От терора – в политиката?

| от |

С политическа активност сепаратистите от ЕТА искат да ускорят мирния процес в страната на баските. През 2011 г. организацията обяви край на терора. Но и тогава, и днес малцина вярват в искреността на намеренията й, предава Дойче веле.

Трима забулени с бели кърпи мъже седят на една маса. Над главите им е окачан плакат със символа на ЕТА – брадва, около която се увива змия. С това видеопослание терористите от сепаратистката организация обявиха края на въоръжената си борба. Видеото е от 22 октомври 2011 година. Оттогава изминаха почти три години и животът в страната на баските се промени. Политиците и съдиите вече ходят без бодигардове, а полицията не претърства колите за взривни устройства. Испанското министерство на вътрешните работи смята, че не повече от дузина терористи все още действат активно в нелегалност. От време на време ЕТА напомня за себе си с някое комюнике. Сдаването на оръжията напредвало; организацията искала да се посвети сега на политиката, пише в последното.

Депутатът от Баската националистическа партия Айтор Естебан изобщо не взема насериозно безбройните комюникета на сепаратистите. „Това е като един вид край на порции. ЕТА би следвало да ускори темпото, а и всичките й декларации са всъщност само начин отново да вдига шум в медиите. Чиста проба театър. Те никога на казват това, което мислят, така че за какво „разграждане на структури“ може да става дума?!“, изтъква депутатът.

Терористи в политиката? Не!

Всички политици в страната на баските катогорично изключват възможността терористи от ЕТА да навлязат в политическия живот. За това си има партии, казват те. Айтор Естебан отправя критика и към испанското правителство. Облекчения в режима за изтърпяване на наказанията за терористите от ЕТА и амнистията биха могли да променят развитието на цялата организация, смята той. Вместо това, правителството затяга допълнително режима за изтърпяване на наказанията. „Досега в сила беше следното правило: който се дистанцира от ЕТА, поиска прошка от жертвите и е готов да ги обезщети, може да разчита на облекчен режим за изтърпяване на наказанието. Има много затворници от ЕТА, които изпълняват всички тези условия, но правителството отказва да ги помилва“, казва Айтор Естебан.

Социалистическото правителство на Хосе Луис Родригес Сапатеро навремето разработи дори програма за срещи между жертви и терористи, с надеждата да внесе разцепление в сепаратистката организация. Испанските консерватори прекратиха тази програма, след като спечелиха изборите през 2011 година. Макар че много граждани в страната на баските възприемаха програмата на социалистическото правителство като знак за възможно помирение в разтърсваното от терора общество.

Комюникетата на ЕТА – нулева роля

По принцип нито ЕТА, нито нейните комюникета играят някаква роля в страната на баските. Баското националистическо правителство отдавна работи по програма за бъдещето на страната без терор и настоява за нов автономен статут. За разлика от дебата за независимост в Каталуния, националистическото правителство иска да привлече в преговорите всички партии. „Ние искаме ново начало. Да започнем на чисто и да търсим общото помежду си. Само молим другите партии да не блокират диалога. Народната партия вече каза: „не“. Въпреки това можем да намерим общо решение. Който иска да е испанец, нека да си бъде испанец. А баските да си останат баски. Имаме нужда от общо становище“, казва Айтор Естебан.

Всъщност, страната на баските е автономна и значително по-независима от централното правителство в Мадрид в сравнение с другите испански региони. Жертвите на терора обаче отхвърлят подобни преговори. Кармен Ладрон де Гевара е адвокат на сдружението на жертвите на тероризма в страната на баските. Тя настоява ЕТА да сътрудничи на правосъдието, вместо да пише нови комюникета. „Над 300 от общо 857 убийства на ЕТА остават неразкрити. В повечето случаи евентуалните извършители са в нелеганост. Дори и т.нар. „разкаяли“ се терористи не сътрудничат на правосъдието. Само в един-единствен случай терористът призна всичко – в кои атентати е участвал, кои са съучастниците му и кой е взривил бомбата. Един-единствен“, казва Кармен Ладрон де Гевара.

