Перманентната кампания за глупостта в медиите

| от |

Как се прави ли?

Каните скандални гости и ги докарвате до бой. Защото това носи рейтинг и защото знаете, че страстите се продават по медиен път и максимално се възползвате.

В същото време социалните мрежи до смърт публикуват със сълзливи анонси четива как ни манипулират.

Представете си следната картинка – един ден вестниците публикуват четива за ползата от кафето. На следващия сменят гледната точка и описват вредите от кафето. И защото в четивата „за” и „срещу” кафето има цитирани авторитети, хората започват да говорят. Обаче едните не са имали пари във вторник, за да си купят вестниците с вредите и когато в сряда, преди кафето, видят някакви хора да се бият в студиото в спор за кафето, не могат да повярват на очите си.

Ето така се прави в името на рейтингите. Защото безплатни медии няма и от рейтингите зависи дали ще имат пари.

Имам много ранен детски спомен, че попитах мама как едновременно кафето вреди и е полезно за хората, а тя сутрин пие така спокойно кафе. Отговорът ме порази. Мама, спокойно пиейки кафето си, ми отговори, че всичко преувеличено вреди на хората. Това беше първият медиен урок, който получих.

Сетне винаги си задавах въпроса кое е преувеличеното.

Я сега да ви проверя какво знаете за децата и училищата?

Спрете да четете и се опитайте да цитирате какво научавате от медиите в началото на септември.

Ако отговорите Ви съдържат тежест на раниците, липсата на учители, застаряването на учителите и спорове за текстовете в учебниците, експериментът е успешен. Няма как да е по-успешен!

Нищо не знаете, защото това е целта на врещящите новини и коментари. Някои твърдят, че медиите трябва да се продават, те обаче са циници.

Медиите трябва да публикуват едновременно аргументите за ползите и вредите и да ви напомнят все пак да проверите сами.

Различните аргументи „за” и „против” експертите наричат плурализъм.

По-напредналите, които четат какво казват експертите, знаят, че е важно кой пише дневния ред. И така си обясняват защо докато четете, слушате и гледате, не намирате пряка връзка с това което се случва в живота Ви.

Това е и целта по правилата на рейтинга.

Хайде още един експеримент да направим. Имаше един политик, има го и сега, за когото се казваше, че управлява по телевизора. Защото има медийна харизма и заради този си талант успява да „пише” заглавията в медиите.

Сигурна съм, че го видяхте вече в описанието. Нещо повече, мерна ви се мисълта за медиите – палачинки.

Ще Ви разочаровам, медиите няма как да бъдат палачинки. Нито могат вечно да вървят след победителите, без да ги изгорят. Защото палачинката, колкото и да е кръгла, има две страни и пълнеж. Пожелателно е да не се обръщат по сто пъти, но в медиите това е практика.

От най-древните времена на медиите политиците са се опитвали да подчинят медиите. По света и у нас.

Само напредналите общества обаче са създали такива правила за медиите, които да спестяват на хората тъпите спорове „за” и „против” за важните неща в живота им.

Затова ако направим трети експеримент, той със сигурност ще се провали.

Да опитаме отново да спрете да четете и да изброите собствениците на медиите, които четете, слушате и гледате. И за да усложним експеримента, имената трябва да могат да бъдат приети като безспорен документ в съда.

Е?
Това е то просто разказаната приказка за ползата и вредата от липсата на правила.

И логиката е проста – не е достатъчно да знаете само кой, трябва да знаете и защо. И още няколко отговора, за да правите информиран избор за мярката.

Нали в началото се разбрахме, че важна е мярката, защото всичко зависи от нея.
Изобщо медиите у нас е редно да вървят с упътване, като алкохолните продукти – консумирайте за удоволствие и с мярка!

Защото това са действащите правила в момента, ако и в Конституцията да пише друго.

Силно преувеличено е да мислим, че някой няма полза от това. Но по наличните правила медиите могат да бъдат представени така, както психолозите описват човешкото съзнание. Описват го като айсберг – 30 % се виждат, 70% – не.

Ето така най-просто се опитах да обясня, че с тези правила нищо не е ясно, освен че от рейтинга зависи съществуването.

За разлика от тюлените, медиите нямат навика да се самоубиват. Затова консумирайте с мярка и опитвайте всичко да проверите, особено когато правите избор.

Инак, да се „консумират” медиите само за удоволствие и забава е много лошо решение.

Кой има полза от реклами на глупостта?

По света медиите обикновено ги осмиват с трите маймунки. Едната не вижда, едната не чува, а третата не казва.

В по-старите времена в България по едно време медиите имаха за шефове – Тихчев, Глухчев и Трайчев. Сега времената са далеч по-сложни. И е редно на първо време да се научим да правим разлика между трите маймунки и приказката за трите прасенца.

Да не забравя да Ви кажа, представянето на медиите като маймунки у нас сме откраднали от напредналите общества. Нищо ново не сме открили под слънцето.

