Ресторантите и търговските вериги в Русия се борят с хранителното ембарго

| от |

Олга Петрова и Алиса де Карбонел от Ройтерс

Широките санкции на Москва срещу храните от Европа принудиха руските ресторанти, търговски вериги и производители на храни трескаво да търсят алтернативни доставки, за да се справят с дефицит от съветски тип. Ответните ограничения в търговията – отговор на санкциите на САЩ и ЕС, наложени заради действията на Русия в Украйна – се отразиха зле на фермерите на Запад, за които досега Русия бе най-големият купувач на европейска продукция. Но те засегнаха и потребителите в Русия, като ги изолираха от световната търговия до невиждана за последните две десетилетия степен. Меките френски сирена, австралийският бифтек и ризотото с морски дарове излизат от менюто на ресторантите след забраната за внос на  всички видове рибни, месни и млечни продукти.

„Цените ще се повишат и някои храни ще изчезнат“, казва Алексей Паперний, чието кафене с умерени цени „Децата на рая“ в Москва (по името на прочутия френски филм „Les Enfants du paradis“) все още е препълнено в петъчната вечер. „Ще направим всичко по силите си, за да оцелеем. Нямам представа как някои ресторанти и кафенета ще просъществуват в тези условия.“ Той окачествява едногодишната забрана за продукти от САЩ, ЕС, Канада, Австралия и Норвегия като „руски санкции срещу руснаците“ – недоволство, споделяно от мнозина посетители на кафенето. „Щеше да бъде по-справедливо, ако държавните чиновници се откажат от своите мерцедеси и започнат за карат руски жигулита“, казва посетител на име Ян, докато отпива червено  вино.


НЕДОСТИГ НА СУШИ

Забогатели с петродолари, когато енергийните запаси на страната поддържаха силна икономиката, руснаците са радваха на богат избор от заведения за хранене след разпадането на СССР през 1991 г. Те се хранеха извън дома с удоволствието на поколение, което още помнеше времената на празните витрини на магазините и безлюдните улици след залез слънце. Много популярно сега е сушито, което е разпространено из цялата страна и краси менюто даже на италианските и френските ресторанти. Но то е фетиш, с липсата на който сега някои ще трябва да се примирят. „Росинтер“ – една от най-големите ресторантьорски вериги със суши барове в цялата страна – казва, че повече от 50 на сто от храната, която предлага, е вносна. Компанията очаква санкциите да се отразят зле на бизнеса, което вече се случва, докато политическата нестабилност вкарва икономиката в рецесия. „Това е доста трудна ситуация“, казва говорителката на „Росинтер“ Елена Мазур. „Предстои ни много работа по отношение на съставянето на менютата и ценообразуването“, добавя тя. Според един от мениджърите на веригата суши барове потенциалните последици са по-директни. „Всички ние се притесняваме. Не искаме да загубим работата си“, казва той, като моли да не бъде цитиран от опасение да не бъде наказан от властите заради критиката. „Няма руска сьомга„, казва той.

„ЩЕ ПРЕЖИВЕЕМ И БЕЗ СТРИДИ“


Ефектът от санкциите вече е осезаем на Запад. Европейските млекопреработвателни фирми спряха производството на сирене и масло за Русия, а цените на норвежката сьомга се очаква да спаднат с 10 на сто тази седмица. Но експерти казват, че руските потребители също може да понесат финансов удар. Агенцията „Фич рейтингс“ предвижда, че „вносът от ЕС и САЩ постепенно ще бъде заместен от по-скъп внос от други страни“. Най-вероятно раздялата с чуждестранните наслади ще бъде усетена от руската средна класа, която бе в сърцевината на протестите срещу връщането на Владимир Путин на президентския пост. „Може би мярката ще отблъсне допълнително градската средна класа“, казва Алиша Локуд, шеф на анализите за Европа и ОНД в организацията „Хиз кънтри риск“. Тя обаче добавя: „Онези, които решават в Кремъл, вероятно са пресметнали, че патриотичните чувства ще надделеят над страданието.“

stridi


Анкетите вече показват, че мнозинството руснаци са съгласни с отговора на западните санкции, наложени заради това, че Русия подкрепя и въоръжава проруското въстание в Източна Украйна – нещо, което Москва отрича. Около 76 на сто от руснаците, анкетирани от независимия Център „Левада“ малко преди налагането на търговските санкции, казват, че одобряват плановете на правителството.  Един ресторант в Екатеринбург вече излезе със специално – 
макар и ограничено като асортимент - „санкционно меню“ с храни руско производство, а други експерти по хранене следват същия патриотичен ентусиазъм. „Горд съм, че престанахме да сме момчето, което тормозят. Време беше“, казва ресторантьорът Андрей Делос по руският тв канал „Дожд“. „Няма да има стриди, но ще се оправим. Ще живеем без стриди.“

