Обстоен анализ на Големия мач от неделя

| от |

Днес реших да направя анализ на мача, защото според мен си струва повече от ежеседмичния обзор на кръга.

Само ще вметна няколко приказки за ФА Къп:

Както очаквах Арсенал доста се поозориха срещу възпитаниците на моя любимец от близкото минало Уве Рьозлер. На Арсен му припари под краката и за малко да запише нулев сезон, но все пак ще имат шанс да вземат така желаната купа срещу Хъл, които направиха голов трилър срещу Остриетата. Знаех си, че няма да се дадат лесно, но все пак класата на Висшата Лига срещу долната половина от третия ешелон си каза думата. И така очаквам вълнуващ финал на Уембли другия месец.

Сега да си дойдем на думата:

Чудя се как да започна, може би с това, че гледах мача с един приятел фен на Пул в една пицария. Беше забавно, определено.

Liverpool

Та, не бях наблюдавал скоро такъв мач: беше изключителен и уникален в няколко направления. Първото е, че това бе сигурно най-интересния и качествен двубой за сезона; второто – за пръв път до момента някой повежда на Сити с 2-0 и в същия момент обръщаме мача по брилянтен начин. Третото е, че и двамата треньори направих някои груби грешки, които им костваха или щяха да костват поне на Роджърс сериозни негативи.

3522031329

Ще започна с домакините, които като победители заслужават първо внимание. Схемата, която беше подбрал северноирландеца не беше изненада за никого, но настроението, с което започнаха Червените им осигури комфортен аванс като не бива да забравяме и уникалната атмосфера по трибуните. Играчът на мача Стърлинг причиняваше много сериозни главоболия на защитата по крилото и той беше с основен принос за девете попадения преди почивката. Основната грешка, която допусна Брендън Роджърс е, че доста късно осъзна, че нещата отиват на зле и чак тогава пусна Алън, което за малко не му костваше и загубата. Суарес и Стъридж не бяха познатата заплаха и само късмета и приноса на останалите спомогна никой да не забележи на пръв поглед „липсата“ им.

steven-gerrard-edin-dzeko-liverpool-manchester-city_3120214

Що се отнася за Небесносините не мога да не започна с тактиката на Пелегрини. Напълно съм съгласен със схемата, с която започнаха Сити, но не и с някои от изпълнителите. Чилиецът допусна три основни грешки, поради които отборът загуби, поне за мен.

1) трябваше да започне с Милнър, без никакво съмнение щеше да се справи по-добре от Навас в този мач.

2) Лескот вместо Компани – след като е било ясно, че капитанът не е бил 100 % готов, според мен трябваше да не рискува и последствията ги видяхме всички. Може би, не, определено най-слабият му мач откакто играе за Сити беше този!!! Виновен и за трите гола, без абсолютно никакво съмнение. Допусна доста елементарно да бъде финтиран от Стърлинг, Харт също не се намеси по най-добрия начин; изпусна си човека за втория гол и нямаше никой на далечната греда – груба грешка на цялата защита и особено последния гол беше не просто забранено да бърка, а задължително да изчисти топката, което не направи. Да, всички имат такива дни, но точно в този мач не трябваше да се допускат такива грешки. Защото, ако Демикелис беше сбъркал дори само за третия гол щеше да бъде разпнат, сигурен съм. Но това е нашият капитан и сме длъжни да му простим.

article-2518261-19D8F0C100000578-113_634x386

3) Последната, но не по важност грешка е, че не пусна Хави Гарсия титуляр. Признавам, че не съм от най-големите фенове на испанеца, но определено върши работа като дефанзивен полузащитник. Нещо, което Яя от известно време не успява да прави, а Фернандиньо беше най-слабият в този мач. Вината не е изцяло негова, защото той не е типичният играч, който ни е нужен там, особено вчера. Един Де Йонг ми липсваше неимоверно много примерно.

