Плевнелиев: България няма да бъде „троянски кон“ на Москва в Европа

| от |

655-402-prezidentyt-rosen-plevneliev

Интервю на Жан-Батист Ноде

Избран чрез преки всеобщи избори, Президентът на българската държава има ограничени правомощия, но е много влиятелна политическа фигура. Президентът говори за кризата в страната. Номиниран от голяма политическа партия (ГЕРБ), която днес е в опозиция, тъй като е получила през май т.г. само относително мнозинство, Президентът дава мнението си за кризата, която разтърсва страната.
Le Nouvel Observateur – Какво мислите за протестите срещу правителството и „червената мафия“, които продължават вече повече от 130 дни?
Росен Плевнелиев: За българския народ вече е ясно, че не може да се оплаква от политиците си единствено в заведенията. Ето че гражданското общество се събужда, става по-активно, съпричастно. Хората показаха сила и кураж в стремежа да защитят позицията си. Те намериха посока, която ги обединява – България е една от най-проевропейските настроените сред държавите-членки на ЕС. Но за съжаление, хората имат усещането, че институциите не постигат резултати в тяхна полза, а само за едно привилегировано малцинство. Чувам, това което протестиращите казват. Протестиращите от февруари имаха абсолютно справедливи искания и аз ги подкрепих. Те протестираха против монополите и искаха повече прозрачност в ключовия за страната ни сектор, какъвто е енергетиката. Аз ги поканих в президентството, подкрепих ги, инициирах създаването на обществени съвети. Последва втора вълна протести. Хората излязоха по един изключително демократичен начин – с децата си, с внуците си, с детските колички, с колела и, забележете, с европейския флаг, редом с българския.

LNO: Вие сте казали, че България има фасадна демокрация. Какво сте искали да кажете с това?
Росен Плевнелиев: Не аз, а хората дадоха това определение по време на протестите. Те я обявиха за фасадна. Нашите институции и закони напълно съответстват на европейските норми, но проблемът е в начина, по който функционират и в резултата, който постигат.
Какво има зад европейската фасада? Хората посочиха ясно проблемите по време на протестите: работещи институции, справедлива и независима съдебна система, свободни медии и функционираща пазарна икономика, а не икономика от олигархичен тип. Нашите институции трябва да бъдат прозрачни, но няма прозрачност, особено в ключова сфера като енергетиката. Там има монополи. Отсъства прозрачност, например, по въпроса с изграждането на АЕЦ „Белене“ (руско изпълнение, бел. ред). Хората не разбират този процес, а искат да го разберат. Когато правителството падна и аз назначих служебно, това, което направи това правителство, беше именно в отговор на исканията на протестиращите. Публикувани бяха 200 договора от енергийния сектор в интернет – за първи път. Процесът по либерализация на доставките на електрическа енергия беше доведен до самия финал. И фактът, че днес отново няма прозрачност, е необясним за българските граждани и за мен.
По същия начин стои въпросът и за начина и процеса на взимане на решенията на правителството, тъй като няма ясно коалиционно споразумение между партиите, които подкрепят кабинета. Европейските държави дават добър пример за това как всяка коалиция е възможна, но когато е стъпила върху ясни и публични ангажименти и договорености. Когато това липсва, хората губят доверие във властта.

LNO: Протестиращите обвиняват ,,червената мафия“, която според тях управлява страната. Какво мислите Вие?
Росен Плевнелиев: Мафията няма определен цвят. Едно е сигурно – това, което наричаме мафия, е болест на демокрацията и тя трябва да бъде излекувана. Ако крием истината, не просто няма да се излекуваме, а нещо повече – ще позволим да се разраства. Аз съм оптимист, защото гражданското общество в България постави много точна диагноза и тя ще ни позволи да излекуваме държавата.

LNO: Вие за „лустрацията“ ли сте, за отстраняването на лица от репресивните служби на бившия режим?
Росен Плевнелиев: Аз съм отскоро в политиката и не спирам да се изненадвам от напълно неефикасния начин, по който се разглежда въпросът за зависимостта от тоталитарния комунистически режим. Неогласената история на Държавна сигурност е един от основните проблеми на нашето съвремие. Стават много скандали. Досиетата никога не са били напълно разсекретени. И хората са уморени от полуистини, от спекулации, от верни и неверни обвинения. Желанието ми е всичко да бъде дигитализирано и да бъде публично оповестено в интернет. Този период от нашата история е съвсем скорошен, документите ги има. Българското общество може само да стигне до истината, ако политиците се осмелят да му покажат фактите. Но вместо това правителството иска да премахне Комисията, отговаряща за архивите на Държавна сигурност.

