Политическата криза удари украинците право в джоба

| от |

Жермен Мойон / Франс прес

От покритата си с натрошен лед сергия на Житни пазар в Киев Алберт хваща дебело парче филе от сьомга – цената му е скочила двойно за няколко седмици. Политическата криза удря украинците право по джоба.

Дребните бели риби, уловени в реките на страната, са поскъпнали „само“ с 10 процента.

„Цените са се увеличили средно с 50 процента, което значи, че равнището на живот е спаднало с 50 процента. Клиентите продължават да идват, но вече купуват само половината от това, което взимаха преди“, обобщава 38-годишният търговец.

ukraine-economy1_wide-dc23ae8727224609b164913c5743fe1cefea5b3a-s6-c30

„Оцеляхме през 90-те години, страната не се бои от нищо. Днес продавам риба, утре може би ще продавам нещо друго“, философски отбелязва Алберт, който подобно на мнозина украинци е сменил няколко професии в бурните години след разпадането на СССР (готвач, автомонтьор, търговец . . .).

Откъде идва този скок на цените? За Алберт отговорът е прост: сриването на националната валута гривня, която се обезцени с над една трета от началото на годината.

В резултат на това купената от Норвегия сьомга поскъпва също с толкова, но расте и цената на бензина (+16 процента от началото на април, +50 процента за два месеца), което се отразява на местните производители.

Зад сергията си с месни продукти Валерий Ляченко прави сметки. „Преди бензинът дотук ми беше 100 гривни, сега е 150 гривни“ (9,50 евро), каза той.

Откъм клиенти „слабо върви, хората нямат пари. Преди две-три години хората купуваха повече за Коледа и Великден. А не може да се продава без надценка“, констатира 52-годишният търговец.

С найлонова торбичка с гъби в ръка, Оксана Повница, домакиня, която през ден пазарува от намиращия се в квартал Подил пазар, признава, че пътечките между сергиите са се поопразнили.

„Хората се опитват да намерят по-евтини цени и отиват на други пазари“, по-далеч от центъра на града, обяснява тя.

Политическата криза, която завърши със загубата на Крим, а след това със сепаратисткия бунт в Източна Украйна, удря много тежко украинската икономика, която тъкмо излизаше от една година рецесия в края на 2013 г.

Чуждестранните инвеститори и фирмите чакат стабилизиране, преди да задвижат какъвто и да било проект. Русия, която е основен клиент на индустриите в Източна Украйна (металургия, машиностроене, химическа промишленост) и самата тя в икономически затруднения, съкращава закупуването на украински стоки колкото се може повече.

Промишленото производство е спаднало с 5 процента през първото тримесечие на годишна основа. Правителството, което очаква западна финансова помощ, прогнозира спад от 3 процента на БВП за годината.

Паникьосаното население масово изтегля спестяванията си от банковите си влогове, за да ги опази от инфлацията, и се насочва към чуждестранни валути, което повлича гривнята в низходяща спирала.

Движението донякъде се стабилизира, откакто централната банка реши на 15 април да въведе значително повишение на лихвените проценти. Но ценовият скок вече е задействан.

В магазин за козметични продукти в центъра на Киев продавачка предупреждава, че подготвя нови етикети, на които цените са повишени с близо 50 процента.

Copyright GVMachines Inc. www.gvmachines.com

Тази седмица главният хлебопроизводител в Киев „КиевХлеб“ обяви, че няма избор и се налага да повиши цените си с 10 процента заради повишението в разходите му за горива и брашно.

Правителството изрази безпокойство от зрелищното поскъпване на лекарствата. То заплаши производителите със санкции и реши да намали митата.

Най-засегнати са украинските пенсионери, чиито доходи вече бяха мизерно ниски, още повече, че Киев се ангажира да замрази пенсиите и минималната заплата. Тази мярка е част от обещаните мерки за бюджетни икономии в замяна на помощ от Международния валутен фонд. Друга такава мярка е повишаването на цената на газа с 50 процента от 1 май.

