Проблемите на новото поколение са много, но технологиите не са един от тях

| от |

1400079790830

“Във война сме със собствените си деца, и печелим”, заяви професорът от Бостънският университет по икономика Лоеънс Котликоф на 44-тият годишен симпозиум в Санкт Гален миналата седмица в Швейцария.

Конвенцията на която присъстваха 600 световни лидери и 200 от следващото поколение се съсредоточи върху “сблъсъка на поколенията” и това дали поколението на родените през 80-те е готово да управлява света.

Изводът: трудно е да си млад в наши дни, поне в Съединените Щати, където според изследователският център Pew “Преди поливин век старите бяха най-бедната възрастова група в Америка. Днес това са младите”. Котликоф и други признаха редица от допуснати грешки, довели за това неравенство между поколенията – сред тях са неустойчивите пенсионни реформи до промяната в климата и детската бедност. След това той добави технологичните иновации към този списък, което е малко странно.

В списъка на “престъпленията” срещу младите, Котликоф отбеляза, че “Всяка година изграждаме все по-умни машини и по този начин елиминираме все повече работни места за децата ни”. Барбара Джъдж, предцедателя на британският фонд за опазване на пенсиите сподели тази гледна точка “Всеки път, когато съм на летището все по-малко хора работят там. Дали не изместваме технологично работните места, и дали всяка промяна е напредък?”.

Консенсусът сред “лидерите на бъдещето” е, че искат извинение за всичко останало от финансовата криза до околната среда, но не и за технологиите и иновациите.

Няма съмнение, че технологията променя начина, по който се разпределят работните позиции. През 2011 година презитента Обама бе нападнат заради изказването му, че банковите касиери и туристическите агенти са застрашен вид заради иновациите като банкоматите. Икономисти обаче предполагат, че около 47% от американските работни места биха могли да се компютизират.

Плашещият фактор идва от нови идеи като например проекта за самоуправляващи се коли на Google и развитието на 3D принтерите, които вече могат да изградат цяла къща. За младите това може да изглежда като нещо страхотно, което ще позволи създаването на по-евтини жилища и нови работни места за софтуерните инжинери.

Фактът, че иновацията е нещо прекрасно обаче не може да предостави особена утеха за човекът, който не е в крак с нещата. Може би в дългосрочен план уволнените таксиметрови шофьори и строители ще могат да си намерят по-продуктивна кариера. Проблема е, че това ще изисква техническо образование, до което не всички имат достъп.

Именно защото ползите от иновациите са абстрактни и неорганизирани, особено в кракосрочен план, много политици говорят за тях, но така и не ги осъществяват. Когато увърдилите се в индустриите са заплашени от иновациите, те често се опитват да повилияят на политиката. Спомнете си началото на 80-те, когато Холивуд се бореше срещу навлизането на видеокасетите, сравнявайки го със сериен убиец. Това продължава и до ден днешен, както например автосалоните в щатите Тексас и Ню Джързи правят всичко възможно за да може да закупите кола само от тях, за да държат Tesla извън пазара. Когато иновациите създават нови възможности пазителите на статуквото претендират за защита ма работното място или безопасността на потребителите. Твърде често политиците са на тяхна страна, прикрити зад виковете “работни места, работни места..”.

Ако наистина съществува проблем, то той е че иновациите са твърде малко, а не твърде много. Ричард Флорида от The Atlantic отбелязва, че през последните няколко десетилетия броят на новосъздадените фирми намалява и като цяло повече предприятия умират и все по-малко се раждат.

Ако по-старите поколения желаят да се извиняват, има за какво. Но няма нужда да искат прошка за иновациите, напротив, жадни сме за още такива, които ще ни помогнат да се справяме по-ефективно с предизвикателствата, пред които сме изправени.

 
 

„Да убиеш присмехулник“ и други лоши заглавия от книгите

| от chronicle.bg |

След като американците изключиха „Да убиеш присмехулник“ от програмата в училищата заради повтарящата се дума „негър“, всички си отдъхнахме, че нещата тръгват в правилна посока.

Но това е само началото на политическата коректност, която трябва да погълне творческата продукция.

Ето няколко предложения за преименуване заглавията на други книжни класики, които, като се замислим, не звучат угодно на цялото население на Земята:

 „Борба за територия и мир“

„Война“ е лоша дума. Това е нещо, от което трябва да се страхуваме и като всяко нещо, от което се страхуваме, да не го назоваваме. Както правят героите от „Хари Потър“ с Волдемор. Та нека бъде „борба за територия“.

„Умствено изостанал в тежка степен“

„Идиот“ е обидна дума. А нейният еквивалент в учебниците по психиатрия е „умствено изостанал в тежка степен“. Та хайде да не се обиждаме. И Достоевски ще се съгласи, че „идиот“ не звучи добре в рамките на съвремието.

„Десет малки афроамериканчета

Какво е това „негърчета“? Срам за българските преводачи.

„Трима души в една лодка (като броим и кучето)“

Ей! И животните имат права!

„Възрастният мъж и морето“

„Старец“ звучи грозно. Каква е тази дискриминация на възрастните?

„Материално подсигурен и нуждаещ се от финансова помощ“

„Богат, беден“ всява класови различия и конфликт между слоевете

„Прекратяване на жизнените функции край Нил“

Думата „смърт“ не е хубава.

„Мемоарите на една репресирана жена“

Гейшите все пак не са виновни, че са проститутки, животът ги е принудил.

От българските класики също има какво да се желае, що се отнася до коректност.

