ще се състоят близо 50 премиери на най-новите книжни заглавия у нас, а също четения и срещи с чуждестранни и български автори, сред които Александър Секулов, Антон Стайков, Бойка Асиова, Божана Апостолова, Владо Даверов, Владимир Попов, Георги Господинов, Димана Йорданова, Емил Андреев, Здравка Евтимова, Ивинела Самуилова, Йордан Велчев, Йорданка Белева, Константин Трендафилов, Милен Русков, Петър Чухов, Тони Николов.

Гости на официалното откриване ще бъдат и спортистите Стефка Костадинова и Валентин Йорданов, които също ще представят юбилейни албуми, посветени на спортните им върхове.

Сцената на културната програма ще бъде разположена в Мраморното фоайе /над Централния вход на НДК/. Програмата е съпътствана от изложбата „Под езика“ на Дамян Дамянов – мащабен проект, посветен на кирилската азбука. Графичният експеримент на художника започва онлайн през 2016 г., но във второто си издание излиза извън мрежата и се пренася на хартия. След като изобразява нови 30 идеограми, Дамянов кани 60 представители на българската култура – известни писатели, журналисти, художници, преподаватели и др., да дадат кратко определение или интерпретация на шейсетте думи. Официалното откриване на изложбата „Под езика“ е на 24 май от 14.00 часа на сцената на Пролетния базар.
Пролетният базар на книгата е част от Календара на културните събития на Столична община за 2017 година.

 
 

Ама защо Ричард Брансън?

| от Силвия Петкова |

Милиардерът Ричард Брансън изнесе в София лекция, в която разказа за личния си опит в бизнеса. Оставям настрана организацията на събитието, на която по-скоро приляга думичката хаос. Няма да кажа и думичка за водещия, заслужаващ златен медал за нелепо поведение. Но не спирам да си задавам един въпрос: Защо Ричард Брансън?

Още когато се появи новината за тази лекция се чуха и първите неодобрителни възклицания започващи от коментари за високата цена на лекцията и достигащи до заключението, че няма кой знае какво да се научи от Ричард Брансън.

И ако цената на лекцията е субективен фактор според възможностите, то последното заключение сякаш обедини около себе си повечето мнения в социалните мрежи. Сигурна съм, че ако гостуването на собственика на Virgin беше обявено като „Дайте съвет на сър Ричард Брансън“, то щеше да има далеч по-голям успех. Но така, дошъл той да ни учи на бизнес – никакъв шанс. Ако някой ще тийчва останалите как се постигат успехи, то малко ли експерти имаме у нас, та да каним от чужбина. И по-евтино щеше да ни излезе, че да решим и първия проблем.

Ричард Брансън е писател, има няколко книги, от време на време обича да се изявява като журналист. Това писателстването не е голяма работа, който не е поискал, той не е написал книга. Даже футболиста Христо Янев издаде криминален роман. Ваня Щерева можеше да научи посетилите лекцията на къде повече неща, ако не друго тя поне е готвила и в Черешката на тортата и знае няколко рецепти от Катето Евро. А за толкова пари и една песен щеше да изпее.

Журналистиката също не е лесна работа, ама как не се сетиха организаторите да го сложат на първия ред да се учи и да му пуснат един след друг Сашо Диков, Люба Кулезич, Антон Хекимян, Петя Дикова, Кристина Патрашкова, Валерия Велева, Соня Колтуклиева… Последната даже е живяла в Лондон, ама той в Петрич не е, кой знае повече за нещата от живота, а? За един сутрешен блок време сме го отказали и от телевизията, и от радиото. Ако все пак оцелее след всичко това, каним Рада Домусчиева да му разкаже за Голямото завръщане на софиянци миналия Великден и гаранция се е качил на първия космически кораб на Virgin с еднопосочен билет.

Ричард Брансън е бизнесмен. Щото ние бизнесмени все едно нямаме. Карамански го гръмнаха, ама семейство Баневи още са живи. Арабаджиеви – също. Брансън може да ви научи как се създава хотел, обаче Ветко и Маринела (или както там им бяха имената) могат да ви кажат как от хотел с репутация и японски вишни се сътворява онова нещо с палмите. Да видим кое е по-трудно, ако ще си мерим успехите.