ТЛАСЪК ЗА МЕСТНИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ

Докато руските фермери се надяват да превърнат в своя победа загубите за западните износители, други в хранителната промишленост са скептични, че местното производство ще е в състояние да запълни празнината. Някои отбелязват колко много време е било необходимо на селското стопанство в Русия да се възстанови след хаотичните години на мизерия след разпада на съветската система – когато добитъкът бе изклан масово поради липсата на фураж – и изтъкват, че все още не достигат ресурси. „За да се произведе толкова много мляко, първо трябва да отгледаш кравата. Колкото и да се молиш, на кравата са необходими не по-малко от три години, за да стане млекодайна“, остроумно отбелязва Павел Грудинин, директор на совхоза „Ленин“ и депутат в парламента на Московска област. „Главният проблем на Русия не е в това, че сме засипани от евтина вносна храна, а че самите ние произвеждаме малко“, казва той.

Други обаче са оптимисти. Мениджърът на ферма Виктор Зубенко се радва на възможността да продава повече от продукцията си на нуждаещите се потребители. „Не мога да кажа, че очаквахме тези санкции, но възлагахме надежди на тях“, казва Зубенко от руската Ростовска област, където неговите насаждения с картофи се простират на километри.

БТА

 
 

Днес е най-дългият ден в годината

| от chronicle.bg |

Точно в 07:24 часа тази сутрин настъпи астрономическото лято. Лятното слънцестоене бележи началото на лятото в Северното полукълбо, около 21 юни и около 22 декември, за Южното полукълбо.

То завършва с есенното равноденствие, около 23 септември в Северното полукълбо и около 22 март, в Южното полукълбо. Днес е и най-дългия ден – 15 часа и 19 минути.

Според повечето метеорологични прогнози това е и денят, в който дъждовете започват да спират. Лятото в България започва с нормални за сезона температури – около и над 26 градуса. През целия ден ще бъде предимно слънчево и топло. До края на седмицата се очаква температурите още да се повишат и да бъдат около и над 30 градуса.

 
 

Заплатата на Гал Гадот за „Wonder Woman“

| от chronicle.bg |

Парите, които Гал Гадот получава за участието си в трите филма на DC, са неочаквано малко.

„Wonder Woman“ е без колебание един от най-големите хитове това лято като има вероятност да влезе в топ 10 на най-печелившите филми за супергерои. Само за първия си уикенд по кината, филмът прави повече от 100 милиона долара в САЩ и 223 милиона долара глобално. До момента филмът е спечелил общо 573 милиона долара.

В същото време обаче заплащането на Гал Гадот не е никак супер. За „Batman V Superman: Dawn of Justice“, „Wonder Woman“ и предстоящия „Justice League“ актрисата ще получи по 300 000 долара на филм. Като се обърнем назад и отбележим огромното значение на Гадот в „Batman V Superman: Dawn of Justice“, както и вече споменатия успех на „Wonder woman“, заплатата й е по-скоро в долния край на очакванията.

Да, 300 000 бройки от която и да е основна световна валута са много пари сами по себе си. Но леко бледнеят, когато ги сравним с 14-те милиона долара, които Хенри Кавил за ролята си на Кларк Кент/Супермен в „Man of Steel“. Още повече, най-голямата роля на Кавил допреди да подпише за Супермен, е в „Immortals“ от 2011 година. Най-голямата роля на Гадот е в поредицата „Fast and Furious“.

 

Някой може да предположи, че ниската заплата на Гадот се дължи факта, че Кавил играе главна роля в „Man of Steel“, а Гал – поддържаща в „Batman V Superman“. Или просто на отношението на Холивуд към жените. И двете твърдения са грешни. За ролята си в „Captain America: The First Avenger“ Крис Еванс  също получава 300 000 долара. Всъщност мнозина от авенджърите получават по 200 000 долара, докато Робърт Дауни Джуниър взима 50 милиона за ролята на Тони Старк/Железният човек.