Според главния икономист на „Дрегън Кепитъл“ Олена Билан инфлацията тази година ще е най-малко 10 процента, а „осезаемо“ икономическо съживяване не се очаква преди догодина.

„Следващите месеци се очертават тежки за населението. Много хора ще трябва да ограничат купуването на някои продукти, защото средният доход е много нисък“ – около 250 евро, казва тя.

 
 

Примата на Болшой театър и Ла Скала Светлана Захарова гостува в България

| от chronicle.bg, БТА |

Примабалерината на Болшой театър, Мариинския театър и Миланската Скала Светлана Захарова се представя с коронната си роля – на Жизел, при първото си гостуване в България. Примата и Денис Родкин ще танцуват в спектакъла на Софийската опера и балет „Жизел“ от Адам тази вечер от 20.00 ч. в зала 1 на НДК. Диригентът на Болшой театър Павел Клиничев ще дирижира оркестъра на първия ни оперен театър, съобщават организаторите от „Жокер медиа“.

Много се радвам, че при първото си идване в София ще покажа „Жизел“, един от най-любимите си балети. Той е сложен, с драматична история. Танцувала съм го по цял свят, в различни редакции, каза примата пред репортери. Тя припомни, че това е и една от първите й големи роли – още на 17 години, когато много неща не е знаела и не е разбирала. А с годините натрупаният жизнен опит обогатява изпълнението й, добавя нови нюанси и още по-ярки емоции в образа.

Денис Родкин я „спечелил“ преди три години със своята отдаденост на балета – за две седмици научил всички партии в „Кармен-сюита“, в която двамата си партнират за първи път в Мариинския театър.

Времето не е много, но понеже често танцуваме, ми се струва, че отдавна сме заедно, казва Захарова.

Никога не съм имал трудности в работата си със Светлана – разбира се, вълнувах се много преди първата ни репетиция, от срещата с такава звезда. Тя ме научи на много неща – вече съм съвсем различен човек. Трябва да съм не само сигурен партньор, а и в соловите си вариации да съм на нейното ниво, коментира Родкин.

Светлана Захарова ще е в ролите на две свои знаменити предшественички – Наталия Макарова и Алла Осипенко, в нов спектакъл в Болшой театър, посветен на Рудолф Нуреев. Премиерните представления са на 9 и 10 декември.

Двете прими са писали писмо на Нуреев. Докато актьор чете текста на писмото, техните портрети се появяват на видео, а аз изпълнявам шестминутно соло, с музикален съпровод – своеобразен монолог. Това е много красив, откровен момент в спектакъла, който е доста необичаен и за Болшой театър, а мисля, и за целия свят, отбелязва Захарова.

Тя мечтае шестгодишната й дъщеря, първокласничка, да поеме по нейния път.

Българската публика ще види през май нейната авторска хореография „Аморе“ с участието и на Денис Родкин, в която Захарова изпълнява три съвсем различни образа. Спектакълът е създаден преди година и половина, с премиера в Италия. Има интерес от много страни. Сега артистите се връщат от гастрол в Токио, където е посрещнат много добре. По думите на Светлана Захарова, „Аморе“ е в най-добрите традиции на съвременната хореография.

 
 

Руши Видинлиев режисира новото видео на Dead Man’s Hat

| от chronicle.bg |

Руши Видинлиев е режисьор на най-новото видео на рокендрол бандата Dead Man’s Hat. Дори и да се крие от обществения живот, Руши продължава да работи по музикални и филмови проекти.

Парчето се казва Little Cars, а най-интересното е, че е заснето с помощта на дрон. Освен че изглежда супер модерен, клипът държи зрителя под напрежение до края. Самите музиканти споделят, че много са се забавлявали на снимките.

Dead Man’s Hat е една различна рокендрол банда, за която българските фенове тепърва ще чуват много. Групата от талантливи музиканти няколко пъти печели сърцата на публиката с концертите си на живо. Това е втората им авторска песен, след парчето After Midnight.