Другото нещо, което много ме озадачи, че не можахме да започнем мача както трябва. Защото много добре би трябвало да знае и Пелегрини, както и играчите, че Ливърпул ще хвърлят всичко в началото и точно там ни пробиха. Но за щастие след втория гол овладяхме топката и до края на полувремето можеше и трябваше да вкараме гол. След почивката Сити бяха пълни господари на терена и за мен ключовият момент беше, когато Агуеро се откъсна…останалото го знаете. Сетих се за мача с Тотнъм отпреди две години и точно това се случи, както се опасявах. Имаше още един ключов момент в самия край, когато беше дадено петминутно продължение. Казах си, че това е нашето време и в интерес на истината не бяхме далеч от гола. За жалост съдиите не видяха явната игра с ръка на Шкъртел и поне за мен вече никой не трябва да плаче, че Ливърпул били ощетени за разлика от Сити. А, и да не забравяме нарисувания червен картон на комика Суарес, който заслужава главна роля в някой спектакъл. Що се отнася до картона на Хендерсън, ако имаше розов и него щях да го вдигна. Безумно, ненужно, селско и непрофесионално влизане, можеше да му счупи крака на Насри и това щеше да е повече.

390257_heroa

Къде беше спечелен или загубен двубоят? Без съмнение в центъра, където въпреки петимата в синьо, червените направиха така, че това да не си личи. Просто се губеше линията между опорните халфове и защитата, където трябва да се работи, ако искат Гражданите да имат шанс за титлата. А тя в момента е доста далеч, но в същото време може да се доближи, ако разбира се Сити съумеят да спечелят всичките си срещи, без изключение и да разчитат на грешки.

Защото, както каза Пелегрини, ако Ливърпул спечелят 13-14 поредни победи то тогава напълно ще заслужават да вдигнат короната. Ако ли не, Сити може да го направят.

Разбира се, Челси чакат в засада и могат да объркат сметките на другите, но така или иначе ни очакват доста вълнуващи седмици до края на Висшата Лига. А дали може да се повтори последния ден от 2012? Определено да, защо не :)

Станислав Рангелов

 
 

Най-гиздавите SUV автомобили на Автосалон София

| от chronicle.bg |

SUV автомобилите отдавна излязоха от калните пътища и влязоха по тесните, софийските улички. В началото това ни дразнеше, но впоследствие чарът на вдигнатите, едри коли ни спечели.

На автосалон София SUV колите доминират категорично. В галерията може да видите най-атрактивните от тях.

 
 

Кой е Макдоналд в името McDonald’s?

| от chronicle.bg |

McDonald’s е, без второ мнение, най-успешната верига ресторанти за бързо хранене в историята на света. Името му се свързва с това на Рей Крок – предприемачът, който инвестира в ресоранта. Но защо се казва точно McDonald’s – кръстен ли е на някого и ако да , на кого? Каква е историята на веригата?

 

През 50-те години работата на Крок била да продава машини за млечни шейкове. Един от клиентите му е ресотрант в Калифорния, уравляван от братята Ричард и Маурис Макдоналд. Родом от Ню Хемпшир, те се местят в Калифорния през 20-те години и си намират работа като носачи на филмови декори.

Двамата братя влизат в ресторантьорския бизнес през 30-те годни на 20 век благодарение на баща им, Патрик Макдоналд, който отваря “The Airdome” – щанд за хотдози и хамбургери.

През 1940 Ричард и Маурис разрастват бизнеса като отварят „McDonald’s“ – барбекю драйв-ин ресторант. Това ги учи на няколко важни урока – че хамбургерите са една от най-доходоностните храни и че служителите, които занасят храната от кухнята до колата, са ненужни (по онова време те са около 20). Братята имат и няколко идеи как да забързат цялото приготвяне на храната от сурово месо до готов хамбургер в ръцете на клиента.

Те затварят ресторанта за 3 месеца и го отварят пак с ново поразчистено меню, нови възможно най-ниски цени от 15 цента за хамбургер (днешни 1,30 долара) и изключително бързо изпълнение на поръчките.

До 1954 година братята Макдоналд вече имат 9 ресторанта и 21 продадени франчайза като до голяма степен давали на франчайз самия метод на приготвяне, а не името на бранда си.

На 52-годишна възраст Рей Крок влиза в картинката.