Явно както навсякъде, така и в Холивуд всичко е до това как човек се договоря. Добрата новина за Гадот е че и тя, както Робърт Дауни, вече е лице на франчайз и ако той ще продължава, заплатата й най-вероятно ще порасне.

 
 

Viasat World с 8 награди за креативност

| от chronicle.bg |

 

Международната развлекателна компания Viasat World спечели общо 8 награди PromaxBDA и Mediabrand Awards, раздадени миналата седмица. Развлекателната индустрия награди като най-креативни няколко кампании на Viasat Explore, Viasat History, Viasat Nature и TV1000 Premium HD.

Най-голям беше успехът за поредицата „Империя на царете: Русия по време на династията Романови“. Тя взе първа награда Mediabrand за най-добро промо за кабелна телевизия  и най-добро промо за документална, аналитична или нова поредица. На наградите PromaxBDA поредицата взе сребро за ключовата визия на кампанията, която отразява автентично драматичните събития зад управлението на злополучната руска династия.

Mediabrand отличи с първа награда за най-добър дизайн на промо пресечка Penguins Idents и за най-добро промо за кабелна телевизия –  новогодишното видео New Year TV1000Premium HD. 3D видеото отразява извисеността, магичността и стила, чрез интерпретация на мита за северния елен, който пътува през нощното небе. Екипът на Viasat си тръгна и с второ място за най-добро ТВ промо за кабелна телевизия за „Войните на роботите: Възходът на машините“.

На наградите за майсторство PromaxBDA в Лос Анджелис екипът получи също така златно отличие в категорията „Най-добра нова творба“ за промото „Сър Дейвид Атънбъро, специално за 90-годишнината“, от поредицата на Viasat Nature.

Компаниите Mediabrand и PromaxBDA задават международните стандарти в медийната индустрия. Спечелените осем награди са признание за Viasat World в стремежа й да предлага интелигентно съдържание на аудиторията си по предизвикателен, свеж и иновативен начин.

 
 

За офроуд хората със стил

| от Chronicle.bg |

Има една особена порода хора, които намират гледката на разровена, кална поляна за по-вълнуваща от тази на огледално швейцарско езеро с лебеди и макове. Когато излизат с колата си извън града, те тайно поглеждат към изоставените ниви и разораните черни пътища с копнеж. Калта по джантите е тяхна запазена марка, а спортните,ниски автомобили им се струват неразбираеми и скучни.

Както може би вече сте се досетили, става дума за офроуд хората със стил. Те никога няма да си купят Lamborghini, защото няма как да стигнат с него до най-високото от Рилските езера. В същото време, не искат да шофират УАЗ-ка, защото проходимостта може и да е най-важното, но вече не е задължително тя да е придружена от бъбречна криза и комоцио.

Ако питате тази група привърженици на луксозния, автентичен офроуд, с коя автомобилна марка се идентифицират, огромен процент от тях, ще кажат „Land Rover“.

Това не е случайно и тук не става дума за силни думи и изграждане на бранд имидж. Land Rover никога не са произвеждали паркетници и моделите им не са предвидени за шофьори, които искат да карат SUV, просто защото обичат да гледат отвисоко и да паркират по час и половина в софийските улици.

Още с първата си поява, Range Rover намери своето място в екстремно растящия сегмент на SUV моделите, а сега новият Range Rover Sport още веднъж показва „как го правят“ от Land Rover.

DSC_9131

Новата офроуд машина е съвършеният символ на повишената проходимост, но тъй като в днешно време това не е достатъчно, към него са добавени спортно усещане зад волана, комфорт и безопасност.

При обновяването на модела, създателите на Range Rover Sport спазват формулата, заложена още при лансирането на първото поколение – тук става въпрос за по-спортна и по-достъпна алтернатива на пълноразмерния Range Rover. С появата на Sport марката получи сериозен съперник на Porsche Cayenne и BMW X5, а Range Rover беше позициониран още по-високо в сегмента на луксозните SUV модели.

За кого обаче е този модел, дори ако оставим финансовите възможности на купувача настрана?

Range Rover Sport привлича тези, които ценят лукса, качествените материали, високото ниво на изпълнение на автомобила, спокойната атмосфера на борда и, естествено, мощните 6-цилиндрови двигатели. В ежедневието това означава сигурно и динамично шофиране, висока степен на защита и модерни технологии на борда, отличен обзор от мястото на водача и не на последно място – автомобил, който рефлектира с блясък върху имиджа. Range Rover не е просто скъпа автомобилна марка, тъй като предлага автомобили с традиции, съчетани със смели решения.