Dead Man’s Hat съчетават рок музика с акустични инструменти, за да представят нещо ново и непознато на българските зрители. Такъв е и новият им сингъл Little Cars. Той е миксиран в Ирландия и носи запазеното инди звучене на Dead Man’s Hat. Групата вече работи и по първия си студиен албум, който се очаква с нетърпение от феновете.

 

 

А за тези, които нямат търпение да чуят парчето на живо, на 19 октомври музикантите от Dead Man’s Hat свирят акустично в клуб “Hambara”.

 

 
 

Polestar представи първия си модел – Polestar 1

| от chronicle.bg |

Пърформанс марката на Volvo Car Group – Polestar, представи първия си модел – Polestar 1, и подчерта бъдещите си планове да се наложи на пазара като самостоятелен бранд електрифицирани автомобили. Polestar потвърди информацията за първите три модела, които ще се произвеждат в нов център в Китай и ще наложат нови стандарти в индустрията на пърформанс автомобилите.

Първият самостоятелен модел на Polestar – Polestar 1 с внушителните 600 к.с., ще бъде пуснат в производство в средата на 2019 г. Това става възможно благодарение на Volvo Car Group, които подкрепят бранда да ускори процесите на проектиране и производство на продуктите си.

Polestar 1 е GT купе с 2 врати, 2+2 места и комбинирано задвижване от електрически двигател и двигател с вътрешно горене, със 150 км електрически пробег – това е най-дългият пробег в изцяло електрически режим, в сравнение с всеки друг хибрид на пазара в момента. С мощност от 600 к.с. и 1000 Нм въртящ момент, Polestar 1 се позиционира стабилно в сегмента на пърформанс автомобилите. Платформата на Polestar 1 е създадена на основата на Volvo Scalable Platform Architecture (SPA), но 50% от нея е нова и специално разработена от инженерите на Polestar.

Exterior_rear_high

Polestar 1 е първият модел, създаден по изцяло нова, водеща в класа технология на шасито Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi), разработена на основата на въглеродни влакна, които подобряват усукването с 45% и намаляват теглото и центъра на тежестта на автомобила. Освен това, Polestar 1 използва двойна електрическа задна ос за въртящия момент, която осигурява прецизно ускорение на всяко колело, максимално сцепление на пътя и запазване на скоростта при завиване.

Exterior_location_high

Polestar 1 ще се произвежда в специално изградения за целта, модерен и високо технологичен център в Чънду, Китай. Очаква се строежът на производствения център да бъде завършен в средата на 2018 г. Автомобилите на Polestar ще се поръчват изцяло онлайн и ще се предлагат на базата на 2 и 3-годишна абонаментна програма. Абонаментът All-inclusive ще включва нулев депозит и възможности за ползване и на други модели от гамата на Volvo и Polestar, чрез заплащане на фиксирана месечна такса.

Interior_dashboard_high

Всички бъдещи автомобили на Polestar ще бъдат с изцяло електрическо задвижване. През 2019 г. ще стартира производството на първия изцяло електрически модел на Volvo Car Group – Polestar 2. Средноразмерният електрически автомобил ще се присъедини към конкурентите на Tesla Model 3. Първата фаза от формирането на новото портфолио на Polestar ще бъде завършена от появата на по-големия електрически SUV Polestar 3, който ще придаде нов модерен израз на електрическото представяне и динамиката на шофиране.

 

 
 

5 звезди, които мразят да се снимат с фенове

| от chronicle.bg |

Познат сценарий за всички, които сме се опитвали да се набутаме при любимите си селебритита: ръцете ни френетично се завират в джобовете, търсейки мобилните ни телефони с надеждата да ги снимаме. И естествено, да постнем снимката в социалните мрежи след това.

Да, ама има звезди, които изобщо нямат  желание да изпълняват желанията на геновете си. Джъстин Бийбър не е единственият, който мрази да си прави селфита с девойки пред припадък.

Вижте в галерията пет звезди от Холивуд, които не биха искали да се снимат с вас.