Путин, Хитлер и “свещените родни земи“

| от |

Редно ли е да сравняваме Путин с Хитлер? И дали окупацията на Крим прилича на окупацията на Судетите? Това подвеждащо сравнение се използва все по-често и получава от най-неочаквани места както подкрепа, така и критики, пише Дойче веле.

0,,17574698_303,00

В Германия цари единодушие: престъпленията на националсоциалистите са толкова страшни, че нищо друго не бива да се сравнява с тях. Всяко сравнение с Хитлер би означавало, че се омаловажава стореното от него – такова е общественото мнение. Наскоро германският финансов министър Волфганг Шойбле изпита на гърба си последствията от непремерени приказки в тази посока. В разговор с ученици той конструира далечно сравнение между действията на Путин в Крим и окупацията на Судетите от Хитлер. Същото сравнение малко по-рано направи и Хилари Клинтън, бивш държавен секретар със стремежи към президентския пост в САЩ. И на двете изказвания германците реагираха с тревога и възмущение.

Добрият и лошият Хитлер

На територията на бившия Съветски съюз не познават подобна чувствителност. Там за Хитлер се мисли като за агресивен империалист, чието главно престъпление е нападението срещу СССР. Избиването на евреите идва чак на второ място. В същото време ролята на нацистка Германия се свежда единствено до финалното ѝ състояние на страна, изгубила войната, а това създава понякога странни ситуации. Нерядко германци, които разговарят с руски събеседници, са принудени да възразяват срещу добронамерени коментари по адрес на Вермахта и на Хитлер – коментари, които всъщност са замислени като жест на любезност.

Но и в Русия сравненията с Хитлер предизвикват понякога неприятности. Историкът Андрей Зубов наскоро изгуби професорското си място в Москва, след като – по примера на германския министър и на Хилари Клинтън, сравни политиката на Путин с тази на Хитлер. Но тъй като в Кремъл очевидно не са съвсем сигурни дали териториалните апетити на Путин все пак не дават повод за определени исторически паралели, се наложи да бъдат направени някои уточнения. В проправителствения вестник „Известия” приближеният до Кремъл политолог Андраник Мигранян поясни, че политиката на Хитлер отчетливо трябва да бъде разделена на два периода: до 1939 година и след това. Както пише самият Мигранян, „трябва да се разделят пържолата и мухите”. Според него, ако само беше „обединил германските земи” и беше спрял дотам, Хитлер положително щеше да остане в историята на страната си „като политик от велика класа”. Защото Хитлер успял да извърши нещо, което не било по силите на Бисмарк – и то без проливането на капка кръв. Той станал престъпник едва след 1939 година, когато тръгнал да поробва други народи.

Два народа, две ценностни системи

С други думи: днешните германци бягат като от огън от идиличните исторически спомени за „обединението на германските земи”, докато днешните руснаци мислят „родната почва” като нещо свещено, което заслужава проливането на кръв. И по тази логика са склонни да омаловажат дори част от престъпленията на Хитлер. Този факт намира своето обяснение в разминаващите се ценностни системи. Заради мъчителния исторически опит с Хитлер и десетилетната либерализация на обществото в (Западна) Германия, днешните германци са надмогнали редица архаични представи от времето на националните държави. Докато в Русия и до днес (особено днес!) повечето хора се отнасят с патетична сериозност към понятия като „изконни родни земи” и „велика държава”.

Само че сравнението на Путин с Хитлер е не само повърхностно и политическо некоректно. Както всяко историческо сравнение, то е подвеждащо и само замъглява общата картина. Да не говорим, че – независимо от размишленията на Мигранян в „Известия“, официален Кремъл също го отхвърля. Както пише списание „Шпигел”, в момента се водят поверителни руско-германски консултации, в чиито рамки руската страна се е показала сериозно раздразнена от думите на министър Шойбле и дори е заплашила да прекрати разговорите.

 

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.

