По 67 часа на седмица, без договор

| от |

Турция е най-големият производител на текстил в Европа – редица известни марки се шият именно там. Но каква е социалната цена на този успех? Местните синдикати говорят за нечовешки условия на труд и мизерно заплащане, предава Дойче веле.

Много от най-известните марки, сред които например Esprit, Hugo Boss, S. Oliver, Adidas, Nike, H&M и Zаrа разчитат за производството на изделията си на ръцете на турските шивачки. В този отрасъл страната е на четвърто място в света и номер едно в Европа. В повечето случаи обаче условията на труд са тежки, а заплащането – ниско. Изводите са от проучване на неправителствената организация „Clean Clothes Campaign“, в рамките на което са били проверени условията на труд на близо три милиона шивачки в някои източноевропейски държави и в Турция. Общият извод е, че навсякъде заплащане е крайно оскъдно. Официалната минимална заплата в Турция е 441 евро месечно, но работодателите не винаги се придържат към нея и шивачките получават средно по около 300 евро.

„Над 40 процента от работничките работят без договор. Това означава, че работодателят не им плаща социални осигуровки и не е принуден да се придържа към минималната работна заплата“, пояснява Хасан Арслан от турското синдикално обединение DISK. Сенол Санкая, шеф на „Yesim Textil“ – една от най-големите фирми за производство на облекло в Турция, опонира със съвсем конкретни аргументи. „Нашите служители получават не само минималната работна заплата, но и 35 процента над нея“, заявява той пред Дойче веле. Добавя също и това, че се полагат специални грижи за здравето на работниците и тяхната сигурност. Статистиките обаче сочат, че в европейски план Турция е на първо място по трудови злополуки. Синдикалистът Арслан отбелязва, че 45 часовата работна седмица не се спазва, защото повечето хора в страната се трудят средно по 67 часа. А извънредно положеният труд по правило не се заплаща.

По европейски стандарти?

Германската фирма за модни дрехи „Хуго Бос“ стана обект на критики още през 2011, когато се стигна до уволнението на 74 работници в турския град Измир. Турският шивашки синдикат TEKSIF определи условията на труд във фабриката като „убийствени“. И обяви, че мнозина биха искали да се присъединят към професионалните организации, за да могат да се защитят от нечовешките условия на труд. Становището на синдикатите е, че именно това е станало причина за уволненията.

Експертът от TEKSIF Йомер Сейфетин Атилган казва за Дойче веле, че и днес условията на труд не са добри. „Във фабриката на „Хуго Бос“ хората се изцеждат като лимони, след което биват изхвърляни и на тяхно място се взимат нови“. Предприемачът Сенол Санкая от своя страна защитава фирмата „Бос“ с думите: „Редовно ни посещават, за да видят спазени ли са правата на работниците. А и имаме сертификати, които гарантират, че условията на труд отговарят на европейските стандарти“.

Но очевидно не навсякъде е така – според синдикалиста Хасан Арслан и работодателите, и турското правителство носят вина за лошите условия на труд. „В конституцията е записано, че трудещите се могат да членуват в синдикати, но държавата не преследва в достатъчна степен нарушенията, извършвани от работодателите“, посочва Арслан. „За да се подобрят условията, хората трябва повече да се организират в синдикати.“ В момента броят на синдикалните членове е само седем процента, посочва той.

Ситуацията се подобрява

И снидикалистът Ертан Хосгьор е на мнение, че условията на труд в турските текстилни предприятия не са добри. „На всяко работно място трябва да има вентилационна система, която е особено необходима през лятото. В повечето случаи няма климатични инсталации, а запрашаването на работното място и по машините трябва да се мери по-редовно. Машините, с които работим, често са много стари“, обяснява Хосгьор. Съпругата му работи във фабрика за производство на джинси.

„Техните бои се отлагат по кожата, а и са вредни за здравето. В тези фабрики би трябвало да има бани за персонала, където шивачките да могат да вземат душ след работа, но те липсват в почти всички фирми. Турското правителство трябва да се погрижи за въвеждането на определени стандарти и за спазването им“, препоръчва той.

