Посланието на Меркел към Путин

| от |

На фона на продължаващите сражения в Източна Украйна германската канцлерка Ангела Меркел посети в събота Киев, информира Дойче веле. Визитата ѝ беше не само знак на солидарност с Украйна, но и ясен сигнал към Москва, твърди Бернд Йохан.

Може ли да се предотврати по-нататъшната ескалация на конфликта в Източна Украйна? И нима предстои открита война между Русия и Украйна? Ако искаме да разберем защо Ангела Меркел отиде до Киев, трябва да си зададем тъкмо тези драматични въпроси. Хора умират всеки ден в сраженията в Източна Украйна. При това човешките страдания могат драстично да се увеличат, ако украинската армия щурмува големите градове Донецк и Луганск. Да не говорим колко лошо ще стане, ако Русия открито се намеси във войната.

Точно в този момент германската канцлерка замина за Киев и така даде отчетлив сигнал към враждуващите страни. Ангела Меркел пристигна в украинската столица само ден преди националния празник на Украйна, на който страната празнува отделянето си от Съветския съюз. И с това канцлерката показа, че суверенитетът и правото на украинците на самоопределение трябва да се уважават – включително от Москва.

Меркел се стреми към политическо уреждане на конфликта. С домакина си, украинския президент Петро Порошенко, тя беше на едно мнение: последните дипломатически усилия за излизане от кризата не бива да се провалят.

„Планът Меркел“

Германската канцлерка демонстративно подкрепи украинския президент. Тя обеща големи финансови помощи, предназначени най-вече за възстановяването на разрушената инфраструктура в Източна Украйна и за снабдяването на бежанците с храни и вещи от първа необходимост. Порошенко нарече тези мерки „Плана Меркел”, намеквайки за прочутия „План Маршал” след края на Втората световна война. Това сравнение може и да е пресилено, но показва, че според украинския президент неговата страна се намира в много тежко положение.

Меркел и Порошенко добре разбират, че конфликтът не може да бъде решен единствено с военни средства. Украинският президент ще се придържа към своя мирен план за Източна Украйна, който включва варианти за автономност и федерални структури в тези региони. Но както той, така и германската канцлерка са наясно, че тези планове могат да проработят само ако и Русия даде своя принос към мира.

Това важи на първо място за така желаното примирие, което може да стане факт единствено ако се сложи край на трансграничното прехвърляне на бойци и оръжия от Русия. Защото тъкмо по този начин Русия реално взима дейно участие във войната в Източна Украйна. На всичко отгоре в момента Кремъл саботира международните посреднически усилия с всевъзможни провокации. Последната беше само ден преди посещението на Меркел, когато оспорваният конвой с помощи навлезе в украинска територия без разрешението на Киев. Германската канцлерка възрази срещу това решение – включително и в телефонен разговор с руския президент Путин.

Меркел подаде ясен сигнал към Москва

Докато беше в Киев, Меркел демонстративно даде подкрепата си за териториалната цялост и единство на Украйна – важен жест точно в деня, в който се навършиха 75 години от подписването на пакта Хитлер-Сталин. С този пакт, който в някогашния съветски блок е известен като Пакта „Молотов-Рибентроп“, двама диктатори поделиха Източна Европа и против волята на народите начертаха нови граници, засягащи включително и сегашна Украйна.

Само след няколко дни в беларуската столица Минск ще се срещнат украинският президент Петро Порошенко, президентът на Русия Владимир Путин и представители на ЕС, за да обсъдят мерки за решаване на конфликта. Ангела Меркел няма да участва в тази среща. Тя обаче използва вчерашното си посещение в Киев, за да заяви на руския президент, че границите в Европа трябва да се уважават, а дипломацията е единственият начин за спиране на войната в Източна Украйна.

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!

 
 

Хари Стайлс оглави класацията на „Билборд“

| от chronicle.bg, по БТА |

Хари Стайлс оглави класацията Топ 200 на „Билборд“ с първия си самостоятелен албум, съобщи Контактмюзик.

Едноименният албум на бившия фронтмен на групата „Уан дайрекшън“ излезе на 12 май. Оттогава от него в САЩ са продадени 230 000 албумни единици. От тях 193 000 са традиционни дискове. Така Хари Стайлс измести Сам Смит по най-големи продажби през първата седмица за британски изпълнител в САЩ. Рекордът на Сам Смит беше от 2014 г. – 166 000 за албума „In The Lonely Hour“, който тогава дебютира на второ място.