 
 

Рецепта за експериментална торта с безглутеново брашно и кафява захар

| от Росица Гърджелийска |

Когато Роси ходи на гости, Роси носи торти. Ето един пореден експеримент, който се случи в 2 сутринта. И разбира се, кучо одобри рецептата с много мляскане и протести, защото не получи парче…

Нужни съставки:

Нужни продукти:
За блата:
100 гр масло
230 гр крема сирене
6 жълтъка
13 белтъка
60 гр безглутеново брашно
60 гр царевично нишесте
160 гр кафява или кокосова захар
ванилия
кокосово брашно за поръсване

за крема:
500 гр маскарпоне
500 гр кисело мляко
150 гр кафява захар
ванилия
какао на прах
1 ч. ч. силно подсладено кафе

Начин на приготвяне:

  • Загрейте фурната на 160 градуса
  • Разтопете маслото и крема сиренето в малка тенджерка на слаб огън и бъркайте до получаване на хомогенна смес.
  • Разбийте жълтъците в голяма купа и бавно започнете да добавяте кремата с маслото. Не спирайте да разбивате.
  • Добавете брашното и нишестето и разбивайте за още около 2 минути.
  • Измийте и подсушете бъркалките и в голяма тенджера разбийте белтъците до получаване на меки връхчета.
  • Започнете бавно да добавяте захарта към белтъците и разбивайте няколко минути до получаване на твърди и лъскави връхчета.
  • На няколко етапа добавете белтъците към останалата смес и бавно разбъркайте до получаване на гладка смес.
  • Добавете ванилията и разбъркайте добре.
  • Покрийте с хартия за печене дъното и стените на дълбока тавичка.
  • Изсипете сместа и разклатете добре, за да елиминирате по-големите балони.
  • Сложете тавата в друга дълбока тава, пълна със студена вода.
  • Пече се на 160 градуса за 25 минути, след което температурата се намалява до 130 градуса и се пече още 55 минути.
  • Вади се от фурната. Не използвайте чиния, за да обърнете кекса, а ръката си. Бързо обелете хартията от кекса и оставете да изстине върху решетка.
  • Разрежете на 2 или на 4 блата като използвате дълъг конец. Аз разрязах кекса на 4 блата и направих две отделни торти.
  • В голяма купа пригответе крема като разбиете киселото мляко със захарта. След това добавете маскарпонето и продължете да разбивате, докато всичко се смеси добре и стане леко и пухкаво. Не прекалявайте, защото може да се пресече. Добавете ванилията и разбъркайте внимателно.
  • Сиропирайте един блат с кафе, поръсете с какао и нанесете обилно от крема. Сложете отгоре още един блат и повторете.
  • Това цялото нещо се превръща в един мек разкош от аромати и прелестни цветове.

рецепта, торта

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден? А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

AlphaGo победи най-добрия играч на Го и спира да се състезава

| от chronicle.bg |

Преди няколко дни AlphaGO, изкуственият интелект на DeepMind, за първи път победи Ке Жи, най-добрия играч на древната китайска бордова игра Го.

Сега хората от екипа на AlphaGO започват да работят по други проекти.

През изминалата година Хасабис и екипът му значително подобриха изкуствения интелект. Това доведе и до безапелационната победа на AlphaGo във Вужен, Китай – три успеха срещу Ке Жи за изкуствения интелект. Когато DeepMind представи AlphaGo, сериозните Го играчи попитаха дали е достатъчно умен, за да предизвикат най-добрите от тях. Когато той победи южнокорееца Лий Седол, мнозина се оплакваха, че изкуственият интелект по някакъв начин имитира интуицията, която се изисква, за да се играе тази изключително сложна игра. Но тъй като екипът на DeepMind продължи да подобрява тази изненадващо мощна система, топ играчите на Го не можеха да развият достатъчно уникален и понякога превъзхождащ стил на игра.

AlphaGo може би ще бъде използвана в областа на роботиката и автомобилите, обявиха от DeepMind, подразделението за изкуствен интелект на Google. Важното е, че изкуственият интелект надви най-добрите в сфера, за която се твърдеше, че е невъзможно. Или поне не би трябвало да е възможно днес. AlphaGo повече няма да се състезава, а ние ще следим с огромен интерес към следващия проект на екипа зад него.

 
 

Видео показва новия Samsung Galaxy J7

| от chronicle.bg |

Серията Galaxy J на Samsung – това са J5 (2017) и J7 (2017) вече премина през няколко сертификации в национални регулатори, като наскоро това стана и в Южна Корея.

През това време в YouTube е качено ново руско видео, което дава доста информация за все още необявения официално Galaxy J7 (2017).

Новият модел изглежда различен от настоящата J серия: това, което се вижда на видеото са стандартен 3.5-милиметров аудио жак и microUSB порт, физически бутон с вграден сензор за оптечатъци. Дисплеят трябва да е 5.5-инчов Super AMOLED в 1080р, а чипсетът е Exynos 7870. Очакват се и голяма 3600 mAh батерия и 3GB RAM памет, допълвани от задна 13MP, f/1.9 камера.