Въпреки това Ертан Хосгьор хвали големите текстилни концерни, че периодично контролирали условията на труд. „Те проверяват и дали работниците имат възможност да се организират в синдикати. Разпитват ги колко получават, какво е качеството на храната и т.н. По този начин се оказва и натиск над работодателите, а това подобрява ситуацията като цяло“, обобщава Хосгьор.

 
 

Френска фитнес блогърка загина при нелеп инцидент

| от chronicle.bg |

Ребека Бюргер, френска фитнес блогърка, загина при нелеп инцидент, след като диспенсър за бита сметана избухна в гърдите й.

Ребека има 160 000 последователи в Инстаграм и над 55 000 във Фейсбук. Тя е починала през уикенда. Местни издания посочват, че тя е получила инфаркт след инцидента, въпреки че при нея е имало лекари.

Семейството съобщи за смъртта й онлайн, определяйки я като „битов инцидент“. В профила й в Инстаграм се появи предупреждение за дефектните опаковки на битата сметана с обяснение, че именно това е предизвикало смъртта й.

Принципът, на който работят диспенсърите за бита сметана е следният – те изстрелват газ в метална капсула, която поддържа налягането високо. От години френска група за правата на потребителите предупреждава за дефект с връзките на газовите капсули и опасността да се счупят и изстрелят с висока скорост. Заради серия инциденти с такива диспенсъри френската служба за права на потребителите издаде предупреждение, в което посочва, че такива инциденти има от 2010 година насам. Властите предупреждават, че дори след години употреба, тези флакони могат да направят проблем.  

Collation du jour : shaker whey vanille glacé @womensbest.fr

Публикация, споделена от Rebecca Burger (@rebeccablikes) на

 
 

Пикасо ще бъде героят на втори сезон на „Геният“

| от chronicle.bg |

National Geographic обяви, че вторият сезон на поредицата „ГЕНИЯТ“ ще проследи живота и работата на испанския художник Пабло Пикасо – един от най-влиятелните и известни артисти на 20-ти век.

Новият сезон ще бъде излъчен премиерно през 2018.

Артистичната кариера на Пабло Диего Хосе Франсиско де Паула Хуан Непомусено Мария де лос Ремедиос Киприано де ла Сантисима Тринидад Руиз и Пикасо се простира в над 80 от общо 91 години от неговия живот, голяма част от които прекарани в неговия втори дом – Франция. Подобно на героя от първия сезон на „ГЕНИЯТ“ – Алберт Айнщайн, Пикасо преобразява и интерпретира света по напълно нов и неортодоксален начин и постоянно провокира представите ни за изкуство и творчество. Плодотворният художник създава над 50 000 творби, сред които най-известни са Старият китарист от Синия му период, изложена в Арт Института в Чикаго; Герника, вдъхновена от нацистката бомбардировка над едноименния малък град в Испания, която може да бъде видяна в музея Reina Sofia, Мадрид; Госпожиците от Авиньон, вдъхновена от неговата любовница и муза Фернанд Оливие, изложена в Музея за Съвременно изкуство в Ню Йорк.

Страстната му натура и неуморимата му творческа енергия са неразривно свързани с личния му живот, изпълнен с шумни бракове, безброй афери и постоянно менящи се политически и лични съюзници. В годините, прекарани в кипящия от живот Париж в началото на 20 век, Пикасо се среща с писатели, художници и артисти като Ърнест Хемингуей, Коко Шанел, Анри Матис, Марк Шагал, Гертруд Щайн, Жорж Брак и Жан Кокто. Пикасо постоянно преоткрива себе си, винаги стремящ се към новото и отвъд познатите граници на артистична изява.

Кен Билър отново ще бъде начело на екипа на сериала, като ще влезе в ролята и на изпълнителен продуцент и сценарист за новия сезон. Втори сезон идва отново от Fox 21 Television Studios, чийто скорошен сериал „Народът срещу О. Джей Симпсън: Американска криминална история“ доминира на всички награди и оглави избора на критиката; Imagine Television, създатели на сериалите “24” и “Империя” с изпълнителни продуценти Брайън Грейзър и Рон Хауърд, както и изпълнителният продуцент Франки Калфо и продуцентът Анна Кълп; и Madison Wells Media’s OddLot Entertainment, които по-рано тази година продуцираха номинирания за Оскар игрален филм “На всяка цена,” с изпълнителни продуценти Джиджи Прицкер и Рейчъл Шейн. Сам Соколов и Джеф Кууни от EUE/Sokolow също са изпълнителни продуценти. Снимките на сериала се очаква да започнат по-късно тази година, а премиерата е планирана за 2018 по National Geograhic в 171 държави на 45 езика.

