Проучване сочи, че над 80 % от учителите в ЕС се чувстват недооценени

| от |

Проучване сочи, че над 80 % от учителите в ЕС се чувстват недооценени — Комисията призовава за действия. 

Flags of member states of the European Parliament fly at half mast

Повече от една трета от учителите в Европейския съюз работят в училища, в които има недостиг на квалифициран персонал, и почти половината от училищните ръководители докладват за недостиг на учители за учениците със специални нужди. Въпреки че почти 90 % от учителите в ЕС заявяват, че са удовлетворени от своята работа, 81 % смятат, че учителската професия не е ценена в обществото.Въпреки че учителите считат, че са добре подготвени, не навсякъде те могат да разчитат на подкрепа през ранните етапи от професионалното си развитие. Това са част от основните констатации в новото Международно проучване в областта на преподаването и ученето (TALIS), проведено от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Проучването, основаващо се върху вижданията на учителите за техните условия за професионално развитие, включва отговорите на 55 000 прогимназиални учители и училищни ръководители в ЕС. Европейската комисия анализира констатациите от проучването TALIS и неговите последици за политиката на ЕС в областта на образованието и обучението в доклад, който също беше публикуван днес.

TALIS отразява вижданията на учители от прогимназиалните училища в 19 страни и региони от ЕС (BENLBGESCZCYDKEEFIFRHRITLVNLPLPTROSESKUK-ENG), както и в 15 други държави: Съединените американски щати, Австралия, Бразилия, Чили, Сърбия, Сингапур, Исландия, Израел, Япония, Малайзия, Южна Корея, Мексико, Норвегия, Абу Даби и Алберта (Канада).

„Някои от посланията в TALIS са обезпокоителни, що се отнася до бъдещето на преподавателската професия. Ако държавите членки не предприемат действия, за да привличат и задържат най-добрите преподаватели, ние ще подкопаем напредъка в подобряването на качеството на образованието в Европа. Комисията е готова да помогне на държавите членки да начертаят политики и мерки, чрез които преподаването да се превърне в по-привлекателна професия“, заяви Андрула Василиу, европейски комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта.

Констатации от проучването TALIS в ЕС и препоръки на Европейската комисия:

Според ръководителите на училища (директорите) 36 % от учителите в ЕС работят в училища, в които има недостиг на квалифицирани и/или отчитащи добри резултати учители (тази констатация засяга главно NLROEEUK-ENG, а FRNLHRES и EE докладват за недостиг на учители за ученици със специални нужди). Препоръка на Комисията: Държавите членки трябва да въведат дългосрочни стратегии за привличане и задържане на работа на най-добрите учители. Действията могат да включват укрепване на програмите за подготовка на преподаватели, проучване на гъвкави начини за навлизане в професията (също и в средата на кариерата), възможности за професионално развитие и напредване в кариерата въз основа на прозрачни критерии.

Учителите са по-склонни да се чувстват подготвени за своята професия, когато тяхното образование включва комбинация от съдържание, методи на преподаване и учене и практически опит в класната стая по предметите, които преподават. Препоръка:Образованието на преподавателите трябва да включва всички тези области, за да ги подготви по-добре за тяхната професия. По отношение на професионалното развитие е необходимо да се обърне повече внимание на използването на ИКТ в класната стая и на необходимите умения за преподаване на ученици със специални нужди.

Почти 40 % от училищните ръководители докладват, че техните училища не предлагат официално въвеждащо обучение или пък подкрепа през ранните етапи от професионалното развитие; наличието на такива програми е особено ниско в PT, PL и ES. Препоръка: Държавите членки трябва да гарантират, че първоначалната подготовка на преподавателите е последвана от систематична подкрепа през ранните етапи от професионалното развитие.Министрите на образованието на ЕС наскоро се договориха да подобрят подготовката на преподавателите и да бъдат разработени рамки за компетенции, в които ясно се посочват уменията и качествата, които се изискват от учителите на различните етапи от тяхната кариера.

