Някой да иска беларуски стриди? Европейските търговци търсят начини да заобиколят руското ембарго

| от |

Британците, които пътуват до Кипър, обикновени търсят слънце, море и пясък. Само че един човек от Линкълншър, търговец на плодове и зеленчуци, тази седмица се отправя към острова за картофи.

След като Русия забрани вноса на храни от повечето европейски страни, компаниите трескаво се домогват до нови купувачи и доставчици. В случая с Knightsbridge Foods руските супермаркети, клиенти на компанията, тази зима може би ще получат картофи не от Линкълншър, а от средиземноморския остров, откъдето продуктите от Севернокипърската турска република, призната единствено от Анкара, могат да бъдат изнесени през Турция за руския пазар. Търговецът вярва, че по този начин ще може да заобиколи забраната на Москва за вноса на хранителни стоки, произведени в Европейския съюз.

„Трябва да мислите бързо. Имате нужда от много здрави контакти. Нещата се променят всяка седмица“, каза собственикът на Knightsbridge, който не пожела името му да бъде посочено преди да посети разделения остров, чиято международно призната част Република Кипър е член на ЕС. Knightsbridge е сред множеството европейски компании, които проучват пътища, чрез които да заобиколят руското ембарго за внос на плодове, зеленчуци, месо, риба и млечни продукти от ЕС и Норвегия, САЩ, Канада и Австралия.

Забраната, наложена в отговор на санкциите срещу Русия заради кризата в Украйна, не позволява на богатите руснаци да купуват деликатеси като норвежка пушена сьомга, италианска шунка и френски сирена. Мнозина обаче вярват, че подобно на номенклатурата в съветските времена новият елит ще намери начини да заобикаля митническия контрол. Не на последно място за тази цел може да послужи изключението от ембаргото, правено за вноса на стоки за лична употреба, което оставя сенчеста зона за внос на малки товари с висока стойност.

Някои компании очакват по-голям трафик към страните, които запазват търговските си връзки с Москва като Турция и съседните Беларус и Казахстан, които са в Митническия съюз заедно с Русия.„Разбира се, ще има черен пазар“, отбелязва Люк Девлин, британски директор на компанията за транспортни и куриерски услуги PDQ Specialist Couriers, която доставя стоки от първа необходимост в Европа. „Те пак искат френското си (…) сирене и пак ще имат възможности да го получат“, казва той. През последните седмици се наблюдава засилен интерес към европейски стоки от Беларус, който някога бе част от Съветския съюз, както и от други източни държави, посочва Девлин, допълвайки, че логистичните фирми обмислят начини да отговорят на новото търсене. „Те установиха маршрути от Великобритания или Франция до Русия (…) и също така проверят къде има място за надграждане“, допълва експертът. Големи играчи, листвани на борсата, като Deutsche Post и Kuehne & Nagel, вероятно ще помислят два пъти преди да налеят твърде много нови пари в региона, имайки предвид, че забраната вероятно ще бъде временна, а търсенето е несигурно, отбелязва лондонски борсов анализатор, следящ развитието на логистичните 
компании. 


„Беларуски“ стриди


Правото на изключение от санкциите на стоки за лична употреба изглежда ще насърчи известен трафик между, например, Санкт Петербург и близката Финландия, откъдето руснаците могат да си донесат малки количества европейски стоки. Забелязва се, че виното, водката и другите алкохолни напитки не са забранени. Все пак обаче има ограничения. Митнически служители съобщиха пред агенция ИТАР-ТАСС, че са арестували човек, който миналата седмица се връщал от Финландия със 70 кг френски пастет от фазани, гъски и глигани. Въпреки твърденията му, че всичко това е за негова лична консумация, срещу него са повдигнати обвинения и може да му бъде наложена глоба, стигаща до двукратната стойност на стоката.

Руските власти посочват също така, че ще следят внимателно за вносители на едро, опитващи се да прокарат контрабандно стоки, обхванати от ембаргото, през трети страни. Вносителите от Беларус ще трябва да уточняват страната на произход на продуктите, които внасят в Русия, посочи беларуското министерство на земеделието. Поне един беларуски търговец обаче е намерил място за маневри. „На ниво внос в малки количества схемата е много проста – променяш страната на произход в документацията и етикетираш стоката като беларуска. Разбира се, експерт ще забележи. Така че какви количества ще бъдат прекарвани, зависи от това, доколко руското правителство е заинтересовано да ги спре„, казва той.

Беларус и Казахстан посочват, че ще продължат да внасят храни, забранени от Русия, но Минск твърди, че ще спира движението им към руския пазар. От налагането на забраната руските медии се шегуват, че московчани скоро ще видят доставки на стриди и скариди от Беларус, която всъщност няма излаз на море. В миналото Русия и Беларус влизаха в конфликти заради предполагаеми злоупотреби със споразумението им за свободна търговия. Русия, например, обвиняваше Беларус, че нелегално реекспортира към Запада големи количества петролни продукти, произведени от безмитния руски петрол. „Руският регулаторен орган може да проследи произхода на стоките при тяхната продажба. Ако от Беларус започнат да идват стоки, каквито по-рано не са били внасяни, то това ще бъде сигнал за по-строги проверки“, каза руски служител, запознат с правилата на Митническия съюз с Беларус.

Пилешко от Казахстан, риба от Фарьорските острови


Президентът на Русия Владимир Путин вече говори с колегите си от Беларус и Казахстан, търсейки сътрудничество им срещу опити западни хранителни стоки просто да бъдат прекарвани през тези страни. Руската служба за безопасност на храните Росселхознадзор посочи, че е задържала и върнала обратно камион с 20 тона пилешко месо от САЩ, пресякъл границата с Казахстан край сибирския град Омск миналата седмица. Някои западноевропейски търговци търсят други възможни „вратички“, включително евентуални схеми, създадени според подробностите в официалния списък на Москва. Официално обявените ограничения не само не обхващат Швейцария и Исландия, както и Лихтенщайн, но според някои може би дори изключват територии като датските Фарьорски острови, които не са част от ЕС.