По темата работи Анелия Димитрова

 
 

Красивите учени са по-некомпетентни

| от chronicle.bg, по БТА |

Учени от университета на Кембридж откриха, че симпатичните учени по-лесно печелят благоразположението на аудиторията, но ги считат за по-неспособни в сравнение с не толкова привлекателните им колеги, съобщи сайтът „Лайф“.

За изследването експертите проведоха социологическо проучване сред обикновените хора. Те бяха попитани за отношението им към Брайън Кокс, водещ физик и към експерта по анатомия Елис Робъртс, чиито добър външен вид им помогна да постигнат успехи като учени в публичното пространство. Независимо от това се оказа, че зрителите не ги възприемат като висококвалифицирани специалисти.

Ръководителят на изследването психологът Уил Скайларк каза, че искал да изясни как външността на учените влияе на възприемането им от публиката.

„Знаем, че добрият външен вид помага на политиците, затова решихме да разберем дали това важи и за учените“, добави той.

В първия етап на експеримента на доброволците бяха показани снимки на над 300 британски и американски учени. Хората трябваше да оценят интелекта и нивото им на привлекателност. След това анкетираните трябваше да оценят доколко би им било интересно да разберат какво правят учените, а също и дали смятат, че тези хора се занимават с точни или важни изследвания.

Когато опитът стигна до оценяването на интелектуалните способности на учените, красотата не беше в тяхна полза. Тези, които анкетираните определиха като по-привлекателни и по-общителни, бяха посочени като неспособни за висококачествени изследвания.

Изследователите стигнаха до извода, че външният вид оказва огромно влияние при избора и оценката на информация. Това, че по-красивите учени са подценявани, може да се превърне в предизвикателство, предвид големия брой цифрови средства за масова информация.

 
 

„Междузвездни войни“ навърши 40 години

| от chronicle.bg, по БТА |

През 1977 г. никой не бе чувал за лазерен меч или за медни бикини и не се обръщаше към непознати с думите „Нека Силата е с нас“, предаде Франс прес.

Нещата обаче бяха на път да се променят. Предстоеше да се появи по екраните третият филм на младия 33-годишен режисьор Джордж Лукас – за борбата между доброто и злото.

40 години по-късно „Междузвездни войни“ е най-рентабилната филмова сага на всички времена, а поклонници на джедайската религия има в много страни. „Не ми достигат епитети, за да опиша влиянието на „Междузвездни войни“ – заяви експертът Шон Робинс от специализирания сайт BoxOffice.com. – Четири десетилетия, свързани с рекорди, с нов вид развлечения посредством филмите от поредицата, с видеоигрите, книгите, играчките и всички артикули, вдъхновени от сагата. Това говори много.“

Първият филм от поредицата, излязъл по екраните на 25 май 1977 г., е с бюджет 11 милиона долара. Прожектиран е в само 32 киносалона и донася 1,6 милиона долара приходи през първия уикенд след появата си по екраните.

Актьорският му състав включва малко известни по онова време актьори – Марк Хамил /Люк Скайуокър/, Кари Фишър /принцеса Лея/ и Харисън Форд /Хан Соло/. Вестта за интересния филм обаче се предава между фенове „от уста на ухо“ и не след дълго се извиват големи опашки за билети пред киносалоните. В края на краищата първият филм от поредицата събра 221,3 милиона долара приходи, които дори се удвоиха след новата му редакция, извършена от „Туентиът сенчъри фокс“.

„Предпремиерата му е в емблематичния Китайски театър в Лос Анджелис, където филмът е прожектиран пред пълна зала 5 пъти дневно повече от година“, припомни кинокритикът Леви Тинкър. Той отбеляза, че тълпите фенове буквално протрили мокета в залата.

Двата следващи филма от поредицата – „Империята отвръща на удара“ и „Завръщането на джедаите“, събраха по над 200 милиона долара приходи.

Следващите три филма, излезли по екраните между 1999 г. и 2005 г., обаче не бяха толкова успешни. Действието в тях се развива преди случващото се във филмите от поредицата, появили се по екраните през 1977 г., 1980 г. и 1983 г.

 
 

Хейли Болдуин е най-сексапилната жена според Maxim

| от chronicle.bg |

Манекенката Хейли Болдуин оглави класацията за най-сексапилите жени на 2017 г. на сп. „Максим“, съобщи Контактмюзик.

Тя прие несериозно титлата си на най-сексапилна красавица, но се похвали с нея в социалните медии и благодари на сп. „Максим“.

„Знам, неизумително е“, каза Хейли Болдуин, когато научи, че оглавява ежегодния списък. „Ако знаеха колко непохватна и шантава съм“, написа тя в Инстаграм.

hailey-baldwin-hot-100-3

Хейли Болдуин е на 20 години. Тя е дъщеря на актьора Стивън Болдуин и съпругата му Кения. Манекенка е от три години.

hailey-baldwin-hot-100-1

Сред най-сексапилните жени на 2017 г. са също актрисата Марго Роби, певицата Кейти Пери, Зоуи Кравиц, манекенките Бела и Джиджи Хадид, актрисата Алисия Викандер.

Броят на сп. „Максим“ с Хейли Болдуин в оскъдно облекло на корицата ще излезе през юни.

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!