LNO: Руският посланик в Брюксел заяви, че България ще бъде „Троянски кон“ на Москва в ЕС. Какво мислите Вие?
Росен Плевнелиев: Когато през 2007 г. руският посланик в Брюксел направи това изявление, аз очаквах някаква реакция от страна на властите, от Министерство на външните работи, от министър-председателя, от парламента. Но нямаше никаква. Какво означава „троянски кон“ в Европа? Не, за мен нещата са ясни, България няма да бъде „троянски кон“ на никого в ЕС. Българите са едни от най-проевропейски настроените сред гражданите в Европа и се гордеят с това, единни са по този въпрос.
Смятам за грешка, че българо-руските политически отношения са били твърде фокусирани само върху три големи проекта – т.нар. „Голям шлем“. Аз бях част от правителство, което спря два от тях. Относно „Южен поток“ – той е важен за България и никога не съм бил против него, напротив. България и Русия могат да работят заедно, но само когато има полза и за двете страни и само когато е спазено европейското законодателство. Исторически, нашият национален стремеж и визия винаги са били свързани с Европа. Нашата идентичност е проевропейска. Разбира се, за Русия България има стратегическо значение. Аз бях първият президент, който открито заяви историческия факт, че българските комунисти са предложили на Кремъл да станем 16-та република на Съветския съюз. Не бива да се потулва историята, нито тази на комунизма, нито тази на нацизма, ако не желаем тя да се повтори.

LNO: Въпреки присъединяването ви към Европа, наблюдаваме националистически уклони…
Росен Плевнелиев: Интересно е да се отбележи, че българският патриотизъм и националната визия винаги са били обвързани исторически с Европа. Българските национални герои са проевропейски ориентирани и патриотизмът ни е европейски. Защо ли имаме сега при нас ксенофобска партия („Атака“, бел. ред)? В България, както във Франция, след пет години икономическа криза някои си играят с популизма, с национализма и със страховете на хората. България е в тази популистка спирала, тъй като няма политическа воля за намирането на решения на новите предизвикателства. Понякога нещата не могат да останат сиви, а са черни или бeли – или сте за Eвропа, или против нея, или сте за една функционираща демокрация, или за една олигархична икономическа система. За мен е важно какво ще се случи и в един по-дългосрочен план. Важни са и предстоящите избори за Европейски парламент през 2014 г. Следващите европейски избори няма да бъдат между десни и леви, а „за“ или „против“ Европа. Голяма е отговорността на политическите партии – тяхната визия. Важна е общата посока.

 
 

#Bookclub: Ана Ана и нейните приятели

| от |

Ана Ана е малко момиче с рошава коса, което никога не спира на едно място. Тя има приятели, с които заедно учат важни уроци за живота, докато правят бели и щуротии. Това са плюшените й играчки  Зигзаг, Космато топче, Пингпонг, Лиско, Китчо и Гризу. Ана Ана винаги е готова за ново приключение.

Тя е малката сестричка на Пико Бог – червенокосо момче от комиксите на Алекси Дормал и Доминик Рок. Сама по себе си тя е толкова очарователна, че създателите на историята за по-големия й брат решават да посветят поредица само на нея.

Комиксите неслучайно изглеждат толкова искрени и забавни. Те са своеобразна семейна история, създадена от майка и син. Домоник Рок е сценарист. Тя е родена в Мароко през 1948 година. В Брюксел се раждат двамата й синове, които споделят нейната страст към рисуваните книги. След като по-големия от тях – Алекси Дормал, завършва филмово изкуство, той посвещава времето си на рисуване и писане. Героите, които създава, са толкова живи и истински, че Доминик измисля цял свят около тях. Така се появяват и Пико Бог, и Ана Ана.

ана ана сладки сънища

Комиксите са ръчно рисувани, а историите са забавни дори и за възрастните.

На български две от книжките за Ана Ана излизат благодарение на издателство „Пурко“

„Сладки сънища!“ разказва за един труден опит за заспиване, в който играчките дават на Ана Ана важен урок. „Шоколадовата експлозия“ разказва за един гладен пингвин и цяла група помощници, готови да му направят торта, за да си хапне. Резултатът… е, не е точно тортата, от която Пингпонг има нужда.

На теория, книгите са подходящи за деца между 3 и 7-годишна възраст. На практика, може да излъжете, че ги купувате за племенниците си например, за да ги четете с удоволствие. Повече за историите с Ана Ана – тук.

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!

 
 

Ще има ли промени в европейските турнета на звездите?

| от chronicle.bg с БТА |

Заради атентата на концерта на Ариана Гранде в Манчестър групата Blondie и бандата Take That анулираха вчера концертите си съответно в Лондон и Ливърпул, за да изразят съпричастност с жертвите, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Take That анулират и концертите си на 25 и 27 май в Манчестър.

Турнето на Ариана Гранде засега не е анулирано, нито отложено. Гранде и екипът й в момента са фокусирани предимно върху жертвите на атентата, а не върху турнето. Засега не е ясно какво ще стане с концерта в четвъртък в Лондон, пише АП.

Селин Дион обяви, че няма да промени датите на европейското си турне, обхващащо Копенхаген, Стокхолм, Лондон и Париж и включващо концерт на 25 юни в Манчестър Арена.