Той служи в армията заедно с Уолт Дисни, по-късно е джаз музикант, радио DJ, продава хартиени чаши, работи в ресторант и накрая е търговец на машини за млечни шейкове. Брандъд Prince Castle, чийто машини продава, е доста по-скъп от конкуренцията Hamilton Beach, което ги прави и все по-трудни за продаване. Това кара Крок да потърси ново начинание.

Той познава ресторантьорския бизнес и може да различи добре функциониращ ресторант от лош. Някъде по това време братята Макдоналд се разделят с франчайз агента си Бил Тансей заради влошеното му здраве. Рей заема неговото място и задвижва плановете си – а те се оказват много по-мащабни от тези на Макдоналдови. На 15 април 1955 година той отваря първият си ресторант, а само за 5 години те ще се разраснат до 100.

 

Но как в крайна сметка Рей превзема бизнеса?

През 1961 година Ричард и Маурис са доволни от бизнеса си и нямат интерес да го развиват, за разлика от Крок. Той събира инвеститори и купува ресторанта за 2,7 милиона долара (около 21 милиона днешни долари). Двете страни също така се разбират Рей да изплаща на Ричард и Маурис част от печалбата, но не вписват това в договора по молба на Рей – за да не изглежда зле пред инвеститорите. След сделката, понеже няма нищо написано черно на бяло, Крок не дава на братята нито стотинка от печалбата.

 

50 години по-късно: 35 000 различни ресторанта в 118 държави, 1,7 милиона служители, които обслужват около 68 милиона клиенти всеки ден. Годишните печалби на веригата Макдоналдс са над 5 милиарда долара.

 
 

Kia, Renault, Dacia и Nissan показват най-новото от гамата си в София

| от chronicle.bg |

Kia, Nissan и Dacia залагат на най-новите си модели на Автомобилен салон София 2017. Посетителите изложението в столицата ще могат да видят модели, които през тази есен записаха своите световни премиери.

Един от тях е KIA Stinger – най-мощният автомобил в историята на корейския бранд. Това е автентичен грандтурер, спортен седан за вълнуващи пътувания на дълги разстояния.

В София KIA Stinger е показан в своята топ-версия с 3,3 литров twin-turbo V6 бензинов двигател с мощност от 370 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 4,9 секунди, 8-степенна автоматична трансмисия и 4×4 задвижване.

KIA Stinger1

Само месец след Международния Автосалон във Франкфурт своя дебют у нас прави и KIA Stonic. Дизайнът на компактния кросоувър на Stonic моментално разкрива произхода на модела – асоциираната с КИА радиаторна решетка тип „тигров нос” е подчертана от хромирана обкантваща рамка, a „Targa“ стилът, който Stonic предлага, дава възможност на клиентите да избират между 20 двуцветни комбинации, загатнати още в прототипа на модела – Provo.

KIA Stonic

В Nissan на свой ред залагат на най-популярния електрически модел в света. Новият Leaf е първият автомобил на компанията в Европа, който ще въведе първи части от най-модерната технология за подпомагане на водача.

Eлектромобилът е оборудван с последните иновативни решения като e-Pedal, позволяващ да шофирате и натискате педала на спирачките по един напълно нов и безпроблемен начин. Пробегът на хечбека е 378 км, като това се дължи на по-мощния задвижващ агрегат – 110 кВт и 320 Нм въртящ момент.

Nissan LEAF

На софийския автосалон своя дебют направи и Dacia Duster.

Новият Duster е първият модел на Dacia, който предлага автоматична климатична система. С пет вентилационни отвора (три по средата и по един във всеки край на арматурното табло) студеният или топъл въздух се обдухва по оптимален начин в купето. Климатичната система е модернизирана за употреба в по-топли климатични условия.

Dacia Duster 2

Новият Duster е достъпен и с безключов достъп – технология, която се използва и тества от няколко години в цялата група Renault. Тази ергономична система отваря автоматично всички врати, когато водачът се доближи до автомобила, и предлага дистанционно заключване (допълнено със звуково потвърждение) при отдалечаване автомобила. Не се налага водачът да изважда ключа от джоба си, за да стартира двигателя, тъй като това става чрез старт/стоп бутон.

