Отпадъците от миннодобивна дейност в Черно море – без контрол

| от |

От Solidbul.eu, публикуваме предвид важността на темата.

the-black-sea-122128

Уважаеми приятели и колеги,

Бихме искали да привлечем вниманието ви към обезпокоителните промени в Закона за подземните богатства (ЗПБ), които предстои да бъдат гласувани в идните дни на второ четене в Народното събрание. Огромният реверанс, който Министерски съвет (МС) и Народното събрание (НС) правят с тези промени към нефтените и газови компании, действащи в Черно море, може да коства постепенното му прикрито замърсяване с нефт и токсични химикали от сондажите за нефт и газ, загуба на природната му стойност, увреждане на здравето на населението и унищожаване на туризма и рибарството там. Оправданието на МС за предложената поправка в ЗПБ е транспонирането на Директива 2006/21/ЕО, която въвежда общоевропейски изисквания към управлението на отпадъците от миннодобивната индустрия. Тази директива посочва, че не се отнася до отпадъци от миннодобивна дейност в морето, тоест Директивата не създава задължение за държавите членки на ЕС да прилагат нейните норми спрямо управлението на отпадъците, генерирани от проучването, добива и първичната преработка на подземни богатства в морето. ЕС оставя свобода на страните членки сами да регулират тази материя.

МС и НС на Република България решават, че след като няма непосредствени европейски изисквания за управлението на тези отпадъци, то те ще ги оставят без държавен контрол и правно регулиране, като така пренебрегват здравия разум и конституционните си задължения да опазват околната среда, здравето на гражданите и обществения интерес.

Как се случва това? Законът за управление на отпадъците изключва от своя обхват отпадъците от миннодобивната индустрия, защото има специален закон, който регулира тази материя – Законът за подземните богатства. С планираното изменение обаче на този закон неговите разпоредби няма да се прилагат за отпадъците от проучване, добиване и първична преработка на подземни богатства в Черно море. Така тези отпадъци остават без правна регулация, без стандарти и изисквания за тяхното управление, без компетентен държавен орган, който да следи тази дейност, без правила, без контрол и без санкции.

Защо е опасно? Правилното управление на миннодобивните отпадъци в морето е изключително скъпо. Няма гаранция, че когато няма държавни изисквания и контрол, компаниите ще го правят от добросъвестност, вместо да депонират отпадъците в морето и така да спестяват десетки милиони левове на година.

Кои са тези отпадъци към настоящия момент? Това са отпадъците от проучвателните и добивните сондажи за нефт и газ в Черно море – отработен технологичен разтвор, отпадни води и баласт, замърсени с нефт и токсични химикали.

Кой има полза, когато всички губим? Това са компаниите, които имат разрешителни за търсене и проучване на нефт и газ в Черно море и тези с концесии за добив – „Тотал“, ОМВ, „Репсол“, „Мелроуз рисорсиз“, „Ледербел“, „Блек Сии Енерджи“, и „Проучване и добив на нефт и газ“ (към настоящия момент).

Вече няколко месеца „Гражданска инициатива за забрана на проучването и добива на шистов газ в България по метода хидравлично разбиване“ настоява пред НС да спре скандалната поправка. Въпреки очевидните ѝ недостатъци, въпреки липсата на обоснованост и анализ на последствията ѝ, въпреки че е вмъкната в законопроекта без да бъде предварително публикувана, както изисква Законът за нормативните актове, и въпреки че се обсъжда и гласува в Народното събрание в нарушение на собствения му правилник (ПОДНС), явно тази поправка е твърде важна за някого, за да бъде спряна. Настояваме Народното събрание да отхвърли тази промяна на ЗПБ, заради незаконосъобразното ѝ внасяне и разглеждане в НС и заради несъответствието ѝ с интересите на българските граждани и защитата на тяхното здраве, околна среда и икономически интерес.

Гражданска инициатива за забрана на проучването и добива на шистов газ в България по метода хидравлично разбиване

 
 
Коментарите са изключени за Отпадъците от миннодобивна дейност в Черно море – без контрол