Фил Колинс няма да отменя концерта си в Ливърпул на 2 юни и петте си концерта в Лондон, започващи на 4 юни.

Iron Maiden също ще пеят, като е планирано, днес в Кардиф и на 27 и 28 май в Лондон.

Guns N’ Roses, които са на турне и ще пеят в Дъблин, Лисабон, Мадрид, Цюрих, Мюнхен, Лондон и Париж, не планират никаква промяна в програмата си, каза техен представител.

 
 

Бързам, нямам време за чаша кафе

| от Г.К. (Рекламно съдържание) |

„Мразя клишетата“ гордо заявявам, облечен в корпоративна конфекция, по време на строго регламентираната ми почивка, между 12:00 и 13:00 часа. 

Монологът ми продължава, богато наблъскан с типични за активния, съвременен градски човек „неклиширани“ изрази. Става ясно, че в петък съм “play hard”, щото цяла цяла седмица “work hard”, нали. Също така, че е 2017 година и сега животът е наистина динамичен. Всъщност те, хората, едва наскоро явно започнаха да живеят. Бъдещето ми открива все по-нови хоризонти, предлагащи все повече възможности и аз съм там, за да ги уловя всичките.

Поредица от върхове, какво да ви кажа. Няма „даун“, всичко е „ъп“. А, да. И чуждици използвам много, в несъзнателен стремеж към плавното утвърждаване на словесна каша от мултинационални субкултурни изрази, универсална за всеки от Стария континент. Иначе съм против Есперантото. Придвижването между въпросните върхове става с големи скокове, по време на които дъхът ми спира. Така разбирам, че съм жив. Разбират го и всички останали, докато им обяснявам за авангардната мерна единица „спрян дъх“. Тя, оказва се, е доста по-разпространена от общоприетите клишета като минута, час, ден и т.н. Въпреки това все още не се е наложила трайно в ежедневната реч. Очаквам обаче скоро да започнат да ми се оправдават с  „извинявай, че ме почака, но си мислех, че ще се облека за три спрени дъха, а го направих за пет“.

Мразя да чакам, защото винаги имам план. Инфакт (а-мъст-израз от модерното Eсперанто), планът ми е за следващата минута, час, ден, до края на дните, абе, за всички следващи моменти, които ще ми спрат дъха. Щото, нали животът се случвал докато си правим планове. Значи трябва да имам план, за да ми се случи живот.

И сигурно се случва, откъде да знам. Аз съм целеустремен, съсредоточен, фокусиран в плана и крайната му цел. Не обръщам внимание на нищо, което ме отвлича от целта. Aim high, знаете как е. Тая висока цел постигам с размишления и действия „извън кутията“, нищо че вътре в нея останаха повече неизследвани територии, отколкото навън.

Всеки ненавременен и абсолютно неуместен повик за лежерна /демек play soft/ почивка отразявам оригинално, с рефрена на позабравен естраден шлагер: „бързам нямам време за чаша горещо кафе“. „Е“-то в края на изречението е напевно маниерно, за да предизвика меланхоличен детски спомен.

И изведнъж, четвъртъкът ме изненадва. Планът е изпълнен, а времето е „по никое време“. Спокойствие струи отвсякъде и няма изгледи случващият се живот да ме разхълца. Без да съм взимал подобно решение, сядам на тревата в близката градина, за да не правя нищо. Просто гледам другите. Как някои се мръщят на слънцето и как подават газ, още „на жълто“. Как подтичват от началото на работния ден към края му, от началото на седмицата към уикенда, от януари към декември, от… нататък се сещате. Седиш си блажено и просто да съзерцаваш нечия рядко грациозна походка, която рисува кинетична картина пред очите ти или просто зяпаш опашката на котка с искрящи сиви очи, или пък заспалите листа на дървото, което удобно хвърля сянка върху съвършено отпуснатото ти тяло. Намирам огромна красота и спокойствие в движенията на връзката на лявата ми обувката, която потрепва от порива на топъл вятър.

Somersby_NCP_Advertorial_2

Не знам как се нарича времето прекарано в нищо правене с нормално дишане. Ако обаче не се нарича живот, значи животът е скучно, забързано подобие на това, което можеше да бъде. Понеже съм нямал време за чаша горещо кафеЕ, по пътя несъзнателно съм грабнал студено Somersby. Златен момент: сайдер и блажено съзерцание на света около теб. Не ми се искаше да свършват и моментът, и сайдерът. Решението дали да продължа да нищоправя оставям в ръцете на съдбата и хвърлям ези-тура с капачката от Somersby. Случайно виждам под нея символ – малка бутилчица. Явно съдбата си знае работата и е благосклонна към мен. Може да споделя печалбата с някой, който също няма план. Просто така, да проверя дали нищоправенето е също толкова забавно с компания, а и да прекарам още един златен момент.

ПС: Колкото и да се опитвам да мисля извън стека на Somersby, винаги по-забавно ми изглежда това, което е вътре.

Рекламно съдържание