 
 

Просто Мерил

| от Дилян Ценов |

Днес всички с вкус към красивото празнуват. Мерил Стрийп има рожден ден.

Какво да кажем за Мерил, което вече не е казано поне милион пъти? Че е жива легенда? Че е рекордьор? Че е феномен? Че е единствената актриса в историята на киното, която е на върха вече близо 4 десетилетия? Че е умопомрачително красива? Че може да изиграе всичко? Че е майстор на акцентите? Всичко това вече е казвано и повтаряно многократно. Вече е достатъчно просто да кажеш „Мерил Стрийп“ – ако има човек, който не се нуждае от представяне, това е тя. Наистина всичко е казвано за нея (дори, че е надценена). Остава само да я гледаме. Отново и отново. И да храним душата си с нейните изпълнения.

Днес няма да пишем за Мерил Стрийп. В галерията горе може да видите сцените, заради които актрисата Мерил Стрийп се превръща просто в Мерил.

 
 

Маккуин Светкавицата скри шапката на мумията

| от chronicle.bg, БТА |

Анимацията „Колите 3″ застана на първа позиция още в първите три дни на премиерата си.

Третият по ред филм за Маккуин Светкавицата, който се опитва да се върне на позицията номер 1 в състезание с ново поколение бързи автомобили е гледан от 23 800 души и има 219 593 лева приходи от билетите им.

На втора позиция е екшънът „Мумията“, който отново разказва познатата история на намерената зазидана далеч мумия, жадуваща възраждането си в сегашния свят. Филмът с Том Круз в главната роля е вече десет дни на екраните у нас и за това време е гледан от 47 324 зрители и има 515 482 лева приходи.

Трета позиция след месец на екраните у нас заема „Карибски пирати: Отмъщението на Салазар“. Приключенският екшън с Джони Деп и Хавиер Бардем, които кръстосват моретата в съревнование за намирането на тризъбеца на Посейдон, е гледан от 147 138 зрители и 1 549 966 лева приходи от билетите им.

Четвърта позиция е за екшън-комедията „Спасители на плажа“. Пълнометражната версия на познатия телевизионен сериал от 90-те, но с нови актьори и нова история за изобличаването на доставчици на наркотици, е вече 17 дни на екраните у нас и за това време е гледана от 60 955 зрители и има 493 224 лева приходи.

Пето място е за екшъна „Жената чудо“. За 17-те дни на екраните у нас филмът за намирането на тайнствения остров от попаднал по случайност на него пилот по време на войната, в който главната роля е поверена на израелския топ модел Гал Гадот, е гледан от 34 098 зрители и има 362 893 лева приходи.

На шесто място е втората премиера от миналия уикенд – комедията „Тежка нощ“. Историята на петте приятелки, които наемат стриптийзьор за дамското си парти в Маями Бийч и оттам забъркват поредица от неприятности, е гледана от 3 739 зрители и има 34 225 лева от билетите им за първите три дни у нас.

На седмо място е третата премиера от миналия уикенд – „Газ до дупка“. Поредното приключение в стил „Бързи и яростни“, но този път с историята на двамата братя-крадци на коли, в чиито роли са Скот Истууд и Фреди Троп, е гледано от 2 254 зрители и има 20 265 лева приходи от тях за първите три дни у нас.

Осма позиция е за анимацията „Дийп“. Приключението на малкото октоподче в търсенето на големия кит, което стига до потопеният във вода Ню Йорк, е от десет дни на екраните у нас, като за това време испанската анимация е гледана от 6 848 зрители и има 56 946 лева приходи.

На девета позиция е българският „Бензин“. За над месец на екраните у нас той отчита 93 107 зрители и 753 334 лева приходи.

Десето място е за четвъртата премиера от миналия уикенд – „Имало едно време в Ел Ей“ с Брус Уилис в главната роля. Разказът за живота на частния детектив Стийв Форд, който тръгва да спасява кучето си Бъди, отвлечено от зла банда, е гледан от 976 зрители и има 10 139 лева приходи.