Все пак изкушението за норвежки производители на сьомга да пренасочат големите си руски сделки през Фарьорските острови може би носи твърде голям риск за бъдещите отношения с Москва, за да си струва усилията. Във всеки случай остава неясно дали Русия наистина ще възприема стоките от Фарьорските острови или други продукти като изключение от ембаргото.

Руският вицепремиер Аркадий Дворкович посочи Фарьорските острови и Гренландия (също датска територия), в коментар, в който заяви, че е поискал обяснение от руските митнически власти как ще третират подобен внос. Теоретичното изпадане в най-малки подробности за географския обхват на руската забрана не би трябвало да се отнася все пак за страни като Швейцария, Турция, Сърбия и някои от малките бивши югославски републики, които не се присъединиха към санкциите на ЕС срещу Москва, така че са изключени и от руските забрани.

Лидерите на ЕС, предлагащи компенсации за някои сектори, като например за производителите на плодове, които вероятно ще бъдат тежко засегнати от затварянето на пазара със 140 милиона потребители, най-вероятно няма да разубеждават търговците да заобикалят ембаргото чрез транспортиране на стоки през трети страни. „Това е напълно законно. Няма нищо неправилно в него“, каза бившият еврокомисар по земеделието Франц Фишер пред австрийското радио.

„Всяка компания в Швейцария или на Балканите, например, е свободна да купува стоки от Австрия и след това да ги изнася в Русия. По този начин проблемът значително се намалява“, отбелязва той. /БТА

 
 

Най-гиздавите SUV автомобили на Автосалон София

| от chronicle.bg |

SUV автомобилите отдавна излязоха от калните пътища и влязоха по тесните, софийските улички. В началото това ни дразнеше, но впоследствие чарът на вдигнатите, едри коли ни спечели.

На автосалон София SUV колите доминират категорично. В галерията може да видите най-атрактивните от тях.

 
 

7 града, които трябва да посетите през есента

| от chronicle.bg |

Есента е най-красивият сезон за пътуване. Шарените листа, умиращото слънце, светлината...всичко в есента е толкова красиво, че чак боли.

Поради някаква причина тя не е най-популярния сезон туристически, което я прави още по-подходяща за пътуване.

В галерията сме подготвили 7 града по наш избор, които е добре да посетите през октомври и ноември. Единият е български…и никога няма да познаете кой е.

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.

 

 
 

Популярна малтийска блогърка беше убита с бомба

| от chronicle.bg |

Известната малтийска блогърка Дафне Каруана Галиция, обвинила правителството на страната си в корупция, стана жертва на бомба, поставена под автомобила й, съобщиха световните медии.

Премиерът на страната Джоузеф Мускат направи телевизионно изявление, в което определи убийството като „варварско посегателство срещу свободата на медиите“ и обеща, че виновниците ще бъдат наказани. „Страната ни заслужава справедливост“, подчерта Мускат и призова за национално единство.

По-рано тази година популярната блогърка заяви, че компания, споменаваща се в Панамските досиета с името „Егрант“, е собственост на Мишел Мускат, съпругата на премиера. Според Галиция съпругата на Мускат е получила пари от дъщерята на азербайджанския президент чрез компания, създадена от „Мосак Фонсека“ – правната кантора, озовала се в центъра на скандала с Панамските досиета. Както Мускат, така и съпругата му отрекоха обвиненията и премиерът свика предсрочни избори, на които беше преизбран.

Половин час преди смъртта на 53-годишната Дафне Каруана Галиция излезе последният й пост в блога й, в който началникът на кабинета на премиера е обвинен в корупция. Блогът й бе толкова популярен и влиятелен, че допринесе за избухването на политическа криза, когато тя обвини съпругата на премиера Джоузеф Мускат, че използва фирма параван в Панама, в която са били внесени суми от семейството на президента на Азербайджан. Мускат отрече да е нарушавал закона и свика предсрочни избори през юни, които бяха спечелени от неговата Лейбъристка партия, припомня вестникът.

Европейското издание на новинарския сайт „Политико“ неотдавна включи Каруана Галиция в списъка си на 28 души, които „формират и разтърсват Европа“. Сайтът я нарече „блогърка фурия“ и заяви, че тя сама върши работа колкото целия „Уикилийкс“ с разкритията си за корупция и шуробаджанащина, отбелязва „Ню Йорк таймс“. Днес Джулиан Асандж обяви награда от 20 000 долара за информация, която би помогнало за разкриването на убийците. Посещенията на създадения от Галиция през 2008 г. блог понякога достигаха 400 000, което е почти колкото населението на Малта, пише вестникът и отбелязва, че неотдавна тя се е уведомила полицията за получавани заплахи.

Постовете на тази блогърка често пъти имаха повече читатели от всички малтийски вестници, взети заедно, пише в. „Гардиън“. Статиите й бяха трън в очите на политическото ръководство и хората от престъпния свят с влияние в най-малката страна членка на ЕС. Каруана Галиция заявяваше, че не е политически обвързана. Тя пишеше по най-различни теми – от банки, които улесняват прането на пари, до връзки между малтийската индустрия на онлайн хазарта и мафията.

Най-новите й разкрития засягат премиера на Малта Джоузеф Мускат и двама от най-близките му сътрудници в афера със свързани с тях офшорни компании, продажби на малтийски паспорти и плащания от правителството на Азербайджан.