Хари Стайлс стана и вторият британски изпълнител, дебютирал на първо място в класацията, след колегата си Зейн Малик от „Уан дайрекшън“.

Албумът на Хари Стайлс оглави и британската класация с 57 000 продадени копия.

 
 

22 жертви и над 50 ранени при взрив на концерт в Манчестър (ОБНОВЕНА)

| от chronicle.bg |

Тежка атака отне живота на 19 младежи, а близо 50 са ранени след взрив на концерт на Ариана Гранде в Манчестър. Бомбата е избухнала в 10:35 часа местно време в края на концерта в понеделник срещу вторник в Манчестър Арена, която е с капацитет от 21 хиляди души.

Към момента няма данни за пострадали български граждани, каза посланикът на България в Лондон Константин Димитров.

„Ислямска държава“ пое отговорност за нападението. В изявление от терористичната организация, публикувано в нейната социална мрежа, се казва, че „един от воините на халифата постави бомба сред тълпата“.

Полицията е успяла да идентифицира самоличността на атентатора, който се самовзриви в Манчестър Арена.

Това обяви премиерът на Великобритания Тереза Мей в изявление пред медиите след заседанието на комисията по извънредни ситуации. Името на атентатора засега няма да бъде обявявано публично, за да не се пречи на разследването.

По информация на местното издание „Манчестър Ивнинг Нюз“, полицията е извършила серия от арести във връзка с терористичната атака в Южен Манчестър, Чорлтън и Аштън. Все още не е ясно каква е връзката на задържаните с атентатора.

Сред арестуваните е и мъж на 23 години.

Първоначално се предполагаше, че взривът е поставен във фоайето на сградата и е заложен да избухне тогава, когато посетителите на концерта се стичат към изходите в близост до гара „Виктория“ – една от големите транспортни връзки в Манчестър. По-късно обаче стана ясно, че атентаторът се е самовзривил.

23-годишната певица Ариана Гранде е невредима, но в Twitter написа: „Разбита съм, от дъното на душата си, съжалявам толкова много. Нямам думи“.

Много от близките хотели, ресторанти и клубове отвориха вратите си и прибраха бягащите от концерта. В Twitter се появиха хиляди съобщения за хора, които предлагат подслон.

Имам диван, под, одеяла и чай, на 5 минути от Арена, ако някой има нужда – Ребека Тофам.

Британският премиер Тереза Мей нарече случая „ужасен терористичен акт“ и обяви, че свиква заседание на комисията за извънредни ситуации. Полицията също определя трагедията като терористичен акт, до доказване на противното.

Ударът идва броени дни преди предсрочните парламентарни избори в Англия.

Всички политически лидери прекъснаха кампанията си в знак на съпричастност с близките на загиналите.

Някои от медиците, лекували пострадалите, казват, че нараняванията им са като от шрапнел. Раните на повечето засегнати са в колената, най-вероятно от гвоздеи.

 
 

За писателите в киното

| от Дилян Ценов |

  Коя е основата на всеки филм? Историята.

Сценарият се появява първо, след което бива взет от режисьора, който създава крайния продукт, за да събере зрителите пред екрана. И дори най-красивата продукция би се провалила, ако в нея не е заложена оригинална история и герои – тези две неща придават плътността. Без тях киното би било безсмислено занимание, хвърляне на пари(много при това) на вятъра.

За това се грижат пишещите хора –поети, писатели, сценаристи. Те възпламеняват началната искра, от която, ако условията са благоприятни, тръгва големият пожар. Но често става така, че именно хората, които създават историята,  стават отправна точка за създаването на нови сценарии. Образът на пишещия човек често е благоприятна почва за създаването на добра история.

Киното познава немалко филми, в чиято основа стоят писатели и резултатът в повечето случаи е добър. Защото винаги може да се роди добър продукт, когато героят е интересен и с богата биография. А писателите, нека не се лъжем, са хора, които имат и двете.

В нашата галерия ви предлагаме подбор на едни от най-добрите филми за писатели, поети, сценаристи и изобщо хора, които се занимават с писане.