DSC_9287

Всъщност, в случая на обновения Range Rover Sport, който се появи малко след фейслифта на по-големия Range Rover, става въпрос за няколко интересни акцента, единият от които е исторически – за първи път в историята на марката този модел ще се предлага с 4-цилиндров двигател. Естествено, става въпрос за вече добре познатия 2-литров турбо дизел от семейството Ingenium, който присъства в гамата на Discovery Sport и Range Rover Evoque. За да осигури по-добра динамика на 2-тонния модел, мощността на двигателя е увеличена на 240 конски сили, а максималният въртящ момент е вече 500 Nm. С този мотор, който се явява базов в гамата дизелови двигатели на Range Rover Sport, всъдеходът ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,3 секунди и има максимална скорост 207 км/ч.

Не си представяйте да ги усетите по някой баир обаче.

Нов двигател има и при бензиновите мотори – 3-литров V6 с компресор и мощност 340 конски сили е най-достъпното предложение в тази гама, а има и още един V6 с 380 конски сили, както и два бензинови V8 с 510 и 550 конски сили. Новият мотор с компресор тип Roots осигурява ускорение на Range Rover Sport за 7,2 секунди от 0 до 100 км/ч, а максималната му скорост е близка до тази на базовия дизелов модел – 209 км/ч.

Освен новите двигатели, новият Range Rover Sport предлага и повече удобство и по-голяма сигурност за пасажерите. Иначе казано – говорим за кола, която може да ви закара на първа линия на плажа, през девет дюни в десета, но може да возите в нея и децата си, без вестибуларният им апарат да сдаде багажа.

DSC_9201

Дисплеят на инфотейнмънт системата вече е 10-инчов, а системата се е сдобила с нови функции: обособяване на WiFi хотспот, свързване със смартфон и подобрено приложение за телефони, чрез което дистанционно се управляват някои функции на системата. Например, приложението може да запамети някои от редовните ви маршрути, така че да не се налага да ги въвеждате в навигацията. И при новият дисплей е запазено практичното „разделяне на екрана“, така че водачът и пасажерът до него могат да гледат различни неща на него.

Софтуеърът, който управлява работата на системата се казва InControl Touch Pro и вече присъства и в други модели на Jaguar Land Rover, като спечели високи оценки за по-бързите си реакции и по-лесната работа с него. А за любителите на офроуд изпитанията е предвиден All-Terrain Info Center, който осигурява информация за движението на автомобила – както геометрията на колата при преодоляването на различни препятствия, така и къде се намира всяко едно колело в този момент.

Новият Range Rover Sport получава серийно някои много важни за безопасността системи. Става въпрос за предупреждението при напускане на лентата на движение, автоматичната спирачка при критични ситуации и информацията за разстоянието при движение назад и паркиране. Като екстри се добавят системата, която следи за други автомобили в слепите петна за видимостта (Blind Spot Assist), както и новата система Intelligent Speed Limiter, която разчита пътните знаци за ограничение на скоростта и не позволява надхвърлянето на максимално разрешената скорост. Тази система обаче може да бъде деактивирана от водача. Сред другите екстри попадат адаптивният круиз контрол, в чиито безспорни ползи сме се убедили неееднократно, системата за запазване на лентата на движение плюс еволюция на системата за следене на слепите петна, която се намесва с корекция на волана, ако водачът реши да смени лентата, а опасно близо до него има друг автомобил.

DSC_9115
Що се отнася до интериора, конструкторите са заложили на интересна формула : 80% „класическо“ усещане за Range Rover, допълнено с 20% от „по-смелото мислене“, демонстрирано при Evoque. Позицията на водача е по-висока в сравнение с повечето 4х4 модели, а видимостта е много добра във всички посоки.

Най-силно впечатление обаче правят качествените материали в интериора и нивото на изработка. Превключвателят, който управлява работата на климатика, както и скоростният лост, напомнят тези в спортния Jaguar F-Type, а инструментите на арматурното табло и тъчскрийна са отлично четими.

И за да се отговори още по-пълноценно на изискванията на клиентите, топ подразделението на Jaguar Land Rover – Special Vehicle Operations (SVO) е разработило 19 нови цвята, в които може да бъде поръчан Range Rover Sport.