Брансън бил голям меценат, дарител, еко настроен човек. Алоооо, чуваме ли се? Ние си имаме миска, която си дарява старите силиконови гърди на абитуриентка в нужда. Надцакай я ако можеш. А тези еко глупости не на нас. Нашият министър на екологията каза, че глобално затопляне няма. Точка.

Това за авиокомпаниите, които е създал, даже не виждам какво да го коментираме. Возил ли се е на един полет с Волен Сидеров? Не се е. Ако се беше возил, щеше да си ги закрие всичките девици* (от Virgin, името на авиокомпаниите) и да се извини едновременно по СКАТ, Алфа и Канал 3. По два пъти.

Музикалният бизнес на господина от Великобритания е едно нищо в сравнение с българските поп, рок, рап, естрада и поп-фолк. Един бърз кастинг с Гери Никол, Веселин Маринов, Фики и Криско и даже няма нужда да му демонстрираме невероятния талант скрит в изпълнението на „Бяла роза“. Толкова скрит, че още никой не го е намерил.

Къде е тръгнал той лекции да прави. О, май диър, седни да ти пуснем един уебинар на Кобилкина и тогава да те видим накъде си се запътил и откъде ние се връщаме. За успех ще говориш, когато участваш поне два пъти във VIP Brother, победиш Камелия Воче в Черешката на тортата и реализираш успешна имитация на Роси Кирилова в Като две капки вода. След това преминаваш изпит по коментиране на стотина теми в сутрешен блок заедно с поне по три контра гледни точки за 7 минути общо време и две развълнувани жени за надвикване. Тогава ела пак да учиш хората как се постигат успехи в бизнеса.

А ние така и не разбрахме КОЙ и най-вече ЗАЩО покани Ричард Брансън. Добре, че не му е хрумнало Марк Зукърбърг да ни гостува, че такъв конфликт на интереси щеше да се създаде…

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.

 
 

„Междузвездни войни“ навърши 40 години

| от chronicle.bg, по БТА |

През 1977 г. никой не бе чувал за лазерен меч или за медни бикини и не се обръщаше към непознати с думите „Нека Силата е с нас“, предаде Франс прес.

Нещата обаче бяха на път да се променят. Предстоеше да се появи по екраните третият филм на младия 33-годишен режисьор Джордж Лукас – за борбата между доброто и злото.

40 години по-късно „Междузвездни войни“ е най-рентабилната филмова сага на всички времена, а поклонници на джедайската религия има в много страни. „Не ми достигат епитети, за да опиша влиянието на „Междузвездни войни“ – заяви експертът Шон Робинс от специализирания сайт BoxOffice.com. – Четири десетилетия, свързани с рекорди, с нов вид развлечения посредством филмите от поредицата, с видеоигрите, книгите, играчките и всички артикули, вдъхновени от сагата. Това говори много.“

Първият филм от поредицата, излязъл по екраните на 25 май 1977 г., е с бюджет 11 милиона долара. Прожектиран е в само 32 киносалона и донася 1,6 милиона долара приходи през първия уикенд след появата си по екраните.

Актьорският му състав включва малко известни по онова време актьори – Марк Хамил /Люк Скайуокър/, Кари Фишър /принцеса Лея/ и Харисън Форд /Хан Соло/. Вестта за интересния филм обаче се предава между фенове „от уста на ухо“ и не след дълго се извиват големи опашки за билети пред киносалоните. В края на краищата първият филм от поредицата събра 221,3 милиона долара приходи, които дори се удвоиха след новата му редакция, извършена от „Туентиът сенчъри фокс“.

„Предпремиерата му е в емблематичния Китайски театър в Лос Анджелис, където филмът е прожектиран пред пълна зала 5 пъти дневно повече от година“, припомни кинокритикът Леви Тинкър. Той отбеляза, че тълпите фенове буквално протрили мокета в залата.

Двата следващи филма от поредицата – „Империята отвръща на удара“ и „Завръщането на джедаите“, събраха по над 200 милиона долара приходи.

Следващите три филма, излезли по екраните между 1999 г. и 2005 г., обаче не бяха толкова успешни. Действието в тях се развива преди случващото се във филмите от поредицата, появили се по екраните през 1977 г., 1980 г. и 1983 г.