15 % от учителите заявяват, че не са участвали в дейност за професионално развитие през предходната година; около 50 % от учителите никога не присъстват в учебните часове на своите колеги; почти 20 % от тях никога не участват в проекти за съвместно обучение.Препоръка: Държавите членки трябва да поставят по-голям акцент върху ефективното професионално развитие и съвместното обучение, тъй като с тях учителите се насърчават да използват новаторски методи на преподаване и учене (например преподаване на малки групи;използване на ИКТ) и също така нараства удовлетворението на учителите от тяхната работа.Разнообразието в учебните методи подготвя учениците по-добре за по-нататъшното им образование и за пазара на труда, както показват инициативите на Европейската комисия в тази област на политиката „Преосмисляне на образованието“ и „Отваряне на образованието“.

Представяне на резултатите от TALIS

Резултатите от TALIS ще бъдат представени официално в Токио, където на 25 юни ще се проведат седемнадесетият семинар между ОИСР и Япония и неофициална среща на министрите на образованието. Ян Трусчински, генералният директор на Комисията за образование и култура, ще представи също и анализа на политиката на Комисията.

В допълнение ще бъде предоставена техническа информация на заинтересованите страни в областта на образованието и обучението (отворена за медиите), посветена на констатациите от TALIS и препоръките на Комисията. Това ще стане в Брюксел на 25 юни в 14:30 ч. в аудиторията на сградата Madou (1, place Madou). Майкъл Дейвидсън, ръководител на екипа за TALIS в ОИСР, и Ян Пакулски, началник на отдел „Статистика, проучвания и изследвания в областта на образованието и културата“ на Комисията, ще представят докладите.

Контекст

Международно проучване в областта на преподаването и ученето (TALIS)

Това е второто проучване TALIS, публикувано от ОИСР (първото беше публикувано през 2009 г.).Проучването е основният източник на информация от учителите и училищните ръководители относно преподаването, условията за професионално развитие и училищната среда. То се основава на въпросник, изпращан на учителите и училищните ръководители. Участниците в TALIS включват над 55 000 прогимназиални учители от 3 300 училища в ЕС, като те са представителна извадка за почти 1,5 милиона учители в 19-те държави — членки на ЕС, които са участвали в проучването.Заедно с другите 15 страни, взели участие, на въпросника са отговорили почти 110 000 преподаватели, представляващи приблизително почти 4 милиона учители.

Еразъм+

Европейската комисия работи с държавите — членки на ЕС, за открояването и обмена на ефективни практики в областта на политиката и за да им предоставя подкрепа и съвети. Програма „Еразъм +“ — новата програма на ЕС за образованието, младежта и спорта (2014—2020 г.), предоставя безвъзмездни средства за обмен на учители с цел подобряване на тяхното професионално развитие и подпомага партньорства между училища, университети и институти за подготовка на учители с цел разработване на иновационни подходи за преподаване. Чрез училищната мрежа eTwinning учителите могат да обменят идеи със своите колеги в цяла Европа.

 
 

Колин Фърт кандидатства за италианско гражданство заради Брекзит

| от chronicle.bg |

Популярният британски актьор Колин Фърт кандидатства за италианско гражданство, след като страната му реши да напусне Евросъюза, съобщава БТА.

56-годишният носител на „Оскар“ за ролята си в „Речта на краля“ бил силно обезпокоен от последствията, които ще предизвика Брекзит. Фърт иска да се сдобие с двойно гражданство – британско и италианско.

По този начин той ще притежава същите документи като своята съпруга и децата си. Фърт е женен от 20 години за италианската продуцентка и режисьорка Ливия Джуджоли и имат две деца.

Колин Фърт е един от най-талантливите и уважавани британски филмови и театрални актьори. Той се е снимал в популярни ленти като „Гордост и предразсъдъци“, „Дневникът на Бриджит Джоунс“, „Мама мия“, а за ролята си на крал Джордж в „Речта на краля“ получава ной-високото кино отличие – „Оскар за най-добър актьор.

 
 

Пролетен базар на книгата 2017: какво си струва да видим

| от chronicle.bg |

Пролетният базар на книгата – най-голямото книжно събитие за българския читател ще се проведе в следващите дни в Националния дворец на културата. От 23-ти май до 28-ми май (неделя) българските читатели ще могат да присъстват на много и разнообразни срещи с автори и издатели от страната и чужбина. Повече от 100 книгоиздатели и търговци участват в тазгодишното издание.