 
 

Актьори, използвали дубльори за голи сцени

| от chronicle.bg |

Голите сцени са кофти изживяване. Независимо дали ви звучи яко да сте без дрехи в леглото с Брад Пит, ако всичко е на ужким, а наоколо щъкат оператори, режисьор, гримьори и случайни статисти, едва ли ще искате да показвате гърдите си.

Именно затова мнозина избират да ползват дубльори.

Може би най-известен в последните години е случаят с Лина Хийди от Game of Thrones. Актрисата е в ролята на Церсей, която трябва да преживее „похода на срама“, за да може да се прибере в дома си, след като е държана като затворник от религиозна секта. Героинята на Хийди трябва да премине през целия град напълно гола. Актрисата обаче отказва и вместо нея виждаме тялото на дубльорка.

В галерията ви предлагаме още няколко примера за подобни случки.

 
 

Нова мода в Instagram: извънземен йога корем

| от chronicle.bg |

Instagram е странно място, в което всяка лудост намира своите последователи. Последната такава е свързана със здраве и благоденствие, което, предполага се, се постига чрез овладяването на сериял движения с корема.

Новият феномен се нарича „извънземна йога“ и много бързо превзе социалната мрежа. Видеа на хора, които практикуват Наули (както се нарича йога практиката), заляха Instagram.

Nauli dance party I’ve answered a few questions about nauli technique on the THE/THIRTY site (link in bio) and today I’m taking over @thethirty to explain a bit more!! See you there !! #nauli #naulikriya #naulibreathing #uddiyanabandha

Публикация, споделена от DANIELLE ACOFF (@yellabella) на

Движенията включват наистина пълно издишане, гълтане на корема и прибирането му под гръдния кош, последвано от последователни движения на свиване и отпускане на мускулите на корема, които изглеждат много особено отстрани. Предполага се, че движението подпомага храносмилането. Практиката не е нищо ново, но не е и нещо, познато на всички по света. Движенията могат да бъдат усвоени от хора на всякаква възраст и с всякакъв опит.

WOW!  Incredible #Nauli practice by @aubrymarie : @aloyoga

Публикация, споделена от Yoga Inspiration (@yogainspiration) на

Твърди се още, че тези движения подпомагат емоционалната стабилност, помагат за хормоналния баланс и пазят органите във форма.
Все пак експертите предупреждават, че тези упражнения трябва да се правят само в присъствието на йога инструктор, защото изпълнявани неправилно, могат да доведат до контузия.

 
 

Кендъл и Кайли Дженър пуснаха своя втора модна колекция

| от chronicle.bg, по БТА |

Втората модна колекция на Кендъл и Кайли Дженър е вдъхновена от Кристина Агилера и Парис Хилтън, съобщи Контактмюзик.

21-годишният топмодел и телевизионна знаменитост Кендъл Дженър и 19-годишната й сестра, която също е модел и звезда от риалити шоу, пуснаха „продължение“ на дебютната си колекция, създадена за едноименния им лейбъл. Новата колекция включва латексови рокли бюстиета в ярки тонове, бодита, тениски и ниски обувки. Кендъл и Кайли разкриха, че изпълнителката на хита „Genie in a Bottle“ е повлияла върху проектираните от тях облекла и обувки.

„Късата пола от плат деним в новата ни колекция е вдъхновена от Кристина Агилера – поясни Кайли пред сп. Дабъл Ю. – Кристина носеша подобна пола през 2000 г. Тази година се облякох като нея за празника Хелоуин. Агилера е изумителна.“

Кендъл, която е участвала в дефилета на „Викторияс сикрет“, „Балмен“ и „Фенди“, отбеляза, че Парис Хилтън, която е близка приятелка на нейната полусестра Ким Кардашиян Уест, също е повлияла върху облеклата в новата колекция.

„Парис е семейна приятелка и затова, както и по-големите ни сестри, винаги сме се възхищавали от усета й в областта на модата – поясни Кендъл. – За 21-ия си рожден ден носех рокля, вдъхновена от онази, която Парис бе облякла за партито по повод нейния 21-ви рожден ден.“