„Под игото“, например, следва да се прекръсти на „Под османското присъствие“. „Маминото детенце“ може да обиди 30-годишните, които живеят с техните и е по-добре да се преименува на „Момчето, което обичаше майка си“, а за „Крадецът на праскови“ да не говорим. Да не искате някой да реши, че е хубаво да се краде?

 
 

Wizz Air ще лети и до Атина от март 2018 г.

| от chronicle.bg |

Нискобюджетната авиокомпания Wizz Air обяви нов маршрут от България. От 25 март 2018 г. превозвачът започва да лети всеки ден от София до Атина – столицата на Гърция.

Местата по маршрута са вече в продажба и могат да бъдат резервирани на wizzair.com или чрез мобилното приложение WIZZ на цени от 9.99 в едната посока, което включва безплатен ръчен багаж с максимални размери до 55x40x23 см.

След неотдавнашното добавяне на маршрутите Ница, Лисабон и Малага към софийската си мрежа, Атина вече е четвъртата поред дестинация, с която Wizz Air ще свърже българската столица от март 2018 г. чрез нискотарифни полети. С обявяването на маршрута до Атина авиокомпанията вече предлага 42 дестинации от трите български летища.

 
 

8 тайни на успеха: Колко е важен етикетът с Валентин Игнатов

| от chronicle.bg |

Никой не е скочил високо, докато е искал да направи просто една малка крачка.

„Направи нещо голямо“ е и мотото на новия бизнес телефон на Samsung – Galaxy Note 8.  Достатъчно голям, за да не е малък и достатъчно компактен, за да не е прекалено голям – този път от Samsung са право в целта с размера. И не само с размера. 

Помолихме няколко човека с богат бизнес опит да ни разкажат за тяхното правене на нещо голямо, за съвета, който са получили в подходящ момент. Както и да дефинират „успеха“ според собствените си принципи – и дори да ни го напишат на ръка с S Pen стилуса на Note8.

 

Успехът е понятие, в което може да се набутат всевъзможни измерители и смисли: пари, слава, семейно щастие, популярност, власт, поредица от малки постижения или един голям пробив…какво ли не. Но истински успешният човек се познава бързо и безпогрешно, когато разговаряш с него на живо.

Обикновено той е спокоен, уверен, без хистеричната необходимост непрекъснато да говори за успехите си, с добър подход към хората. Той е събеседник, общуването с който носи усещане за смисленост и спечелено време.

Валентин Игнатов е точно такъв успял човек: той не излъчва претенциозност, не налага мнение и говори така, че събеседниците му го слушат не защото трябва да го слушат, а защото им е интересно. Нещо, с което, нека бъдем честни, малко хора могат да се похвалят.

DSC_2373

Валентин започва своята кариера от Pepsi, където работи като търговски директор. Пътят му минава през Devin, където е един от собствениците, и в момента се намира в една област, която е по-привлекателна от водата и безалкохолните: бирата.

В момента той произвежда Karsten – висококачествена бира, която се произвежда в завода на Tuborg-Carlsberg в Букурещ. Валентин разбира не само от бири. Говорим си с него за маркетинг, за разликата между стока и продукт, за италианците-палячовци и италианците-бизнесмени, за немските му корени и за България – държавата, в която има място за хората, които искат да успеят.

DSC_2346

Какво пият българите? Обичат ли бира?

Българите много обичат да пият бира. Тя е една от най-древните питиета, измислена е още от древните египтяни, които са ферментирали пшеница и са пили бира. За разлика от годините на социализма, бирата която сега се произвежда в България е много качествена и по нищо не отстъпва на западните бири.

Тогава имаше един виц, за българи, които изпратили в чужбина бира за проверка. Върнали им я с бележка, че „Вашият кон няма проблеми с бъбреците“.

Сега вече не е така. За производството на добра бира е изключително важно да има добра вода, а у нас водата е много чиста, което е първата предпоставка за направата на хубава бира.

Нещо за твоята бира? Ще ни убедиш ли да я пием?

Произвеждаме Карстен от три години в Румъния при бутилировача на Carlsberg и Tuborg. В същия завод се правят и соковете Granini, които навремето внесох в България. Тази година имаме голям успех, тъй като една от големите търговски вериги у нас, Billa, ми се довери и приеха Карстен да бъде акцент в летния сезон. Бирата се приема много добре, тъй като е малцова бира, няма изкуствени съставки, а процентът на алкохол е в оптималните граници, които са между 4,5 и 5. В случая на нашата бира той е 4,7.  Другият измерител за хубава бира е съставката твърдото вещество, т.нар. плато, чиито съвършени стойности са между 10 и 11. При Карстен то е 10,5. Освен това, бирата е евтина.

Какво отличава евтината бира от скъпата?

Като производство всички бири са евтини, когато говорим за мейнстрийма. Ако решите да произвеждате бира, трябва да знаете, че първоначалната инвестиция е много голяма. Но оттам нататък, това, което вкарваш, за да се прави бирата, е минимално: пшеница, малц, хмел, вода. Разбира се, има бири на друго ниво: белгийски, бенедиктински, които се правят по манастири…там производството неизбежно е по-скъпо. Но разликата в цената при мейнстрийм бирите не е в качеството им, а в маркетинга, дистрибуцията и средствата за продажба.

Цялото интервю с Валентин Игнатов четете в Webcafe.bg.

 
 

Най-гиздавите SUV автомобили на Автосалон София

| от chronicle.bg |

SUV автомобилите отдавна излязоха от калните пътища и влязоха по тесните, софийските улички. В началото това ни дразнеше, но впоследствие чарът на вдигнатите, едри коли ни спечели.

На автосалон София SUV колите доминират категорично. В галерията може да видите най-атрактивните от тях.