Официалното откриване е на 23-ти май от 11:00 ч. в мраморното фоайе на НДК. Гости на откриването ще бъдат спортистите Стефка Костадинова и Валери Йорданов, които ще представят юбилейни албуми, посветени на кариерите си.

В рамките на шестте дни на изложението, на щандовете на издателствата, както и на сцената на културната програма, ще се състоят близо 50 премиери на най-новите книжни заглавия у нас, а също четения и срещи с чуждестранни и български автори, сред които Александър Секулов, Антон Стайков, Бойка Асиова, Божана Апостолова, Владо Даверов, Владимир Попов, Георги Господинов, Димана Йорданова, Емил Андреев, Здравка Евтимова, Ивинела Самуилова, Йордан Велчев, Йорданка Белева, Константин Трендафилов, Милен Русков, Петър Чухов, Тони Николов, др.

Днес правим подбор на част от издателствата, които тази година ще вземат участие. Какво можете да намерите на техните щандове, вижте в галерията горе.

 
 

За писателите в киното

| от Дилян Ценов |

  Коя е основата на всеки филм? Историята.

Сценарият се появява първо, след което бива взет от режисьора, който създава крайния продукт, за да събере зрителите пред екрана. И дори най-красивата продукция би се провалила, ако в нея не е заложена оригинална история и герои – тези две неща придават плътността. Без тях киното би било безсмислено занимание, хвърляне на пари на вятъра.

Именно там се корени ролята на пишещите хора –поети, писатели, сценаристи. Те възпламеняват началната искра, от която, ако условията са благоприятни, тръгва големият пожар. Често обаче става така, че именно хората, които създават историята, стават отправна точка за създаването на нови сценарии. Образът на пишещия човек е благоприятна почва за създаването на добра история.

Киното познава немалко филми, в чиято основа стоят писатели и резултатът в повечето случаи е добър. Винаги може да се роди добър продукт, когато героят е интересен и с богата биография. А писателите, нека не се лъжем, са хора, които имат и двете.

В нашата галерия ви предлагаме подбор на част от най-добрите филми за писатели, поети, сценаристи и изобщо хора, които се занимават с писане.

 
 

#Bookclub: Ана Ана и нейните приятели

| от |

Ана Ана е малко момиче с рошава коса, което никога не спира на едно място. Тя има приятели, с които заедно учат важни уроци за живота, докато правят бели и щуротии. Това са плюшените й играчки  Зигзаг, Космато топче, Пингпонг, Лиско, Китчо и Гризу. Ана Ана винаги е готова за ново приключение.

Тя е малката сестричка на Пико Бог – червенокосо момче от комиксите на Алекси Дормал и Доминик Рок. Сама по себе си тя е толкова очарователна, че създателите на историята за по-големия й брат решават да посветят поредица само на нея.

Комиксите неслучайно изглеждат толкова искрени и забавни. Те са своеобразна семейна история, създадена от майка и син. Домоник Рок е сценарист. Тя е родена в Мароко през 1948 година. В Брюксел се раждат двамата й синове, които споделят нейната страст към рисуваните книги. След като по-големия от тях – Алекси Дормал, завършва филмово изкуство, той посвещава времето си на рисуване и писане. Героите, които създава, са толкова живи и истински, че Доминик измисля цял свят около тях. Така се появяват и Пико Бог, и Ана Ана.

ана ана сладки сънища

Комиксите са ръчно рисувани, а историите са забавни дори и за възрастните.

На български две от книжките за Ана Ана излизат благодарение на издателство „Пурко“

„Сладки сънища!“ разказва за един труден опит за заспиване, в който играчките дават на Ана Ана важен урок. „Шоколадовата експлозия“ разказва за един гладен пингвин и цяла група помощници, готови да му направят торта, за да си хапне. Резултатът… е, не е точно тортата, от която Пингпонг има нужда.

На теория, книгите са подходящи за деца между 3 и 7-годишна възраст. На практика, може да излъжете, че ги купувате за племенниците си например, за да ги четете с удоволствие. Повече за историите с Ана Ана – тук.