Моделът стартира на цени от 21 990 лв. Технически той е запазил гамата двигатели от своя предшественик, като ще продължи да се предлага с 1,6-литров бензинов атмосферен мотор със 115 к.с., като и с 1,2-литров с турбо, развиващ 125 к.с. Дизелите си остават два – с обем 1,5 литра, които предлагат 90 и 110 к.с. При версиите с предно предаване се залага на полунезависимо окачване, а при тези със система 4х4 има независима електромагнитна муфа отзад.

На щанда на Renault голямата атракция е новият Megane RS. Хот-хечът е получил 1,8-литров турбо мотор, зает от възродения Alpine A110, завиващи задни колела и трансмисия с два съединителя. Megane RS запазва предното предаване, а моторът на хотхеча е с мощност 280 к.с. и има максимален въртящ момент 390 Нм.

Renault Megane RS

Колата ще може да се поръчва и с 6-степенна механична трансмисия, а не само с 6-степенна EDC кутия. Моделът получава и система за избиране на различни режими за управление на електрониката Multi-Sense – вариантите са Comfort, Normal, Sport, Race и Perso, при който водачът избира индивидуални за него настройки. На борда присъства и мултимедийната система R-Link 2, която осигурява високо ниво на свързаност с външни устройства, както и функцията R.S. Monitor. Тук е наличен и режим Expert, който дава възможност за включване и камера към системата – отлично решение за всеки трак дей.

 
 

Infiniti и Hyundai имат какво да покажат на Автомобилен салон София 2017

| от chronicle.bg |

Автомобилен салон София 2017 е в разгара си и присъствието там е задължително за всички с „бензин в кръвта“. Едно от много  неща, които могат да бъдат видени, е обновения модел на японската марка Infinity, Q50. 

Усъвършенстваният стилен спортист Q50 запазва елегантните си пропорции и атлетична стойка, и прави по-голямо визуално разграничаване между отделните версии на модела, включително вдъхновената от динамиката Red Sport 400. Моделът разполага с иновативни технологии в подкрепа на водача и насочени към автономното шофиране. Обновеното Infiniti Q50 се предлага и с нови двигатели, като вниманието привлича новият 3,0-литров V6 бензинов мотор с двоен турбокомпресор, който генерира максимална мощност 400 к.с. Директното адаптивно кормилно управление е изцяло обновено спрямо първото поколение.

Infiniti Q50 (1)

Корейският автомобилен производител Hyundai с няколко премиери на софийския автосалон.

Първата премиера бе на изцяло новият Hyundai i30 N. Той е първият модел от спортната серия N на марката, създаден от европейското подразделение на Hyundai. Новият i30 N е най-бързият модел на Hyundai. 2,0-литровият бензинов турбодвигател на i30 N се предлага в два варианта на мощност – с 250 или 275 к.с., като вторият разполага и с електронен диференциал с ограничено приплъзване. Автомобилът е екипиран с 6-степенна механична скоростна кутия. Моделът бе представен от автомобилния пилот Петър Гьошев, а на премиерата присъстваха и пилотите от Hyundai Racing TrophyДенис Станчовски и Симеон Симеонов.

 

Изцяло новият кросоувър, KONA, предлага най-новите технологии, като прави премиум характеристиките по-достъпни за удобно и безопасно шофиране. Новаторските технологии се допълват от системи като Apple CarPlay за съвършена свързаност и модерната LED осветеност. Сред задвижващите варианти присъства новият турбо бензинов мотор със 177 к.с. в съчетание със задвижване 4х4 за динамично и сигурно пътуване при всякакви условия.

Hyundai Kona

На щанда на Hyundai присъстват и трите версии на модела IONIQ – с електрическо задвижване, като хибрид и като Plug-In-хибрид. IONIQ Hybrid съчетава високоефективен бензинов двигател с електромотор за мощна работа с по-малък разход на гориво и по-ниски емисии. IONIQ Electric е първият изцяло електрически модел в гамата на Hyundai. Electric позволява шофиране без вредни емисии до 280 км с едно зареждане. IONIQ Plug-In съчетава най-доброто от двата свята – с превключване на електрически режим той може да измине до 63 километра изцяло на ток. Двигателят с вътрешно горене пък осигурява необходимото спокойствие за дълги пътувания.

Hyundai Ioniq 2