Проучване сочи, че над 80 % от учителите в ЕС се чувстват недооценени

| от |

Проучване сочи, че над 80 % от учителите в ЕС се чувстват недооценени — Комисията призовава за действия.

Flags of member states of the European Parliament fly at half mast

Повече от една трета от учителите в Европейския съюз работят в училища, в които има недостиг на квалифициран персонал, и почти половината от училищните ръководители докладват за недостиг на учители за учениците със специални нужди. Въпреки че почти 90 % от учителите в ЕС заявяват, че са удовлетворени от своята работа, 81 % смятат, че учителската професия не е ценена в обществото.Въпреки че учителите считат, че са добре подготвени, не навсякъде те могат да разчитат на подкрепа през ранните етапи от професионалното си развитие. Това са част от основните констатации в новото Международно проучване в областта на преподаването и ученето (TALIS), проведено от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Проучването, основаващо се върху вижданията на учителите за техните условия за професионално развитие, включва отговорите на 55 000 прогимназиални учители и училищни ръководители в ЕС. Европейската комисия анализира констатациите от проучването TALIS и неговите последици за политиката на ЕС в областта на образованието и обучението в доклад, който също беше публикуван днес.

TALIS отразява вижданията на учители от прогимназиалните училища в 19 страни и региони от ЕС (BE, NL, BG, ES, CZ, CY, DK, EE, FI, FR, HR, IT, LV, NL, PL, PT, RO, SE, SK, UKENG), както и в 15 други държави: Съединените американски щати, Австралия, Бразилия, Чили, Сърбия, Сингапур, Исландия, Израел, Япония, Малайзия, Южна Корея, Мексико, Норвегия, Абу Даби и Алберта (Канада).

„Някои от посланията в TALIS са обезпокоителни, що се отнася до бъдещето на преподавателската професия. Ако държавите членки не предприемат действия, за да привличат и задържат най-добрите преподаватели, ние ще подкопаем напредъка в подобряването на качеството на образованието в Европа. Комисията е готова да помогне на държавите членки да начертаят политики и мерки, чрез които преподаването да се превърне в по-привлекателна професия“, заяви Андрула Василиу, европейски комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта.

Констатации от проучването TALIS в ЕС и препоръки на Европейската комисия:

Според ръководителите на училища (директорите) 36 % от учителите в ЕС работят в училища, в които има недостиг на квалифицирани и/или отчитащи добри резултати учители (тази констатация засяга главно NL, RO, EE, UKENG, а FR, NL, HR, ES и EE докладват за недостиг на учители за ученици със специални нужди). Препоръка на Комисията: Държавите членки трябва да въведат дългосрочни стратегии за привличане и задържане на работа на най-добрите учители. Действията могат да включват укрепване на програмите за подготовка на преподаватели, проучване на гъвкави начини за навлизане в професията (също и в средата на кариерата), възможности за професионално развитие и напредване в кариерата въз основа на прозрачни критерии.

Учителите са по-склонни да се чувстват подготвени за своята професия, когато тяхното образование включва комбинация от съдържание, методи на преподаване и учене и практически опит в класната стая по предметите, които преподават. Препоръка:Образованието на преподавателите трябва да включва всички тези области, за да ги подготви по-добре за тяхната професия. По отношение на професионалното развитие е необходимо да се обърне повече внимание на използването на ИКТ в класната стая и на необходимите умения за преподаване на ученици със специални нужди.

Почти 40 % от училищните ръководители докладват, че техните училища не предлагат официално въвеждащо обучение или пък подкрепа през ранните етапи от професионалното развитие; наличието на такива програми е особено ниско в PT, PL и ES. Препоръка: Държавите членки трябва да гарантират, че първоначалната подготовка на преподавателите е последвана от систематична подкрепа през ранните етапи от професионалното развитие.Министрите на образованието на ЕС наскоро се договориха да подобрят подготовката на преподавателите и да бъдат разработени рамки за компетенции, в които ясно се посочват уменията и качествата, които се изискват от учителите на различните етапи от тяхната кариера.

15 % от учителите заявяват, че не са участвали в дейност за професионално развитие през предходната година; около 50 % от учителите никога не присъстват в учебните часове на своите колеги; почти 20 % от тях никога не участват в проекти за съвместно обучение.Препоръка: Държавите членки трябва да поставят по-голям акцент върху ефективното професионално развитие и съвместното обучение, тъй като с тях учителите се насърчават да използват новаторски методи на преподаване и учене (например преподаване на малки групи;използване на ИКТ) и също така нараства удовлетворението на учителите от тяхната работа.Разнообразието в учебните методи подготвя учениците по-добре за по-нататъшното им образование и за пазара на труда, както показват инициативите на Европейската комисия в тази област на политиката „Преосмисляне на образованието“ и „Отваряне на образованието“.

Представяне на резултатите от TALIS

Резултатите от TALIS ще бъдат представени официално в Токио, където на 25 юни ще се проведат седемнадесетият семинар между ОИСР и Япония и неофициална среща на министрите на образованието. Ян Трусчински, генералният директор на Комисията за образование и култура, ще представи също и анализа на политиката на Комисията.

В допълнение ще бъде предоставена техническа информация на заинтересованите страни в областта на образованието и обучението (отворена за медиите), посветена на констатациите от TALIS и препоръките на Комисията. Това ще стане в Брюксел на 25 юни в 14:30 ч. в аудиторията на сградата Madou (1, place Madou). Майкъл Дейвидсън, ръководител на екипа за TALIS в ОИСР, и Ян Пакулски, началник на отдел „Статистика, проучвания и изследвания в областта на образованието и културата“ на Комисията, ще представят докладите.

Контекст

Международно проучване в областта на преподаването и ученето (TALIS)

Това е второто проучване TALIS, публикувано от ОИСР (първото беше публикувано през 2009 г.).Проучването е основният източник на информация от учителите и училищните ръководители относно преподаването, условията за професионално развитие и училищната среда. То се основава на въпросник, изпращан на учителите и училищните ръководители. Участниците в TALIS включват над 55 000 прогимназиални учители от 3 300 училища в ЕС, като те са представителна извадка за почти 1,5 милиона учители в 19-те държави — членки на ЕС, които са участвали в проучването.Заедно с другите 15 страни, взели участие, на въпросника са отговорили почти 110 000 преподаватели, представляващи приблизително почти 4 милиона учители.

Еразъм+

Европейската комисия работи с държавите — членки на ЕС, за открояването и обмена на ефективни практики в областта на политиката и за да им предоставя подкрепа и съвети. Програма „Еразъм +“ — новата програма на ЕС за образованието, младежта и спорта (2014—2020 г.), предоставя безвъзмездни средства за обмен на учители с цел подобряване на тяхното професионално развитие и подпомага партньорства между училища, университети и институти за подготовка на учители с цел разработване на иновационни подходи за преподаване. Чрез училищната мрежа eTwinning учителите могат да обменят идеи със своите колеги в цяла Европа.

 
 
Коментарите са изключени за Проучване сочи, че над 80 % от учителите в ЕС се чувстват недооценени